I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur kan man förklara filosofi

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-16 21:02

hur kan man förklara filosofi

min vän vet inte vad filosofi e.,o ja vet inte precis hur ja ska förklara...finns de nån som kan hjälpa lite?.

2004-12-16 23:50
vetenskap som sysslar med världs- och livsåskådning
Politiker är som IKEA-möbler; Dom verkar så himla bra när man väljer dom, men snart märker man att det fattas skruvar både här och där...//Babben

2004-12-16 23:53
vad jag vet är väl inte filosofi vetenskapligt anknutet...
Producent/Songwriter
www.myspace.com/pitchtunes

2004-12-18 12:18
okej ska göra det.,hehe

2004-12-18 19:06
Eller så kan man helt enkelt bara översätta ordet filosofi, då blir det kärlek till vishet. Så filosofi kan vara en hel del.
!!!!!!!!!!!!!!!!

2004-12-23 02:18
filosofi är tankar om tankar!
http://marcedwardkhalil.blogspot.com/

2004-12-23 02:59
Jo vetenskapen kan ju tolkas på olika sätt, och mång filosofiska ståndpunkter är ju beroende av vetenskap och forskning.

2004-12-24 10:04
Jag håller inte med jumpcut. Filosofi litar nog hårdare på bevis än vad andra vetenskaper gör, men ställer också högre krav på dem.

Matematik och logik (om de senare inte räknas till filosofin) räknar mest med bevis, och det är även där som bevis är möjliga.
Filosofi kommer på andra plats (oftast, det finns så mycket filosofi en del som är antiintelektuell). Då bevis sällan är möjliga och i alla fall diskutabla i system som inte är logiskt slutna, därför tillkommer argumentation.
Naturvetenskap på tredje plats.
Humaniora och liknande på fjärdeplats (här finns det förståss mycket som är antiintelektuellt också, postmodernistiska inriktnigar exempelvis).
I'm back!

2004-12-24 15:43
Ja, det låter mycket bättre. I stort sett håller jag med dig, om man inte fördjupar sig och kollar på specialfall och detaljer (och de som inte vill bör sluta läsa här ;).

Den uppfattningen är allmän och stämmer överlag som allmänutsaga om ämnena, men den svarar inte riktigt mot verkligheten. Mycket filosofi går ut på att hitta bevis (eller någon annan säker kunskapsgrund (om man tror på bevis) som har samma status), ambitionen finns där, även om många skeptiker menar att det inte går. Det är sällan logiskt slutna, men t ex Spinoza (eller om det var liebniz) ställde upp moraliska axiom och härledde moralen logiskt. Bevisat visst, men axiomen är dock lättare att betvivla än geometrins (som i sig inte heller är självklara jämför euklidisk geometri med annan).
Matematik å andra sidan innehåller ett stort fält av studier där man antar saker som inte är bevisade och ser vart de leder, och det finns en pågående debatt (främst i USA om jag har förstått saken rätt), som menar att bevis är sekundärt och att kreativitet och spännande resultat är viktigare.
I'm back!

2004-12-24 20:47
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-24 21:05
Lite grekiska så här på julafton...:)

Från susning:
Filosofi = kärlek till vishet (kunnande, kunskap).

filo- från grek. kärlek, vänskap
sofi(a) - från grek. vishet
episteme - från grek. kunskap
(härav epistemologi, ett finare ord för kunskapsteori)

Kunnande har jag för mig översattes olika beroende på vilken sorts kunnande det rörde sig om. Kunnande som i färdighet av tekniskt slag var techne om jag inte minns fel, men jag är litet mer osäker här än när det gällerövriga översättningar...

För ett annat bra onlineuppslagsverk så kan man läsa wiki .

God Jul.
I'm back!

2004-12-24 23:24
En teori om filosofi..

Är inte filosofi egentligen exakt samma sak som vetenskap. matematik, fysik osv..
Alla letar efter en vattentät lösning på något.. Något som man kan bevisa att det är sant, eller att det iaf skulle kunna vara sant..

Ex olika formler man använder för att räkna. Då har man bestämt att s=... y=.. o i filosofi byter man bara ut x o s mot händelser, m.m.

Man letar som bara efter en teori som förhoppningsvis håller och som ska leda till en lösning på något..

Så ja jag menar väll bara att filosofi vetenskap ja allt tänkande är bara processer för att på något sätt finna en lösning eller komma fram till ett svar..
I stay bent like skoliosis.. Dead Bent