I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

är det en mänsklig instinkt att kyssas?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-01-04 02:07

är det en mänsklig instinkt att kyssas?

ja... jag har funderat lite på det här. jag har hört talas om någon kultur eller land där människor inte kysser varandra, och då menar jag inte vänskapligt (vilket iofs är vanligt) utan erotiskt.

sedan är det nog också många som håller med om att det känns som en reflex att kyssa någon man gillar (även om det är svårt)
är det så för att vi är så extremt inlärda vid att man kysser nån man gillar, eller är det verkligen en mänsklig instinkt?

samtidigt är det svårt att tänka sig att de här skulle vara något genetiskt... människan är såvitt jag vet det enda djur som kysser varann, och kyssar är ju inte någon förutsättning för fortplantning, så varför i all världen skulle vi tjäna på det? (om man ser det ur ett evolutionsperspektiv)

skit samma. men vad tror ni? om man lät några människor växa upp isolerade på en ö, tror ni dom då skulle kyssa varann när dom blev kära?

2005-01-04 02:09
jag har inte hört talas om

2005-01-04 02:11
vissa fiskar "kysser" väl varann iofs. hur det är med andra djur har jag ingen koll på. i fiskfallet är det någon form av samhörighetsgrej tror jag man tror sig konstaterat faktiskt.
fråga mig inte varför jag vet detta dock.

2005-01-04 02:25
Priyan

tveksamt om man kan kalla det kyss när de handlar om två växelvarma djur som inte kan röra på tungan:-)

2005-01-04 10:27
kyssar är väl mysigt? sluta klaga nu och lev upp till ditt namn!

2005-01-04 10:42
Haha, jag blev helt förvirrad när jag trodde att kinky_jojje besvarade sina egna påståenden med "det har jag inte hört talas om".

2005-01-04 11:57
men är de någon som har hört talas om någon kultur där kyssar inte finns? eller är det som att prata, alla människor upptäcker hur man gör iaf?

2005-01-04 14:04

2005-01-04 14:35
Vi tjänar väl på det... en stunds lycka varje gång man får mysa med den man gillar :)
va?

2005-01-04 14:46
jag tror stenhårt på att det kommer från när de gamla tog hand om ungarna och de vuxna var ute och jagade/samlade och gamlingarna tuggade maten och sen matade halvspädbarnen med matgeggan mun-mot-mun. det görs fortfarande på vissa håll i världen har jag hört.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-04 15:06
Projekt

kolla länken och förklara varför det finns kulturer där man inte kysser varandra om det nu är genetiskt, tack.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-04 16:13
apati - tack. alltid bra läsning!
I'm watchin all of ya because your game is so poor

2005-01-04 17:37
läpparna är våran känsligaste kroppsyta har jag för mig... det ligger väl nånstans i det undermedvetna...
What would macgyver do?

2005-01-04 19:57
Hmmm är det inte bara en av alla möjliga kombinationer? Jag tänker:

1. Mun-Mun
2. Mun-massa andra grejjer
3. Listan fortsätter jag är pryd...

2005-01-04 22:56
Masaijer kysser inte varandra har jag läst.
Tycker typ att det är onaturligt, det är ju munnen man äter med... Eller något.

2005-01-04 23:03
Jag vet i alla fall att vi antagligen började kyssas när vi blev upprättgående och då för att man kunde se varandra i ansiktet när man försökte producera småknott.
Och jag vet att vissa djurarter kysser varandra, men nu kommer jag inte på vad det var. Kanske stog i länken där uppe, orkar inte läsa :)

Men det är ju nice att kyssas ju. Myspys.
What we do in life echos in eternity.

2005-01-05 03:14
haha ja tror fan det är reflex att kyssas, har ni aldrig känt sådär att man bara vill flyga på nån person å pussa sönder den? :P
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2005-01-05 11:35
kinky_jojje . nej det är inget instinktvist. nåt vi kommit på själva. man kysstes inte förr i världen man gnuggade nästippar mot varndra, inte ens i de gamla kåta egyptien kysstes man, o de hade ändå kommit på kondomen!

Femme fatale

2005-01-05 12:10
Ni raserar min världsbild med att vi började kyssas när vi började gå upprätt och hade sex så vi såg ansiktena.
Men plan b är väl då att man körde doggy tills tandkrämen uppfanns?

2005-01-05 18:26
breaky_grl

öh... doggy är inte utdött om du trodde det. ^_^
och man hade sex i massa massa olika roliga ställningar långt innan tandkrämen uppfanns. kolla på kamasutra t.ex.

2005-01-05 18:38
junkgirl
Nejdå.. det vet jag. haha..
Men grejjen var att jag först skrev att man började kyssas när man hade sex ansikte mot ansikte.. och så säger dom att man inte kysstes före tandkrämen. Det blir ju helfel..

Förresten... när uppfanns tandkrämen? Kan ju inte ha varit alltför tidigt.. mitten/slutet av 1800-talet max?
Nogfan kysstes man före det?

2005-01-05 18:50
breaky_grl

ja, som sagt... kamasutra. indisk guide till sex som skrevs för ett jäkla bra tag sen. bara för att ta _ett_ exempel.

jag tror att min teori stämmer bäst. tror inte att kyssar var sexuellt från början. och jag tror att man visst kysstes innan tandkrämen uppfanns.

2005-01-05 20:30
junkgirl
Men vilken var din teori då?
När började man kyssas? Du kanske har skrivit i tråden men sitter på modem så tar två århundraden att kolla igenom..

2005-01-06 00:00
Hyper_Aktiv P25
Har tandkräm funnits så länge!?
Jisses..

2005-01-06 00:17
Verkligen inte...
DISCLAIMER:The above statement is made by Dee,thus nothing in it can be trusted!Dee is in no way responsible for his own or others posts in this forum.Dee is mental, and can´t be held responsible.

2005-01-06 02:22
jaha... undrar vem som var först med att komma på att man kunde kyssas. han/hon måste blivit betraktad som pervers i början

2005-01-06 13:07
Från början var det så mammor tuggade maten åt små barn och satte läpparna mot sina barn för att lägga in den tuggade maten i barnets mun.
Det här var innan barnmat kom till alltså. Jag såg det på TV. Det är här pussen kom ifrån. Tror jag iaf...
shimmy shimmy yo

2005-01-07 01:01
så varför i all världen skulle vi tjäna på det? (om man ser det ur ett evolutionsperspektiv)

De flesta av världens djur har ju parningsritualer, varför skulle inte vi ha det också?