är känslor inlärda?
Tex sorg.? Är sorg automatiskt(altså inte sorg som att gråta, eftersom man kan börja gråta om man gör illa sig). eller finns det naturligt, biologiskt, att sorg uppfattas som jobbigt av människan?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Känslor är inlärda. Hundar katter och andra djur kan t.ex. bli deperimerade. Då människan har ett högre intellekt är vårt spektra av känslor större.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Känslor är inlärda. Hundar katter och andra djur kan t.ex. bli deperimerade. mjo de e iofs sant, bra påäng. Då människan har ett högre intellekt är vårt spektra av känslor större. du menar att människor har fler känslor än djur tex?
Ja... de borde vi ha. Eller åtminsone mer nyanserade känslor.
jo men påverkas de inte av samhället etc?
Känslorna Nej. Men förmågan att uppfatta dem.
i vilken mån vi uppfattar olika känslor formas av den värld vi befinner oss i.
ok, jo de håller jag med om men kan man vända på känslorna? att det är nått positivt att må dåligt etc? att må bra o dåligt har ju med biologiska saker att göra, signalsubstanser i hjärnan eller va d heter. dessa kan man säkert inte ändra på. Men kan man på nått viss indoktrinera att det blir positivt att må dåligt tex
altså är själva "må dåligt" känslan automatiskt negativ, rent biologiskt
Nej.. absolut inte. Det finns alldeles en bra biologisk förklaring till varför vi mår dåligt. Annars skulle vi inte göra det, naturen skulle inte sparat en sådan funktion om den bara var negativ. Det är väl lite som att ha ont. När man har ont så är det för att man måste ändra på något, annars går det onda inte över. Sorg kan jag tänka mig fungera på samma sätt. Kanske... konstig liknelse.
päronpung P20 jag tar som exempel dåligt samvete. just den känslan har vi troligtvis skapat enbart för att stödja gruppen. för om du sviker någon nära så mår ju alla dåligt av det och iom det så försäkrar du att samtliga i gruppen mår dåligt om de t.ex äter för mycket av bären han/hon hittar och istället ger det till gruppen som delar upp det rättvist mellan alla, vilket leder till en glad och god sammanhållning där alla överlever. människor bara nyanserar känslorna lite mer än andra djur, tror jag.
Ljudas P21 Nej.. absolut inte. Det finns alldeles en bra biologisk förklaring till varför vi mår dåligt. Annars skulle vi inte göra det, naturen skulle inte sparat en sådan funktion om den bara var negativ. Det är väl lite som att ha ont. När man har ont så är det för att man måste ändra på något, annars går det onda inte över. Sorg kan jag tänka mig fungera på samma sätt. jo jag håller med, men man måste skilja på att ha ont, ha en spik i foten, och att man mår dåligt rent psykiskt, som inte har med det kroppsliga att göra. frågan är om man kan må dåligt rent psykiskt av natuen, att det är nån form av överlevnads känsla. om du fårstår, att de finns där för människans överlevnad att akta sig för saker som får en att må dåligt rent psykiskt. Vad i naturen skulle kunna få folk att må dåligt rent psykiskt? Kärlek är väll det ända ja kommer på... men det är en helt annan fråga :-p
Mycket kan få dig att må dåligt. Misslyckad jakt t.ex. Där skulle det kunna fungera som en sporre till att lyckas bättre nästa gång, eller som en metod att bearbeta ett nederlag. Man har aldrig ont i bara det fysiska eller psykiska, de hänger ihop. Förmodlligen mer än vad man tror... Sådant som får en att må dåligt är förmodligen sådana val som leder till maximal överlevnad.
junkgirl samtliga i gruppen mår dåligt om de t.ex äter för mycket av bären han/hon hittar och istället ger det till gruppen som delar upp det rättvist mellan alla, vilket leder till en glad och god sammanhållning där alla överlever. men det grundas ju på att man ska dela med sig, frågan är om "att dela med sig" är mänskligt, vissa säker människan är egoistiskt, men den är ju samtidigt en gruppvarelse. samtidigt behöver ju inte alla överleva för att man ger bär åt alla, bären kanske inte räcker åt alla för att få in tillräcklig näring. Då kanske det är bäst att låta en äta alla bär och på så sätt låta nån överleva.. men då blir det en helt annan filosofisk fråga. Vem som har rätt att leva före andra.
päronpung P20 i grund och botten mår hela gruppen bättre av att dela med sig ju. hur tror du att folk hade överlevt annars dåförtiden? tror att vissa känslor är för att bygga sammanhållning och stärka, andra är till för att sporra, som Ljudas skrev. och det är stor skillnad på hur folk beter sig nu och för länge sen, glöm inte det. men många känslor sitter säkert kvar sen den tiden. nu är jag jätteluddig, men jag hoppas du fattar.
junkgirl grund och botten mår hela gruppen bättre av att dela med sig ju. hur tror du att folk hade överlevt annars dåförtiden? tror att vissa känslor är för att bygga sammanhållning och stärka, andra är till för att sporra, som Ljudas skrev. och det är stor skillnad på hur folk beter sig nu och för länge sen, glöm inte det. men många känslor sitter säkert kvar sen den tiden. nu är jag jätteluddig, men jag hoppas du fattar. jo men mår gruppen bättre av att man äter sig mätt 1 dag o dör den nästa, eller mår man bättre av att 2 äter sig mätta i en vecka och kan på så sätt försöka föröka sig o föra generna vidare. det borde ju bara mer "naturligt" egentligen. sen om det är rätt eller fel vet jag inte. jo det är klart de skiljer sig hur folk beter sig, men i båda fallen så påverkas ju människan av samhället man lever i. grottmänniskorna var ju inte mer "känslomässigt neutrala" egentligen än oss tror jag. Ljudas P21 Mycket kan få dig att må dåligt. Misslyckad jakt t.ex. Där skulle det kunna fungera som en sporre till att lyckas bättre nästa gång, eller som en metod att bearbeta ett nederlag. jo men mår man dåligt enabart pga av att man inte fick ett byte, eller mår man dåligt för man vet att "ja fick inget byte, det blir ingen mat, jag blir hungrig och får ont i magen" då hör ju den psykiska dåliga känslan ihop med den fysiska. altså den psykiska finns där för den fysiska finns. Man har aldrig ont i bara det fysiska eller psykiska, de hänger ihop. Förmodlligen mer än vad man tror... jo de är klart. men jag undrar bara vad i naturen som enbart får en att må psykiskt dåligt, de hänger ihop, som ja skrev innan. Men nån måste ju komma först o bana väg för den andra lixom. Sådant som får en att må dåligt är förmodligen sådana val som leder till maximal överlevnad. jo det är klart, men då är frågan som innan. vad får en att må psykiskt dåligt isig i naturen. ja säger inte att jag har rätt eller att ja har de rätta svaren, ja försöker bara få igång en disskution som e intressant.
Absolut! Alltid kul att diskutera sådant som inget riktigt vet. Det blir lite hönan och ägget argument om man ska säga vilket illamående som kom först. Men kan nog tänka mig att mycket är baserat på att den fysiska kommer först. Verkar mest evolutionärt rätt. Rent psykiskt illamånde kan jag tänka mig är ett resultat av att människor får allt mer psykiskt orienterade sysslor än fysikt.
jo det håller jag med om
Shit.. klockan är halv tre. Måste gå och duna. Trevlig diskussion! Kul som fan. man tackar.
detsamma!
intressant tråd...vet inte svaret dock, kanske har vi känslorna inprogrammerade men inte tidpunkten och mängden för dem?
hanna-gee F19 jo precis, känslorna isig finns ju där oavsett, ja betvivlar att man kan lära in nya känslor tex. sen när och hur mycket en känsla känns tror jag är ganska mycket inprogramerat som du säger.
fast då borde man kunna avprogrammera dem, eller? eller kanske bara omprogrammera?
jo precis, men de finns fortfarande där. bara att man kan få dem att inte visa sig, om det nu går. omprogramera är oxå intressant, att man egentlige blir glad när man mår dåligt eller nått, tex machosister eller nått :-p
e känslor inlärda..? d beror på hur man ser på saken. e man behaviorist lr freudian tror man jue så. men enligt humanister e känslor o värderingar nåt mna föds me..inbakat alltså...