I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tänka på ett annat språk?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-05 18:38

Tänka på ett annat språk?

jag menar har ni kommit på er själv med att tänka tankar på ett annat språk.. man tänker ju vanligtvis på svensk (?), har ni någonsin kommit på ersjälv med att tänka på tex Engelska?

jag tex satt och läste en bok på svenska men jag satt och översatte den i huvet till engelska.. helt onödigt typ, vet inte varför...

nån som varit med om liknande?

2004-12-05 18:43
Tänker på engelska typ hela tiden, det suger, jävla tv...

Men vissa ord fungerar bättre på engelska, som obligations
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2004-12-05 18:47
JAOOOO sant i bland vet man vad man ska säga men de går bara att säga på engelska för att de finns ingen bra motsvarighet på svenska.

2004-12-05 18:56
jag tänker på svenska trots att ja pratar två andra språk hemma

ja byter aldrig ut ett ord mot nåt annat språks ord u huvudet, ja vet ju själv va ja menar haha..!!
Femme fatale

2004-12-05 19:05
Amar jo de e sant men om du ska säga en mening och inte hittar nå bra ord liksom..

men när man tänker för sig själv så e de klart man inte behöver de men jag menar att man gör de omedvetet.. :)

2004-12-05 19:14
när ja vakna upp ur en narkos en gång så vägrade ja snacka svenska (bara eng) och vägrade svara om inte läkarna snackade engelska!

sen när ja börjar "nyktra till" så tänker jag, varför snackar ja engelska för?
så hör ja i bakgrunden, när min mor kommer så säger ena syster (viskar typ)
-du måste prata engelska me henne annars svarar hon inte.
så börjar min mor snacka med mig på engelska å ja kan inte sluta?
får verkligen anstränga mig å börja snacka svenska efter en stund!

och japp jag är svensk.

sjukt!

kul att de körs

2004-12-05 19:22
rino. om ja inte hittar ordet ja vill ha på svenska så tänker ja på en motsvarighet på kurdiska och perisska o sen översätter ne kanske till engelska o så vidare hahaha!

eh_japp hahahahha!!! dagens!
Femme fatale

2004-12-05 19:27
=)

sånt som kan hända! me dont like operationer :)
kul att de körs

2004-12-05 19:36
eh_japp haha men..stackare!
Femme fatale

2004-12-05 19:45
Amar de e ju samma sak bara de att du använder kurdiska medan jag använder engelska... :)

eh_japp tur du slapp psyket.. :) haha de verkade helt knäppt i alla fall... kanske exorsism skulle hjälpa ;)

2004-12-05 20:15
rino.. nej nej , ja kan spanska tex de betyder inte att ja automatiskt tänker p åspanska

kurdiskan e naturlig för mej för d är ett språk som vi talat hemma sen ja föddes
Femme fatale

2004-12-05 20:17
jag tänker inte i ord..
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2004-12-05 20:49
hmm.... när jag läser på tyska så översätter jag till bilder eller löpande sammanhang! det har jag dock lagt märke till!

2004-12-05 20:54
rino P18 psyket e inget skön ställe.. :P
alla bara frågar hur man mår hela tiden!?

kul att de körs

2004-12-05 21:10
Haha det där med att översätta böcker till engelska i huvudet...
Jag gör det hela tiden! Det är så sjukt irriterande!
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::|
|:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|

2004-12-05 21:40
Jag tänker engelska konstant =)
We came from a distant land, our lives allready planned. We came in ships from across the sea, never again home we would see. And now we become american fruit, with african roots.

2004-12-05 21:43
beror på. Om jag snacakr polska, så tänker jag på polska.. eller om jag lyssnar på polsk musik.. då blir alltid knas i hjärnan när jag ska säga nåt på svenska.. växlar ihop o och u :/ låter skitmobbad!
Annars tänker jag på svenska... tror jag...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-05 22:14
Jag kan tänka på finska. men jag kan fan inte finska. men de känns som jag kan de
behöver ni funkis så bjinga bilen!

2004-12-05 22:40
tar ngn dag utomlands så tänker jag på engelska. här hemma när de varit mkt engelska, eller när jag är full. tänker jag på engelska
:-D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-05 23:14
haha här hänger "the retarded ones" som tänker på andra språk :P
Snus är de intellektuellas drog.©<br>

2004-12-05 23:33
eh_japp nee tror inte jag heller... :) e de personalen som frågar hur du mår eller e de rösterna i ditt huvud ? :P

Amar okej.. :)

zoulfly jo.. undra varför? kanske för alla amerikanska filmer?

Grandiisch de lät ju fett jobbigt.. :) haha de e nog enklare att tänka på ett språk man kan? då tror jag man förstår de enklare själv! :P

Jay-E du e bara avis! ;) haha

2004-12-05 23:50
när jag var gästspelare i ett amerikanskt fotbollslag så slog jag om och började tänka å engelska efter nån vecka
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-12-06 01:09
rino P18
hahaa joo.. de är för sej sant.
jag tror jag måste lära mej finska. men ja kan ba lite.
behöver ni funkis så bjinga bilen!

2004-12-06 01:28
jag tänker fan på engelska hela tiden. typ allt jag tänker att jag ska säga till folk tänker jag på engelska, så låter det asbra, sen när ja väl ska säga det måste jag tänka om till svenska så blir det bara fult :P
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2004-12-06 11:48
Jag kan komma på mej själv att tänka på portugisiska.. inte för att jag kan så mkt, men det lilla jag kan.. det är konstigt.. för jag behöver itne prata portugisiska med någon annan än min tränare.. mysko..
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2004-12-06 13:55
_dita_ haha de var coolt! :)

2004-12-06 16:02
Kanske inte språk..men något jag hittade på själv. Det språket brukar jag tänka på om jag inte vill tänka. Annars händer det att man blandar spanska och engelska, när man vill vara hård.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2004-12-06 16:32
Jag tänker på svenska när jag snackar persiska och jag tänker på engelska när jag snackar svenska = ) laal
Credit crunch crunch baby

2004-12-06 17:08
Ja, både på franska och engelska. Gör det mkt oftare än på svenska tror jag.
STICKUP!<br>www.myspace.com/elsatisfaction

2004-12-06 17:11
jag brukar prata och resonera med mig själv på engelska när jag är full, ingen aning varför...
tämligen märkligt...
Vad vill du att det ska stå här?

Ring: 0730 - 39347037204752752

2004-12-09 00:39
varierar

jag tänker på 4 olika språk, helt beroende på situation o miljö

2004-12-09 06:11
Jag tänker välldigt ofta på engelska..
Men det känns nästan som att det kan vara enklare o tänka på engelska.. för vissa saker kan man formulera bättre då.
I stay bent like skoliosis.. Dead Bent

2005-06-08 23:02
"Music is a verry central point in Caribbean"
Det blir sämre om man försöker säga det på svenska. Det enda problemet jag varit med om som jag kommer ihåg just nu.

2005-06-08 23:03
Ibland tror jag att jag tänker på kinesiska. Jag är inte säker. Jag blir väldigt snurrig efteråt iaf.

Nej men engelska kommer man på sig själv ibland att man tänker på iaf... När jag gått på en amerikansk skola för några år sedan tänkte jag typ bara på engelska i några månader efter...
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=35166508

2005-06-10 10:42
Jag tänker ofta på engelska, det händer att jag drömmer på engelska också. Bodde i london nårgra år.. :-s

2005-06-10 13:51
jag brukar tänka what the fuck.. ist för vad i helvete..
saaaru..

2005-06-10 14:08
Tänker mycket på engelska, men långt ifrån uteslutande. Är helt förstörd efter en uppväxt framför massa amerikansk TV som vi har här i SVerige.
Intressepenisen hårdnar!

2005-06-12 03:52
Tänka på Engelska, jag har bott nästan 2 år i USA nu så jag skulle vilja påstå att jag tänker typ hälften Engelska och hälften Svenska.

Men att göra det om man bor i Sverige och är Svensk, varför? Känns det coolare eller?

En annan komisk grej är när mina föräldrar kommer på besök, blir ruggigt förvirrad över vem jag ska prata vad med när min fru inte talar Svenska.

Händer att jag säger enstaka ord på Engelska till Morsan när min fru inte är med, känner mig jättefånig då.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com

2005-06-12 03:54
MrKrikon: tror ingen gör sig besväret att försöka tänka på engelska bara för att vara "kool". Inte precis så att folk går och säger, "hey, den där snubben alltså, tror han att han är kool eller? han tänker ju på engelska hela tiden", dagens svenska ungdomar är ju uppväxt med fan 75% engelska i TV, siffran hittade jag på men jag gissar på att det kan vara nååååågonstans där faktiskt.
Intressepenisen hårdnar!

2005-06-12 04:02
Möjligt, känns lite krystat bara att tänka på Engelska som innföd Svensk i Sverige. Sen finns det ju ord som blivit så vanliga att de mer eller mindre blivit svenska som typ "shit"

2005-06-12 04:05
håller med om att det finns många ord på engelska som är svåra att översätta till svenska bra.. tex obligations.. typ förbindelser? skyldigheter?,, ah

2005-06-12 04:29
Förpliktelser?
Intressepenisen hårdnar!

2005-06-12 04:32
ah det låter bra

2005-06-12 13:50
blir irreterad på att så många börjar med den här tråden så många gånger. man tänker ju inte på ett jävla språk när man tänker man tänker ju inte med ord alls då.... ????

2005-06-12 17:02
jag tänker med ord

2005-06-13 17:05
när jag blir förbannad (och är jag tänker) så blir det offtast på Engelska.
..____ <br> .(____)__ <br> .( ´o´)~:B-Boy JaceK:~.
Manager

2005-06-13 17:49
Jag tänker alltid på Engelska .. jag vet inte om det är tvångstankar eller vafan det är.. men gör i stort sett ALLTID det (nästan) .. det är jobbigt som fan ibland.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2005-06-13 17:51
Jag tänker ganska ofta på engelska tror jag.. fast det är ju inte det att jag tänker på hur jag tänker, lite svårt att på rak arm säga vilket språk man tänker med mest egentligen..

fast många gånger kommer jag på mig själv med att PRATA på engelska för mig själv. När jag är ensam så kan jag liksom upptäcka att jag står och säger en massa saker som jag inte vet var de kommer från, finns inget sammanhang eller samband på något sätt.. det är bara engelska fraser

2005-06-15 08:55
som Purge P19, tänker jag inte i ord.

använder ni punkter i era tanker? jag skulle gärna vilja veta... och sen... tar det inte jättelång tid att tänka?
don't you know there ain't no devil, there's just god when he's drunk

2005-06-15 12:03
Av vilken anledning skulle vi tänka i skriftspråk?
"jag har fin hår. som en waterfall."

2005-06-15 12:08
Händer att jag tänker på spanska men det är väl bara för att jag på så sätt inte glömmer prata spanska och vi vill att min systerson ska lära sig spanska.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---