I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dagen efter imorgon...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-01-09 00:01

Dagen efter imorgon...

Jag vet att detta låter fett töntigt eller att jag är överparanoid, men ta en sekund och tänk efter. Dom flesta har säkert sett day after tomorrow och vetenskapsmän säger att den är överdriven men stämmer ändå i en helhets bild. Och världen håller på att förändras men ingen säger nått.

Vi har fan inte haft nån vinter, vädret ändrar säsonger helt oregelbundet... Sen kommer det en tsunami som skördat så många oskyldiga och nu har vi orkan i Sverige där folk dör och tak lyft från hus osv I SVERIGE!!!

Ändå läser man fan inte i en enda artikel att nån jävla journalist vågar ta upp växthuseffekten... Vi har fan kommande generationer att tänka på och ändå är det ingen som reagerar...

Det känns som att naturen håller på och ger tillbaks... Men frågan är väl vart är vi egentligen på väg?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-09 00:08
Jo jag håller med dig, men vart tro ni vi är på väg, hur kommer det se ut om 20 år...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-09 00:59
"tak lyft från hus osv I SVERIGE" sorry to break it to ya men det har hänt förut också så...

jennyyy: självklart kommer världen att gå under efter naturkatastrofer, vad annat skulle kunna göra det??

all fire burns, little baby, you´ll learn

2005-01-09 01:20
jennyyy Men det är ju precis det jag menar är det inte dags att vi slutar vara rädda för sånna här trådar och se dom för vad dom egentligen är, sanningen.

supersentaidanne jo det är jag fullt medveten om, men snälla om inte du kan se att sista tiden skiljer sig från saker som hänt innan så är ju du lika blind som många andra...

2005-01-09 01:27
Det jag menar är att jag är också rädd, men man måste kunna se sanningen för att få nått förändrat...

2005-01-09 01:37
intense.. ja människor ibland. folk fattar nte att naturen är egentligen den fråga som e vitkigast. den förutsätter ju vårt liv.

men som du säger folk har en "ja gör de om du gör"-mentalitet.

vi driver oss själva till fördärvet. =(
Femme fatale

2005-01-09 02:12
Amar precis kan inte alla tänka så =(

jennyyy tro mig om hela världen eller fan om bara hela Europa tvingar sig själva att ändra på sig så blir Usa i längden tvugna att göra det...

p.s jag hatar usa's regering sååå mycket!!!
Admin

2005-01-09 03:40
Saken är den att växthuseffekten kan vara överdriven. Den kanske inte ens existerar.

Vi lever i en väldigt udda period. För det mesta är det istid där vi lever, men vi råkade hamna i de där 5 minutrarna som inte är istid. Det här är inte den första mellanistiden. En del forskare är dessutom relativt säkra på att medeltemperaturen var högre redan under den förra perioden. Då kanske vår rädsla är överdriven?

Egentligen handlar det väl bara om människans rädsla för det vi inte kan kontrollera. Rädsla att inse att vi inte är eviga. Vi är faktiskt döda. Och sen att pressen numera börjar uppmärksamma naturhändelser och stämpla dem som katastrofer. Hur många "katastrofer" läste ni om innan tsunamin i år? Eller bara i höstas? Inte särskilt många. Men läget förändras inte över en natt.

En av anledningarna till klimatändringar är jordens lutning samt rotation. Lutningen ändras konstant, och rotationen är mer oval än rund. Därför kommer klimaten ändras på olika platser i världen. Vi är bara lite rädda och ledsna över det faktum att vi måste röra på oss och bygga nytt nån gång.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2005-01-09 03:41
Om 20 år kommer det väl vara ungefär som nu. Vi följer den naturliga utvecklingen bara.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2005-01-09 03:44
Som Grön Ungdom bryr jag mig faktiskt mycket om sånt där,
men alla tycker att man är löjlig bara.
Dom tar det inte på allvar, och eftersom dom som har kontroll över produktionen och har mest pengar, och är intresserade av att tjäna ännu mer pengar (kapitalistjävlarna) inte bryr sig, så händer ingenting. Jorden går sakta men säkert åt helvete.. Jag tänker iaf inte vara en utav dom som är förvånade om jorden går under imorn!

Men, man får HOPPAS att man bara är överparanoid. Vill att mina barn, barn-barn, barn-barns-barn osv osv osv ska få leva under samma förutsättningar som jag.

2005-01-09 08:24
Lovato, du har lösningen till ditt problem med att inte tas på allvar i din första mening.Grön Ungdom. Ungdomspartiet till ett kappvändande pissliberalt skitparti.

2005-01-09 09:01
Klimatförändringar har skett hela tiden. I norra Sverige är det för kallt för ekar att växa men inte senare än på 1000-talet växte det uppe i Dalälven. Sen blev det för kallt. Om det nu bli lite varmare igen är det väll inte så farligt?

2005-01-09 09:28
intense : haha, är du seriös eller?? så bara för att det har varit en massa översvämningar/flodvågor i asien och att det är lite oväder i sverige så springer du runt och skriker att detta är slutet?? (eller har jag missat en massa endra katastrofer runt om i världen??)
hos mig är himlen blå och det blåser inte alls mkt, fast med ditt sätt att se det så sitter jag väl mitt i en tornado eller nåt...

2005-01-09 13:13
Vi ska alla ändå dö någon gång...
We can live today, but we are not promised tomorrow
We can pass away, say goodbye to yesterday.

2005-01-09 13:47
supersentaidanne nej din idiot, står det så någonstans i mitt inlägg... Det jag säger är att jag tycker det är dags att ta tag i våra naturproblem som vi själva orsakar tills det är försent...

Evolution asså jätte gulligt så att du försöker låta smart men bara meningen "egentligen handlar det väl bara om människans rädsla för det vi inte kan kontrollera" visar ju hur lite du förstår... Det är ju precis det vi kan!!! Vi kan kontrollera det vi vägrar göra det bara... Alltså inte våran mänsklighet eller död men iaf våran natur så länge vi bor här...

"Saken är den att växthuseffekten kan vara överdriven" & "Vi följer den naturliga utvecklingen bara" asså inget illa så men om det någon dag blir typ någon naturkatastrof här i norr så hoppas jag fan att sånna som du dör först bara för att ni är så äckligt naiva... Vi har hål i ozonlagret som är större än vissa städer och du säger att växthuseffekten är överdriven, vatten nivåerna stiger konstant pga av att våra polarisar smälter och INTE av naturliga skäl...

Så om inte moderjord planerat med skövling av våra rengskogar, flera miljoner liters utsläpp i våra vatten och ännu mer kolmonoxid (det giftiga i gaser) i luften så kan ju för i helvete inte våran utveckling vara naturlig nånstans...

2005-01-09 16:28
det är gud som straffar dom som syndat

2005-01-09 16:32
Det var ju det dummaste också, han straffar ju dom som inte har det också! Du vet "vädret" det är liksom runt omkring alla!

Omg finns det inga fler begåvade människor här på whoa...

2005-01-09 16:35
gud straffar inte de som syndat, synd är något kyrkan kommit på.

tror snarare Gud är förlåtande

2005-01-09 16:36
och gud har inget med naturen att göra. naturkatastrofer har alltid inträffat och kommer alltid att inträffa.

Finns ingen starkare kraft än naturen

2005-01-09 16:42
Äsch, dör vi så dör vi. Kapitalismen från USA och Kina kommer ändå att förgöra all skog och mark inom sin tid.. Om annars börjar ju länder som inte borde ha kärnvapen få det nu..

Ein.. Zwei.. Drei.. Hier kommt die Sonne
Miljarder med flugor kan inte ha fel! Ät Bajs!

2005-01-09 17:00
Måste tyvärr hålla med Demirel eller att säga som dom säger i Matrix:

"människan är inget däggdjur, utan ett virus"

2005-01-09 17:14
detta är slutet!
packa era väskor, jag har just byggt en båt som kan gå på land, jag kallar den för "noaks ark ll"

2005-01-09 17:15
inte bättre att bygga en båt som kan segla på vatten istället för en som kan gå på land? ;)

2005-01-09 17:52
-Intense- P22

På vilket sätt kan vi påverka växthuseffekten? Jag antar att du menar genom att minska våra utsläpp av växthusgaser i allmänhet och koldioxid i synnerhet, eftersom det är den växthusgas människan släpper ut mest av.

Dessvärre är det inte så lätt. Det förhåller sig nämligen så att människans utsläpp av växthusgaser är försumbara för växthuseffekten i sig, och den markanta ökningen av koldioxid i atmosfären inte kan tillskrivas människan.

Det är väldigt lätt att dra slutsatsen att det är människans ökade koldioxidutsläpp som är orsaken till de senaste årens ökade temperatur, men så enkelt är det inte. Tittar man enbart på grafer över temperaturökning och koldioxidhalt är det naturligtvis rimligt att dra den slutsatsen, men om du samtidigt tittar på grafer över solaktivitetens förändring de senaste åren, kommer du se att den följer samma mönster. Att den ökade temperaturen beror mer på ökad solaktivitet än ökad koldioxidhalt i atmosfären borde det inte råda någon tvekan om, men då återstår att förklara sambandet mellan den ökade koldioxidhalten i atmosfären och den ökade temperaturen, för det är ingen slump att de två graferna har liknande utveckling.

Det är nämligen så att det råder ett jämviktsförhållande mellan koldioxid i gasform, alltså i luften, och koldioxid bundet till vatten, som alltså finns i våra hav. Detta jämviktsförhållande påverkas av temperaturökningar. Då energi tillförs jämviktsreaktionen förskjuts förhållandet så att den reaktion som är endotermisk gynnas, vilket i det här fallet innebär att koldioxid bundet i vatten frigörs och övergår i gasform.

Det finns fler naturliga orsaker som också måste tas med i beräkningarna, som till exempel is-albedoåterkopplingen, men alla dessa pekar åt samma håll: den mänskliga påverkan på klimatet är försumbar.
Fuck you and the horse you rode in on

2005-01-09 18:21
vad folk nojjar
har varit stormar förut, och oväder. det blåser. det är naturen.

2005-01-09 19:00
Precis, hur kan det annars hagla på sommarn?
såklart det kan hagla i plusgrader

2005-01-09 19:26
Vill bara påpeka en sak

Tsunamis har INGET med vädret att göra, bara så alla får det klart för sig
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro

2005-01-09 19:58
The_Genius: vad har det med att göra då ?

2005-01-09 21:20
Vizious
Vi har fan inte haft nån vinter, vädret ändrar säsonger helt oregelbundet... Sen kommer det en tsunami som skördat så många oskyldiga och nu har vi orkan i Sverige där folk dör och tak lyft från hus osv I SVERIGE!!!

Tråden handlar om växthuseffekten. Därför ville jag förklara att tsunamis inte har med vädret eller människan att göra.
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro
Admin

2005-01-09 21:55
Lovato

Jorden går sakta men säkert åt helvete..
- Nej, men mänsklighetens vara eller icke vara på jorden kanske är på väg åt helvete. Såvida vi inte blåser jorden i miljarder bitar i ett kärnvapenkrig. Med det är det inte sagt att vi inte ska försöka göra den tid vi har utsatt här på jorden lite trevligare på alla sätt vi kan. Sen så är det väl ironiskt nog kanske kapitalistkräkens metoder som kommer rädda oss i framtiden. Tänker på sprängandet av en jättemeteorit eller liknande. Eller så kommer kräken döda oss med utsläpp.

-Intense-

Det finns forskare som påstår att världen är renare nu än för 10 000 år sedan.

Vi kan kontrollera det vi vägrar göra det bara... Alltså inte våran mänsklighet eller död men iaf våran natur så länge vi bor här...

- Vi kan i slutändan inte påverka människans existens på jorden. Förr eller senare kommer jorden brinna upp. En förändring på några grader skulle antagligen ha ihjäl alla människor.

Vi har hål i ozonlagret som är större än vissa städer och du säger att växthuseffekten är överdriven, vatten nivåerna stiger konstant pga av att våra polarisar smälter och INTE av naturliga skäl...

- Ozonlagret har inte alltid funnits. Däremot finns det organismer som klarar sig alldeles utmärkt utan ozonets skydd. Exempel på dessa är cyanobakterier (blåalger). De har ett inbyggt skydd. På tal om algblomning som är så fruktansvärd så finns det tecken på att den var värre under förra mellanistiden.

Vi har hål i ozonlagret som är större än vissa städer och du säger att växthuseffekten är överdriven, vatten nivåerna stiger konstant pga av att våra polarisar smälter och INTE av naturliga skäl...

- Vad är naturligt? Definiera det. Är människor av naturen? Då borde rimligtvis våra handlingar vara naturliga. Oavsett om de är nyttiga för oss eller ej. Dör vi tar andra organismer över. Vad säger att vattennivåerna inte höjs av naturliga skäl? Vi är inne i en värmeperiod i jordens historia. Vattennivåerna i Skandinavien var mycket högre för tusentals år sen. Förr eller senare kommer vi in i den (naturliga) istiden igen. Då kommer detta smälta vatten bli till is igen. Vi lever i en udda tid. Faktum är att det var varmare förr (tusentals år sedan, som jag redan sagt), och då var vattennivån högre. Och det kan vi inte skylla på växthuseffekten.

kolmonoxid (det giftiga i gaser)

- Kolmonoxid är en gas, inte det giftiga i gaser. Exempelvis det som bilar spottar ut.

Du pratar inte om jordens överlevnad. Du pratar om mänsklighetens överlevnad. Dör vi finns det bakterier och andra organismer som vråltrivs i våra radioaktiva avfall exemeplvis. Mänskligheten är inte synonymt med jordens liv. Vi kommer utplånas/inte kunna leva på jorden utan kraftiga tekonologiska framsteg. Men jorden fortsätter ändå att leva.

2005-01-09 22:24
jordbävningar har inget med växthus effekten att göra som sagt, och på typ vikingatiden var det lika varmt i sverige som det är i spanien nu typ
"Thats not mean! Mean is when i had Jean Mancini ride her bike home after i assfucked her." -Johnny Drama

2005-01-09 22:57
"nej din idiot"

intense: om du försöker få fram en vuxxen diskussion så har du ju misslyckats total. gå och lek med din lillasyster istället.
Admin

2005-01-10 01:57
jamdown

Bilar släpper ut koloxid/kolmonoxid. Det är en, (för människor iaf), giftig gas. Gasen finns i viss mängd i naturliga gaser. Kan väl länka lite istället:

http://susning.nu/Kolmonoxid

Kolla även wikipedia.org, engelska versionen för lite mer fakta.

Detta är anledningen till att många självmord begås genom att dra en slang in i en bil och låta bilen gå på tomgång. Men visst, en bil spottar även ut koldioxid.

Jag tror också att människan kan ha en plats i naturen, men inte en evig plats. Vår tid är begränsad (för eller senare kommer solen äta upp oss eller slockna, och då måste vi om inte annat hitta ett nytt sätt att utvinna energi på, kanske i ett nytt solsystem). Och växterna överlever utan oss. Koldioxid finns naturligt, och kan produceras av annat än människor. Och sen kan som sagt andra organismer livnära sig utan syre eller koldioxid. Det finns organismer långt inne i jordkärnan som lever "primitivt". Finns organismer som använder kvävgas istället. Det kommer alltid finnas något som överlever. Om det sen är vad vi kallar intelligent liv eller ej är en annan fråga.

Den globala medeltemperaturen var högre för flera tusen år sedan, och det utan mänsklig påverkan. Det gör att vår hype över växthuseffekten kan vara (KAN vara) helt obefängd och överdriven. Finns en professor som skrivit en rapport om det. Ska försöka leta upp den. Risken är snarare att förbrukar alla resurser och inte överlever på så vis. Därför bör vi kanske spara på resurserna och inte förbruka snabbare än det hinner reproduceras.

2005-01-10 08:46
EmCee_Skunk P0 jag tror inte du behöver oroa dig, vi kommer att dö av att USA har byggt en bomb kraftig nog för att förstöra hela jorden och störtat alla andra länders ledare så att ingen kan ingripa när han ska spränga upp det sista landet att ta över