I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"När jag blir stor..."

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-10-08 10:57

"När jag blir stor..."

"Vad ska du bli när du blir stor?" var ju en fråga som man fick rätt ofta när man va liten. Typ under tio kanske. Då var det inget snack. Alla visste exakt vad dom ville bli, var det inte polis eller brandman så var det typ undervattenssvetsare och alla tjejer ville bli veterinärer. So far som good. Men nu när man faktiskt måste börja realisera sina önskemål om vad man ska bli när man blir stor är det helt plötsligt inte lika lätt längre... Vad ska man plugga? När ska man plugga? TILL VAD ska man plugga? Det är olika bud hela tiden.
Vissa tycker man ska läsa direkt efter gymnasiet för att hålla igång studievanan och välja nåt som känns sådär, men då kommer man i alla fall igång. Sen får det väl gå som det går. Andra tycker att man ska flumma runt i asien och åka skidor i Alperna tills man vet vad man verkligen vill bli, för att då utbilda sig till just detta och leva lycklig resten av sitt liv. Men tänk om man aldrig kommer på vad man vill göra? Vad ska man göra då? Då kommer man ju sitta där när man är 35 utan nån utbildning och söka jobb på lokala ica-affären. Eller?
Vad vill ni göra när ni blir stora? Är det verkigen ingen panik att inte veta vad man vill bli när man är 21 år? Hur har ni planerat erat liv?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-08 11:29
jag har inte en aning om vad jag vill jobba med. Går på kock skola nu så jag är ju färdig utbildad när jag går ut så det är ju chill, men jag vet fan inte om jag vill jobba som det är så jävla jobbigt. Men jag vet att jag ialla fall inte ska börja plugga direkt när jag går ut om ett år. Jag ska resa, typ ta mitt körkort och luffa runt i europa, kanske dra till staterna och testa lyckan med gitarren.

Men en sak är ialla fall säker, jag vill fan inte bli Polis längre...
"I Have No Name So Death Can't Find Me"

2004-10-08 11:33

jag har ingen aning om vad jag vill bli. lr d där med psykolog vore trevligt. men dt kan jag bara glömma. då måste man typ ha mvg i allt. det vore en omöjlighet.

jag läser eng högskolan just bara för att göra något o för att jag suger på det. först kände jag fetingpress på d där med o veta vad jag ska bli. m en sen så kom jag fram till att jag inte ens vill ha min klara utbildning så snabbt. menar när jag utbildat mig vill jag nog ut i arbetslivet direkt o jag vill knappast börja arbeta med det jag ska pyssla i resten av mitt liv så snabbt. det vore hemskt..menar bara o tänka på hur galet mycket ens föräldrar jobbar..hur lite dem har ledigt osv. det skrämmer mig.

bättre o jobba hårt..sen kanske åka iväg någonstans. lr jobba lite o plugga bara skojjkurser kanske..lr plugga o pyssla med sånt man gillar..om man har en hobby..o sen senare i livet antar jag att man bara kommer på vad man vill bli..o det är väl aldrig för sent..

2004-10-08 11:37
Hur tänker ni inför barn? och gifta sig och sån shit?

jag vill fan ha barn när jag är 27, för då när barnet är typ 6år då är man 33 och pallar spela fotboll och basket med ungen utan att få ryggskott och häftiga host atacker..

2004-10-08 11:42
jag vill bli diplomat,eller ambassadör etc men först jobba inom stor int organisation eller int företag me medling eller omvärldsanalyser... kan även tänka mig journalist eller ngt inom teater som rekvisitör eller ngt annat bakom scen. eller sitta i kassan på konsum if all else fails :-)

när jag var liten ville jag bli arkeolog eller designer av ngt slag...har alltid haft drömmar om vad jag skulle kunna bli.. :-)

jag brukar ha närmaste året planerat hela tiden nu efter gymnasiet, annars blir man galen..
men jag är fruktansvärt impulsiv o reser mkt, så kan tänka mig att jag kan hamna i princip vart som helst.

dock är finns de ett mål, att ha hitta sitt jobb innan man är 40 o vid 50 tjäna cirka 40 000 i månaden eller mer...men som sagt, har inte satt upp planer direkt år för år hur jag ska ta mig dit. ett år i taget är enough.

piis
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-08 11:42

allt d där vill jag göra så sent som möjligt. har man barn så lär man ju inte kunna leva helt fritt som utan. o menar..mina föräldrar är inte superunga. men dem kunde fasen heller leka med mig så det kommer ju knappast vara några problem!

2004-10-08 11:44
Frakkha- inga som helst planer på barn. skaffar jag barn blir de adoptiv, annars är jag säker på att andra barn (till vänner o min bror) kan fylla ev behov av barn. Gifta sig har jag dock inget emot, men då får jag hitta ngn som har samma inställning till barn o livet som jag....vilket jag inte räknar me o hitta.

2004-10-08 11:46
yesyes, jag har dom tankarna om barn och giftemål efetrsom jag har httat en som delar samma åsikter som mej, så jag är lyckligt lottad:D

2004-10-08 11:53
frakkha- yes...they are few...

men de e ju också så att man ändrar sig om saker under åren. om tio år känner jag säkert annorlunda, så svårt o säga vad som helst om ens framtid egentligen. men jag tror man måste ha ngt slags mål ändå, iaf behöver jag de. så kan jag avverka dem o se att de tar mig ngnstans

(typ: ja, nu har jag avverkat gymnasiet o lite komvux, dessa beyg är jag nöjda med. så, nu har jag avverkat ett år på högskolan nu har jag dessa kunskaper. så nu har jag ett hyreskontrakt på en etta, vad är nästa steg etc)

2004-10-08 12:10
ok, iget it..klart man kanske ändrar sig, men jag vet inte...dom tankar jag har nu är mycket starka...men man vet ju aldrig...shit happends

2004-10-08 13:04
jag var dum i huvet redan som ung...jag ville bli maffiamedlem och allt möjlig skit. hade t o m idolbilder på Al Capone och Lucky Luciano i plånboken. precis då som nu så har jag inga "vettiga" ambitioner i livet...orkar inte planera för framtiden. Que sera, sera!

2004-10-08 13:18
Ibland känns det lite som om det vore skönt med att bara veta exakt vad man vill bli så man slapp hela den här biten med ångest för framtiden. OM man t. ex. visste att man vill bli lärare, så fine, då får man väl plugga till lärare och leva som det.
Problemet är det att det är så många olika saker som man måste räkna in när man bestämmer sig. Lön, omn det finns möjligheter att utvecklas inom jobbet, om det fortfarande kommer att vara roligt efter ett visst antal år, om det skiter sig - kommer man att kunna jobba med nåt annat då?
Jag vill bara hitta nåt som jag brinner för!

För övrigt verkar rekvisitör som ett fett skönt jobb... Det ska jag nog satsa på.

2004-10-08 17:46
Vet exakt vad jag vill bli och vet att jag har skillsen för det så jag antar att jag har det rätt lätt jämfört med många andra.. Jag ska bli tatuerare..

2004-10-09 01:41
har aldrig vetat vad jag vill bli, nu har jag börjat glida in på psykiatrisk vård, får se om det ger något...
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-10-09 02:48
eremit och rövare är nog det enda jag kan komma på. går inte att få lägenhet där man vill bo utan att vara rik, jag vill inte vara rik utan glad - och det blir jag varken av skitjobb eller att smöra mig in till nåt bättre.

2004-10-09 10:54
Ja ska bli mäster-deluxe-KOCK! ÅMFFG!
www.gbg031.se

2004-10-09 11:55
eller justja...jag ville bli en teenage mutant ninja turtle. helst rafael.

2004-10-09 14:34
Man kanske skulle ta och bli stor först, sen komma på vad man ska göra... Hmm... Tänk, tänk, tänk...

2004-10-09 14:40
Något inom musik oavsett vad det blir.

2004-10-09 16:58
När jag blir stor vill jag måla.. o göra saker.. eller skapa saker kanske det heter..

Nånstanns i en lokal med höögt i tak o stora fönster o tegel o betong.. Sen vill ja ha träd utanför som är stora o gröna o som sträcker sig över hustaken..
O vatten vill jag också ha!
I stay bent like skoliosis.. Dead Bent

2004-10-09 21:50
när jag var -10 ville jag bli lokförare.. Sen ville jag bli glasblåsare.. vilket jag fortfarande låter Töfft..
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2004-10-09 21:53
ville bli modedesigner och hårfrisörska. pluggar på komvux nu för att sen läsa en utbildning som heter arbetsrätt&personalfrågor. ska antagligen bli personalchef!
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2004-10-09 23:03
fan ett jobb skulle ju inte va fel...
kanske på ett behandlingshem eller nåt annat vettigt
fasst först måste ja sluta röka =/
men var sak har sin tid !
verkar ganska gött... sen när ja blir gammal ska ja skaffa ungar :)

2004-10-09 23:24
Athnagzo . gött =)
när kan ja börja ?

2004-10-09 23:34
jag skall bli rockstjärna eller rappare. om det skiter sig så får jag väl bli chef istället. taskigt pröjs då dock :(
back like cooked crack

2004-10-10 00:37
Athnagazo
Hahaah jasså hur stor är du?
I stay bent like skoliosis.. Dead Bent

2004-10-10 09:59
Tur man har som vet precis vadm an ska göra då.
Jag har ingen forumsignatur.

2004-10-10 10:50
jag vet inte. jag får se hur det går. har massa tid på mig.

2004-10-10 12:03
Athnagzo P15
men shit de kan ju ta lång tid.... styr ett jobb nu rå !!
:P

2004-10-10 12:48
Athnagzo P15:
Hehe.. en hunka. Då är det ju fan bättre att va utan. Känns som ett hånskratt att få en sketen hunring...

2004-10-11 01:57
Har precis mer eller mindre fått mitt drömjobb.
Ska börja jobba åt ett design/reklam/mode företag.
Kommer själv sitta och rita ideer till olika projekt.
ITS FUCKING AWESOME.

2004-10-11 03:07
Antingen flytta till USA å bli animalcrueltyagent och skjuta eller spöa några djurplågare i självförsvar.. Eller jobba kvar här med att designa möbler, rum och hus.
Kanske göra några skräckfilmer.

2004-10-11 14:29
mitt mål i livet är att jobba på CBS 60 minutes. men eftersom det är ganska svåruppnåeligt...så får jag nöja mig med att skriva om försvunna katter i typ hofterups morgontidning. eller nåt. om det skiter sig så blir jag paparazzi.
We call them winerbrods.