Kunna styra sina egna känslor, är det möjligt?
Alla känslor sitter ju i huvudet. Man styr ju de flesta av de handlingar man utför, så varför inte kunna styra sina känslor också? Iaf till en viss gräns borde man väl det? Oavsett hur starka känslorna är. Hur mycket självdiciplin skulle det krävas för att kunna styra kärlek, skuld eller hat t.ex? Tror ni att man skulle kunna styra sina känslor på något vis? Och isf hur skulle det gå till att bygga upp ett "försvar" mot dem?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag kan...till en viss punkt. där brister allt samman och då ligger man och jämrar sej i några månader.
•pave paradise•
nej de som kommer att hända är att du förtränger kännslan.. vi har ett medvetet jag och ett undermedvetet jag... kännslan kommer gömma sig i ditt undermedvetna, tills den, när du minst anar de visar sig... de bästa sättet att ta itu me kännslan är att ställa dig rakt mot problemet... typ är du arg på din kompis, snacka med honom istället för att ignorera... allt går att lösa om man pratar! förstå?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
hej freud. men iaf: jag vet inte, men jag tycker mig kunna avprogrammera t.ex. kärlekskänslor, vid behov. det handlar väl egentligen bara om att råförneka något.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
nej de som kommer att hända är att du förtränger kännslan.. det handlar väl egentligen bara om att råförneka något. innan jag somnar så citerar jag dom två före mig och håller med. tar en mer ingående diskussion på MSN imorn om du vill :)
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Du kan inte styra dina känslor, men du kan lära dig att kontrollera dem mer än du gör, och du kan då nå någon slags perfektion rent hypotetiskt. Om jag inte minns fel så tar alla grundläggande känslor som har varit betydande rent evolutionsmässigt (rädsla, förvåning, skuld osv) en genväg genom nervsystemet, vilket gör att din reaktion är naturlig och berättigad som en mänsklig handling, men därmed inte sagt att samhället accepterar den. Det du är intresserad av är knappt möjlig, eftersom starka känslor har en viss underförstådd förståelse som agerar i symbios med dig, även ifall du inte accepterar just den känslan så är det ju fortfarande du som person som står för den, och därmed måste den vara rätt eftersom ditt förnuft inte hinner påverka den. Det finns skrivet flera böcker om detta nya spännande ämne som många moderna filosofer och psykologer numera avhandlar. Ett boktips är 'Känslans intelligens' av Daniel Coleman.
Slå han.
Manel Men om vi tar kärlek som ett exempel. Om man bygger upp ett försvar för sig själv för att undvika att bli kär i någon för att sedan "öppna upp grindarna" och låta kärleken strömma ur en.. skulle det vara möjligt? Förresten så finns det ju många människor som klarar av att stänga inne vissa känslor hela livet, så varför inte stänga inne t.ex ett enormt hat? Rhetoric Gärna det :) Reza Intressant skrivet. Man kan alltså lära sig att kontrollera dem till en viss gräns. Men varför inte ta över dem helt och hållet? Eller iaf bestämma hur mycket av någonting man vill känna? Hur är en känsla rätt och hur vet man att den är det? Om man lär sig att veta hur man ska hantera sina känslor så borde man hinna påverka vad man ska känna innan känslorna når ens tankar och drar igång den känslan som man har inprogrammerad. Ska kolla upp den boken. Tack för tipset. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag håller med om att man kan förneka sina känslor så att man tror att dom inte finns kvar. problemet är väl att om man gör det en längre tid så försvinner dom också på riktigt.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
fimp är väl tvärtom? att ju längre man gömmer dom desto mer gör det ont att känna dom?
•pave paradise•
lhabia nej jag tror man kan lura sig själv så mycket i den grad att man aldrig märker att dom försvinner på riktigt sen.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
ja du kan styra dina kännslor. Det krävet ett speciellt tankesätt.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
Turist Lust att utveckal dig lite? Känner du till detta tankesätt?
jag är en känslomänniska som surfar på emotionella vågor. både negativit och positivt. mest positivt.
gah. never mind the spelling
andra kan styra dina känslor då då borde du ju kunna styra dem själv...fast det är nog lättare sagt än gjort, det kan ju också vara så att de känslor som du eller andra kan styra egentligen inte är så djupt rotade och därmed mer lättföränderliga, medans dem "sanna" känslorna, som sitter så djupt att man knapp märker av dem inte är så lätta att kontrollera, exempelvis ens kärlek till familjen...
Mastah du e en sån känslig björn. ge mig en kram :D
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Da_Mastah Det finns inget rätt och fel egentligen, bara samhällets normer som styr moralen. Du kan inte förhindra dina känslor, men du kan förebygga handlingar så att du slipper dem. När du t.ex. grälar med flickan om något, och du märker att det håller på att rinna över, så är det ilska ni båda börjar känna, vilket gör att pulsen ökar markant under en kort tidsperiod. Ett allmänt tips är att ta en paus i diskussionen, och fortsätta efter 20 minuter då pulsen har sjunkit till ett normalt värde. På så sätt har du hindrat den maximala ilskan att komma fram och därmed kontrollerat din känsla någorlunda. Ilska leder annars till att blodflödet till fingertopparna ökar, vilket gör att du (eller hon) har mycket lättare för att slå till varandra. Detta görs impulsivt under extrem ilska och är väldigt svårt att kontrollera. KEY2VICTORY här ligger i att känna sig själv så pass bra och genom situationen veta när en viss känsla är på väg.
Slå han.
Kolla min tråd "Är känslor inlärda" längre ner
Känslor är biologi, de finns där för att överleva och för att föra våra gener vidare. Kärlek tex är bara biologi, olika substanser som flödar hit o dit, man blir kär, har sex och får barn. det som är målet med hela vår biologiska existens. tycker jag allafall.
Är du säker på det? Off topic: Kanske är sex en njutningsakt, med barn som biprodukt. Finns ju inget som säger att sex är till enbart för att få barn. För visst är det så att två människor som älskar varandra ska få njuta med varandra, sen kanske skaparen har sett detta som ett bra tillfälle att samtidigt kunna föröka sig. Bara en tanke ;)
Slå han.
jo, men ja tror inte på hela den dära gud grejen :-p Ja ser det såhär, eftersom barn är ändamålet med sex. reslutatet av det lixom, måste de vara därför vi har sex. Skulle sex göra ont o vara otrevligt etc skulle folk inte ha sex i samma grad som vi har idag, och då skulle inte människans överlevnad garanteras.
jag tror fett på denial. de är min form av självkontroll. har lyckats blocka bort en hel uppväxt med hjälp av detta underbara instrument. så jag vet att de funkar. inte så att jag hamnade på psykakuten förra sommaren när allt bubblade upp till ytan? neeeeejdå.
Peppis det som är farligt med det :/
jo men om du ska få denna känsla så gör du på detta viset, ( dock så vet du inte det ) och om du ska få en annan så gör du det. hur vet du vad du ska göra för att få den känslan
Da_Mastah P19 Nej på första på Ja på andra. Sen så har jag blivit slagen som barn så jag är härdad.
"och" inte "på" ^^