I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför lever munkar celibat?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-10-01 12:15

Varför lever munkar celibat?

Ja varför? Det strider ju helt mot va gud vill.. Om alla va celibata så skulle ju mänskligheten dö ut! Sjukt tycker jag.

Ni behöver sånna som mej. Ni behöver sånna som mej, så ni kan peka med era jävla fingrar o säga: Titta, där är elakingen

2004-10-01 12:17
Typ ägna sig totalt åt religionen och inte befläckas av köttets lustar :D Kan man nästan förstå tycker jag... inte så jävla lätt å va from om en mamasita kommer å e allmänt mamasitig...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-01 12:30
lillegul-one

hur mycket i det "gud säger" är inte motsägande? inte direkt någon nyhet att kristendomen/religion i allmänhet är totalt förvirrande, och kanske främst för de som utövar den.
moments of silence for firefighters were interrupted by cellphones.
Skivsamlare

2004-10-02 04:28
det är inte så enkelt. visst, gud vill säkert att alla ska föröka sig. samtidigt är det ett välkänt faktum att alla inte är skapta för att bli munkar, vilket har påpekats ett antal gånger från olika religioner. Man måste se det från fall till fall så att säga.

2004-10-02 12:22
Nu tror jag att du driver med homosexuellatråden, men du kanske vill veta också.

Det varierar från religion till religion, och även innom religionerna finns det lokala varianter :)
I'm back!

2004-10-02 12:39
grejen är väl att man ska lägga all sin energi på att älska gud, och inte nån annan, eller?
vadå? jag dyster?

2004-10-02 12:46
greggan: För många kristna ordnar, ja. Men vissa kristna traditioner (historiskt) såg sex, eller vissa tom allt kroppsligt (materiellt) som negativt, och som sådant skulle man inte beblanda sig med det. Det blir en variant nästan en variant av att älska Gud med en annan ontologisk världsuppfattning.

Budhister har väl å andra sidan oftast motiveringen attdet är förgängligt och således leder till lidande varför man inte skall ha sex.

Sedan tvivlar jag inte en sekund på att det är och har varit grupptrycke eller andra ickereligiösa faktorer som avgjort. Munkar är väl också människor?
I'm back!

2004-10-03 00:44
Munkar lever i celibat för som vill inte bli störda medans dom försöker klura ut hur man uppfinner bollen.

2004-10-03 01:04
mantis :hahaah va??

Intressant diskussion det här..
I stay bent like skoliosis.. Dead Bent

2004-10-03 01:12
Rakar av sig håret gör dom oxå.. typ tror att det blir lättare att uppfinna bollen om hövvet liknar en jävla boll =)

2004-10-03 01:15
mantis : Hahaahaaaah intressant teori du har..

2004-10-03 01:17
jajjamän! =)

2004-10-03 01:22
Hahaah men seriöst..
Munkar ölever väll så för att dom vill
Men hur fan kan dom tro att gud för världen vidare medans dom låser in sig o vägrar låta sig fortökas.. eller hur man nu ska säga det..
Skumm grejj det där men dom kanske gillar det.. in some sick way hahahaaaah

2004-10-03 01:29
Dom kanske helt enkelt inte vill gå med på att bollen redan är uppfunnen så dom låser in sig och tjurar. Så dumt så!

2004-10-03 01:33
Hahaaah fan vad sjukt..
Hoppas bara för deras gudomliga själ att dom någonstanns i sitt inre sen förstår at.. Ja bollen redan är uppfunnen..

2004-10-03 01:39
haha ja shit! =) Alla dessa generationer av munkar som snöat in sig på dedär med bollen..

2004-10-03 01:49
Ja jag vet... Men vad ska man göra..
Det borde finnas föreläsare om dessa bollar så att man på nått sätt kan förhindra fler att spärra in sig o vägra vad det nu är dom gör..

2004-10-04 20:38
De flesta munkar torde ha haft religiösa upplevelser. Det betyder ju förståss inte att Gud faktiskt finns, men det borde ju i alla fall upplevas som om de har en relation med Gud. Så så värst tragiskt är det nog inte...:)
I'm back!

2004-10-05 16:44
kan man säga att Jesus lärljungar var munkar? apropå ingenting som nämnts i tråden :P

2004-10-05 18:46
jojo, men kan man säga att de är som dagens munkar.. de vigde väl sitt liv åt Gud, och att sprida Guds budskap, eller är jag helt ute i snön och hoppar?

2004-10-05 19:35
ja svär på att dom har värsta gangbangs i smyg...
<¤¤()¤¤>

2004-10-05 23:01
Munkar kan Shaolin gong fu! waaahtahhh!!!!

2004-10-05 23:17
madmadde , nope. dom var inte munkar, dom var profeter. en viss skillnad. visst, dom förde Guds budskap vidare, men det gör alla troende i viss mån.

munkar och nunnor avlägger celibatlöfte ( precis som katolska präster ) för att viga sitt liv åt Gud. på så sätt kan dom ge gud sin fulla uppmärksamhet, och även sina studier.
Be the change you want to see in the world.

2004-10-05 23:22
Och alla sina pannkakor!

2004-10-05 23:25
mantis: och? d kan ja också :P eller Shaolin SanShou men ändå
<¤¤()¤¤>

2004-10-05 23:36
-Ace- Men woowowow Det kan jag oxåå!!!

2004-10-05 23:55
ska vi ta en match?
<¤¤()¤¤>

2004-10-06 00:08
Medelande..

2004-10-06 10:05
Palla att läsa hela topicen...nej...Här är min synpunkt.

Munkar lever i celibat eftersom man bara får älska gud och ingen annan, om man har sex meden person är chansen ganska stor att man älskar denpersonen också...Alltså måste de förneka allt som harmed sex att göra...

2004-10-06 10:36
virre. Läs..."Ganska stor" jag skrev inget om att man måste älska alla man knullar med..

2004-10-06 17:13
icecream: ållrajt.. vad är skillnaden mellan en munk och en profet?

2004-10-06 17:40
En profet får ingivelser ovanifrån, en profetia. Ett direkt bud från gud och ska i viss mening leda folket.

2004-10-06 17:42
Profeter förkunnar Guds ord på jorden, oftast får de även budskapet (eller tror sig få i alla fall) direkt från Gud genom uppenbarelser, eller enbart vara verktyg för Guds spridande av Ordet. Det anses ofta att Gud faktiskt talar genom dem, en sorts mänsklig megafon för det gudomliga.

Om lärjungarna var profeter, tja det är väl ett gränsfall. De brukar sällan refereras till som profeter.
I'm back!

2004-10-06 17:58
Lärjungarna var inga profeter.

2004-10-07 00:19
NoWice

oj vad du är ute och cyklar. så präster får inte älska någon annan än Gud? ujujuj. älska din nästa så som dig själv var väl ändå Jesus primära budskap?

mantis
Lärjungarna var visst profeter. på pingst uppfylldes de av helige ande och blev profeter och började sprida guds ord på jorden ( se apostelgärningarna m.m )

2004-10-07 09:20
icecream: Jag tror vi snackar munkar....inte präster...
Säger topictiteln "Varför lever munkar celibat?" dig något???

Learn how to read before speaking.....

2004-10-07 10:57
NoWice

dom lever efter samma regler, ok?

2004-10-07 15:08
det är vaä allmänt känt att det fläst som var bögar för en 200år sen gänra gick i kloster. massa män som odlar örter, gör likör och vin tillsmans på en inhängnad plats är inte där för att dyrka gud i förta hand. antagligen mycket lätare att leva som homosexuel i en skydad värld en i den stora världen för en 200år sen när bögar inte var något man såg lätt på.

häler raka huvet och drika vin och kela med små runda män en att bli spöstraffad framför en folkhopp på stortorget.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-07 20:22
icecream: Sen när? Är det nya regler eller? Du har ju ingen koll....stora skillnader. Munkar lever i celibat, präster får knulla runt precis som de vill! Även om det ser dåligt ut....klant!

2004-10-07 22:19
Athnagzo

adfkoeröeopr'Efpl br ffjfjsodfgvåef

2004-10-07 22:54
NoWice :

öhhh. katolska präster har alltid levt i celibat

2004-10-08 10:17
Glassen: Lär dig läsa! Jag har skrivit att munkar lever i celibat och att präster får vara gifta/singel och ha sex. De lever INTE efter samma regler! Om du inte fattade vad jag menade läs den andra meningen i det här inlägget igen....och igen.....och igen.....tills det går in hos diG!!

Puck: Bra att någon kom och redde ut saken...

2004-10-09 21:56
har för mig att det var typ för att man inte skulle älska nån förutom gud..
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2004-10-09 22:30
NoWice :
präster får inte alls gifta sej... bara protestanta präster.
katolska präster får absolut inte göra de.

btw... dom har hittat hemliga gånger under kloster så att munkar o nunnor kunde träffa varann.... shit va sneaky peaky dom e ;)

2004-10-11 19:06
Munkar lever i celibat för att göra sig oberoende av begär och lustar. De menar att den kompletta personen är någon som inte är beroende av någonting och därför aldrig kan finna olycka i att inte ha det. För att bevisa att allt är förgängligt bygger dem ofta (i Tibet) skulpturer i is och ställer sedan ut dem i solen för att smälta, endast för att poängtera det ovannämnda.

Hur jobbigt somhelst när någon total retard ska komma och förklara hur dumma munkar är när de antagligen har fem tusen gånger mer insyn i sig själva än vad du/ni har. Skulle själv velat prova på att leva som munk om det inte vore för den drastiska ändringen i livsstil och alla hårda prov som ställs på dig.

2004-10-11 21:11
det gör så deras tankar fokuserar på gud...

2004-10-12 19:04
Samma: Ja att det är skillnad på katolska och protestantiska präster vet jag! :P MEn jag har uppfattat det att vi pratar om protestantiska..men inte vet jag..

Dock lever ju knappast katolska präster i celibat (vad man har märkt...hehe)...childmolestors thats what they are....

2004-10-12 21:22
NoWice : men de gäller väl alla.. präst som präst :P