I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-08-27 14:21

efter döden.

Ingen vet ju vad som händer efter döden.
Det skulle ju kunna va så att när vi dör lever vi om samma liv om o om igen, och det tar aldrig slut.
Hur förklarar man annars tex deja vu? Man vet precis vad nån ska säga och göra och vad som kommer hända. Det skulle kunna va minnen man har kvar från ett tidigare liv, eftersom man redan levt det...?

vågar du köra på mig igen då fitta?

2004-08-27 15:25
sånna hära trådar tar aldrig slut:P
skojjainte

2004-08-27 18:11
jag tror att man antingen blir ett spöke eller så föds man som en ny människa,det beror på hur man dör
lillasyster ser dig

2004-08-27 19:38
När man dör kommer man till ett bättre ställe sen får man välja om man vill återfördas och göra massa man ångrar att man inte gjorde, eller så kan man stanna på det där stället man kommer till. tror jag
Vi är instruerade och disciplinerade att tvivla på vårt mänskliga hjärta.

2004-08-27 19:42
why P18
Deja vu är väl när "minnesmaskinen" i hjärnan sparar en händelse innan du hinner registrera att det hänt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-27 19:43
när man dörblir allt svart, och allt e game over.
Tänk på det och lev livet.
Ni får fan inte ett till!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-27 19:52
Har ni nånsin svimmat? så känns det när man dör... man finns inte helt enkelt. no feelings no memory. dead...

2004-08-27 21:02
När man dör så är man död för fan, pånyttfödelse är önsketänkande men även om jag gärna vill tro det så kan jag inte det utan bevis för det är lika långsökt som att tro på Gud och månmäniskor.

Egenterligen så är min livs teori att man aldrig igenterligen Existerar, Existens är ganska svårt att förklara, precis som universum och när allt kommer omkring är vi bara en stor molekylsamling, precis som en sten, skillnaden är att atom kombinationen vi fått gör att vi rör oss, "lever", tittar på tv, äter mat osv, men tänk efter ordentligt, vad är liv igenterlien?

Om man såsom jag, inte tror på fri vilja utan utgår ifrån att vi är som stora vandrande biologiska datorer, eller snarare att våra hjärnor är det iaf, kroppen är bara en "chassi";) ..utan hjärnan lever vi inte något mer än en sten.

Till själva poängen nu, Eftersom kroppen dvs vi inte igenterligen har egen vilja utan att den fria viljan igenterlien är en "illusion"(det är vad jag tror) så tror jag att våran existen också bara är en "illusion", vem kan bevisa att den verkligen existerar? Om du bara har en hjärna som inte har en fri vilja + en kropp som inte kan leva utan kroppen, kan du då påstå att du existerar? att du är ett medvetet väsen?

Det jag menar med Existens är alltså att vi inte har något medvetande som existerar, vi ÄR inget väsen utan en helt meningslös klump som bara TROR att den existerar. Jag vet att det är ganska långsökt och att vi "lever" är ju bevisat, vi tänker, äter och anpassar osv men det beror helt på vad man anser ett Existerande medvetande vara, vi är alla grundlurade.

F`låt för alla stavfel, dåliga formuleringar och dyl, ni får "leva" med det (jag är så rolig).

"Alltså döden är inget att vara rädd för för vi har aldrig existerat" - Tuva

2004-08-27 22:29
tuva

det var den mäst skumma och långsökta idé jag läst eller hört ..
JAG GILLAR DEN . den var skön . fast riktigt dum och korkad .. med andra ord den var guld..
jag är bättre en dig och det vet du FATTA!!! <br> http://www.hemsida.net/uteliggare/ <br>

2004-08-27 22:46
mongo85 P19

Tackar, jag är lite av en vardags filosof, den är lite långsökt och kanske en aning dåligt förklarat och de flesta tycker säkert det bara är trams, de trivs väll helt enkelt med "illusionen livet" och lever i förnekelse, men jag låter mej inte luras.

Jag får passa mej dock, tänk om jag filosoferar för mycket och plötsligt kommer på oslagbar fakta för min teori och därmed inser att det verkligen är så på riktigt då kommer jag bryta ihopp eller ennu värre, se igenom illusionen.

Så dum och korkad är den väll inte? nytänkande är ju bara posetivt.

Vad tror du själv föresten? Vad är din teori om livet, döden och din existens?

2004-08-27 22:49
RÄTTELSE: "hjärna som inte har en fri vilja + en kropp som inte kan leva utan HJÄRNAN , kan du då påstå att du existerar? att du är ett medvetet väsen?"

2004-08-27 22:59
tuva
jag tror att livet är en dröm och att inget existerar förutom i någon eller någots fantasi . och när denne vaknar så dör man och då finns man inte mer . kanske låter korkat men jag har svårt att tro att allt verkligen är som det verkar .. men det är juh klart vi skulle kunna existera på riktigt åxå men jag föredrar att tänka livet som en stor illusion av någe slag .. men min fråga är bara vad skapade den/det som drömmer och hur kom den saken till. inget kan bara finnas från ingenting . inte enns gud för någon skapade gud med . så därför tror jag att allt är en illusion och när vi dör upphör våran existens . men vad skapade illusionen.. det är mitt livs mysterium ..
jag är bättre en dig och det vet du FATTA!!! <br> http://www.hemsida.net/uteliggare/ <br>

2004-08-27 23:00
ärligt talat så var min filosofi inte mycket smartare än din tuva

2004-08-27 23:13
mongo85 P19

"ärligt talat så var min filosofi inte mycket smartare än din tuva"
-Nej, faktikst inte;)

Du har inte tänkt på att allt måste inte vara logiskt? vidga dina vyer, vi är bara människor(i bästa fall dvs=P) och vi kan inte förstå allt, universum behöver inte vara logiskt eller ha någon skapare, det behöver inte ens existera, det kan finnas möjligheter som är så komplexa och skruvade att vi helt enkelt inte ens kan filosofera om dem.

Tid t.ex? vad är tid? när började allt osv? jag kan inte komma på nått bättre än att vi befinner oss i en oändlig och evigt upprepande tidsrymd, dvs allt har alltid funnits och kommer alltid finnas för det är bara så, det är kanske ologiskt men det är ennu mera ologiskt att tiden började någonstans.

Men jag håller med dej om att allt är nog inte så simpelt som att vi är människor, vi bor på jorden och thats it, men det framgick kanske i min teori.

2004-08-27 23:41
tuva

utan logik blir allt svårt att förklara men vist ska man skita i logiken då slipper man leta svar på allt och försöka förklara allt .
om du fattar vad jag menar .. den morderna mäniskan tänker logiskt rent naturligt för att det är vad skola och diverse vetenskaper har lärt oss .. och ärligt talat jag har svårt att tro att allt bara vipps fanns en dag . men det är klart jag har åxå svårt att tro att tiden har en början och ett slut .. fast ärligt talat så är allt detta så kompliserat att skulle man börja fundera på det så skulle det sluta på sluten psykiatrisk anstalt skulle jag tro. så därför tänker jag inte försöka hitta på en logisk förklaring på allt . istället så ska jag nöja mig med oviseten om hur/när det startade vem / vad som startade det och om det finns en gud eller inte.. jag tänker nöja mig med att säga att jag tror inte på gud men kan inte bevisa att han inte finns och inte heller att han finns.och jag kan inte heller säga att jag vet vad som händer när jag dör förurom att jag tror att livet bara upphör. men jag kan inte bevisa varken det eller motsatsen och det nöjer jag mig med. så jag kan nog kalla mig agnostiker..

"En agnostiker är en person som anser sig inte kunna veta huruvida Gud (eller motsvarande inom någon annan religion) existerar, eller inte. Ordet kommer från grekiskans A-gnosis vilket betyder Utan-kunskap.
Exempel: "Jag kan inte veta om gud finns eller inte. Jag är agnostiker."

De flesta agnostiker skulle nog även göra tillägget: "Om det eventuellt finns en Gud, så bryr han sig förmodligen inte om oss människor och därför behöver vi inte heller bry oss om honom." En agnostiker är därför inte vad man ibland kallar en religiös "sökare". Agnostikern har slagit sig till ro med sin okunskap och nöjer sig med den.
"
källa www.susning.nu

2004-08-28 13:41
mongo85 P19
Ok, våran tro skiljer sej inte så mycket när allt kommer omkring, nu lärde du mej att nytt ord också. =)