I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stolt över sitt ursprung?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-03-07 01:46

Stolt över sitt ursprung?

Jag har funderat över det här med att vara stolt över sitt ursprung, sina rötter.

Är det inte ganska snedvridet att vara det? Om man är stolt över det positiva ens förfäder åstadkommit så är det väl inkonsekvent om man inte är skamsen över misstagen de gjort?

T. ex så kan det vara så att jag har rötter i det hebreiska/judiska folket. Om jag ska vara stolt över att jag härstammar från ett folk som har överlevt mycket svårigheter så borde jag väl också skämmas över vad israelerna gjort/gör mot palestinierna?

Men varför ska jag skämmas? Varför skulle jag vara stolt?

Är det inte bättre att bara vara medveten och upplyst om sina rötter? Att man är objektiv när man ser tillbaks på historien och utifrån det kanske forma sin identitet?

Det är väl ändå hur man själv handlar som räknas?

Govinda

2005-03-07 02:05
jag skulle aldrig kunna propsa mig själv för nåt grymt svenskar gjort då jag personligen ändå inte varit delaktig... jag fattar inte vad en själv har å göra med saker som hände för länge sen...
att va stolt över förfäders gärningar kan ju va ett enkelt sätt att skaffa sig en identitet, men det gör inte det hela mindre korkat...
What would macgyver do?

2005-03-07 02:09
hömm
Jag mina "rötter" är ju bolivianska, men jag skiter i vilket, jag ser bolivia som alla andra länder. Jag bryr mig inte mer om mitt "hemland", än ett annat land, om US bombade upp det

Där emot så kan jag ibland störa mig på personer som ser sitt folk framför andra, dem tankarna väcktes först när en vännina till mig gick runt med en stor chile flagga i skolan,!?..
Jag var lite nere pga. ev en annan sak. Hon frågade varför jag inte är glad.
Mitt svar blev "varför?". Då började hon babbla om att det var chiles nationaldag ect. och att alla ska vara glada,, nee jag fattar inte..

Sen har jag en massa andra små fördomar lite här och där.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-07 02:39
Hmm, jag är rätt stolt över mitt ursprung men det bygger på att min farfar var politiskt aktiv mot Franco och hans familj fick fly undan torpeder och gå under jorden under en större del av livet. Farsan föddes på en zigenarcirkus på den spanska landsbygden. Då jag i övrigt är mot all sorts förtryck etc så är jag stolt över min bakgrund men jag går knappast och sjunger spanska nationalsången eller hejar på spanska idrottslag för det, :)

//Peace

2005-03-07 02:44
GAIA

Ball, men varför ska du vara stolt över vad de har gjort?

Du kan ju glädjas åt vad de åstadkommit och inspireras till att göra hedersvärda saker själv.

Det är just stoltheten som jag inte tycker leder någonstans...
Govinda

2005-03-07 02:50
Ja och genom att vara stolt över dem så inspirerar det mig till att vara en bättre människa? Stolthet över sina rötter och självförverkligande går hand i hand.

//Peace

2005-03-07 05:42
Hörde att de sista blonda och blåögda kommer födas om ca 200 år. Då kanske man känner sig lite speciell om man tillhör denna blonda minnoritet. Själv bryr jag mig inte.. kommer antagligen inte gifta mig/få barn med en blond eftersom jag typ bara gillar mörkare.

2005-03-07 05:46
Vad det gäller att vara stolt över sitt ursprung så är väll det bättre än att vara skamsen. Men då får man vara ödmjuk och inte bara vara stolt, det kan bli så fel då.

2005-03-07 09:52
Bra fråga..
Tycker visa människor kan vara lite överseriösa med sitt ursprung.
Visst det kanske är nå som dem kan ha glädje av.

Själv har jag rötter som går mot det stora landet i öst.. Ryssland, nå om ryska krigsfångar som Sverige tog under nå krig blablaa.
Men jag har ingen ryskflagga hängandes i lägenheten eller något annat.. det jag har är väl en Mp3 låt med den gamla ryskanationalsången.

Men vill folk gå runt och tjoa och vara glada över att komma ifrån ett annat land och skylta med det såå varsegoda. Bara dem minns vart dem bor nu. Och inte klankar ner på det..
Hade du endast en färg på legot när du var mindre och nu ska det vara synd om dig? Och ta ut det via ett internetforum? - Haha!
Rappare

2005-03-07 10:24
Jag är stolt över min förfader. Korfitz Ulfeldt, Danmarks största landsförrädare genom tiderna. ^^

Och jag är stolt över det för det gör mig coolare än alla andra.

2005-03-07 15:47
Jag är stolt över min farmors mormor, hon var den sista som fick dödstraff i sverige! =)
Fråga mig inte varför jag inte skämms istället..

2005-03-07 15:56
mantis

hahaha
vad gjorde tanten?
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original"

2005-03-07 16:14
HeavyFeather

Folk är lite störda... hade alla tänkt som du hade det blivit mindre krig. Att folk ska hålla på och gruppera sig helatiden, idioter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-07 16:16
stolt och stolt! jag gillar mitt ursprung!
*snaark*

2005-03-07 16:17
mantis
Var din farmors mormor transa eller? Sist att få dödsstraff i sverige var Johan Alfred Andersson-Ander år 1910.

2005-03-07 16:22
MbS
Hon förgiftade sin make.. Matfögiftning.

tassel
Nej hon hette Karin (mins inte efternamn). Det finns en bok om det som heter "När bilan föll."

2005-03-07 20:15
Jag känner ingen stolthet av att vara just svensk.
Dom ända gångerna jag är patriotisk är när det är handbolls vm
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2005-03-07 21:17
klart man e stolt över sitt ursprung!
jag e lika stolt över mina finska släktingar som mina svenska släktingar, hela min historia e så klart något jag ska föra vidare till mina barn som kommer vara lika stolta! om man inte e stolt över sitt blod har man inget o vara stolt över
ä
ä

2005-03-07 21:36
HeavyFeather P18
De va typ de smartaste jag hört på länge
Ni behöver sånna som mej. Ni behöver sånna som mej, så ni kan peka med era jävla fingrar o säga: Titta, där är elakingen

2005-03-07 22:33
jag å min kusin brukar tjafsa om detta... jag är av betydligt blandad sort men när vi då syftar på den turkiska delen av vårt arv så känns det svårt att känna stolthet iom sådana saker som att turkiets regering fortfarande inte erkänt armenska folkmordet och sällan erkänner kurder som ett folk. sen att turkiet vid flera tillfällen har stått upp för u-länder å liknande är ju najs men det är fortfarande skitaktuellt med kurderna och armenierna... och ändå finns det jävla journalister som fortfarande vägrar se tydliga tecken...
/medlem av galna gorillors gangsta gäng
"Patriotism is your conviction that this country is superior to all others because you were born in it."/ G. B. Shaw

2005-03-08 15:24
Jag är en viking, grrrr, typ...

2005-03-08 16:55
som min engelska lärare på höstadiet sa
"Att vara stolt över att man är svensk, är som att vara stolt över att mormor har träben. Det finns inget jag kan göraåt saken"
det sammanfattar det hela ganska bra tycker jag (obs svensk kan bytas ut mot alla nationaliteter.)
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2005-03-09 00:22
tassel och lillegul-one

Tack!

jonnypuma30

Precis vad jag menar, exakt min poäng! (=

--------------------------------

Jag menar absolut inte att man ska dölja eller strunta i sina rötter. De flesta av oss (däribland jag) verkar må bra av att känna till dem.

Historien är viktig, vi bör lära oss av misstagen och få inspiration av de bra saker som folk har gjort.
Govinda

2005-03-09 09:29
jag tror folk i allmänhet bryrsig för mkt om vad förfäder gjort eller inte gjort
http://soundcloud.com/elbjornbjorn

2005-03-09 10:14
inget fel i att vara stolt över sitt ursprung, sålänge det inte stiger en över huvudet så är det nog hälsosamt...
jag e fett stolt över mitt ursprung, t.ex
morfar va kurir år partisanerna under andra världskriget, sen sattes han i koncentrationsläger av nazisterna/facisterna, överlevde det med.
lök

2005-03-09 12:48
Knickle
Hur menar du?
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2005-03-09 12:53
STOLT BLATTE

2005-03-09 13:37
en invandrare

2005-03-09 14:11
en grym journalist skrev en ännu grymmare artikel för längesen där han hävdade att nationalism är det som är närmast krig efter våld och vapenföring. helt sant

2005-03-10 15:18
jävla skilnad att vara stolt över sin famlij och att vara stolt över att karlden tolfte red runt och sköt och krigade på folk.

2005-03-10 18:25
Jag håller med om att nationalism är dåligt, men nog har vi i Sverige NÅGOT att vara stolta över? och då kanske jag inte främst syftar på vikingar eller stormaktsvälde...vi har trots allt byggt upp ett land med fri skolgång, fri (mja...nästan då) sjukvård, sociala skyddsnät som inte finns i samma nivå på så fruktansvärt många andra håll i världen. Och nej, Svärjä är inte perfekt och det finns orättvisor och fel och hemskheter, men i den ruttna värld vi lever i så finns jag betydligt hellre som medborgare i Sverige än i de flesta andra länder och det har mina föräldrar och deras föräldrar och deras föräldrar varit del i. Så ja, jag är nog stolt svensk på det stora hela, även om jag skäms för dåliga saker och orättvisor som det svenska samhället står för också naturligtvis.

2005-03-10 21:49
Stolt och stolt. Vettefan, men jag är glad över att jag har dom rötterna jag har. Jag är glad över att jag bor i Sverige (Sverige är bra på många sätt och vis), jag är glad över att jag har mammas hälft i Venezuela (musiken, landskapet) och jag är glad att jag har pappas hälft i Spanien (allmänt skönare människor).

Längre än så bekymrar jag mig inte om att gå, det det inte har berört mig på något sätt.

2005-03-17 13:40
det kan ju vara skit viktigt att folk är stolta över sina rötter.
om folk inte var stolta över deras nationaliteter skulle ju inte tex fotbolls vm vara ett dug kul.

har själv rötter från estland men känner verkligen inget sammhörighet med andra ester. tycker det skulle vara lite töntigt om jag tex var mer stolt över "mitt hemland" som jag aldrig bott i än sverige som många synes vara.

2005-03-17 16:19
nu i den åldern jag är i, så börjar man finna sin identitet har jag hört. o därmed om du är från sverige men härstammar från andra länder så känner du dig extra stolt.

jag känner igen mig där.
är väldigt stolt över mina kulturer, och över att vara född i Sverige.
ens rötter är värdefulla.
maybe you might be more than just a one night lady<br>

2005-11-21 19:46
Våran nationalsång låter like klent, mera kraft i sången hade inte skadat.

2005-11-21 23:01
Sverige är äckligt och allmänt vedervärdigt.
Vi infödingar har enligt mig goda orsaker att skämmas.
Nej, jag tänker inte utveckla. Min tid är dyrbar.
Läs på er hemläxa så förstår ni nog till sist..

2005-11-22 00:02
Jag kan inte vara stolt över vad "svenskar" har gjort, däremot vad personer i min släkt (morfar med andra ord) har gjort. Det känns som direkta band där.. :P

2005-11-22 11:25
Seså då.
Varför inte djupdyka i era mor-/farfarers bedrifter?
Ser åtminstone två här. Jag är fett nyfiken :)

2005-11-22 11:35
HeavyFeather

Grattis till en plats på min presentation!
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS

2005-11-22 12:11
mantis F19

Uhm... Såvitt jag vet så hade man fortfarande dödsstraff i Sverige för män när dom slutat för kvinnor. Och den sista kvinnan som fick dödsstraff var ju hon den där tanten som hade ett förhållande med sin son, och så dödade dom hans fru. Anna Månsdotter eller vad hon hette.

Och vad gäller stolthet & all this & that så håller jag med trådskaparen.
"Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat."

2005-11-22 12:49
HeavyFeather helt rätt tänkande i första inlägget.

2005-11-25 12:11
En riktig patriot bryr sej inte om om andra vet att han är patriot därför behöver han inte springa ochj skrika på gator och torg att han älskar sverige, utan helt enkelt heja på sverige i VM, käka gott på misommar, och fira jul enligt tradition...
DET är dom riktiga patrioterna... Enligt mej iallafall...

2005-11-25 12:13
HeavyFeather P18 tunga ord, bra gjort

2005-11-25 18:39
Mindre hat, sen blir det jättebra. Att också gå över tröskeln, förbi sin rädsla, och acceptera andra människosegment. Då blir det verkligt bra. Jag tillskriver inte mina framgångar till människor som ser exakt ut som jag, utan dom som tänker som jag. Idéer med andra ord. Och sen finns det inga fiender, inga onda människor, bara förlegade idéer. Sättet att få dom människorna att haka på dina idéer är inte genom skuld, utan genom att locka med idéernas inneboende positiva funktioner. Det behövs fler altruistiska idéer, fler icke-egoistiska lösningar. "win-win".

2005-11-26 11:11
håller med trådskaparen!

jag varken skäms eller är stolt, det är liksom fel begrepp för mina känslor gentemot de folkslag jag är ättling av.

Jag bara ÄR
Femme fatale

2005-11-26 12:09
Som redan påpekats var den sista som fick dösstraff i Sverige en man och den sista kvinnan hette Anna Månsdotter, även känd som yngsjömöderskan. Jag kompletterar med att någon bok som heter "När bilan föll" förmodligen inte finns.
Manager

2005-11-27 00:11
min familj har varit vanliga byggnadsarbetare i flera generationer och inte åstakommit nåt speciellt.
so what? e stolt för det.

svenskar är för opatriotiska tycker jag.

fast vettefan. det blir så när man flyttar utomlands antar jag.
svenskar i utlandet är mer patriotiska, och invandrare i sverige är mer patriotiska verkar det som än dom i deras hemländer.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2005-11-27 00:17
När sverige spelar fotbollsmatch så e ni väll stolta?
/ Deedz.
Manager

2005-11-27 00:18
men tycker heavyfather har rätt

lite spam sådä
r
/ Deedz.

2005-11-27 01:59
anledningen till att mina rötter till finland e viktiga för mig e allt från minnen som vaknar när jag känner en speciell doft till att de människor jag mött har en inre styrka o vilja till att kämpa som jag gärna vill ta efter - det gör mig stolt över att jag är finsk...

ingen e perfekt, varken kultur, land lr en enskild person - de som e mindre bra vill man helst inte se o att skämmas är att försöka dölja, jag skulle vilja våga tänka vad kan jag göra annorlunda istället. jag vill inte ta på mig ett helt lands lr folks krig/misstag på mitt samvete, neee shit, då skulle jag nog snart hitta nåt sätt att sluta mina dar på istället.
och..???
Poet

2005-11-27 13:17
Jag har aldrig förstått det där snacket om att vara stolt över som om man är "född" till en nationalitet. Jag är stolt över saker som jag själv har kunnat påverka under i mitt liv, inte saker som jag inte haft ett skit med att gör, därav min nationalitet.

Att säga att man är stolt över att vara svensk, arab, kines, jugge eller marsian, är som att säga att man är stolt över att man föddes med en näsa, vad har du gjort för att påverka att du föddes med en näsa, nada!
At the gates of Eternity...