I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Teleportering och idiotsäker kryptering

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-08-23 20:32

Teleportering och idiotsäker kryptering

Läste nån om detta i tidningen för ngn vecka sen?

Forskare har för första gången lyckats att "teleportera" information.

Förenklat så gick det till som så att de hittade två partiklar som förhöll sig så till varandra att när den ena ändrade sig så gjorde den andra likadant. Sen satte de upp dessa två på avstånd och när de ändrade informationen i den ena så vips ändrades den i den andra. Detta är förstås dagisversionen av hur det egentligen gick till.

Vidare kommer detta kunna bli mkt användbart då tex vid kryptering, dvs om ngn försöker påverka informationen (läs hacka sig in nånstans) så märks det omedelbart. Nåt sånt var det iaf.

Spooky... om 50 år flyttar vi hjärnor och känslor!!!

www.twentyfoursevenrecords.com , myspace.com/twentyfourseven
L L L L L L L L L L L L L L L L L L L L
Nästa släpp: Abstract Rude - No Longer A King 7" Pic Disc

2004-08-23 20:35
du menar artikeln om forskare som har lyckats flytta en atoms egenskaper till en annan atom i en annan del av samma rum?
en smäll, en duns... och en hink att blöda i<br> <br> © VARGFLÖJT 2001-2008

2004-08-23 20:43
jepp det måste vara den jag menar!

2004-08-23 21:51
ok du har rätt, 200 år ska det ju naturligtvis vara!! jag är dum i huvet!

2004-08-24 13:09
Finns ju ingen som kan säga hur lång tid vissa saker kommer att ta. Det kan ta 20 år eller så kanske det aldrig blir av; man kanske inser att det är omöjligt att genomföra, hur länge man än forskar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-24 15:38
Det börjar bli läskigt att leva nästan... :S
Don't you feel more like you do now than you did when you came in?

2004-08-24 16:06
Finns redan apbra prim-kryptering. Så pass bra att att man satt upp gränser för hur stora tal man fårkryptera med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-24 19:37
man har lyckats teleportera en partikel av något slag, kommer såklart inte ihåg vilken slags partilkel det var..men det är tufft..
fabiljärt!!

2004-08-25 08:17
eko P20
så det var inte det som jag skrev om då?

2004-08-25 16:26
Bobby_Dollars P23

Nä tror inte det..utan det var bara en partikel som dom hade förflyttat..har jag för mig iallafall
fabiljärt!!

2004-08-25 21:34
ljudas

men det forskas ju ganska vilt om primtalsfaktorisering. är det någon som kommer på ett någorlunda rationellet, och inte allt för tidskrävande sätt, så är all dagens krypografi, i princip, värdelös. fast det finns lite fler saker att utreda om primtal först, man vet t.ex. inte om det finns ett begränsat eller oändligt antal primtal.

"why don't you go outside and play hide and go-fuck-yourself"

2004-08-25 22:13
eko
tungt, det låter som science fiction, hoppas det är som du säger
Admin

2004-08-25 23:16
Man kan ändå inte "teleportera" saker snabbare än ca: 300 000 km/h. Så det känns väl inte värt ;)
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2004-08-26 03:07
JP - om du snackar om ljuest är hastigheten 3*10^8 m/s iofs...

och angående tidsresor : om ni nu i framtiden fixat en och rest tillbaka i tiden för att rädda jesus, HAR DET REDAN HÄNT, ni har redan varit där i den tiden och rummet, och tydligen så misslyckades ni. han har ändå gud som förälder och mohammed ali som farförälder, så han behöver nog inte er hjälp. don't give me that change the history crap. kanske ni lyckades i ett parallellt universum, men inte här.
12.

2004-08-26 03:14
ytterst tveksam till att de hade gått ut med teleportering som allmänt transportmedel. tänker främst på den mängd yrken som hade försvunnit.

påminner mig lite om de gamla råttan i pizzanberättelserna om oförbrukbara glödlampor o liknande ;)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2004-08-26 04:05
skulle man vara rädd om yrken borde väl aldrig datorn uppfunnits... men det kommer hela tiden nya grejer att jobba med, var inte oroliga.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Admin

2004-08-26 11:55
j-adD: Hehe, korrekt, så kan det gå.

2004-08-27 03:01
asså teknisk utveckling går ju i stort sett ut på att man ska slippa jobba :)

bobby:
såg den artikeln om de du nämner i illustrerad vetenskap för ett jävla bra tag sen, fattade inte riktigt om de va partikeln dom teleporterade eller hur de egentligen låg till för allt va skitkomplicerat. du kanske har ett hum om hur de funkar?
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2004-08-27 10:47
Det kommer ju göra grymt ont i kroppen att teleportera, i början iaf.
Senare kommer det antagligen pirra på ett halvobehagligt vis.

2004-08-27 10:48
*teleportera sig
Admin

2004-08-27 11:57
Hyper_Aktiv: Tidsdimensionen går väl ändå inte "åt två håll", om du förstår vad jag menar, de tre rumsdimensionerna vi ser går ju åt två håll plus de övriga dimensionerna som strängteoretiker och Kaluza-Klein går väl vad jag förstår också åt olika håll samtidigt . Gör verkligen tiden det? (Det är en fråga, inget påstående, jag vet inte.)

Är inte frågan sedan om man tror på relativitetsteorin eller kvantmekaniken när det gäller dessa frågor? Eftersom de inte är speciellt "samkörda" och den ena säger att inget kan färdas snabbare än ljuset medan den andra säger (rätta mig om jag har fel) att en partikel(?) tar alla möjliga vägar samtidigt?

Jag är nog ute och cyklar.

2004-08-27 17:22
Fjong P19

en teori är en teori, och man kan väl säga att man har bevisat på en del och försöker förstå helheten

så sluta va kaxig för killen verkar veta vad han snackar om, dessutom har jag läst diverse artiklar i ämnet med mera och det han säger verkar inte va bullshit, dock så har jag för lite förståelse om de här grejerna för att ens fatta en tredjedel av det jag har läst
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Graffare

2004-08-27 18:12
jag ska teleportera mig in i ett bankvalv
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Graffare

2004-08-28 01:49
hmm....ska nog teleportera ut pengarna och teleportera mig ngnstans där det är varmt....spanien?
sen teleportera dit massa snygga brudar...!
och en bar...och en bartender...och...och,fan vad jag skulle missbruka den!
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Graffare

2004-08-28 02:33
hmm...Blir det "bara" en kopia?
ush vad tråkigt...
Trodde på en skojjigare framtid=)

2004-08-29 00:05
oj, många konstiga teorier i den här tråden..

Hyper_Aktiv
Säg att man klyver en elektron i två delar och sedan har ena halvan på jorden o ena halvan på månen.
Elektronen är en lepton och ses för tillfället som odelbar.

Om man ändrar något av kvantinformationen i ena halvan, så kommer motsvarande information att ändras i den andra halvan omedelbart, exakt samtidigt som den motsidiga.
Det är 1.4 ljussekunder mellan jorden o månen, men det påverkar inte överföringen av information.

Det är ju EPR-paradoxen du beskriver. Vad är skillnaden mellan "kvantinformation" och "information"? Är kanske "kvantinformation" pyttesmå informationsbitar? =)

Kvantmekanismens regler säger att man inte kan ta reda på en partikels exakta postition OCH hastighet på en och samma gång. Gör du det, så upplös partikeln i princip och blir en vågrörelse.
Om det nu inte är möjligt bör det aldrig ha gjorts och hur vet man då vad som händer? =P

Så, om du stiger in i teleportör, så dör du och en kopia skapas för att leva vidare.... Jätte kul då att aldrig få se New York..
Svårt att säga, vi vet rätt lite om hur hjärnan fungerar.

Rum och tid är samma sak. Kan man teleportera i rummet, så kan man i tiden.
Nej, rum och tid skiljer sig på så sätt att vi i rummet kan åka framåt/bakåt, upp/ner samt höger/vänster, men i tiden bara åt ett håll; in i framtiden.
Att teleportera i rummet innebär inte att man teleporterar i tiden.. dock borde ju tiden "stå stilla" då man flyger omkring i rummet i upplöst tillstånd (som nån slags "information").

Fysik är matematik och matematik är ett språk som vi inte ens kan och försöker skapa egna teorier kring.
Fysik och matematik är helt olika vetenskaper. Matematiken är deduktiv, men fysiken bygger på induktion (pun intended).
mensvärk är livets krydda.

2004-08-29 00:23
Bobby_Dollars

Förenklat så gick det till som så att de hittade två partiklar som förhöll sig så till varandra att när den ena ändrade sig så gjorde den andra likadant. Sen satte de upp dessa två på avstånd och när de ändrade informationen i den ena så vips ändrades den i den andra. Detta är förstås dagisversionen av hur det egentligen gick till.
Det är ganska länge sedan detta var på tapeten för första gången. Einstein (som var väldigt kritisk till kvantmekaniken) ställde tillsammans med Podolsky och Rosen upp en slags paradox som brukar kallas EPR-paradoxen. På 80-talet nån gång genomfördes experiment för första gången. Googla lite så hittar du säkert nått intressant.

Vidare kommer detta kunna bli mkt användbart då tex vid kryptering, dvs om ngn försöker påverka informationen (läs hacka sig in nånstans) så märks det omedelbart. Nåt sånt var det iaf.
Ja, detta kommer säkert att slå igenom i framtiden då datorerna blir kraftfullare och kan faktorisera allt större tal. Googla på kvantkryptografi så hittar du säkert nått
mensvärk är livets krydda.
Admin

2004-08-29 01:06
"Rum och tid är samma sak. Kan man teleportera i rummet, så kan man i tiden.
Nej, rum och tid skiljer sig på så sätt att vi i rummet kan åka framåt/bakåt, upp/ner samt höger/vänster, men i tiden bara åt ett håll; in i framtiden."

Sa ju det, *lång näsa* ;þ
Admin

2004-08-29 01:08
Eller, det sa jag inte alls, jag frågade, hehe.