I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En fråga ang. runningar (cirklar)

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-11-01 18:06

En fråga ang. runningar (cirklar)

1. Man börjar med en kvadrat.
2. dubbla antalet hörn så att sträckan mellan ett hörn och det motsatta hörnet alltid blir densamma som diagonalen från ursprungskvadraten.
3. upprepa steg 2 oändligt många gånger.

Har man då fått fram en cirkel? I så fall: Varför räknas inte cirkeln som en fraktal? Om man jämför med Kochs snöflinga tycker jag inte skillnaden är så stor förrutom att snöflingans omkrets är oändlig. Dock har jag aldrig läst detta som ett kriterium för fraktaler.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-01 20:00
Det blir ingen cirkel. Det är som sköldpaddan och haren.
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16

2004-11-01 20:06
KungVikke

Jag skapar en figur med oändligt många hörn, en cirkel är en figur med oändligt många hörn.

Iofs kan man anknyta till sköldpaddan och haren men då som förklaring till att omkretsen kommer bli ändlig. Det är ju en annan sak.

Är alltså inte alls med på att det inte blir en cirkel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-01 20:45
Har man då fått fram en cirkel?
Ja!

Varför räknas inte cirkeln som en fraktal?
läs definitionen av fraktal på mathworld.wolfram.com

Det paradoxala är att då du utgår från en kvadrat och försöker skapa en figur med "oändligt" många hörn får en figur helt utan hörn =)
mensvärk är livets krydda.

2004-11-01 20:56
det låter nästan som definitionen på cirkel =)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2004-11-01 21:14
johanman

Jag hittade inte vad som skulle svara mot att det var en fraktal. Hur man än zoomar in på den så liknar ju kanten hela tiden sig själv bara att den planas ut mot en rät linje mer och mer. Tycker det borde räknas som att den upprepar sig själv i någon form.

Sen har jag alltid sett det som om en cirkel har hörn bara oändligt många. Den enda figur som inte har hörn är en rät linje, om det nu ens räknas som figur.

2004-11-01 22:32
samma sak som att 3.333... i oändligheten är 1/3?

Ju mer hörn ju närmare kommer du cirkeln, men oändligt många hörn når du fram

"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-11-01 22:33
Jag lovar att en cirkel jag ritar på ett papper varken är perfekt rund eller på något sätt matematiskt korrekt en cirkel.

Men likförbannat lovar jag dig att precis varenda en som såg den skulle säga det var en cirkel.

Min poäng är att sluta vara så matematiskt bögig och chilla. Så länge det är hyffsat runt är det en cirkel.

2004-11-01 22:39
LittleJohnny

Moget att gå in i en tråd där man disskuterar matematik och säga "sluta vara så matematiskt bögig och chilla"
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-11-01 22:59
Moget att försöka leka "Djup och smart" genom att komma med gamla matematiska funderingar de läst på en hemsida?

Nej det är det inte.

2004-11-01 23:16
LittleJohnny

"samma sak som att 3.333... i oändligheten är 1/3?

Ju mer hörn ju närmare kommer du cirkeln, men oändligt många hörn når du fram"

Gamla matematiska funderingar som jag läst på en hemsida? Jag försökte förklara hur jag uppfattat det hela. Om du inte är intresserad av tråden varför skriva i den?

fjant

Admin

2004-11-01 23:35
Det är väl en defitionsfråga. Finns säkert en rådande mening om huruvida det är en cirkel eller ej idag, men det kan vara en annan imorgon.

Om det finns "oändligt många hörn" så är det ju uppenbart igen cirkel (gillade bara formuleringen :)).

Zoomar man in lika oändligt så kommer du inte anse att det är en cirkel. Relativt helt enkelt. Beror på vem som svarar. Om det sen överensstämmer med facit spelar mindre roll.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2004-11-01 23:42
Att det är en cirkel kan vi nog konstatera. Jag ställde mest den frågan för att få med er i nästa frågeställning. Alltså hurvida en cirkel är en fraktal eller ej.

2004-11-02 00:14
SakiSaki
Fjant, jag pratade inte ens om dig, utan förmodligen om han som ställde frågan först, allt handlar inte om dig du vet.
Men jag anser ädnå du är en fjant som drar upp samma matematiska tankar som alla fjortisar på lunar.

Tycker dock diskussionen om fraktaler är intressantare, speciellt eftersom många personer som tar psykadeliska droger tycker sig se fraktaler. Med tanke på hur matematiskt komplexa de är så skulle det vara otroligt om hjärnan kunde rita upp dessa i realtid.

2004-11-02 02:43
tassel
A fractal is an object or quantity that displays self-similarity, in a somewhat technical sense, on all scales. The object need not exhibit exactly the same structure at all scales, but the same "type" of structures must appear on all scales.
Isåfall är ju även en rät linje en fraktal (med ditt resonemang), men det tycker inte jag.. den ser ju likadan ut oavsett hur mycket man förstorar den, vilket jag inte tycker är någon slags "upprepning".
Det är nog det där "in a somewhat technical sense" som vi tolkar olika.

Evolution
Det är väl en defitionsfråga. Finns säkert en rådande mening om huruvida det är en cirkel eller ej idag, men det kan vara en annan imorgon.
Just matematiska grejor brukar ha en tendens att stå sig väl med tiden. Det som är bevisat är bevisat =)
Det är inte som fysik där modellerna bara är (mer eller mindre bra) approximationer av verkligheten.

Att en polygon med N hörn --> en cirkel när N --> oändligheten borde nog inte vara så jättesvårt att bevisa matematiskt heller.

2004-11-02 08:41
johanman

Det har du rätt i, bara man formulerar linjen som en algoritm. Detta bevisar ju bara att definitionen är ofullständig eller i bästa fall otroligt flummig.

2004-11-02 11:51
tassel
Vanligtvis definieras ju t.ex enhetscirkeln som det set punkter i R^2 som har avståndet 1 till origo.. alternativt mha en sinus- eller cosinusfkn och polära koordinater.

2004-11-02 13:04
men en cirkel består väl inte av några hörn.. den består av miljontals små streck som utgår från en mittpunk.. ?

2004-11-02 15:00
LittleJohnny

Eftersom ditt inlägg vart ett svar på mitt antog jag att det var riktat till mig?

"Men jag anser ädnå du är en fjant som drar upp samma matematiska tankar som alla fjortisar på lunar."

För det första visste jag inte att matematik disskuterades flitigt på lunar, förlåt min okunnighet. För det andra är det ett faktum att 3.333 i oändligheten är 1/3 därav skulle jag inte kalla det en fjortisfundering.

Jag tycker du är en fjant som tycker matematik är coolt så länge det har någon med droger att göra.

Ska vi fortsätta kasta bajs nu?