I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Liten enkätundersökning.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-12 17:50

Liten enkätundersökning.

Goddagens!

Ska göra en analys på Guds troende/icke troende på Gud i Religionskunskapen. Tänkte ställa några enkla frågor som ni får svara på, gärna så utförligt som möjligt.

- Vill du att Gud skall existera?

- Varför / Varför inte?

- Varför anser Du att Gud existerar / INTE existerar?

- Hur skulle Du reagera, om det en dag skulle visa sig att Du hela tiden har haft fel, d.v.s. Gud har ALDRIG existerat / Gud har ALLTID existerat?

Tack på förhand för att ni tog er tid!

Regards,
G.

2004-12-12 21:42
Ja.

- Varför / Varför inte?
För Gud är människornas räddning (se Jesus).

Jag anser inte att Gud existerar, jag tror att Gud existerar.

- Hur skulle Du reagera, om det en dag skulle visa sig att Du hela tiden har haft fel, d.v.s. Gud har ALDRIG existerat / Gud har ALLTID existerat?
Förstår inte hur det skulle kunna "visa sig" att Gud aldrig existerat. Jag kanske skulle tappa min tro av olika anledningar och då skulle jag nog reagera...dåligt :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-12 22:36
gud på vilket sätt?
en gud med personlighet som vi är separerade från?
och genom knäböj så slipper vi lågor i all oändlighet efter vår död.
nej.

- Varför / Varför inte?
se ovan.

2004-12-13 02:38
-Vill du att Gud skall existera?

Min första tanke var ja, men efter att jag funderat lite måste jag nog säga nej.
Gud är god, Gud ger oss frälsning, men jag vill ändå svara nej, för om Gud existerar, existerar väl också det som står i Bibeln, och jag vill exempelvis inte födas med arvs-synden.
Ush, svåra frågor, svårt att förklara.

- Varför / Varför inte?

Jag tycker inte att Gud ska vara den enda som kan rädda världen, jag hoppas och tror vi själva kan göra det.

Jag tror inte tills jag får bevisat motsatsen.
Som människa vill jag ha bekräftelse.

Tror det är svårt att föreställa sig hur man skulle reagera.
Jag antar att det då skulle bli i livet efter detta, och då kan jag ju ångra mig.

2004-12-13 03:41
Ja...
- Varför / Varför inte?
Folk mår bra av tro...
Går emot vetenskapen...
Skulle förmodligen bli religiös...
What would macgyver do?

2004-12-13 08:12
Vilken gud? Falfri eller alla? Abrehams Gud eller Eris eller Loke?
Om Abrehams Gud existerar hoppas jag verkilgen på att denne nite är allsmäktig för då är vi stekta.

- Varför / Varför inte?
Gud: Vi är stekta för att den alsmäktige guden i sådana fall har delat upp sina troende i tre falanger som han låter slåss åt höger och vänster om en liten skruttig stad i flera tusen jävla år. Det ligger i en skapares skyldighet att inte pissa på sin egen skapelse.
Eris: Om Eris är den enda gudinnan och kaos är den enda vägen så är hon antagligen inte ens medveten om vår existens Det skulle också vara sogligt att sannigen visade sig för en lsd pundare på sjuttiotalet. Men det är schyst att alla får vara påve.
Asagudarna:Har jag inte så mycket imot om de existerar. så länge de håller sig ute från mitt hem. Inte en chans att de sär snubbarna ska få äta mig ur huset och sno mina dvd fiolmer bara för att de är gudar!

Sen skulle det vara ganska coolt om wodoo var den sanna vägen.

Jag skiter just nu ganska mycket i det. Jag tänker inte tillbe en gud som inte jobbar för mig i vardagen samtidigt som jag inte har någon vilja att förklasta en gud så att et evigt helvete väntar mig båte i livet och efterlivet. Jag tar det lungt och spelar mina kort säkert.

Som Jessie i Preacher kanske.
det skulle vara shyst att vara galet repekterad präst i valfri korekt bevisad religion. Förutsätt att det inte är den katolska kyrkan och löjliga mössor å celibat blir obligatoriskt. Kippor, krulligt hår, bönemattor, prästkragar, druiskäror, oragea kroppsplagg och kort som legitmerar bäraren som påve är jag därimot helt med på.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2004-12-13 08:13
geeez, jag glömde korr-läsa. sorry.

2004-12-13 08:55
jocke allways on top
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-14 19:42
Upp upp upp!

Mången tack till er som droppat svar redan. Snart fredag (deadline) btw, börjar bli dags att skramla några sista nyanser på det hela, och sedan sammanställa det i en fristående analys :)

Regards,
G.

2004-12-14 20:09

Det beror på vad Gud är/gör/har gjort/kommer att göra.

- Varför / Varför inte?

Det är givetvis beroende på svaret på fråga ett. Jag har litet problem med en hel del teologi, vissa versioner av den kristna frälsningsläran blir ett tydligt exempel där Gud fördömmer icketroende till evig pina, medan troende syndare oavsett brott ges frälsning, och även mycket annan teologi och icketeologi som står i olika uppfattningar av Guds makt. Jag tror inte etiken utgår från Gud och om Gud handlar fel eller medför något annat omoraliskt så är det ett tungt argument.

Iom erkans goda invändning. Jag tolkar "anser" som synonymt med "tror" men inte synonymt med "att ha en tro" (kunskapsteoretiskt motsvarande att jag håller för sant saker om Guds existens, vilket är fullt möjligt utan att vara religiös). Varpå jag varken tror det ena eller det andra. Mig vetligen finns det inga goda skäl att tro på Guds existens, och alla sanningsanspråk angående existensen därav är ytterst tveksamma. Det är vill jag mena rätt så meningslöst ur kunskapssynpunkt att vare sig tro eller inte tro.

Det beror på hur det skulle visa sig och dessutom vad Gud är (beroende av den första frågan igen). Utöver det kan jag inte föreställa mig min reaktion. Religiösa skrifter antyder att alla får en massa psykologiska effekter i stil med fruktan och knäsvaghet (men sådant känns meningslöst att spekulera i).
I'm back!

2004-12-14 20:31

Jo

- Varför / Varför inte?

för då har man nån att skylla världens elände på!

jag anser att han inte existerar för då hade han inte låtit mänskligheten förstöra jorden...

jag skulle fråga den djäveln hur han kan utsätta oss för denna plåga och varför han inte raderade våra minnen från våran värld och bygger upp Edens lustgård igen!

T|-|3 3|\|D

Peace

2004-12-15 14:29
Ja.

- Varför / Varför inte?
Tryggt.

Universum är en form av process som är beroende av en agent.
Allt är beroende av en agent. Plus att allt fungerar som det gör och att det kan fungera (kausaliteten) det är inte en självklarhet. De fysiska lagarna kan inte ha "stiftat" sig själva och där kommer agenten in i bilden igen.

Vetifan.. få panik kanske..

2004-12-15 18:56
är inte de fysiska lagarna stiftade av fysiker?

2004-12-15 20:13
Jochman P22
Hahahahahaha!! Jo, det är ju Einstine som har bestämt att materia ska ha gravitation, innan dess flög alla mäniskor runt och var tygndlösa.

2004-12-16 06:30
min poäng är att de fysiska lagarna inte är några exakta lagar utan mer ett "ehm, så här tror vi att det fungerar... kanske?" som till stor del går att använda..

2004-12-16 10:59
Jochman
Huvudsaken är att det fungerar och det är en grundlag i sig (Kausalitet).

2004-12-16 10:59
Fysisk grundlag.

2004-12-16 13:22

Ja/Nej

- Varför / Varför inte?

Jag behöver gud ibland.

Jag anser att gud finns. Därför att, med risk för att bli lite flummig... Gud finns, eftersom Gud behövs. Gud är ingen fysisk varelese utan ett psykiskt fenomen. Gud är den plats dit vi tar vår oro och ångest. Jag brukar säga att jag inte tror på gud, men att jag förbannar hans namn. Gud är någoting som man kan prata med. Sträcka ut sina armar och blicka mot himlen och skrika; GUUUUD, VARFÖR!!! Gud uppfyller de behov av tröst som vi människor behöver i vår vardag. Sen har det tillämpats "regler" för gud, seder och bruk som inte har med Guds existens att göra utan snarare som maktmedel för olika kulturer under olika tidsepoker.

Jag vet ju att gud både finns och inte finns så jag skulle nog inte ha några problem med det. (såvida det inte visar sig att Han är en skäggig gubbe i vit stjärgossedräkt. DÅ hade jag blivit förvånad!)
"Som att bo ihop med en väldigt liten alkoholist" // Jonny Depp om att leva med sin son

2004-12-16 16:56
Dark P0
Det spelar ingen roll om det följer ett mönster eller inte, det jag menar är att saker sker, Saker fungerar.. Hela kosmos vimmlar av rörelse och krafter och oavsett om det följer ett strikt mönster eller ej så sker det och allt som sker är beroende av en agent (något som satt igång processen från första begynnelsen).

2004-12-16 17:05
->
både och. jag vill att det ska finnas någon form av balans och rättvisa i världen, och om det är gud som ansvarar för den och håller den i schack, ja då vill jag det. speciellt eftersom vi människor inte tycks klara av detta på egen hand.
om man däremot utgår från att han inte bör existera så hävdar jag att detta vore det ultimata om man, som jag, anser att människor bör klara av sin egna vardag och stå för sina egna handlingar utan att kunna hävda att någon annan ödesbestämt eller på något annat sätt påverkat deras liv och förutsättningar. med andra ord; man kan använda gud som en ursäkt och förklaring för ngt och det accepterar jag inte egentligen.

- Varför / Varför inte?
->
ja se mitt svar ovan.

->
därför att mitt logiska tänkande och sunda förnuft säger mig att det faller på sin egna orimlighet att tro på något som det inte finns något som helst bevis för eller något som ens antyder på att ett sådant bevis skulle kunna existera.

->
jag skulle troligen bli väldigt glad över att ha fått svar på frågan huruvida gud existerar eller ej. dock så skulle jag bli hyfsat förbannad och besviken på att jag inte fått veta detta tidigare och undra varför gud låtit världen förfalla så som den dessvärre har gjort, speciellt sen människans intåg på jorden.

till sist vill jag avsluta med att påpeka att jag inte tror att gud finns, men att vissa delar av mig ändå kan hoppas på det.

hoppas dessa svar är utförliga nog.

2004-12-16 17:19
Ja!

- Varför / Varför inte?
Utan ett högre väsen skulle hela mänsklighetens existens kännas meningslös. Dessutom skulle vi vara så ensamma. Det skulle kännas otryggt och allmänt hemskt utan Gud.

Går inte att förklara. Jag behöver en Gud och upplever att det finns en.

Kan nog inte föreställa mig det egentligen. Skulle bli så djupt deprimerad att jag inte vet om jag skulle överleva
Så det så!!

2004-12-16 19:57

Nej

- Varför / Varför inte?

För att Religon ställer enligt mej bara till med problem och ovänskap

För att Gud kan inte vara så ond att han låter miljontals människor lida varje dag,ÄVEN om det här med fria viljan kommer imellan han och oss så skulle han rädda oss,om han nu är en riktig gud...

Jag skulle skita i vilket och fortsätta leva mitt liv.
DISCLAIMER:The above statement is made by Dee,thus nothing in it can be trusted!Dee is in no way responsible for his own or others posts in this forum.Dee is mental, and can´t be held responsible.

2004-12-17 08:15
Jag tror INTE på Gud.

Ja

- Varför / Varför inte?
Om gud är "god och välvillig" som alla säger så skulle det kännas fett skönt med en snäll, rättvis och givmild Mama/papa uppe i himlen som såg till att det mesta går rätt till :)

Jag tror det mesta i världen visar på att det i alla fall inte kan finnas någon sådan Gud som människan har målat upp.

Jag skulle nog bli både glad och troende, dock ganska förvånad.

2004-12-17 19:34

nej

- Varför / Varför inte?

orka bli straffad för att man gjort som man vill. om gud skulle finnas så vore han en jävla diktator och såna ska inte lydas ändå.

man kan inte bevisa guds existens, alltså finns han inte.
jag vet att ingen kan övertyga mig om det.

tjaa.. jag skulle fortsätta som jag gör men vara jävla rädd för att dö eftersom jag då skulle få brinna i helvetet. :)

2004-12-17 19:42
Ja

- Varför / Varför inte?
Det känns bra att tro på något. Gör det lite enklare att tro på sig själv.

Jag vet inte. Alltid trott att Gud existerar, uppväxt med det. Kan inte svara varför, har bara aldrig frågar mig varför Han finns.

Vet inte om jag skulle bli förvånad. Tror nästan inte det. Men, jag tror att Gud är något inom dig, så att säga. Han försvinner inte. Du kanske slutar tro, men någon gång så kommer du nog be till Honom endå.

2004-12-22 00:37
Ett stort tack alla som har tagit sig tid och fyllt i 'formuläret'. Många intressanta tankar väcktes. Antar att det är tack vare er jag lyckades sammanställa samt lämna in min analys i tid. Det färdiga resultatet kan ni - om ngn är uttråkad - finna här

En klasskamrat har dock inte hunnit fastställa sin än så jag droppar mina egna svar.

Ja.

- Varför / Varför inte?
Därför att det ger mig trygghet och ger mitt liv mening.

Rent generellt är det för att det känns som att sannolikheten för allt att vara en ren "biologisk slump" är betydligt mindre än att det faktiskt finns en "hand som gungar vaggan", of any given kind.
Rent personligt är det en insikt som har vuxit i takt med att jag har tänkt igenom mitt liv. Allting pekar egentligen för att jag skulle vara död. Jag lever, som genom ett mirakel. Jag är j-vligt unik, allmänt känt; avviker från mängden. Avvikande betéende krävs, annars skulle hela världen bestå av stereotypa zombies. Jag är uppenbarligen här för att uträtta något. Det enda som återstår för mig att lista ut är vad. Citerar avslutningsvis Fifty,

"Now it's true that I was sent here for a real reason/
'cuz he got hit like I got hit but he ain't fucking breating"

Jag vet inte riktigt. Skulle antagligen känna sorg och förtvivlan, ångra vissa val jag har gjort, osv. Skulle nog istället börja sikta på att den del av mig som alltid lever kvar faktiskt är mitt DNA, och då börja massproducera kottar, för att få min "stam" att leva kvar för all evighet.

Regards,
G.
Graffare

2004-12-22 11:31
Vill du att Gud skall existera?
nej kommer inte på tanken

- Varför / Varför inte?
om han skulle vara mänsklig så skulle han skapat ett helvete åp jorden,som han kunde bossa över..
om han ej skulle vara mänskilg skulle han nog
alltid "veta bäst" som den kristna tron,man ska dyrka gud, lyssna på honom och lydan honom blindt
för att jag inte har sett honom,det man inte ser ska man inte tro på

leva livet som vanligt och bli militant ateist
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2004-12-22 14:07
- Vill du att Gud skall existera?- Varför / Varför inte?

Gud som i den kristna guden? Tycker han verkar vara en fördömande torrboll så njä. Men samtidigt kanske visst, det kan ju ge en djupare mening med livet... Vore trist ifall man bara dog, vilket jag dock tror mer och mer på ju längre livet lider o ju mer cynisk man blir..

Jag tror helt och fullt på att gud är en mänsklig skapelse som skapats utifrån människor för att förklara sin tillvaro och sedan har det utnyttjats av auktoriteter för att utöva makt mot folket

Ja det får jag ta då... Men känns svårt att sätta sig in i den sitsen.