I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-01-20 07:16

Kär, älska?

Vad är egentligen skillnaden på att va kär och att älska?

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2005-01-20 07:49
kär- älska är väl, (om man inte tänker mellan familj utan mellan partners) ungefär som att vara lite sugen- vrålhungrig.

typ samma sak men sinnessjukt olika styrka
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-01-20 08:54
Kär är ett adjektiv och älska ett verb.
lilMAliK - the one man gang - ::respect all fear none::

2005-01-20 11:00
Jag tror ni blandar ihop förälskad med att älska.
lilMAliK - the one man gang - ::respect all fear none::

2005-01-20 15:01
jag har för mig att jag skrev ner förut om dom olika stadierna och definitionerna. (mina alltså)

feel free to search the worldwidewhoa =)

2005-01-20 15:04
skippa det. jag gjorde det själv.

"kär : Pirr i magen (eventuellt på anda ställen också) . Man är glad, tänker på en person mycket och blir en övertrevlig version av sig själv. Man kan göra dumma saker för hjärnan sitter numera bara löst sammankopplad med resten. Man vill dessutom ha så mycket kontakt som möjligt med den som fått ens hjärta att banka

Sen beroende på utgången av ens förälskelse finns det flera olika alternativ:

Lyckliga "mellanstadiet" : Du är kär, får kärlek tillbaka. Känner dig tryggare och mer avslappnad. Intimt. Man blottar mer och mer och får mer och mer tillbaka. Man lär känna varandra på djupet.

Vi-stadiet : Är helt på det klara med vad som gäller. Ge-och-ta.. Man kan förmedla mycket med små medel. Ofta övergår den pirrande känslan här till en varm klump i magen. (positivt menat då såklart)

---

Dessa är bara de positiva aspekterna, för lidandet och ångesten känner vi väl alla till iaf? Och sen finns det ju såklart stadier "mellan stadierna" osv osv. Men här min definition av grunddragen i kärlek. Obs. Romantisk sådan.

Så, lyckades jag klara upp ngt eller skapade jag bara mer förvirring?"

funkade det att klippa-å-klistra här ? =)

2005-01-20 15:05
Kär: allt ovan

Älska:Lite som oändlig ömhet. Inget sexuellt rörande känslans grundkärna. vad mig anbelangar...

2005-01-20 16:56
Att vara kär är nog mer en härlig känsla som du får/har när du spenderar tid med någon som står dig nära och du inser att du tycker om hon mycket mer än som en kompis.

Älska, jag älskar mina vänner, min familj. Det är nog ett större utryck för att personer skall kunna förstå hur mycket kärlek du har för dem.

äsch, det blir så Kliché av vad alla andra skriver.. samma sak!

Så jag ställer istället en fråga till Feel_the_beat

varför tog det slut och varför kände du att du inte älskade hon när du var med hon, och mår du dåligt?
http://www.homage.nu/

2005-01-20 22:24
ja tänker det i tre stadier

förälskad kär älska
förälskad kan man bli då man flyegr lätt på moln och är allmänt hög på pirr.

kär när du tänekr på någon konstant , kan var emd både pirr eller någon djupare känsla

älska. kan man utan att vara varken kär eller förälkad. man kan älska personen i tjej men utan att känna den där passionen.

den första nyförälskelsen brukar gå över men de kan faktiskt komma tillbaka. jag skulle ebsakriv mig själv som kär och ja äslakr mi nkille jävligt mycket.
förälskelsen känner jag av i perioder, mer eller mindre starkt. vilket ja tycker e skitskönt.

och vi har varit tillsammasn drygt 1 år 8 mån kan man säga.

Femme fatale

2005-01-20 22:32
Feel_the_beat

Damn! där känner jag igen mig broder lite.
Jag tog också mitt ex för givet lite ibörjan, men det släppte efter 4-5 mån men sen tog det slut i den 7:e..

Hur länge var ni tillsammans?

2005-01-20 22:35
sluta ta folk förgivet grabbar
Femme fatale

2005-01-20 22:40
daudnerground. hur då? man kan älska en person utan att vara kär. eller hur?
Femme fatale

2005-01-20 22:47
Amar F17

Mitt första förhållande kompis. Man är osäker på sig själv och jag var osäker på vad jag skulle göra i vissa situationer och ja, det blev som det blev. Speciellt om man är tillsammans med någon som har haft drägg innan så kan det lätt hända också anser jag nog!

2005-01-20 22:49
kär

studsa på moln, sakna personen efter 5 min, fjärilar i magen osv.

älska

kan man göra sin familj eller kompisar tex, har inget med kärlek eller attraktion att göra då. jag älskar min hund :P
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-01-20 22:50
maniack haha herregud =) du borde be emotion87 bli din guru. ;)
Femme fatale

2005-01-20 22:51
refused- hahahah ja tänkte på justitieministerns uttalande om den där hästen =D fan va näästy svenska folket är egentligen som ens kunde tänka att han tänkte så. ja menar klart du älskar din hund utan att få fjärilar i magen av honom <;)
Femme fatale

2005-01-21 00:32
i sånna fall är jag kär....

tack för alla svar...
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2005-01-21 00:34
Manel:

det är ju iofs inget som utesluter varandra. tvärtom är det nog rätt vanligt att älska den man är kär i.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-01-21 00:42
Amar F17

Vad är så roligt?

2005-01-21 13:29
jag är kär i min flickvän, samtidigt så älskar jag henne.

Jag älskar min vänner, men jag är inte kär i dem.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2005-01-21 14:35
Hm..skillnad och skillnad..båda två är känslor..jag tror att älska är vänskap mellan 2 personer..att förstå varandra, att respektera varann...att vara kär e att va nyfiken, fjärilar i magen n´that shiit..Att älska är kanske en djupare känsla och inte bara yttligt..

pz
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-24 13:39
jag var förälskad i min tjej som fan
blev kär
älskar henne nu
och jag är kär samtidigt...

inget konstigt lixom

men älska känns mer som att personen betydert allt för dig och du inte skulle kunna leva utan den blablabla
VI TILLHÖR ELITEN..BETE ER DÄREFTER