I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Krig en sjysst sport...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-02 23:37

Krig en sjysst sport...

Asså krig som lek (strid inom ett visst inhängnat område) hade varit en grymt rolig, smart och taktikkrävande sport. Vikten av att jobba som ett lag och samtidigt ha inviduella tallanger. Jag hade iallafall börjat i sporten om den var lika accepterad och förekommande som t.ex. Ishockey.

Nu är det ju dock så att delar av denna världen ser annorlunda ut och krig är ingen lek/sport för väldigt många av oss människor. Därför känns det inte rätt och sporter som paintball kommer aldrig bli så stora och accepterade i vårt samhälle som handboll, fotboll, innebandy m.m. Detta är någonting jag tycker är bra, för tanken på att typ paintball skulle vara Sveriges nationalsport är äcklande. Barn växer upp med idoler som är bra på att skjuta folk. Visst de är bra på att skjuta folk på låtsas, men det innebär att de även är duktiga på det om det skulle bli krig. Jag tycker alltså det skulle vara fel om det blev en stor sport, för att världen ser ut som den gör idag.
Tänk er därimot fram en jävla massa år i tiden, då krig ser annorlunda ut. Ponera att markstriden inte alls äger rum längre, för ingen nation är så dum att de har fotsoldater eftersom det är mer negativt än positivt. Tja, då kanske den uppenbara förknippningen med ett riktigt krig känns längre bort och allmänheten kan acceptera det som en lagsport. Fäktning t.ex. var ett sätt att strida man mot man på medeltiden innan krutet var uppfunnet, men är idag accepterat som en OS-gren. Kanske hade folk tyckt det varit moraliskt fel på den tiden.

Tja, jag vetifan, men diskutera gärna detta pojkar och flickor...

Peace in the middle east...

2004-12-02 23:53
fäkting var nog allt en accpeterad sport way back then också :)
men annars så hatar jag i allmänhet sporter som går ut på att punsha varandra, helt sjukt. boxning är det värsta, helt patetisk sport som borde försvinna. den som slagit den andre så sönder o samman och blodig att han inte orkar resa på sig mer, han vinner, YAY!
Arguing on the Internet is like running in the special olympics.
- Even if you win, you're still retarded

2004-12-03 00:01
här skulle man dock inte kunna skada varann på något sätt...knivar och sådant existerar inte....

boxning är också intressant, men det är inte heller en accepterar sport. Proffsboxning är väl inte tillåten i Sverige, eller hur var det.

om krig hade avgorts med fotbollsmatcher...släppte målisen in ett mål så avrättades han automatisk och en slumpvald utespelare fick ställa sig. Då hade folk iallmänhet nog inte tyckt att vanlig fotboll hade varit moraliskt riktigt heller.

2004-12-03 00:09
aha okej,
men hur fan krigar man utan att någon blir skadad? :P Fattar inte riktigt, för ingen kan ju vinna slagen..
Jo, det tycker jag allt det är. det är ju en stor sport med kända ansikten som alla vet vilka de är..

2004-12-03 00:15
PUCK P20

om du läst det jag skrev så förstår du att jag inte menade krig i sin rätta mening, utan som en markstrid på ett vist område liknande paintball och laserdoom osv.

slutsats F0
Om det ksa vara en sport ska det självklart inte vara riktigt krig. blir man skadad av färg o laserstrålar? nä...precis. Men det är fortfarande likt krig och därför tar folk illa upp. Men eftersom ingen skadas (hockey är mer fysiskt, större skaderisk) ingen mår dåligt av det så borde det väl inte vara någon fara eller, ? mer än att man förknippar det med vad som pågår ute i världen.

Men om det skulle vara fred på jorden och sådan stridsteknik var ur tiden. Skulle det var moraliskt fel då?

bla bla... ni förstår väl vad jag menar läs noggrananre annars

2004-12-03 00:20
aha, så. aa men det skulle ju inte var fel, mest festligt!
men typ somk laserdoom då fast som en riktigt stor sport o lite seriösare. ja, nu känns det faktiskt helt fel att ha det eftersom att det pågår så mkt skit där ute. men om lång tid när det är fred på jorden(? :( ) så skulle det vara skitgrymt!

2004-12-03 00:44
gå på live försatan..

2004-12-03 00:48
PUCK P20
slutsats F0
;)

smutsig_slampa P20
say what?

2004-12-03 09:23
Live, en massa nördar går ut i skogen och har med sig prickigkorv mackor och tärningar... sen bor de där ute i en vecka och låtsas vara orcher...

Jag klagar inte, det är ju en vecka man slipper ha dem bland vanligt folk :)

2004-12-03 10:36
Jo, jag tycker själv "krig" är roligt som fan. Men som du sa, kanske inte så vettigt om vi här i Sverige springer runt och kör låtsas krig medans andra dör på riktigt.. Men därför många spelar "counter-strike" och andra shoot them up spel..det är roligt att få ut sina agressioner..
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2004-12-03 13:05
Airsoft och Paintball finns ju. Är ju en hel del föreningar som håller på med sånt.

Annars kan man ju köra krig digitalt.. :P
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2004-12-04 00:04
smutsig_slampa P20

hahahaha det var det roligaste jag har hört

2004-12-04 00:06