I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Volontärarbete

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-11 17:25

Volontärarbete

Hej alla vänliga!

Det är så här att jag har funderat på att dra ut och resa, se världen ni vet :P
Men att bara resa runt och flumma känns inte så givande på något sätt.
Så jag tänkte att man kanske kunde göra någon nytta i något land där folk inte har det lika bra ställt som vi har det här i Sverige. Jag är lika intresserad av att jobba med djur och miljö som att jobba med/hjälpa människor. Hursomhelst så har jag funderat på det här under ett par år nu och tar ganska snart min högskoleexamen så jag känner att det kanske é dags att sticka efter det. Tänkte bara höra om det är någon av er här på whoa som har något intressant att berätta angående volontärarbete, har ni några erfarenheter? Eller går ni kanske och funderar på det precis som jag? Jag har ingen utbildning som har något med bistånd eller medicin att göra, så det skall helst inte vara något arbete som ställs alltför höga utbildningskrav på. Jag har dock massor av kärlek att ge och viljan att förändra.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-11 17:32
"Jag har dock massor av kärlek att ge och viljan att förändra." naaw vad söt du är
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-11 17:34
nämen ärligt, låter skit kul. vill oxå pyssla med sånt i framtiden

2005-02-11 17:47
du låter som en jävligt klok människa.
jag har också haft såna tankar, men just nu är jag för ung.
L'âge d'or était l'âge où l'or ne régnait pas

2005-02-11 18:58
måste bara tillägga att de är min kompis "sälen" här på whoa som har skrivit detta. Vi tänkte åka ihop.

2005-02-11 19:11

jag har varit inne på det där. o måste göra d någon gång. skulle gärna vilja i sydamerika..o har en kompis som va i mexico ett tag...o mjoo hon jobbade med barn..fick lära dem lite engelska. men tydligen så skulle man vara 21 lr något sånt. men mjoo..

men ..vore väldigt intressant o läsa någons egna erfarenheter?!?!

2005-02-11 19:37
spirit F2

du vet inte hur hon fick tag på de jobbet?

2005-02-11 20:31
jag ska bo i Kina och plugga kinesiska i sommar FY FAN VAD GÖTT !
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2005-02-11 22:01
illini_dude
låter inte helt fel
L'âge d'or était l'âge où l'or ne régnait pas

2005-02-11 22:25
ILLINI_DUDE P23

berätta gärna mer om hur du har fått tag på de osv.

2005-02-11 22:54
jag ska jobba i höst hade jag tänkt..

2005-02-11 23:08
Har tänkt precis så många gånger. Känns så svårt att komma underfund med något sätt på vilket man kan bidra när man inte har någon sorts expertis. Min syster är läkare liksom, åkte till Tanzania och tog han om människor med malaria, hjälpte till vid födslar och sånt. Jag menar inte att jag vill bli någon Florence Nightinggale á la min syrra precis men skulle gärna göra något liknande jag med. Hörde om några tekniker/byggare som åkt ner till Nigeria och byggt hus åt folk. Det är också ett sånt sorts kunnande som kan bidra så otroligt mycket...
Känns svårt att ge sig iväg när man inte kan språket och inte är säker på att man kan bidra utan kanske bara blir en börda... om någon har tips på organisationer som söker volontärer utan särskillt kunnande skriv gärna det här! Kul att fler än jag är intresserade, jag är inte förvånad!

2005-02-11 23:56
Erkan P20

exakt så känner jag oxå..

ja kan posta lite länkar som jag hittat..

www.globalportalen.se

www.icye.dk

drk.dk

www.mstravels.dk

htt.u-land.dk

de är dem sidorna jag kollar på just nu.. lägga gärna upp fler om ni hittar nått intresant..

2005-02-11 23:56

2005-02-11 23:57

2005-02-12 00:57
Bra sidor...skulle lätt kunna tänka mig att göra en minor field studie eller nått sånt för Sida...

2005-02-13 20:59

2005-06-23 13:33
Jag har funderat på sånt med...

Amnesty låter väldigt bra tycker jag, men jag vet inte riktigt vad de har för möjliga jobb...
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2005-06-23 13:38
kolla i de andra två volontärtrådarna i blandat :)

2005-06-24 00:15
Vi skjutsade min syster till Arlanda kl 03 imorse,
hon åkte till Kuba och jobbar volontärt med svensk-kubanska brigaden, dom kommer bl.a. att hjälpa bönder med skördar osv.
jag vet väldigt lite om det hela,,, det kostar en del pengar också, man ska betala till föreningen osv för att få jobba.. heh,, nåväl..

Jag hade tänkt att antingen göra något liknande efter att jag gjort lumpen efter gymnasiet nästa år (eller det blir väl om ca två år!?)
som sagt, antingen samma grej typ, eller med Röda Korset (till kuba då)

Pappa studerade vid Röda Korset i Mariefred att tag och dom gjorde bla. studiebesök på Kuba ett tag. Mkt mer än så vet jag inte,
han sitter säkert inne med en massa info...
Så, sydamerika är väl området som jag kanske kan ge lite info om när det gäller det här...
Sha

2005-06-24 00:22
känns som de krävs lång utbildningen till många länder.. o dem flesta så måste man varit på nån typ av camp/läger i sverige innan man får åka utomlands.. och åldern brukar vara hög oxå.. oftast får man även stå för resan o allt själv ekonomiskt
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2005-06-24 00:22
f.ö. så är Nicaragua ett land som är ganska känt för att
gärna ta emot hjälp..