I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur gor man med gamla egentligen?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-16 06:16

hur gor man med gamla egentligen?

ar i amerika o halsar pa slakt o reser runt lite o sa.
fick ett mail av min morsa idag dar hon sa att familjen kommit overens om att satta morfar pa alderdomshem. Han vill inte det, men familjen bestamer over hans huvud eftersom han ar sjuk.
Min morfar ar ratt sjuk i parkinson, och alltsa ratt jobbig att ta hand om.. han var dessutom ratt sa ###### mot min morsa o moster nar dom vaxte upp. Inget olagligt eller natt, han var bara ingen sarskilt snall pappa, karriars gubbe med for hoga krav liksom. Men han har a andra sidan gett bada familjerna ratt mycket pengar, och alltid funnits dar liksom. Alltid varit beredd att hjalpa familjen.

Hamnade da i en diskussion med min farbror, som jag bor hos, om detta. Han tycker att det ar ett exempel pa hur var kultur fungerar, att vi later staten ta hand om honom pa alderdomshem, eftersom att vi tycker att vi har nagon sorts ratt att slippa ta hand om vara gamla. Det ar sjalviskt, men lattare liksom.

I amerika, enligt honom, sa skulle man inte ha gjort sa. Har skulle det varit sjalvklart att han bodde med familjen, for han har ju en gang tagit hand om min morsa. I en familj skapas det viktiga Band, som man masta respektera och ta hansyn till...men hans fru ar ju hemmafru liksom, finns ju inte i hans varld att han skulle ##### pa jobbet o ta hand om hemmet. Inte i det fina kristna idealhemmet nono!

Och nu kan jag inte sova...for fan, han har ju ratt...det ar ju sjukt. En gubbe som bara vill leva sina sista ar hemma, som dessutom gett bort alla sina pengar till sina barn. Men a andra sidan, jag kommer antagligen kanna likadant.. jag kommer vara uppe i mitt eget o inte vilja ##### pa jobbet o ta hand om min pappa liksom.

sa fan, hur skulle ni gora? eller vad tycker ni?
(det ar inte sa att jag ber om moraliska rad, ar mer intresserad av vad ni tycker om situationen och hur ni sjalva kommer agera nar det blir aktuellt for er.)

solar mig i den permanenta glansen av mig själv.

2005-02-16 06:38
Jag vet inte riktigt något svar på de, men jag är väldigt nyfiken på vad "#####" betyder..

2005-02-16 08:37
Det är lätt för din farbror att sitta på andra sidan jordklotet och förklara hur din morsa borde leva sitt liv. Han borde ta flyget över och göra jobbet också, när han nu vet hur allt ska gå till.

Sen hur jag skulle göra med mina föräldrar... om de vill bo kvar hemma så skulle jag tveka innan jag flyttade dem mot deras vilja. Hemtjänst och annat kan göra mer än man tror. Men blir de riktigt sjuka så går det ju inte.

Min mormor låg på långvården sina sista 2-3 år. Jag och mina föräldrar hälsade på henne varje söndag (nästan) och hade med oss fika. Innan dess bodde hon ensam och mina båda mostrar (som är barnlösa) hjälpte henne jättemycket förutom att de jobbade själva. Till slut orkade de verkligen inte mer. Fast mormor var genomsnäll och alla älskade henne (om det nu gör nån skillnad).

Det jag garanterat inte skulle göra är att sluta jobba och försöka ta hand om mina föräldrar själv om de blir sjuka. Bättre att proffs får göra sånt. Men jag skulle hälsa på dem ofta.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2005-02-16 10:16

min mormor blev dement för ca 5 år sedan kanske, hon dog nu i julas. Men iaf, hon kom inte ihåg vem jag var när jag och mamma hälsade på henne och jag har ändå haft henne med mig under hela min uppväxt.

min mamma och min moster bestämde att mormor skulle flytta till ett hem som bara "tog in" dementa personer. vilket var jättebra.

seriöst, jag skulle inte vilja att min mamma hade tagit hand om mormor och slutat jobbat då hon har en egen familj att ta reda på och försörja (inte av egoistiska skäl). Mamma hade nog antagligen inte heller vetat hur man ska göra i alla situationer och då är det ju bättre att hon fick bo på ett ställe där vårdare fanns tillgängliga 24/7 och var varma och kärleksfulla.
Där fick hon ju även ett eget rum och också vara runt bland folk varje dag.

2005-02-16 13:41
musiqua: men om människan inte ens komemr ihåg sina barn, hur ltät är det att vara hemma från jobbet o ta hand o mgamlingen då? då är det ju bättre att dom frå vara p åett hem där fom frå medicin, o så ka nman hälsa på typ när man vill. det är nog inte så enkelt att gå till sin mormor som inte ens vet vem man är tex. det känns nog förjävligt. plus att jag skulle inte vilja att mina barn skulle lida för att jag var sjuk, då skulle jag vilja vara på en plats där sjuka blir botade lr hjälpta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-16 13:54
är ju inte alsl samma sak. men om min mamma är sjuk så behöver hon hjälp. jag har ingen utbildning til latt hjälpa psykiskt sjuka. därför skulle jag låta andra ta hand om henne, o hälsa på flera ggr i veckan o dricka kaffe o äta kakor o såt, gå på promenad o så.

det är nog knappast så att man aldrig hälsar på sin släting igen.
jag vet en tant som levde o msitt liv. dvs ho ntrodde hon var liten igen, o satt o förställde rösterna o sa "pappa, får ja ggå ut o leka" (så gjorde hon rösten mörk o sa) "nej det får du inte" så ropade hon "mamma mamma snälla" osv. hon gick igenom alla bråk, hon satt alltså på sitt rum i stort sett okontaktbar, o trodde hon var liten. hon pratade hela tiden, hon svor so mfan när henens familj hade bråk osv.
o det ka nknappast gå o ta hand o men så sjuk människa hemma. dom fick tvinga henne o äta mat, för hon var typ som i trotsåldern. o tanten var säkrt 70-80 år på riktigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-16 14:08
musiQa

eh, nej det är inte samma sak.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-02-16 16:31
flu: mjo jag sa oxa det. Och han holl med, han tyckte mer att sjalva disskusionen var intressant, och nu kan jag inte sluta tanka pa det.

Maste forsoka radda min morfar fan!

Princes_s: jag fattar precis varfor ni gor det.. att handskas med dementa personer ar ju dessutom javligt anstrangande.

Assa, jag tycker nastan att det inte ar att vara sjalvisk, det ar mer som att vi hjalps at att ta hand om vara gamla.. Sen att vissa skuffar undan sina foraldrar, det ar ju en annan grej. Men det ar ju inte systemets fel liksom.

Musiqa: na det later ju sa javla brutalt att gora det...men samtidigt, fan arligt! tank pa vad du ger upp liksom.. och det ar ju inte som att satta dom i koncentrationslager liksom..

2005-02-16 16:32
aaaah, alla ## ar fran min farbrors fina nannywatch program som ser till att barnen inte far se nagra snuskiga ord eller sidor. Helt sjukt, kan knappt surfa pa whoa den sparrar alla tradar.. usa ar i sanning ett konstigt land.

2005-02-16 17:18
musiQa

förlåt men du måste ju vara dum?
det var ju inte direkt så min mamma å hennes syrra
släpade med min mormor dit och låste in henne i ett rum.

som jag skrev fick hon vara med människor runt omkring sig,
ha ett eget rum men hon kunde också komma och gå runt som hon ville på "avdelningen" och det fanns utbildad personal runt hella 24 timmar om dygnet .

min mamma var där två gånger i veckan och hennes syster likaså. ibland följde jag med och ibland följde mina kusiner med min moster, ibland var alla där.

sen borde du veta (du verkar ju kunna mycket om demens?) att när sjukdomen utvecklats väldigt mycket så kommer man inte ihåg något (thats the thing you know). Hon kom knappt ihåg min mamma och min syster. Hon kom inte ihåg mig eller min pappa, inte mina kusiner å deras pappa.

Hade min mamma eller moster behövt ta hand om henne hade hon aldrig fått den vård och hjälp som hon skulle behöva. Eftersom att vi också bor på "landet" så tar det också ett tag att få fram sjukvård (ambulans eller what ever). Vilket absolut (!) går snabbare ifrån det "hem" hon fick bo på ..

2005-02-16 17:27
btw (vet inte, kan vara så att det är olika från fall till fall)
MEN, min mormor hade faktiskt inte en aning om vad som hände runt omkring henne.

jag satt å pratade med henne om min nya skola när ja började gymnasiet. 4 sekunder efter ja avslutat allt så tittar hon på mig å frågar "jaha, så var är de du går i skolan då?".

hon trodde att hennes föräldrar levde (de har ju säkert varit döda i över 50 år då och nu) och hon trodde att alla hennes bröder levde.

Det liv hon levde då var hennes gamla liv (av det hon kom ihåg).
så nog visste hon INTE ALLS vad som hände runt omkring henne och ja kan lova att hon inte mådde ett dugg dåligt över något.

kände bara att ja skulle säga det eftersom du verkade ta väldigt illa vid dig då ja berättade lite om allt.

2005-02-16 19:50
musiQa F19

frågan är väl snanare om du har kompetensen att ta hand om henne om hon blir gammal och sjuk.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-02-16 19:59
ja men gud, man kan väl inte jämföra en fullvuxen människa med ett litet spädbarn.

de må vara jobbigt i vissa situationer att ta hand om ett barn men spädbarnet kan ju ändå inte göra så mycket mer än att ligga ner och skrika om man hårddrar vissa saker jämfört med om du tar hand om din mormor.

2005-02-16 20:03
barn kan man undvika att skaffa om man inte känner att man vill ta hand om dem. jag tycker inte att man ska förvänta sig någonting tillbaka för att man torkat en unges bajs i flera år, och gett dem mat och julklappar, det är liksom ingen deal man har per automatik med sina barn att de ska leka vårdare åt en när man blir gammal. det är ingenting man ska förvänta sig att få som kompensation för att man tagit hand om sitt barn. barnet hade man kunnat strunta i att skaffa, det finns flera sätt att undvika graviditeter.

ålderdomshem behöver inte alls vara någon slags slutförvaring där man samlar på sig liggsår och väntar på att dö, det kan lika gärna vara en positiv upplevelse, där man kan få den vård man behöver av den utbildade personalen, och får träffa andra människor. det kan ju vara mycket roligare än att ligga hemma hos sitt barn och vara ivägen.
att besluta att man inte tänker ta hand om sina föräldrar när de blir för gamla/sjuka för att göra det själva är inte att besluta över deras huvuden. det är att själv besluta vad man vill ägna sitt liv åt. vill man inte ägna det åt att vårda sina föräldrar så behöver man inte det.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2005-02-17 22:14
tycker att grejen med "utbildad personal" kanns lite krystad, hur manga av dom som jobbar inom aldrevarden idag ar egentglien utbildade? Sa det ar inget argument.

Snortie: Na jag tycker som du assa, det ar ju inte sa att man har en skuld att betala igen. Det blir ju helt sjukt om man borjar tanka i dom banorna, det ar ju karlek det handlar om, och kanner man att man vill vara dar for sina foraldrar dom sista aren, sa vill man det. Men det ska ju inte vara nagot tvang, och alla har ju inte mojlighet till det heller.

Men, jag vet ju som sagt inte vad jag tycker om det har nu...
the american way is getting to me.

2005-02-17 23:10
skull P19

nja, de flesta tjänster inom äldreomsorgen jag sökt/vänner sökt har krävt undersköterskeutbildning.
och självklart finns det även sjuksköterskor med i bilden, och läkare, på ett helt annat sätt än det gör i ett vanligt hem. sen att det inte är sjuksköterskan som duschar/matar/klär på, o.s.v. men det ingår ju inte på samma sätt i sjuksköterskans arbetsuppgifter, så det ser jag ingenting konstigt med.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world