I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Leksakers betydelse för utveckling.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-08 15:47

Leksakers betydelse för utveckling.

Mjo, jag och shroomill låg o väntade in TMNT på Cartoon~ för några dagar sedan. Då innan kom det en reklam om ett nytt LEGO (typ nåt brandstations-set var det). Så började vi prata om lego's betydelse under uppväxten. Vi kom snabbt fram vilket oerhört bra sätt LEGO är för barn att utveckla motorik och teknik.

Sedan gick vi vidare med att tänka på barn som haft olika leksaker och jämföra dom. Vi kom på exempel på vissa grabbar som bergis inte haft mer än monotona "stela leksaker" t.ex. actionfigurer utan rörlighet i armar och ben. Ngt som skulle leda till ett "GOGGA GAGGA" och stå och veva fram och tillbaka med armen. Blivande motorik- och finesssvaghet? Ja!

Sedan den reklamen har vi diskuterat det där lite till och från. Så har vi lagt till en tredje kategori; NINTENDO-grabbarna! Vi kom fram till att detta haft en liknande funktion, men mer fokuserat sig på rent pedagogiskt tänkande än själva tekniken (såvida vi inte snackar ngt The Incredible Machines -liknande för NES då, heh.

Vad tror ni? Är det bara vi som yrar och att barnleksakerna inte spelar ngn som helst roll i hur människors utveckling, eller ligger det ngt i det?

Vi statuerar ett par exempel:
LEGO-grabben
NINTENDO-grabben
Grabben som växte upp med actionfigurer ..

Signed,
Gew & shroomill.

2005-02-08 16:53
Jag var allt det där så jag måste vara fett mångsidig.. Kanske jag är iförsig.. Är lite skitzo sådär..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-08 17:25
Det är i vilket fall som helst ganska uppenbart att
Nintendo-grabben har lirat alldeles för mycket Donkey Kong.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-08 17:29
här har vi en legograbb :D
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2005-02-08 17:29
vad har bilderna å göra med resten föresten?
Rhetoric

2005-02-08 17:43
weeeeeeeeeeeeee. vart?
Rhetoric

2005-02-08 17:58
Norra_Ishavet
tack, många brukar jämnföra mig å gi joe. jag tror dom syftar på hans styrka...
Rhetoric
Rappare

2005-02-08 18:46
Jag är övertygad om att er teori stämmer. Leksaker är en stor del av ens utveckling som barn. Men egentligen, vad är INTE en stor del av ens utveckling som barn?

2005-02-08 19:08
Jo, helt klart... man utvecklas något otroligt under barndomen så det är självklart att det man håller på med påverkar en. Kan tillägga att Kalle Anka har bidragit en hel del till smarta kids; dvs, läsning tränar hjärnan väldigt mycket, och jag menar inte att man bara lär sig saker som står i texten (men även det), utan själva språkstrutruren osv får en att utvecklas.

I något Jeopardy-program har jag för mig att en deltagande fick frågan "hur han kunde veta så mycket" - svar: "Kalle Anka & Bamse..." Ligger mycket sanning i det.

Angående Legot... ja, jag minns hur det var när man fick nån enorm låda i julklapp och man satt där på golvet med en då väldigt invecklad ritnining; räknade "pluppar" på bitarna, lärde sig att förstå olika dimensionsnivåer osv... Lego är bäst :)

För övrigt, hur blir resultatet om man växer upp med alltihop: Lego, actionfigurer (mycket Transformers som kräver tankeverskamhet vid förvandlingar bl a), Nintendo, Kalle Anka osv :P

2005-02-08 19:18
Jag växte ju upp med allt det där. Actionforce-gubbarna var jävligt grymma för dom hade massa leder man kunde röra på. Hela grejen gick ju ut på att göra snygga sparkar och sånt när man lekte med dem =)

2005-02-08 19:39
Norra_Ishavet
gifta oss lr?
Rhetoric

2005-02-08 19:41
Alla mina kompisar som jag känner som höll på med Lego osv är bra i skolan men har typ aldrig haft tjejer.
De som höll på med actiongubbar har bitches i massor.

Så frågan är,vad skulle man valt om man haft möjligheten?
:D

2005-02-08 19:45
Er har jag inga studier på.

2005-02-08 20:27
Rhetoric P20
Är inte det uppenbart?

1) Lego-grabben.
Han är så upptagen med sitt pillande på hörlurarna
att han inte ens märker snorkusen han har i näsan.
Kan det relateras till Lego? JA!

2) Actionman-grabben.
Spana in killen. Ser du inte hur cool han
försöker vara med kepsen bak & fram?
Vill helt klart vara en macho man, precis som G.I. Joe.
Kan det relateras till actionfigurer? JA!

3) Nintendo-grabben.
Ser du inte hur skruvad killen är?
Och kolla in t-shirten! Han är helt klart i nån form av Nintendo-psykos, som han antagligen i samband med för mycket psykedeliska droger.
Och, som jag sa tidigare; Man ser tydligt att grabben lirat alldeles för mycket Donkey Kong i sina yngre år.
Kan det relateras till Nintendo? JA!

:>

2005-02-08 20:31
gå å lägg dig, din tokiga fan :D
Rhetoric

2005-02-08 21:30
@Rhetoric,
Tycker min kompanjon tokis svar täckte allt hyfsat bra faktiskt :p
(tokfan = shroomill = Nintendo plz??)

@musiQa,
"I'm right here"
--Samatha Mumba

@Omen22,
Du har en poäng där. Skulle dock bli alldeles för komplicerat om vi skulle baka in fler karaktärer i vår analys så vi nöjde oss :]

@SunTzu,
Följden blir - såsom ngn redan sagt - schizofreni! ^^

Regards,
G.

2005-02-08 21:39
Lego är nog den bästa leksaken för barn, om man inte slaviskt följer ritningarna man får med och är tråkig. Man utvecklar sin fantasi & sin motorik sammtidigt som det är förbannat kul. Mycket bättre blir det ej, men hur kommer det sig att du bara tog upp grabbleksaker? Barbie, andra dockor etc etc, små te kalas och gud vet vad, vad hjälper det? kvinnor växer upp och vill se ut som barbie dockor och fika med sina vänninor, kanske inte direkt så, men iaf.

fullfjädrad när jag kickat en gås..

2005-02-08 21:49
lego är nog jävligt bra att leka med, man får bra teknisk träning, får utlopp för fantasier om man itne är så värst estetiskt lagd osv. turtles är nog också bra, jag lekte en massa med dem och blev jävligt perfekt
http://soundcloud.com/elbjornbjorn

2005-02-08 21:53
@MC_Snällman,
Är osäker gällande Turtles. TMNT har varit mina största rolemodels ända sedan barnsben. Jag och bästa vännen lekte _ständigt_ lekar där de var inblandade på ett eller annat sätt, vanliga "turtlesgubbar" såväl som TMNT-världar byggda av LEGO. Sedan kom det TMNT-dräktset med vapen. Lycka! Min mor var dock emot att köpa "våldsleksaker" så det blev inget. Jag och polaren löste det genom att springa runt på byggarbetsplatser och plocka upp järnrör och annat skrot. Jag var alltid Leonardo och han var Donatello. Sedan gav vi oss på nyuppsatta lyktor o allt möjligt annat som var utsatt. Det var fotsoldater i vår lek. Egentligen rörde det sig om grov skadegörelse rakt av. Frågan är om jag har rätt att skylla det på TMNT i sig eller om mor ska ha skulden ;]

G.

2005-02-08 22:27
jag är väl mest lego iaf. lite nintendo med, men aldrig haft några actionfigurer. brukade leka med min syster och hennes barbie dockor när jag hade tråkigt :) dock dödade jag dom mest och syrran blev sur.

2005-02-08 23:20
Länka upp en bild på gatubanr-old school BMX-killen =)

2005-02-08 23:45
Lego & snes gjorde mig, det är bra grejer. Turtles hade jag iofs också, och flygande baloo shiznit flygplanet med räven på brädan. det var bra grejer.
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2005-02-09 09:44
hehe =) ni är lite roliga fast ni är på haschavvänjning,.- ;)
jag lekte med allt det dära och mkt mer när jag var liten, då blir man bäst,.-!
((MAAD))

2005-02-09 11:50
davve_d
nej, men blir inte bäst av actionfigurer.
alltså, spana in Väneleinen! HAN HAR GARANTERAT BARA LEKT MED BILAR OCH "STELA" ACTIONGUBBAR AIIIIIGHT?!?!?!

däremot, lego och nintendo iz tha shiznit!

och jag ÄR inte på haschavvänjning längre. det var ju längesen!
nu när det börjar komma lite blod i thc-omloppet som min riktiga sida visar sig. :>

2005-02-09 23:33
så du pissar inte längre ?`=)
alltså, ja din riktiga sida som börjar synas nu? =) alkoholistsidan är den riktiga? ;)
((MAAD))

2005-02-09 23:37
jo, urinpvov lämanr jag 3ggr i veckan. men alltså, det är ju bara en efterföljning eller nåt... själva avvänjingen var ju slut då jag flyttade hem :>

2005-02-10 00:02
jag lekte med lego, spelade nintendo, lekte med skogsfamiljerna, polly pocket, mina systrar och massa annan skit.
vad betyder det? att jag har personlighetsstörning? kanske det...

ju fler grejer man lekte med desto sjukare blev man eller?

alla har väl lekt med olika mycket av alltihop? och vissa har aldrig rört en legobit, ett nintendo eller någon sorts docka, utan bara lekt med riktiga barn. nej, jag tror inte att det påverkar så mycket. bara om man verkligen velet ha nåt men inte fått det. sånt påverkar mer.

2005-02-10 09:21
fan det stämmer ju =)

bra ex på bilderna också :P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-02-10 13:50
He-man leder till doping?^o)

jag lekte mkt med Spider Man och Turtles (ninjas) och se på mig nu: har gått judo, och går Capoeira och Taekwondo, och har gått breakdance och ÄLSKAR akrobatik =)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-02-10 17:42
musiQa , det har väl inget direkt samband.
var bara david som började yra om att jag & Gewan, som började yra om ämnet innan han skrev tråden, var roliga medans vi var på haschavvänjning. Lite off-topic, visst. men det får du stå ut med.
;>

2005-02-10 17:45
haha :D