I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur läser du?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-04 18:19

Hur läser du?

Vet inte hur, men jag kom att tänka på det igår när jag kollade tv. Om filmen är utländsk och textad, så brukar det gå av sig själv att man kollar och läser samtidigt.
Men om man tänker på att läsa texten (som jag gjorde igår),
så missar man det som händer på tvn. Hur gör ni?

2004-12-04 18:21
Väljer inte text om det är en svensk-/engelsktalande film eftersom jag kan språken. Om det är från något annat land läser jag den undermedvetet medan jag tittar på bilderna...

2004-12-04 18:34
det flyter på av sig självt, man är ju ganska van vid textade filmer i sverige.
jag tror iofs alltid att jag behöver textningen på engelskan, men om jag struntar i den så kan jag ändå se hela filmen utan att märka av att jag inte får en översättning. det är mest en föreställning hos mig själv att jag inte ska hinna uppfatta allt.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2004-12-04 19:02
tittar på filmen och glimtar ner på texten om det är nått man inte hajjar.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-12-05 01:43
text är ju skönt att ha.. man behöver inte anstränga sig så mycket för att höra varenda ord och behöver inte heller ha så hög volym just för att inte missa vad som sägs

däremot är text jävligt drygt ibland, som t.ex i simpsons när man i 9 fall av 10 råkar läsa skämtet nere på textraden innan det sägs..
mensvärk är livets krydda.

2004-12-05 01:57
>>Ditt inlägg " Texten på TV, om man koncentrar sig så............ " i
>>Vardagsfilosofi har flyttats till Papperskorg.

hehe EXAKT!! om man kollar bort lite!!, sen kollar igen å försöker läsa texten liksom nogrant så gård efan inte kolla, håler med til 100
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-05 02:17
kolla på filmen 2 ggr.. första gången läser du texterna.... andra gången kollar du på bilderna..

2004-12-05 04:55
Jag har hört att folk läser texter atomatiskt när de ser den. Så är det dock inte för folk med dyslexi (som mig).

2004-12-05 05:26
nån som kör på engelsk text på engelsk film? otroligt behagligt. man kan kolla till de ord man inte uppfattar, lära sig något och får sångtexter. alla fillmer blir sing-a-long filmer. skitbra.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2004-12-05 16:31
hmm.. det där har jag också tänkt på! så fort man koncentrerar sig på subtitlen så missar man allt! det är bäst när det går undermedvetet liksom.. jag vetefean hur man gör, men det brukar ju funka ^^

2004-12-05 16:33
jag läser bara texten om filmen är på ett språk jag inte behärskar
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-12-05 17:14
Tror inte jag direkt läser texten.. Det är mer som att man bara sneglar på den och liksom tar in hela texten på en gång.. Tänker ju inte på att läsa det direkt man bara gör det..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.