I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Självdisciplin

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-10-21 11:41

Självdisciplin

Hej Hej!

Nu är det såhär; Jag lider av total avsaknad av självdisciplin . Något jag har gjort så länge jag kan minnas. Detta går ut över mina studier (vilket inte är så bra när man går sista året) och även mitt övriga liv.

Så jag tänkte;
Någon som är som mig?
Någon som varit som mig, men lagt om?
HUR?

Detta är verkligen ett problem. Men finns det något universellt knep man kan ta till, kanske?

Hoppas... :S

Don't you feel more like you do now than you did when you came in?

2004-10-21 11:47
Jooo. Precis!

Den för tillfället enklaste vägen, alltid!
Alltså, jag _vill_ verkligen inte vara så, men det tar stopp när det ska skrida till förändring/handling.

2004-10-21 11:50
ja känner igen mej i d du beskrver och tyvärr ha ja int bättrat mej särkskilt mkt däför skulle oxå behöv lite tips

2004-10-21 12:03
har ingen karaktär alls.inte ett dugg.
jag testar mig själv . men procrastination is the bomb.
har dock klarat mig rätt bra ändå. är väldigt meveten om mitt beteende, enda jag kan tipsa om.

tex. planera aldrig in ngt kvällen innan inlämnning av ngt, för du kommer ändå sitta me inlämningen då, oavsett hur många tider du satt upp innan.

köp inte 2 påsar chips för de e billigt. för oavsett om du vill spara på den där sista påsen, slutar de med att du äter upp den också inom ett dygn.

etc
enda tipsen jag kan ge.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-21 13:42
jag har väldigt dålig självdiciplin. Jag pluggar på universitet. Om jag sitter hemma och pluggar så gör jag allt annat än just det jag ska, plugga alltså. Om du vill bättra dina studieresultat så kan du sitta någonstans där du inte kan distraheras av annat. Bibliotek är ett mycket bra exempel.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2004-10-21 13:57
när du fått leva med tillräckligt mycket konsekvenser så kommer du och din självbevarelsedrift ändra er.

2004-10-21 15:22
Har aldrigt pluggat i mitt liv men klarade skolan hyffsat ändå.. Så några tips på hur du ska palla att plugga mer har jag väl inte.. Det viktigaste är nog helt enkelt att man bestämmer sig.. Att säga "jag har dålig självdisciplin så jag klarar inte mina studier" är bara undanflykter.. Självdisciplin är något man tvingar på sig själv och inget man kan skylla ifrån sig på.. Börja skriva upp saker i en almenacka, strukturera allt, ät regelbundet, träna (har märkt att det stärker självdisciplinen rejält).. Men som sagt det viktigaste är att du verkligen bestämmer dig för att göra det du ska och inte tillåta dig själv att göra några som helst undanflykter..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-21 15:23
Sedan har ola rätt.. Man fattar inte förrän man ser konsekvenserna av sitt latande..

2004-10-21 17:19
Jo. Har redan tagit en hel del konsekvenser, problemen hopar sig på alla möjliga håll. Börjar bli lite orolig över min framtid, vilket gör det hela ännu värre för då måste jag fortsätta med fler och fler tillfälliga "lösningar".

Men det är rätt fult, man kan ju egentligen inte sitta och beklaga sig alls. Det är ju enbart upp till mig. Det är som peppis säger. Man är så väldigt medveten om sitt mönster. Jag är medveten om att allt jag gör inte gagnar min framtid på nåt sätt, utan tvärtom. Och ändå fortsätter jag.

Joel413 och candide
Tack så mkt för tipsen! Problemet är att jag inte ens tar mig så långt som till biblioteket, som ligger c:a 100 meter bort. Alltså, struktur är ju det som gäller. Men jag är jävligt bra på att lura mig själv, eller hur jag ska säga. Kan få vad som helst rättfärdigat för mig själv, av mig själv. Men jaa... En vacker dag!

Personlig assistent kanske? :P

2004-10-21 17:48
ja komemr bli jättetjock o mett par år.för ja kan inte sluta äta gottis.....o ja pallar aldrig o träna.får inte arslet ur vagnen lr hur man säger..
har även svårt att gå upp på mornarna osv.

2004-10-21 18:07
Princess_s
hihi, "gottis"!
Häromsistens kom jag fem timmar försent till skolan... Men jag tror det beror på brist av respekt gentemot skolan. Har inte kommit i tid till skolan sen... ja, aldrig. Eller joo, om jag är vaken hela natten brukar jag kunna klara det. Men det är sjukt, började min försovningskarriär i ettan, grundskolan. Sen dess har det bara blivit värre successivt :S

2004-10-21 18:24
Jag har lyckats styra upp några mvg:n... Så då tänker ja; " Fan va bra, då kan jag fortsätta hålla på som jag gör"... typ. Och så går det utför.

2004-10-21 18:38
fettan- wwrong. hade ingen självdisciplin i gymnaiset. fick ändå en jävla massa mvgn. går o glida genom de mesta, believe me.
kanske därför jag inte bryr mig om o ändra mig. men jag har iaf gjort allt rakt igenom i skolan. aldrig skolkat (förän nu i högskolan) o så där. eftersom jag vet hur jag är. har jag aldrig velat hamna efter, för då går de åt helvete.

2004-10-21 18:43
Peppis
Exakt det! Så fort man märker att man kommer undan med något en gång, så forsätter man så. Illa!

2004-10-21 21:22
mentative
hehehe, gör man det roliga och enkla först, så orkar man ju inte ens veta av det tråkiga...

2004-10-22 11:25
Denise: Mmm jag vet exakt hur det är.. Har varit sån hela livet.. Först nu när jag sitter arbetslös och inte har ett skit att göra som jag fattar att man faktiskt får ta tag i lite saker om något ska gå framåt.. Självdisciplinen börjar komma så smått nu men det är nog ett tag kvar till jag kan påstå att jag verkligen har disciplin..

Men som sagt.. Det enda du kan göra för att komma iväg till biblioteket är just att gå dit.. Inget krångligt egentligen.. Bara bestäm dig stenhårt för att du ska gå dit..

2004-10-22 11:31
chemicalhype: Ha alltid persienner eller gardiner bortdragna så att det kommer in mycket ljus på morgonen, ha det kallt i rummet, ställ alla klockor du kan komma över varje morgon så att du måste gå runt en stund för att stänga av alla och klarnar lite i skallen så att du inte bara ramlar ner i sängen igen, kolla inte på tv eller håll på med datorn för sent på kvällen, läs istället, gå och lägg dig tidigt även om du inte är trött, tillslut somnar du och efter ett tag blir det en vana att somna tidigt och framförallt träna regelbundet på något sätt så att du alltid är trött på kvällen..

Borde ju funka iallafalll.. Vet inte har rätt kass dygnsrytm själv..

2004-10-22 13:23
denise:

det du behöver är ett "wakeup call", vet inte vart ifrån du ska få det menmen ;D....fan jag kan vara din personliga pushare. kommer och ringer på kl10 på helger m.m ;)

2004-10-22 21:21

loftsäng is tha shitt! ;)

...alltså sover man där uppe..o har en väckarklocka nere på skrivbordet..en som låter hemskt o högt..så skyndar man sig ner..men pallar sen inte upp igen o då lyckas man ju inte somna om.

2004-10-22 21:40
spirit
hahah, har en känsla av att det inte är första gången du lovordar loftsängen :P

-Schlookas-

Jee, kunde behövas.
Du vet vart min brevlåda bor,
Har du lust att svänga förbi vid 06.30 vardagar oxå ;)

Joel413
Är du oxå stenbock ;D

2004-10-23 11:17
Denise: Ja faktiskt..

2004-10-23 11:18
chemicalhype: Det är skitbra med flera klockor.. Om man vaknar avc klockor så funkar det perfekt.. När man stänger av den tredje brukar man vara såpass klar i huvudet att man fattar att man inte bara kan gå och lägga sig igen iallafall..

2004-10-24 20:14
Joel413
Oj :O
Nu blev jag lite förvånad över mig själv...