Vad tror du på?
Lite nyfiken bara på religiös tillhörighet bland folket här. Är du anhängare av någon religion, vilken? Ateist? Agnostiker? Eller vad tror du på?
Så det så!!
Ateist är väll att man inte tror på nått, religon och så? Tror varfall inte på någon Gud, men liv i yttre rymden verkar intressant, om det räknad?
http://www.homage.nu/
Räknas det att tro på sig själv?
Jag vill tro på kärlek. och diverse mystiska saker. men ingen "Gud" för mig
Fatiha Jag tror på att jag klarar mig igenom de saker jag tar för mig, att jag verkligen kan göra saker som alla andra tycker verkar omöjliga. För att kunna tro på en Gud, eller något annat ”högre väsen” anser jag att man först och främst måste kunna tro på sig själv och sin egen förmåga. Det är inte tal om ett äckligt ego här.
ateist, med en gnutta agnosticism i kanten.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
jag tror på Allah
Femme fatale
Tror inte på någon gud eller så.. men på spöken tyvärr. Och icke-jordligt liv (vilket man hittat på Mars)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tror att det kanske finns något väsen ovanför oss .. och ja .. det har ju en viss placebo effekt att be lite då och då ..
---------------------------------------- --- ------------ Detta behöver inte vara sant (men mest troligt)
ateist Maniack P17 "Ateist är väll att man inte tror på nått, religon och så? Tror varfall inte på någon Gud, men liv i yttre rymden verkar intressant, om det räknad? " ateism är att inte tro på någon gud, sen kan man tro på flygande rymd-elefanter om man så vill.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
tror på kärlek...
What would macgyver do?
Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet :P fast det gör jag nog ioförsig :(
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)
Agnostiker är väl snarare någon som inte vill ta ställning i frågan om Guds existens? Någon som lämnar det öppet så att säga.
Får väl ta och svara själv också. Jag är kristen
Så det så!!
Jag tror på ödet
Music is my boyfriend!
failure det är inte ved en agnostiker är, en agnostiker är någon som anser att man inte kan veta om det finns en gud.
Little_Shine Vad är din troslära då? Tror du att Jesus var Gud osv ? =)
Misery_chick F21 tack miser, jag uppskattar din kropp tack
http://www.homage.nu/
Maniack eh, va?
Ateist
i roll like a bat out of hell
cypher_complete Jo, jag tror väl på hela det där kitet.. Gud, Jesus och helige ande... En och tre på samma gång. Det går inte att förkalra och jag tror itne att det är meningen att man SKA kunna förstå det helt heller..
Så det så!!
Little_Shine F18 har du alltid trott på hela kitet eller är det något du kommit in på på "senare år"?
Misery_chick F21 svårt att säga.. Jag har alltid varit kristen men när jag var liten så visste jag först inte riktigt vad det var jag trodde på, sen trodde jag på allt, sen nu har jag mer börjat utforma min egna variant av det som skiljer sig lite från det jag vuxit upp med. Men grundtanken tror jag fortfarande på det är dock lite grejjer som skiljer sig.
Så det så!!
Little_Shine F18 ok, vad är det som skiljer sig då?
Misery_chick F21 Vet itne riktigt.. Kan inte bara radda upp saker och ting sådär.
Så det så!!
death destruction greed!
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"
no offense, men man kan väl inte ha en troslära som man själv inte ens förstår :S och ja tror knappast att Gud skulle uppenbara en troslära som det var meningen att folket inte skulle förstå. Speciellt eftersom det där med Fadern och Heliga Anden först myntades 400 år efter Jesus död.
tror på jesus, men inte i den tro som den kristna tron har på honom. han var inget annan än en vanlig människa, dock av kunglig börd. tror på maria magdalena, gud och moder jord. för mig är det snarare "i sonen, faderns och den heliga moderns namn".
We can live today, but we are not promised tomorrow We can pass away, say goodbye to yesterday.
megamanton P19 hehe, vem är det som behöver läsa på här? Jag sa att begreppet med Fadern Sonen och Heliga Anden kom 400 år efter Jesus död, och för att svara tillbaks mot mig så ger du mig citat från Nya Testamentet, som sammanställdes just 300-400 år efter Jesus. =) Faktiskt så finns det inga skrifter överhuvudtaget idag bland kristen teologi som kan spåras tillbaka till Jesus.
Resare P20 hur skiljer sig din tro från Islams då ?
cypher_complete Jadu, ingen aning då jag inte är så insatt i islam. men vad syftar du på?
We can live today, but we are not promised tomorrow We can pass away, say goodbye to yesterday.
ag bara undrade då många som har konverterat till Islam har gjort så efter dom läste om Islams syn på Jesus gentemot Kristendomens.
Lite verser från Koranen angående Jesus och Maryam:
'Behold!' the Angel said, 'God has chosen you, and purified you, and chosen you above the women of all nations. O Mary, God gives you good news of a word from Him, whose name shall be the Messiah, Jesus son of Mary, honored in this world and the Hereafter, and one of those brought near to God. He shall speak to the people from his cradle and in maturity, and shall be of the righteous.' (Quran 3.42)
Say: “We believe in God and what is revealed to us and what was revealed to Abraham and Ishmael and Isaac and Jacob and the tribes, and what was entrusted to Moses and Jesus and the prophets from their Lord. We make no distinction between any of them, and to Him we have surrendered.” (3:84)
Och denna:
O people of the Book! Do not exaggerate in your religion nor utter anything concerning God except the Truth. The Messiah, Jesus, son of Mary, was only a messenger of God, and His word which He conveyed to Mary, and a spirit from Him. So believe in God and His messengers, and do not say “Three” - Stop! (it is) better for you! - God is only One God, It is far removed from His transcendent majesty that He should have a son. His is all that is in the heavens and all that is in the earth. And God is enough as Defender. The Messiah will never scorn to be a slave to God nor will the favored angels. Whoever scorns His service and is proud, all such will He assemble to Him; then as for those who believed and did good works, to them He will pay their wages in full, adding to them of His bounty; and as for those who were scornful and proud, them will He punish with a painful doom; and they will not find for them, against God, any protecting friend or helper. (4:171-173)
Faktiskt så finns det ett helt kapitel i Koranen som heter Maryam (Maria)
Här kan du läsa den på engelska -->
... Och här kan du lyssna på den i mp3 format -->
...
Du lägger in små meningar, likt dessa: "sen kan du läsa på lite mer ", "sen kan du tänka lite till !", "lessen att säga det, men det där stämmer inte heller! ". Ett klassiskt trick för att illustrera en illusion av överlägsenhet. Men om sanningen ska fram så har du inte bevisat mig fel på någon punkt? Jag sa att det inte finns något som daterat tillbaka till Jesus, då ger du mig ett brev från Paulus som, enligt dig, är bevisat att ha sänts 40 år (för att vara exakt - 57-58) efter Jesus död. Och som inte heller talar något om treenigheten. Det är helt irrelevant information. Och angående Paulus och Korienther brevet så är det ju välkänt att han till och med ändrade på Bibel verser för att föra argument (Isiah64:4 och 2:9 och Psalm 40:6-7), där till och med Kristna teologer idag säger att han begick många misstag. Och han skrev inte ens allt själv, som är bevisat i Rom 16:22. Så ge mig bevisen jag bad om, ord från Jesus angående treenigheten som är autentiska och autentiskt bevisade.
Skivsamlare
2005-01-09 04:19
jag tror på Gud jag tror inte på ateister jag tror inte direkt på någon religion men jag respekterar dem alla (de största). jag har en viss förståelse för agnostiker Jag tror på mig själv Jag tror på kärleken så.
Jag tror på en övre makt och jag tror på Jesus, ja... Men jag följer ingen helig skrift. Däremot nekar jag inte till att Jesus citat ur bibeln är grymt bra.
evangelierna, de 4. jadu vad hände med alla de resterande evangelierna? kan det kanske stämma att män förr i tiden försötrde de evangelier som yrkade på att jesus var mänsklig, då de ville att folk skulle se honom som gudomlig. Och vad är döda havsrullarna, varför vatikanstatens hemlighetsmakeri kring dessa? inga konspirationsteorier, men man kan ju undra.
Jag säger som Douglas Adams: "Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" Ateist javisst.
Omnia est Faeces
agnostiker.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Den enda "religionen" som någonsin tilltalat mig är buddhism. Jag uppfyller egentligen det enda kravet för att ha rätt att kalla mig buddhist, jag erkänner den buddhistiska läran.
Look with your own eyes - See with your own mind
jag ser mig som agnostiker. vill inte vara naiv och säga att gud inte finns eller att han finns. jag vill ju veta själv, kan inte tro något förränn jag har fått ett tydligt budskap. vill inte spekulera och grunda en självklar åsikt på något som jag har hört av någon annan/några andra. så länge håller jag mig till mina uppfattningar, tankar och fantasier. Det är ju såklart någonting som har skapat allting. det kan vara en naturkraft eller någonting så övernaturligt som vi aldrig kommer att kunna förstå. vad som än har gjort att allting blev till är för mig gud. men jag tvivlar på att det är "någon"/"någonting" som hör oss. att det är "någon" som vi kan be till. vet inte vad jag ska tro, när det pratas om jesus och alla de andra religiösa personerna/ termerna. men det jag alltid kommer att tro på ödet.
"Girls got balls.They´re just a little higher up, that´s all."- Joan Jett
we're nihilists, we believe in nothing.
Mig själv och att om jag vill (ha) något så måste jag fixa det själv?
Graffare
2005-10-25 11:30
Mig själv,vet iaf att jag pratar sanningen och inget religiöst skitsnack
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
jag tror att religon är maktmedel.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
Jag tror på att det är katter som styr allt.
ateist... tror inte på nån gud eller nåt sånt :) it's all love! :D
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
jag tror på svävande rosa rymdelefanter.. =)..nej men jag tror på allah, och jag tycker många som inte tror på gud, borde läsa koranen/biblen så ändras säkert er upfattning
Macabre_ P17 JAg har läst båda. bibeln var mist religöst övertygande. men båda övertygade mig om att vår väld behöver fler ateister.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
ja tror på dr snuggles
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig
Jag utesluter inte religion, men jag kommer däremot inte forma hela mitt liv efter saker som sas för jättelänge sen.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?