I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

skulle de funka?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-21 17:21

skulle de funka?

jag läste nån stans att om världens 5 rikaste människor skulle ge bort sina "förmögenheter" och fortfarande sparat en miljard var(!) skulle vi ha tillräkligt med pengar för att stoppa världs-svälten..

nu vet jag iof inte hur stor sanning de va i detta påstående, men jag kan tänka mej att det ligger något i det...

mn blir nästan lite mörkrädd när man tänker på hur egotrippad människan i grund och botten är...

vad är era filosofier om det hela...??

droppa tankar...

peace

and THAT you can quote...

2005-02-21 17:23
om det är sant så...kan inte kommentera på att det är själviskt eller nåt...svårt =/
•pave paradise•

2005-02-21 17:36
Det är väl inte så underligt... De flesta djur är själviska.

Det handlar om att överleva och se till sin familj. Sen skiljer det inte så mycket mellan fåglar, fiskar, däggdjur och människor

2005-02-21 17:37
Känns inte riktigt lika aktuellt att jämföra med instinkter för överlevnad när det handlar om såna enorma summor så att dom fortfarande skulle kunna leva rikt.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2005-02-21 17:40
true true... men eftersom det männskliga släktet har högre inteligens qvot än andra djur så tycker man ju att... ja..
anyways... en miljard borde ju räcka tycker man..

peace

2005-02-21 18:54
Människor är idioter.. Lägsta krypen som krälat runt här på jorden.. Så är det bara.. Ingen idé att ens bry sig..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-21 20:13
om jag hade tillräckligt med cash för att kunna stoppa världs-svälten så skulle jag lätt ge bort dom om jag så skulle dö själv..
--------------------------->

2005-02-21 20:19
Vad skulle man göra med pengarna då för att göra det bättre?

Men världen är sjuk, ingen tvekan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-21 20:46
Vinterstork P18

ja de e ju frågan...
de hjälper ju inte bara att ge folket mat, man måste "hjälpa dom upp på sina fötter" eller hur man ska uttrycka det..
men.. typ hjälp med att odla marken å sån shit...
men sen finns det ju tonvis med andra grejjer de behövs pengar till med.. aids forskning å sånt bl.a....

peace

2005-02-21 20:50
Ja, det jag menar.. Jag menar, vi skulle kunna köpa 100000000 hamburgare och nudelpaket, de skulle bli mätta, men få det bättre?
Ganska intressant å höra folks lösningar på problemet..

2005-02-21 23:02
jo... men om världen fortsatte se ut som den gör idag skulle ju pengarna snabbt katalyseras över till en ny liten elit, utslagningen och utsugningen skulle ju fortsätta.

sen är det ju dessutom en katastrof för odlare och affärsmän i de "fattiga" länderna när man ger pengar och mat till länderna bokstavligt. de man måste göra e ju skuldsanering och bygga upp infrastruktur å så...

2005-02-21 23:05
Absolut inte om dom ger bort det till fel person =)

2005-02-22 02:13
mkt intressant ändå, på vilket sätt kan man hjälpa utan att hela jorden skulle gå under pga för mkt utsläpp av all industrialisering?
Det är redan illa med indien och kinas utveckling. Vi i i-länderna skulle behöva minska våra utsläpp med 90% för att industrialiseringen i dessa länder ska funka, så att bara ge pengar till alla fattiga i t.ex afrika så att de kan börja bygga sig hus, bostäder, bilar och fabriker kan ju inte fungera. Men tillgång till rent vatten för alla skulle nog vara en bra början...
"en riktig vän slår en inte rakt i ögat"

2005-02-22 21:02
om bara I- länderna donerade ~ 100 kr så skulle man ha pengar att påbörja en kamp mot svält med en stabil ekonomi. Man kan inte bota svälten direkt, jag tror att det inte går, men efter några år så är den minskad radikalt iaf.

kritisera mig ifall jag har fel, blir inte sur :)

peace

2005-02-22 21:37
public_enemy
ja, men HUR skall man bekämpa svälten och bygga upp en stabil ekonomi? :)

2005-02-22 21:43
Vinterstork P18, jag menade att i o m att man donerar cirka en hundring så skulle ekonomin vara stabil, och då kan man påbörja kampen. jag förstår att man alltid måste hålla på. det är tur att folk har viljan att göra. jag menar du har inte hur mycket pengar som helst att spendera och du vill köpa en tröjja OCH en byxa. men du får ett bidrag om 30 dagar.. så blir det ju surt för dig. likaså med dom.. dom får pengar.. men det räcker inte till alla länder. och när det är slut så måste man vänta på nya pengar.. gick lite off-topic. men alltså om alla skulle donera 100 kronor så skulle dom kunna använda dom mot kampen och kanske lyckas.. men sedan kanske behövs det mer för att fixa rinnande vatten i varenda by och el. men det skulle i principen funkar.
"alla materiella idéer kan lösas med pengar" min teori

kritisera nu!

2005-02-23 15:55
Haha, det är ju itne som att dom har hela sin förmögenhet på banken :D Dom äger banken och att ge bort den till svältande barn vore att sätta din fräldrar i KK genom att ta deras jobb, fucka up deras lån etc...

2005-02-23 17:08
räcker inte att ge folk mat o husrum ma nmåst e ge dom arbete så dom ka nförsörja sig själva. starta fabriker. ta bort maskiner o sätt in människor så blir det fler jobb. flytta fabriker till platser där det behövs jobb.

2005-02-23 19:09
Haha, det är ju itne som att dom har hela sin förmögenhet på banken :D Dom äger banken och att ge bort den till svältande barn vore att sätta din fräldrar i KK genom att ta deras jobb, fucka up deras lån etc...

mhm...hehe okej.. nåja... min tanke va god iallafall =P...
haha man kanske borde läsa på lite om sånt dära..
men anyways, pengar går iaf att få nånstans ifrån.. men frågan är bara hur dom ska användas..

peace..

2005-02-24 20:09
Bill Gates kunde för att bra tag sedan ge 100 dollar till alla människor på detta klot, så det stämmer nog med siffrorna.
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!