I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En bild säger mer än tusen ord

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-09-29 18:55

En bild säger mer än tusen ord

(b)En bild säger mer än tusen ord
Det uttrycket har väl ni alla hört, men undrar...är det verkligen så?
Min åsikt är att bara ett par ord, eller nån mening kan säga mer än en bild, eftersom att bilden kan vara manipulerad plus att man inte vet bakgrunden om när, varför eller hur bilden togs.
Tyckte bara att det skulle vara intressant att höra era tankar om det.

X-Art goes A-Art efter ett par bärs!

2004-09-29 19:02
Det är klart den kan säga mer än 1000 ord, beror ju på bilden.. fast ja det finns bilder man inte kan säga mer än något ord på också, jag tycker att det beror på..

2004-09-29 19:05
sant iofs, om det är en bild över ett landskap eller så, men om det är nån som gör nåt eller så, så tycker jag att det är så många aspekter som spelar in tex när, var å hur...

2004-09-29 19:45
se bara på de klassiska bilderna från andra världskriget, från lägrerna där en alldeles för smal, halvnaken man står och har tom blick och sorg som utstrålning. sådanna bilder är bra exempel på att de säger mer än tusen ord tycker jag.

2004-09-29 19:50
Vilken bild som helst behöver absolut inte säga så mycket, men de bilder som talar (uh?) gör verkligen det starkt. Bl a därför jag anser att film är en högre konstform än litteratur.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-29 20:18
phatie håller me dig, men isåfall e svaret på frågan:
Säger verkligen en bild mer än tusen ord?kort å gott...Det beror på

2004-09-29 20:18
okej...

kolla på denna bild...

Bild

och beskriv den sedan för en blind person som vill veta allt om den...
sen undrar jag hur många ord du behöver?
ganska många right!
men till saken, själva uttrycket betyder att det är mycket lättare att se bilden än att få den beskriven....

att uppleva något, än att få de beskrivet...

aahhh vet inte hur jag ska förklara men hoppas du fick nån klarhet!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2004-09-29 21:24
aa förstår precis va du menar tack för de..sjuk bild förresten haha

2004-09-29 21:40
juste att beskriva vackra saker för blinda=/
www.homos.se "En genväg till himmelen"

2004-09-29 21:48
finns bilder som förmedlar en känsla, som inga ord i världen kan beskriva...

finns bilder där ord är överflödiga, och tvärtom.
Lugn!

2004-09-30 22:26
handlar nog om att ord inte kan beskriva uttryck o toner av färg, o känslan av en bild, eftersom de är subjektivt. en bild av din pojkvän hånglandes ngn annan. säger mer än om ngn skulle förklara det. nu kan du får din egna bild av vad som hänt.

etcetcte....skulle jag säga..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.