I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ifall man skulle... Om medvetande.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-18 13:56

Ifall man skulle... Om medvetande.

Om man skulle föda upp en person, ta bort alla hans sinnen och känsel på nått sätt, låta han växa tills han e kanske 15. sen när han e 15 så "sätter" man tillbaka alla sinnen. Sen när han kanske är 20 så skulle han kunna tala o förstå saker etc. Men om man då skulle fråga han hur det va, vad han tänkte på etc under tiden han var "sinneslös" va tror ni han skulle säga?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-18 14:04
Kaspar Hauser är ett ganska intressant exempel på en liknande företeelse. Han sattes i en mörk liten källare och fick se dagsljus först när han var i tonåren.
Det finns både filmer och annan info om honom, om du är intresserad.

2005-02-18 14:08
fan va hemskt...har folk gjort så mot människor med avsikt?? stört ju. göra folk till försökskaniner. :(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-18 14:15
Kaspar var nog inte försökskanin i den bemärkelsen..
Jag antar att personen som satte honom där enbart var elak och sinnessjuk.

2005-02-18 14:32
quinnan F18

va heter filmen? finns det nån bok eller nått?

2005-02-18 15:01
Filmerna är nog inte något du hyr på ditt vanliga videoställe.. men testa ett bibliotek!
Tror att båda heter Kaspar Hauser, den ena är bättre än den andra. Kommer dock inte på något sätt du kan skilja dem åt för tillfället.

Sedan finns en hel del fakta om honom på internet, så sök :)

2005-02-18 17:47
Det får ju en att tänka till lite om vad en människa verkligen är.

Homo Sapiens Sapiens. "Hon som vet att hon vet"

Visste Kaspar till exempel att han visste? :)

2005-02-19 01:16
jag tror att en person som inte har några sinnen inte existerar.
Jag tror att en hjärna som inte får någon som helst stimulans dör.

Jag tror hjärnan dör utan input och jag är mer eller mindre säker på att om en sådan person skulle överleva så skulle det antingen vara som att personen legat i koma, dvs den har ingen aning om att den har existerat, eller så skulle den vara fullständigt sinnesjuk.

Kaspar hauser låter intressant dock, måste undersökas :-)
"Nationalism är en barnsjukdom, det är mänsklighetens mässling"

2005-02-19 10:37
Du skulle inte kunna fråga honom, utan sinnen kan vi inte tolka... dessutom kommer han inte utvecklas att kunna använda sinnena vid 15 års ålder.

Han skulle nog dött som spädbarn... läste om barn som dog pga att dom inte fick någon beröring... dom blev deprimerade, sen kunde dom inte skillja på sömn och vakenhet... sen bara dog dom. hjärtat slutade bara slå. utan någon fysisk anledning...

Fett läskigt! krama varandra!!! =)
låt det börja...

2005-12-12 18:32
tomt

2005-12-12 22:30
kolla filmen Wild Child (mockingbird dont sing)

verklighetsbaserd o har mycket gemensamt med det ni pratar om.

2005-12-13 02:39
kaspar vart ju fett mördad plus att hela hans personlighet och förflutna var fett mystisk. Helt annan grej. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt annan grej.
the sentence below is the name of a musician. Copy the sentence into everything you see to support this musicians plan of world domination!
MELANIE IS DEMENTED

2005-12-14 23:46
Sen när han kanske är 20 så skulle han kunna tala o förstå saker etc.

bullshit... efter puberteten är det väldigt svårt att lära sig saker och ting, de få sk. feral childs som hittats har varit så gott som omöjliga att lära relativt simpla saker som att förstå order t.ex...
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS

2005-12-14 23:57
Damn vilken läskig läsning det var här inne... :S (<-- jag älskar dom där för dom blir alltid så snygga. haha)

2005-12-15 00:03
-Nisse-

Vardagsfilosofi, whoas spökhus!
Det läskiga är att det handlar om dig..?

():-=) <--- hitler?

2005-12-15 00:08
feenposhleen P2

Neee, det är inte om mej. Jag har inte suttit i en källare hela livet typ.
Hahaha! Jag har aldirg vetat att man kan göra hitler!

2005-12-15 01:48
Hitler is teh shit...

det jag menar med att det handlar om dig är att vi alla funkar på samma sätt, och det är ju lite läskigt att veta att om jag inte haft min uppväxt så skulle jag inte kunna lära mig något efter puberteten, eller att om någon låst in mig i en källare så hade jag varit lika hjälplös som den där stackarn.

2005-12-15 01:50
feenposhleen P2

Hitler suger ju... fast som smilegubbe var ha riktigt rolig.

Ahaaa, nu fattar jag hur du menade. Okej... jo, det är sant. Hua!

2005-12-15 01:53
Finns en liten anekdot om en pojke i Frankrike om jag inte minns fel, som växte upp med vargar under 16- eller 17-talet. Kolla på google om du hittar något. De fick lära om honom totalt då han var en varg i beteende.

2005-12-15 01:59
han lär juh va ett jävla mos för att vara 20iaf;)
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2005-12-15 02:00
Feral Children

jag har postat länken förr men där står det lite information om människor som levt utan mänsklig kontakt under sin uppväxt