I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är kärlek?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-01 11:23

Vad är kärlek?

Alltså, mej veterligen har jag aldrig varit kär... Kan ni förklara känslan, ni som upplevt den.

Någon beskrev den som lyckan, men samtidigt som kan man vara väldigt olycklig när man är kär, ångest och liknande...

Nån som vill dela med sig?

Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2004-12-01 13:36
kärlek är ett påhitt :).
läste en grej i skolan som va jävligt depp, det stod att alla bra kännslor hon hade med kärlek att göra bara är konstiga vätskor som åker omkring i vår kropp och är bitch. ångest. då bestämde jag mej för att aldrig bli kär igen, inte låta mej luras av lite fukt.

men keep it up. allt löser sej. om man inte har nå fel på vätskorna i kroppen såklart..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-01 13:40
Don't ask me, jag har heller aldrig varit det. Bara förvirrat mig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-01 13:44
Vänta ni bara.. en dag så står ni där och är kära upp över öronen och nekar blindt att ni en gång var så bittra och sura och har fel på "vätskorna i kroppen".
=)
www.nativeswedes.se

2004-12-01 15:02
Jag hade också en period när jag fick för mig att jag aldrig hade varit kär..

2004-12-01 18:16
Kär : Pirr i magen (eventuellt på anda ställen också) . Man är glad, tänker på en person mycket och blir en övertrevlig version av sig själv. Man kan göra dumma saker för hjärnan sitter numera bara löst sammankopplad med resten. Man vill dessutom ha så mycket kontakt som möjligt med den som fått ens hjärta att banka

Sen beroende på utgången av ens förälskelse finns det flera olika alternativ:

Lyckliga "mellanstadiet"
: Du är kär, får kärlek tillbaka. Känner dig tryggare och mer avslappnad. Intimt. Man blottar mer och mer och får mer och mer tillbaka. Man lär känna varandra på djupet.

Vi-stadiet : Är helt på det klara med vad som gäller. Ge-och-ta.. Man kan förmedla mycket med små medel. Ofta övergår den pirrande känslan här till en varm klump i magen. (positivt menat då såklart)

---

Dessa är bara de positiva aspekterna, för lidandet och ångesten känner vi väl alla till iaf? Och sen finns det ju såklart stadier "mellan stadierna" osv osv. Men här min definition av grunddragen i kärlek. Obs. Romantisk sådan.

Så, lyckades jag klara upp ngt eller skapade jag bara mer förvirring?

2004-12-02 15:10
ja tror inte fuc vet va kärlek är...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2004-12-02 19:03
det finns ett ämne i choklad, som är samma som flyger runt i kroppen på oss när vi är kära.
fenyletylamin heter det, och efter fjorton kilo choklad kan du känna ett förälskerus.
(återstår dock att se om man mår så bra för övrigt efter fjorton kilo....)

2004-12-02 19:53
är det exakt fjorton kilo eller drog du till med nåt som verkade mycket?

och fö, blir man bara "lycklig och kär" eller koncentrerar man sina känslor på något speciellt? typ chokladen (jfr. den personen man är kär i om man får kärleksruset på "normalt" vis)?
vadå? jag dyster?

2004-12-02 19:55
det är fjorton kilo, och det är bara en allmänkänsla.. den riktar sig inte mot någon speciell person.