dyslexi ?
Gjorde ett test på komvux för ett par dagar sen, och fick reda på att jag tydligen har en svag form av dyslexi. Känns ju helt sjukt men det förklara ganska mycket till att man gick ut med så dåliga betyg ifrån plugget i alla teoritiska ämnen, dock hade riktigt bra betyg i alla praktiska. Vafan ska man göra nu? Skylla på skolan att dem inte har upptäckt det efter 14 års studerande i grund och gymnasiet? Dem på konvux rabblar om att idag finns det så mycket olika lätta varianter som gör att man kan komma ifrån dyslexi stadiet. Men varför har dem inte gjort nånting åt det innan? Nu måste man pröjsa själv för alla kurser och skit för att man gick ut som ett dumhuve ut ur gymnasiet. Men grejen var att man inte var dum i huvet utan man led av dyslexi. Själv ansåg jag inte att jag lider utav det. Utan att jag alltid hatat teoritska ämnen, alltid älskat det praktiska i plugget t.ex. slöjd, idrott, när man labbade i NO och alla andra praktiska ämnen. Men nu sitter man och funderar ordentligt och ställer sig den här frågan. "Har jag lurat mig själv i över 14 års tid? " ´ Är det någon annan som lider av dyslexi? Har haft det? Som kan dela med sig erfarenheterna utav det samt berätta hur man kom ifrån det träsket?
-- Mellanslagsanvändare --
samma här mannen. jag har ett utomrdetnligt språk om det är muntigt men på papper ser allt ut som skit. dock läser jag teämligen snabbt. det kom det på mitten på gymnasiet. sen fick jag muntliga prov. fan vad det gick mycket bättre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
muhfakka haha, respekt. du bryr dig inte om vad den heter :) e det en sån nummerdyslexi som gör att man tror att det e 4:20 när det e 2:40?
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
muhfakka P21 den ska visst vara bevisad att den inte ska exestera enligt ledande läkar tidningar. vaför vet jag inte men våran matte lärare sa det till mig och vissade artiklar. jag har också svårt med sifror men han sa att det inte kan vara det även om folk tror det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag vill göra ett sånt test. för jag finner de fullkomligt omöjligt att komma på namn på saker o människor. folk jag umgicks med i 6 år har jag glömt bort namn på helt. jag kan en massa om musik, men what good does that do me när jag inte kan säga namnet på de jag lyssnar på utan o kollla upp de på ngt sätt. it sucks men jag har inte tänkt på de förän de senaste två åren. har aldrig skadat mig i skolan, förutom de faktum att jag är usel på skrivna prov, men har kommit undan från dem för jag gick i ett gymnasium i princip helt utan skrivna prov, och nu har vi bara hemtentor på högskolan.
jag har än svår svår forrm av dysslekksi jag går i spesial klass p å grund av deta . huvud saken är at man jör sig förståd! pis!
hur vet man om man har dyskalkyli? har alltid haft ig i matte i stort sett.. från ettan till studenten. fattar helt enkelt inte ett skit av matte.
"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."
det är som sakt inte vettenskapligt belagt att dyskalyli finns över huvetaget.
nej någon sympati har jag inte tyvvär. förrstår inte heller så mycket faktiskttt. fick precis vg i svenska (a kurs). bara för att skryta lite......................
kul att du e så ödmjuk. vg i svenska A är väl dessutom ingen jävla bedrift. dessutom, om läraren och elev är medvetna om att man har dyslexi så får man göra tex muntliga prov istälelt, alltså kan också dem få mvg. dyslexi har ingenting med intelligens att göra. jag fick btw mvg i svenska a och b.
"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."
Peppis Testa med att gå till närmsta komvux och fråga de om du får göra ett sådant test. Tror inte heller du måste pröjsa det. Jag behövde iaf. inte. Bannus Jag hatar att läsa när det gäller vettiga saker, t.ex. lära sig nått nytt. ;) Men du är ju trotts allt 16? Och jag förmodar att du fick/får ordentligt med hjälp i skolan?
hur yttrar sig en lättare form av dyslexi??
dyslexi=finns inte.
I'm watchin all of ya because your game is so poor
jag har de! men fick reda på de i 2ndra klass! men då vare många lärare, och andra som inte trodde påre.. =/ dom har snackat mycke att ja ska få extra hjälp i 10 år nu för mig! eftersom ja går sista året på gymnasiet. men de har vart såhär me dom hjälperna: mycke snack, lite verkstad.
kul att de körs
Jag har dyslexi. Det går inte att komma ifrån det och det är inte mycket skolan gör även för oss som skolan redan vet har dyslexi. Man får helt enkelt sattsa på sina tanlanger. Lästa att bland ledande musiker och konstnärer har väldigt många dyslexi, John Lennon är mitt favo exempel =) Jag var den enda i klassen som hade dyslexi i grundskolan men nu när jag går i en estet klass är jag inte ensam.. tror vi är 6 dyslektiker eller något.
dyskeleksi är en fantastisk uppfinning.
Thea Går det att göra det muntligt? teorin till körkortet? vafan jag måste vara sämst i hela världen som inte tänkte på det. Skrev teorin 4 ggr. innan jag klarade det. läste igenom bokhelvetet minst 10 ggr. På körskolan satt jag och memorerade svaren på datorn man fick leka med. Uppkörningen var inga som helst problem klarade det galant.. :)
Thea vafan din bror kommer klara det får ha inte ta det muntligt och så får han köra teorin ett par gånger, är ju dock en kostnadsfråga. 180 kr/gången..
Thea Jaow eftersom man sitter ju själv i samma sits. :P Roman? njeah var väll ungefär lika mkt text som jag skrev ;)
brorsans dyslexi blev upptäckt när han börjde första ettan, men han fick inte hjälp förräns han började sexan. han får det mesta han ber om nu, han har fått en laptop och 20laxar för hjälpprogram och böcker och grejer tex. så om dom felbehandlat dig eller vad man ska säga så säg till på skarpen...
kan ju iofs nämna att han har rätt svår dyslexi, han stavade fel på hälften av släktens namn på paketen nu i jul tex..
Kaneida jag behöver inte läsa då.. :P
Vet inte hur stora problem detta har medfört men alla med dyslexi har rätt till specialundervisning enligt skollagen så driv på hårt även om det känns jobbigt. Vet inte hur gammal man måste vara för att ha rätt till hjälp... Speciallärare har ofta enorma kunskaper om olika former av dyslexi och det är en sån man bör prata med. Just det här som är så tråkigt, att diagnoser blir ställda för sent och att massa onödigt harvande i skolan leder till kass självkänsla och spilld tid... Morsan har magistersexamen i dyslexi och jobbar med både barn och vuxna...en av tio svenskar har läs- och skrivsvårigheter så det är varken ovanligt eller nått man behöver skämmas för, ofta har svårigheterna med att läsa och skriva lett till att andra sidor utvecklats och stimulerats mer... Hoppas din diagnos och eventuella stödmedel(?) kan hjälpa dig och att detta blir början på något nytt!