I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tanken gör mig förvirrad

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-03-04 22:17
erkan

konceptet "flest prylar när man dör vinner" har nog alltid funnits - före någon gudadyrkan.
d.v.s. att den som äger och har mest status leder "gruppen".

puss :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-04 22:22
Old-Fashioned
Du är inte ensam i alla fall :) Det teleologiska gudsbeviset (som teologer och sånna töntar kallar det) är populärt och handlar ju om hur allt är inordnat och om att om man tittar på naturen så finns det mönster som pekar på ordning och därför någon form av högre makt. Det är fortfarande ett ändamålsenligt resonemang och den vanligaste (och kanske den slagkraftigaste) invändningen är att bara för att något är ordnat på ett visst sätt så förutsätter inte det att det är "skapat" eller att Gud är skaparen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-04 22:24
daviden
Jo, precis. Men det är ju typ inte kapitalism :D Men tack för att du utvecklade ditt resonemang! Jag kan köpa (!) att girighet som fenomen kan vara grund till religion. Förutsatt att man tar religion som osanning.

2005-03-04 22:25
erkan

är inte girighet en dödssynd? :)

2005-03-04 22:27
daviden P23

din är inte alls lika soft som en gammal text en missionär skrev på island på 1000-talet typ: det var om en gammal tant som sa "Jag vägrar tro på Jesus förrän han besegrar Tor i stockbrottning."

hahaha xD
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-03-04 22:29
mackan

HAHAHAH! fan vad soft! :)

2005-03-04 22:35
jaa den där tanten hade värsta knäckande kommentaren ju :P liksom.. försök vara en premedeltidsmissionär och argumentera emot ;P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-03-04 22:41
mackan

det är tufft... ja, jag vill se en fajt... :D

2005-03-04 22:45
daviden
Jo, och det stämmer ju ganska bra in på den äldre tid då katolska ledare utnyttjade religionen för att förtrycka folket. Om girighet är en dödssynd blir det ju plötsligt straffbart eller syndigt att sträva efter rikedom. Rikedom innebar (och innebär) makt i samhället och möjlighet att konfrontera de ledande samhällskicket. Sen att "äkta" troende tror, att girighet är syndigt eftersom det har dåliga konsekvenser för oss själva samt att det för oss människor längre bort från Gud, är en annan femma...

2005-03-04 22:48
min gud är en kvinna - och ingen jävla snubbe i himmeln som drar i trådar :)

2005-03-04 22:58
Min Gud är mabande, och han drar faan i alla trådar :D

PS. Gudinna, david, gudinna....big dif! :P

2005-03-04 23:02
erkan

nej, gud.