I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En fråga om eventuell paradox.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-09-27 20:49

En fråga om eventuell paradox.

Jag funderade för ovanlighetens skull idag, det som i mitt medvetande framformulerades var en fråga. Frågan löd såhär: om jag säger "jag är ödmjuk.", är det då en paradox?

Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2004-09-27 20:58
förklara ordet "ödmjuk" först. ligger det i själva ordet att vara blygsam och tysta ner sina goda sidor?
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2004-09-27 21:03
Som jag förstått det så, ja.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2004-09-27 21:23
Om man tycker att ödmjukhet är en god egenskap så är det lite paradoxalt uttryckt. Tycker man att ödmjukhet är ett i huvudsak neutralt förhållningssätt så är det väl mer ett konstaterande att hävda att man är ödmjuk...

Finns kanske inget allmängiltigt svar på den frågan...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-27 23:41
Att vara ödmjuk utesluter inte möjligheten att avge en sanningsenlig bild av sig själv; om fallet nu är som sådant att man faktiskt är en ödmjuk människa. Man behöver nödvändigtvis inte sätta ett värde hos egenskaper.
Vem är du, tjänsteman?

2004-09-27 23:42
paradox betyder vad?
vågar du köra på mig igen då fitta?

2004-09-27 23:44
why P18: Något som är motsägelsefullt i sig självt. Ett klassiskt exempel är "Denna sats är falsk".
Vem är du, tjänsteman?

2004-09-28 20:56
Världen behöver fler ödmjuka genier, det finns för få av oss
så är det med det som det är med det som är.....

2004-09-28 21:12
Vad ödmjuk exakt betyder vet jag inte. Jag förmodar att ni ser det som att man inte är ödmjuk om man går ut med det själv.

Hur som helst är det ingen paradox då utan en simpel lögn!

Karszchtem
Det där är inte alls en paradox utan ännu en lögn.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-28 21:25
Exempel på en paradox är:

Pelle: Jag ljuger alltid!

Ljuger pelle?