I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-09-17 10:10

Inkörsporten

Det snackas ju så jävla mycket om att Cannabis är inkörsporten till tyngre droger.

Tidigare så spottade jag på det påståendet men man har mer och mer glidit åt att det kanske är så men inte av samma anledning som det stod i Biologi boken i Högstadiet.

Varför testar vissa att röka Cannabis? Jo för den sortens personer ville testa något annat Alkohol (okey vissa har inte ens druckit men huvuddelen), vilket tyder på att den personen är en som är "äventyrslysten" (iaf inom droger).

Så det är inte Cannabiset det egentligen det är fel på utan dom som röker den.

*Bängfilosofering*

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-17 12:31
Varför är det fel på de som röker cannabis?

2004-09-17 12:32
nyfikenhet är inkörsporten

2004-09-17 12:34
Du sammanställde det jag skrev med 3 ord.

Men vad jag tycker är rätt roligt är att det aldrig det här argumentet kommer upp i Drogdebatter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-17 14:37
Nikotin är inkörsporten, det säger tom FMN, RNS och alla nu förtiden.

Om man aldrig rökt cigg/snusat så är chansen att du ens ska prova alkohol väldigt mycket lägre. För cannabis är det minimalt. Även för droger man inte ens röker.

2004-09-18 00:44
alla är fulla första gången de tar kemikalier
många är fulla när de provar röka

ganska ofelbart när det kommer en dyngad kille på efterfesten och desperat måste prova sen blockerar toagolvet flera timmar.

2004-09-18 02:22
Overthink:
Precis.
Efter ett tags rökande försvinner glädjen, och man måste ta till tyngre droger för att uppleva det igen, och så fortsätter det.

Tror iofs att rökning av tokbak gör chanserna större till cannabis än till drickande.

2004-09-18 04:16
vem bryr sig om vad ni TROR? ni sitter och konspirerar och gissar.

2004-09-18 14:29
tjusningen med alkohol försvinner också efter ett tag. vad är de som säger att just cannabis tröttnar lättare på och därför går till "tyngre" saker?

men jag håller med, om att antalet som testade någon annan drog än alkohol skulle minska om inte just - alkohol - fanns

2004-09-18 14:52
Che:
konspirerar och gissar?
vad vet du om mig?

2004-09-18 19:49
inse dom här trådarna leder inte till nåt inresant
Don't Give Props To The Devil

2004-09-19 12:01
Precis.
Efter ett tags rökande försvinner glädjen, och man måste ta till tyngre droger för att uppleva det igen, och så fortsätter det.

Du låter verkligen som någon som inte provat röka men tror sig veta allt. Jag kan säga att jag bara provat röka och svamp. Men svamp hade jag velat prova så länge jag kan minnas så där finns inget samband.

Hur många hör du som super tre-fyra gånger i månaden säga efter 6 månader att "Fan jag är less på supa, nu måste jag börja med tjack för att få någon kick."

2004-09-19 12:39
men varför ska det alltid vara "nån anledning"
kan inte folk bara prova för de ska prova och låta det va fred med det? ingen går och analyserar varför vissa dricker.
Jag tycker inte det borde skapas en så stor debatt om röka för jag anser det är lika normalt o röka en soft joint som att ta en öl.
OM nu vissa människor tar nästa steg och börjar andra grejer o sånt är det upp till dem.
allt är upp till var och en.
Och man borde definitivt inte röka för alla glömma bort nånting eller komma bort från problem för det e oftats sånna som slutar med tyngre droger till slut.
Jag tycker man borde röka för man själv vill och känner för det, svårare än så behöver det inte vara.

2004-09-19 13:43
"cmg: Det är ju skillnad på att prova och att "röka en soft joint" istället för att ta en öl."

Likadant att röka en liten joint som att dricka en starköl.

2004-09-19 22:15
Labolina F26

amen hallå , vem fan som helst kan få tag på vad som helst men bara för man KAN betyder det inte man gör det, jag har känt
"snubbar" inom en viss typ av krets sen jag va 13-14 och jag känner dem fortfarande men inte är jag en narkoman nu . enda jag har provat e röka, och jag rökar då o då, varför? för att det e så JAG känner för att göra, varken mer eller mindre.

2004-09-20 14:07
Alkohol är den största inkörsporten och sedan kommer lagen mot cannabis.

90% av alla jag känner som har rökt eller röker testade första gången när de var berusade.

Sedan att de som säljer cannabis "ofta" säljer andra droger och genom det så får folk kontakt med dom. Om då cannabis hade hade varit lagligt så hade inte detta inträffat.

When we're good they never remember. When we're bad they never forget.

2004-09-20 15:24
"Inkörsporten" är ett ord för mycket i svenska språket!
Isf är livet inkörsporten till döden... bli inte för beroende av
livet... det kan leda till din död!
Today i'll make a homerun...

2004-09-26 02:25
En kompis till mig har ALDRIG rökt en ciggarett i sitt liv, men dräemot rökt Cannabis x antal ggr.

bara så ni vet ;)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2004-09-26 02:25
de e koolt mä dråger!

2004-09-26 22:02
Det spelar ingen roll vad som är en "inkörsport", alla blir inte narkomaner! Cannabis ÄR olagligt men ändå blir folk heroinister!

Det handlar om vad man är för individ och vilka man umgås med.

2004-09-26 22:23
Skyller allt på alkoholen...

2004-09-28 11:47
jag håller med elektriska

inget kittlar kistan som det sköna gröna.. cannabis är snarare utkörsport

2004-09-28 12:08
"dåligt umgänge är inkörsporten till tyngre droger....
har inget med cannabis att göra...."

Faktiskt det bästa som sagts i tråden.
Tyvärr måste vi rökare känna langare, och därmed blir man faktiskt ofta erbjuden mer, speciellt moffar.

Har tom fått hasch tillsammans med subutex när jag köpt.

2004-09-28 18:38
Socker e inkörsporten till livet, precis som jag äter indiskmat leder det kanske till att jag äter thaimat

2004-09-28 20:05
doFFa

Jag röker själv så jag dömer ingen utan leker med tanken om varför Cannabis fick/hade ryktet om att vara inkörsporten till tyngre droger men kom på att det är ens egna nyfikenhet som är inkörsporten, det går inte att skylla på något annat.

2004-09-28 21:24
Alla här, lyssna på ELECTRO-ROCK- P19 , han har jävligt rätt...
Vasastan JAO!!

2004-10-01 09:06
Ju hårdare straff, ju mer pundare kommer vi få tyvärr!

Testa det ni vill testa, men fastna inte! Rök din pura istället, eller bira...men fuck kemikalier asså...

2004-10-01 12:44
cannabis är inte inkörsport, det är ett soundtrack.

"inkörsporten" skulle nog snarare vara den repressiva svenska narkotika lagstiftningen. ja menar, hur konstigt är det att folk går vidare när dom märker att man visst inte dog av att röka hasch, trots att det typ bankats in i skallen på en av systemet.
om en sak var lögn, då borde resten kunna vara det också..eller hur. så testar man sej vidare, eventuellt. finns mycket folk osm enbart röker och mår bra av det o.s.v.
men allvarligt talat, vi bor i ett land där man itne ens skiljer på soft och harddrugs. hur bra har det gått hitills för vår politik och hur mycket mer utför ska det gå innan det kommer nya tankar inom staten om detta ämmne.
Dear God give us what you gave Moses, a burning Bush.<br> <br> 413 änna!

2004-10-01 13:46
Precis som palestinavän sa, och som andra redan har sagt, så är inte cannabiset i sig inkörsporten, utan det runt omkring. Langarna, statliga hjärntvättnigen o.s.v. Langare sitter oftast (obs, detta grundar jag endast på personliga erfarenheter) på fler saker än cannabis, och jag har själv blivit erbjuden att köpa E och andra grejer än cannabis när jag bara har varit ute efter grönt. Och på så sätt kommer unga lätt över andra saker utöver cannabis. Detta skulle förhindras om det istället var statlig försäljning, då skulle man slippa den kriminella miljön.

Sen efter att nån tonårskid har rökt sin första jolle och upptäcker att fan, det var inte så farligt som dom har sagt, så är det nog lätt hänt att dom tar nästa steg med. Jag påstår inte att cannabis är ofarligt, vilket det inte är, utan sjävklart medför rökningen sina dåliga saker med, som allt annat. Inget är ofarligt. Men precis som med alkohol och cigaretter så anser jag att staten inte har någon som helst rätt att säga åt myndiga personer vad dom får och inte får bruka, så länge det inte skadar någon annan. Heroin kan göra folk våldsamma (obs, detta grundar jag också endast på personliga erfarenheter) och därför tror jag inte på statlig försäljning av liknande tyngre droger där andra personer än personen som väljer att bruka drogen kan komma till skada.

Men fan, ärligt talat, hur många kommer på tanken att slå sönder en bil, välta något eller spöa skiten ur någon eller något annat liknande idiotiskt när dom röker? Inte många. Skadegörelse är betydligt vanligare vid konsumtion av alkohol, och detta kan jag säga med nästan 100% säkerhet.

Slutsatsen är alltså att det är snarare miljön man måste beblanda sig med (om man inte odlar själv) som fungerar som inkörsport, inte själva cannabisbruket i sig självt. Många skulle må bra av att koppla av och röka en fet någon gång då och då.

2004-10-03 12:34
Droger är ju bara skit. Men har man provat det så gillar man ju oftast det eftersom att man är så jävla lycklig för stunden. Men sen efteråt så är man ju oftast dubbelt så olycklig...........
no one cares about my broken TV, i just sit in my sofa all day smoking weed

2004-10-03 12:39
om man röker varje dag i flera vveckor så blir man ju normal tror man o så fort man inte rökt känner man sog knepig!!! O då vill man ju gärna ha något mer berusande. för man vill ju ha ett rus!!!!!!!!
no one cares about my broken TV, i just sit in my sofa all day smoking weed

2004-10-03 15:44
Go apelsinmannen! jag tänkte skriva ett inlägg i den här tråden... men fick avsmak eftersom jag såg att någon hade samma tankar redan! fint att någon förstår!
Today i'll make a homerun...

2004-10-04 09:41
åh vad ni snackar massa skit...

2004-10-04 11:33
Då är det för att du är en "kick" sökande idiot.

Gräs ska inte rökas för kickar utan för avslappning.

2004-10-04 13:26
Nån som vet (och har erfarenhet, inte läst i en bok) några negativa effekter av cannabis?
"Does it really exist?"

2004-10-04 13:38
Varför testar vissa att röka Cannabis?

Man har chansen, kanske nån polare som röker.

Så man testar och tycker att det helt enkelt är skönt och sen har man väl köpt sin första femma eller något.

Det handlar om nyfikenhet, att vara på rätt ställe rätt tidpunkt tror jag. Vissa testar en gång och sedan låter det vara medans andra fortsätter.

Cannabis leder till tyngre droger?

Jag tycker att det är egentligen samma sak, du behöver inte testa amfetamin om du inte vill.
Men varför testar man för? jo nyfikenhet såklart... precis som cannabis. Sen väljer man själv om man vill fortsätta eller inte..

*funderar*

Producent

2004-10-23 12:03
Ciggaretter är inkörsporten Mats, inte cannabisen. =P
O sen den satans etanolen.

*bäng filosoferin 2* =)
DubbelMakkan

2004-10-23 14:33
cannabis är utan tvekan en inkörsport till tyngre droger, för vissa . långt ifrån alla går vidare till tyngre droger.

men att säga att det inte är en inkörsport till tyngre saker är löjligt. men vissa klarar "bruket" andra inte. då faller dom igenom..

2004-10-24 16:30
@ Johnny-V8,

Jag var nykter när jag provade på röka såväl som tjack.
Så att man är full när man debuterar som regel, njaaatzi.

Många ggr stämmer det dock väldigt väl.
Glöm aldrig vårat kära ordspråk; "Allting börjar med en folköl.."

Regards,
G.

2004-10-24 16:44
Wannhy_Rat P56

Men alla som röker Hasch/Marijuana har rökt ciggaretter och druckit alkohol före vilket i sig betyder att det är inkörsporten, och den nyfikenhet som alla människor har.

2004-10-24 17:10
Den vanligaste inkörsporten (till allt, snus & cigg inkluderat) är fortfarande - och kommer nog alltid att vara - den ökända €tanålen.