Får man väsnas hur mkt som helst?
Tänkte bara skriva av mig lite. Sitter hemma, barnvakt åt lillasyster. Bor i centrala Uppsala bland alla galna studenter. Och huset nedanför mitt har världens fest. Dom skriker så det skär i öronen och spelar så hög musik att man knappt hör tv´n. Så min fråga är: Får man spela och låta så mycket? Det stör ju faktiskt rätt ordentligt, man har ju skitkul om man är där själv, men de e inte så sweet och sitta ensam i huset breve och ha tråkigt... Inte för att jag hade tänkt att ringa polisen, men det bor faktiskt två små bebisar i samma hus som mig, och dom lär ju vakna. Fast nu drog dom på Promoe, så nu e de lugnt. Promoe lär höra musiken också, för han bor på gatan nedanför.... men peace out då...
www.marysoul.com
det beror på vad hyresägarna säger. på vissa ställen ska det vara helt tyst efter 22:00. hos vissa kan man få ha fest efter 22:00, men då ska det inte störa grannarna på något sätt alls. någon sa störningsjouren, ring dom ;) då får dom antagligen en varning och gör inte om samma sak igen. det gjorde dock en polare och har två varningar (en till så åker han), men den jävlen bjöd mig inte på någon av festerna. surt.
i get more pussy then panty!
äsch, det är ju helg. bara för att det är "trist" att inte vara med på festen... låter ju ruttet att klaga.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
jag är så jäkla glad att jag bor i studentkorridor. menar ni alltså att det inte görs nån skillnad på helg och vardag där ni bor?
Jag säger bara fy fan för studenter som inte respekterar andra.
"Not fuck myself in the head with stupid men"
victoria: håller helt med. folk som ringer störningsjouren kl 11 på en lördagskväll den enda gång om året man faktiskt har fest, dom människorna borde förbjudas att bo i korridor.
Refused Du håller inte med mig eftersom jag ogillar folk som väsnas så in i helvete. Om man nu ska ha fest kan man väl ta det lite lugnt så man inte stör folk som vill sova.
victoria: jo jag förstod nog vad du menade =) för mej går dock respekt åt båda hållen. jag respekterar att du vill ha det lugnt på de allra flesta kvällarna, så respekterar du att jag vill festa någon helgkväll ibland. sen vet ju inte jag vad du definierar som "väsnas så in i helvete", vi släpper ju knappast några atombomber här. men visst spelar det sån där rockmusik.
Refused Tänkte väl det. :) Väsnas så in i helvete = att musiken och väsnandet är så högt från grannarna så det räcker till fest i sin egen lägenhet. Jag tycker att man kan förvarna grannarna och höra med dem innan man ska ha fest med extrem hög musik.
victoria: haha, tja så högt tror jag vi inte brukar ha det.. grejen är att där jag bor är de härdade betongväggarna så tjocka också att dom skulle kunna stå emot en direktträff av flygvapenanfall. så det är inte så lyhört. annars får man väl ta mer hänsyn. visst förvarnar man hela korridoren, kanske även trapphuset men i studentkorridorssammanhang kan det ju leda till en del ovälkomna gäster... däremot skulle jag aldrig flytta på en fest för att någon skulle upp tidigt på söndagmorgonen, faktiskt.
FuelDog: Som jag skrev, JAG HADE INTE TÄNKT ATT RINGA POLISEN ELLER NÅT. Jag tänkte mest på de två små bebisarna som bor i lägenhetn under. jag störs inte av att dom spelar promoe så jag hör. Undrade bara fall man "fick" låta så mkt, för dom lät kan jag lova...
www.marysoul.com
Refused Vi har också rejäla väggar här, men tyvärr så hörs det igenom när musiken är på högsta volym och när lägenhetsdörrarna/fönstren är öppna. Jag förstår inte varför man måste spela så hög musik när man har fest. Det är inte kul att få hela dagen förstörd av någon som har fest, speciellt inte om man måste gå upp tidigt (tenta, föreläsning etc.). Om det ska vara tyst i byggnaden kl. 22 så får man respektera det om inte alla i byggnaden går med på att man får ha fest.
victoria: nu var det ju iofs helger som tråden (iaf trådskaparens ex och mitt) gällde, och då lär du ju knappast ha tenta eller föreläsning. självklart gäller andra regler på vardagar. att fråga alla i byggnaden tror jag du också förstår är omöjligt.
Refused Alla tentor här ligger antingen på fredagar eller lördagar och förra terminen hade jag föreläsningar på lördagar. Man kan fråga alla som berörs av oljudet.
så man ska kolla med hela huset för att se att inte någon kanske kanske kan ha en föreläsning tidigt en söndag? jag tycker faktiskt fortfarande det känns som om du vill ha respekt från dina grannar, utan att ge särskilt mycket av den varan tillbaka.
Respekterar jag inte mina grannar? På vilket sätt?
för att du inte accepterar att dom festar ibland med mindre än en husutfrågning (som knappast lär gå igenom om den ska godkännas av alla)? respekt och acceptans måste gå åt båda hållen. dom festar på ok volym, du låter dom festa ibland. respekt är inte bara att vara den som är tystast, utan att förstå att alla är och vill olika.
jag trodde promoe hade flyttat till malmö...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Visst får folk festa, men bara så de inte stör alla andra med gräsligt hög volym. Om de ska ha världens fest i tex. flera lägenheter med dörrarna öppna, då kan man kolla med folk som bor runt omkring om det är ok. Så går det till där jag kommer ifrån. Jag respekterar att folk har fester om de respekterar de som vill sova.
Victoria, du låter som en riktig torrboll.
FuelDog: är det samma tid oavsett veckodag på såna lägenheter? på SSSB har dom som skönt är inte satt någon speciellt klockslag, utan (citat): "När någon spelar musik eller för oväsen på olämpliga tider." ...så kan man ringa störningsjouren. Det är väl en bedömningsfråga, vilket låter rimligt.
Hos oss är det 22:00 oavsett vilken dag det är.
lustigt det där med tidsättningen förresten... på våran återvinningsstation står det att man bara får slänga glas mellan 08-20. wtf? jag blir gärna inte väckt klockan åtta, däremot tror jag få personer går och lägger sej åtta på kvällen. rent allmänt verkar tiderna vara satta av och för sådana som jobbar istället för studerar. well well. vi fick ta och installera timer på träningslokalerna för att vi fick klagomål för att det lät för mkt tex, och det är ju ok, men jag fattar inte att samma personer tycker att det är ok med oljud kl 8 på morgonen...
haha soft om promoe går dit "ey skruva ner musiken era blockmongon!"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
i mitt hyreskontrakt står det att det ska vara tyst som fan efter 22... det står t o m att "man ej bör duscha efter 22"... =)...
arbetsvägran 2005
hos oss kan man tvätta dygnet runt =) jag verkar ju klart ha softast regler...
JockeDread: Haha, jo dom är rätt duktiga på det där. vilken gata bodde du på? studentkorridor eller? känner inte du Frozen?
www.marysoul.com
JockeDread: Det huset som ser ut som ett slott? Ok. sweet. Frozen is the best! ;)
www.marysoul.com
En gång fick man väsnas skitmycket två gånger.
SKIT I DET, PÅ MED HÖRLURAR PÅ UNGEN OCH NER O SLÄPP LOSS!
strength
är det helg tycker jag faktiskt det är okej, men är det vardag är det en helt annan sak.
JockeDread: Ok, sweet. Jag hade min dagmamma där när jag var liten. :) Hon bodde också längst ner. Med en son som hette Alexander.. Varför flytta ifrån ett sånt vackert hus??
www.marysoul.com
Brukar ha väldigt hög tröskel för sånt här med tanke på att jag gärna själv vill ha fester o kräma upp volymen lite ibland. En gång var jag dock tvungen att agera. Klockan var 5 på en måndag(!)morgon o då bestämde sig en granne för att pumpa hårdrock på hög volym, samtidigt som det lät som 10 stycken wrestlingmatcher pågick samtidigt i samma lägenhet. Han hade beslutat sig för att styra upp en efterfest denna opassande tid alltså. Tänkte först ringa polisen men sansade mig o gick ner o sa till dom till slut. Efter det sänkte dom dock volymen ungefär en nanodecibel så jag fick använda öronproppar för att kunna fortsätta sova. Men som tidigare påpekats. Anmäl inte direkt utan ge dom en chans att sänka först.
7/5-05
JOckeDread: Precis. ;) När flyttade du därifrån?
www.marysoul.com
Känns som att risken att undvika polisvisit hos en fest i en större stad är lika oundvikligt som att bli blöt när man badar... Muta grannarna eller åk ut en bit utanför stan och firra ferre, eller så åker ni ut i skogen... har jag hört.
Intressepenisen hårdnar!
wasteapa01 P17 Bara man inte väsnas allt för mycket så är det ju lugnt. Här har folk fester nästan varje dag och de flesta stör inte alls (inte mig i alla fall :D).
Ibland kanske man inte vågar/vill gå och prata med de som har fest. Jag tänker då aldrig göra det igen efter jag blev hotat och kallad hora.
JockeDread: Ok cool. Då har vi vart typ grannar. ;) Jag bor breve Cafe Uroxen,i backen du vet?
www.marysoul.com