vän med bulemi...
jag har en mycket, mycket nära vän som jag nyligen fått veta har bulemi och har haft det ganska länge... nu när hon sagt det märker jag på henne att hon inte är lika lycklig som jag trott innan... hon betyder sjukligt mycket för mig och vill verkligen hjälpa henne men hur i helvete då??!
a nigga with knowledge is more dangerous than a nigga with gun// they make the guns easy to get and try to keep niggas dumb//
ställ upp för henne (antar att du redan gör d?) stötta henne... kolla upp lite fakta o sånt om bulemi o försök att få henne att återhämta saj... om d inte funkar bör hon ju uppsöka läkare.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Kommunikation... Man måste lyssna på vad personen har att säga, och försöka förstå dennes situation, ha energi och tålamod att sätta sig in i dennes liv. När man sedan förstått situationen lite bättre, och kanske ser ett problem, så kan man då handla för att detta problem skall lösas... Ofta kan det vara bristande självförtroende, samt självinsikt som är det stora problemet... Men vad är det som är orsaken till detta? Det är ofta där problemet ligger, kan man lösa det problemet, löser sig ofta dessa andra problem av sig självt... Att lösa bullemin kommer inte att hjälpa något, men att lösa det som är roten till bullemin, kommer att hjälpa! Men inget kommer vi att veta sålänge vi inte kommuncierar, så det blir mitt råd! Kommunikation! Peace!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Vad kan jag som kompis göra? · . Var ärlig! Säg vad du ser och vad du känner. Uppriktighet skadar inte, men din sjuka kompis kanske känner sig kränkt för stunden och vänder sig ifrån dig. Bli inte rädd då. Ge inte upp! Hon kommer tillbaka. Många, som varit sjuka berättar om just kompisar som varit så uppriktiga och raka, och vad det betytt för dem. · Tjata inte alltid om maten. Hon kanske inte kan ändra på dem just nu. · Håll dig till dina friska vanor. Låt dig inte dras in i det sjuka beteendet, men respektera hennes svårigheter. · Prata med någon vuxen. Det är inte att skvallra – det är att hjälpa · . Ta inte på dig ansvaret att bota din kompis. Be om hjälp!
men problemet är väl ändå själva bulemin å roten till bullemin är vad jag har förstått det (och var det väl vanligtvis brukar vara) dåligt självförtroende... vi kommunicerar ganska bra men bland det jobbigaste är att hon inte vill prata om det för att hon tycker att hon "äcklar sig själv" å det gör så jävla ont när hon säger så å vad fan ska man svara på nått sånt... känner mig så förbannat värdelös... det är så jävla orättvist! varför ska det överhuvud taget få vara så här...
a nigga with knowledge is more dangerous than a nigga with gun// they make the guns easy to get and try to keep niggas dumb//
men! frågor å svar sektionen på sidan funkar ju inte!
khadim P17 funkar för mig?
men trycker man på frågan hoppar det bara tillbaks till första frågesidan!
khadim P17 och svaret dyker upp under frågan
näe... *morr!*
nuså... fick gå in å pilla bland internet-alternativ!
khadim P17: Men bullemin är ett problem längre ned i ledet om du hajjar! Det är en konsekvens av ett annat problem... Om jag vore du, skulle jag inte fokusera på bullemin i första hand, även om det är det mest tydliga. Försök förstå varför hon har dåligt självförtroende t.ex. och försök att hjälpa henne där! Hon skäms nog över sin bullemi, och vill förmodligen inte prata om det! Gå runt bullemin, om du hajjar vad jag menar, hon kanske känner sig mer avslappnad med saker och ting, om du inte refererar direkt till bullemin, om du hajjar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
khadim P17 Bulimi är en ganska vanlig sjukdom. Eller det blir mer och mer vanligt iallafall. Jag har själv vart drabbad under många år, och det finns inget konkret rätt eller fel i hur man ska bota det. Jag gick hos en underbar psykolog på Serafen i Sthlm. Det är en ätstörningsklinik där alla som jobbar har stor insikt om varför man drabbas av detta. Oftast eller nästan helt uteslutande handlar det om svår ångest man inte får bort blandat med dåligt självförtroende samt förvrängd kropps-uppfattning. Där får man föra matdagbok om varför man kräks eller på andra sätt försöker bli av med maten när man hetsätit. Man lär sig snabbt att se hur man har mått vid olika tillfällen när man kräkts och man kommer nästan uteslutande fram till att man mått dåligt och haft ångest. Det går aldrig att bli 100% frisk men man får lära sig hur man ska kontrollera ångesten och detta är ett stort steg på vägen. Försök vara ett starkt stöd för din vän, det är det enda du kan göra. Resten måste komma inifrån henne själv.
kleton jo visst förstår jag vad du menar men det är förbannt svårt bara... helveteee! babyphat men hon kommer knappast gå till psykolog på eget initiativ... hon har haft bulemi i flera år å sa inget till någon förns i sommras (till en vän med samma problem) och till mig för en månad sen efter mycket om och men... jag hade tänkt berätta det för hennes absolut bästa vän.. eller är det en jättedålig idé? hon kommer aldrig säga det självmant...
tack föresten hörni!
Det är verkligen jättesvårt att få en person med ätstörningar att öppna upp sig om sina vanor och sin självbild. Jag tror att det är mer eller mindre omöjligt. Det du kan göra just nu är att visa att du ser att hon mår dåligt även om hon förnekar det och försöka vara ett stöd varje gång hon försöker öppna sig. Det kommer antagligen vara en ganska lång process men det viktigaste är att inse att problemet inte försvinner bara för att hon börjar äta normalt och inte visar vad hon gör efteråt..
big ups. och sånt.
khadim P17: Hej! det är inte lätt att veta vad man skall göra när en vän man bryr sig om är sjuk! jag skall försöka tala utifrån henne, det är ju visserligen olika från person till person hur man känner. Men ialla fall, jag fick den sjukdomen när jag var 12 och har den fortfarande. Jag har alldeles nyligen berättat det för en väldigt nära vän och jag var skiträdd över hur hon skulle reagera, det som var mest skrämmande var nog att jag var rädd för att hon kanske skulle tycka att jag var så jäkla svag och löjlig. Men det tycklte hon inte, sen kan man ju inte undgå att folk tror det ibland fastän hon säger att det är tvärtom. Det värsta jag vet är när någon tycker synd om mig, så mitt råd är att tyck inte synd om henne. Utan finns bara där, jag antar att hon kanske är irriterad ofta, och det har nästan enbart med sjukdomen att göra. Man kan vara glad ena sekunden och andra skitledsen eller skitarg. Det är jätte jobbigt för omgivningen eftersom dem inte vet hur dem skall vara, men finns där för henne alltid. tjata inte om maten, när hon får ångest (som hon kanske inte alltid visar att hon har eller berättar,men det märker du) så fråga om ni skall hitta på något. ta en promenad, hyra en film. dansa.. det hjälper när man får göra någonting för då kan man tänka på något annat. TA INTE ÅT DIG om hon är spydig, för det är inte dig hon är arg på utan sig själv.. och sist men inte minst ge små komplimanger, du vet, fin i håret, fin tröja, passar i färgen.. osv.. var ärlig! fråga om du undrar över något, jag vet att det inte är lätt! jag har haft det så länge nu, så jag kommer aldrig bli frisk men jag kan lära mig att leva med det! så hoppas att det inte har gått allt för lång tid för henne, hon kanske fortfarande har en chans att bli av med det.. ta kontakt med serafen, där har jag gått.. jag började på dansterapi, kanske kan det hjälpa henne.. ha det bra! kramar fia
mayaa grejen med henne är att hon aldrig är sur, ledsen eller arg på mig eller hennes andra bästa vän å hon låter sig aldrig tycka synd om sig själv... hon är lite för snäll helt enkelt. hon måste få tycka synd om sig själv någon gång utan att behöva vara rädd för att visa det för andra i hennes omgivning... man behöver inte vara rålycklig hela tiden... det är inte "normalt"... så ag behöver inte ta åt mig av spydigheter å irritation för hon är aldrig spydig! fan asså... kan hon bara bli arg på mig!
tack för hjälpen föresten allihop!
hoppas det löser sig.. har inget mer att tillföra i tråden f.ö.. kan dock av erfarenhet av liknande läge upprepa att det är viktigt du finns där som stöd.. kan rädda hennes liv.. :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
smisk F0 försöker du vara rolig?
det är nog ett försök ja.. annars äre ju så att du inte är en sån som man vill ha som vän, smisk :O
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
gå å dränk dig smisk !
heter väl bulimi? inte bulemi lr bullemi. fast ja gkanske har fel, man vet aldrig. allt du ka ngöra är att ställa upp för henne o finnas där när hon behöver dig. Man ka naldrig tvinga nån att prata osv, men se till att va där när hon vill det.
det kan rädda hennes liv :)
Princess_S F19 ja, det heter bulimi
framfrör allt måste hon inse att det kan ta kål på henne. särskilt när dom där magsyrorna är giftiga,och fräter sönder inre organ och tänder
Superflajj. http://aakermans.wordpress.com
ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte särskillt mkt om om det heter bulimi eller bullemi eller nått annat.. men tack iaf! flajjest sant... :s
saidox; om du är ironisk ångrar jag att jag skriver det här. om du inte vet så; det heter Bulimi och det är en ätstörning. man äter, och kräks sedan upp det. typ, dom är jättesugna på nåt och äter massor, men sen mår dom dåligt för att dom ätit och spyr.
Superflajj. http://aakermans.wordpress.com
khadim P17 hm ok.. det låter inte bra, det låter som om hon håller inne väldigt mycket. för ibland är det skönt att bara få vara arg på någon annan fast det egentligen är sig själv man är arg på. det beror ju på hur hon är och hur pass dåligt hon mår, men ibland vill man bara få ur sig allting och få skrika.. och blir det oftast på någon man bryr sig om, taskigt men skönt och tryggt på ett sätt, för en själv. det blev lite knepigare om hon aldrig "tappar masken" men hon kanske har någon annat sätt som hon visar det på? sitter tyst? sådant kan hända också.. och det är inte heller spec kul för en vän runt omkring henne, men ta det lugnt, kom med förslag då isådana fall om du märker att det är något som inte stämmer, och bli inte rädd eller sårad över om hon någon gång skulle bli då arg eller något liknande för det har inget med dig att göra utan bara med henne själv. och hon menar inte vad hon skulle säga. det är så olika från person till person. från problem till problem. men ta det lugnt..
mayaa men jag vill att hon ska lacka satan å skälla ut mig typ... hon är en för social å lycklig människa nästan... :s... sitter inte tyst å e ledsen heller. aja det löser väl sig... :s men måste bara tacka er alla än gång till.. det har varit till stor hjälp och jag uppskattar det verkligen!! lööv you all! (utom smisk)