I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Göteborg 1998

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-03-13 01:02

Göteborg 1998

Jag var ganska ung när branden i Backaplan 1998 skedde, ja va bara 13-14 något sådant, och jag bodde i Stockholm, så jag blev aldrig påverkad direkt av det som hände.
Men nu de senaste dagarna har jag läst ganska mycket om det, och det känns helt ofattbart.
Jag vet själv att när någon ungdom dör här i Stockholm, så är det nästan alltid nån man känner som kände honom eller henne eller på längre distans.
Men 63 ungdomar, det är helt obeskrivligt..

Någon här som har några minnen eller som blev direkt påverkade av denna tragedi som vill dela med sig ?

Redaktionen

2005-03-13 12:11
Usch.. Åkte förbi där bara en kvart innan det började brinna.. Dt kryper i mig när jag tänker på det..
namaste

2005-03-13 13:11
Jag var på väg hem från stan den kvällen när jag såg massa ambulanser överallt med blåljus som körde fort som faan. Undra vart dom skulle.. fatta jag dan efter

RIP
Det är inne med mobiltelefoner igen

2005-03-13 13:33
Min morbror skulle dit den kvällen men han gick aldrig, som tur var.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2005-03-13 14:08
Jag kände en kille som dog i den branden, han var runt 5 år äldre än mig och jag kommer ihåg att jag var "kär" i honom, sådär när man e liten ni vet.

Det är så jävla hemskt, speciellt när man träffar hans föräldrar nånsatns ibland, man vet inte vad man ska göra..
Credit crunch crunch baby

2005-03-13 14:40
ja alla som var i åldern visste nån som hade dött.

två på min skola strök med och det var nog endå en av de skolorna som förlorade minst elever.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
Producent

2005-03-13 15:15
jag kände folk som dog, vill helst inte prata om de, men shitt, 7 år sedan, redan ? känns som inte länge sen :(
blir deppig när ja pratar om de, RIP to 63 souls !
Since 1984
@realgizlee // twitter

2005-03-13 16:15
min kompis skulle åkt dit men sket i det som tur var!
L'âge d'or était l'âge où l'or ne régnait pas

2005-03-13 16:37
Minns att jag var runt 10-11 år när det hände, minns också en tidningsartikel där det fanns en bild på 2 tjejer som dog, minns det som igår
Music is my boyfriend!

2005-03-13 17:23
Kommer ihåg att jag skulle lyssna på "Rally" den kvällen, det där jätteroliga programmet som gick på P3 förr i tiden ni vet, fast dem procklamerade att stämningen var låg och därför blev programmet inställt. Okänslig och omogen som jag var blev jag lite irriterad, och sen började jag tycka att "vadå, det dör hundratals fler människor över hela världen varje dag, varför ska jag bry mig bara för att detta sker i sverige?".

Jag var ju inte så gammal då heller, 13 år tror jag, nuförtiden ser jag ju lite annorlunda på saker och ting vill jag understryka.
"Du är en död sill"

2005-03-13 19:02
jag bor i andra änden av stan å var 11 när de hände, så jag e en av de (få?) som inte känner nån som dog eller skadades, tack gode Gud.

men jag minns att min pappa var i USA när de hände, i San Diego. och dom hade ett inslag om branden på Global News.

The city of Gothenburg is morning today. 60 young people died in a school-dance-fire

R.I.P

2005-03-13 19:23
min faster avled samma natt i cancer det minns jag
shimmy shimmy yo

2005-03-14 02:37
Känns konstigt att prata om sånt här i ett forum på nätet.. men 2 i min klass, 2 i mitt fotbollslag, flera andra... polisen kollade ju upp alla som rörde sig på hisingen den natten, så man fick sitta i sjuka förhör o grejer.. o media skrev massa skräp..

Jag tappade nog synen på livet som något fyllt av möjligheter den natten. Har varit mer inställd på att jag kommer dö än på att jag har tid att bygga ett liv sen dess.. Vet inte om det är bra eller dåligt. Det kändes som att förstå sånt som man inte borde tänka på förrän 10-20 år senare. Vi var inte tillräckligt gamla på något sätt.

sen den konstiga känslan av skräckblandad förtjusning, att alla helt plötsligt tittar åt samma håll, pratar om samma saker och kommer närmare varandra.. det var något stort, samtidigt som det hemska med det var stort det med.. man visste inte vad man skulle känna.

2005-03-14 02:39
får gåshud varje gång jag åker förbi å ser blommor/ljus etc där. fattar inte att någon idiot inte har saboterat. eller det kanske har hänt?
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech
Hangaround

2005-03-14 08:32
Jag kommer ihåg den dagen rätt bra. Jag bodde i England då, kom till skolan dagen efter så samla läraren hela klassen och visade gårdagens nyheter på ett inspelat vhs. Så satt vi och prata om händelsen en lång stund. Kommer dock inte riktigt ihåg vad vi sa osv, men kommer som sagt ihåg den dagen rätt bra.

2005-03-14 10:48
Emcee_skunk
Sluta förknippa allting med angered och ghetto thugs..
Det går mig verkligen på nerverna. Först i den andra tråden om
Det på hisingen och nu detta.
--

Iaf, Jag kommer ihåg den olyckan. Det var sjukt sorgligt.
det var folk ifrån vissa regioner av göteborg som vart drabbade mest. Många ifrån där jag bodde. har en kompis som var en av de sista personerna som kom ut levandes. Sjukt intressant/sorglig historia...

Orkar dock inte dra den nu...

2005-03-14 13:13
:(

ryser i hela kroppen, så många som bara försvann den natten tomt efter det,

värst var att en av gärningsmännen gick i min paralel klass i gymnasiet å jag har suttit å snacka med honom om vad man skulle göra om man fick tag i dom som gjorde det, mår illa varje gång man tänker på det,

jobbigt var tiden där efter när man fick reda på vilka som hadde dött å vilka man kännde vilka man hadde lekt med,

alla föräldrar alla småsyskon...
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2005-03-14 13:13

Vart du än e
Sam-e :

låt mig tänka efter exakt sänker min blick tänder en cigg
röken säger mig snabbt va som hänt sen sist
vi sågs så enkelt vår liv va regnet faller
nallen jag bruka hålla om som barn i sängen har blivit
av med sin arm försöker o ta mig samman
fast min mamma påminner mig varje dag ( ni förstår inte)
hennes svar e dom samma, varje tår försvinner
åren går minnen höst sommar vår blir vinter
jag står vid korsningen o låstas som jag vet vart jag ska
så nära på att kasta bort min talang ser att blocket e blankt
men fylls sakta men säkert med nått som e varmt
( jag kommer alltid var nära dig) hur långt bort du än e det e sant
kanten nära fast långt i från sönderbränd nej
drömmar stängs kommer du att glömma mig
känns redan som du gort det för fort
o allt som finns kvar nu e ba ett gammalt kort men d gör att jag

Refr :

jag kommer alltid vara nära dig
spelar ingen roll vart du e
så länge som jag vet att du finns i mig vart jag än e
så länge som jag vet att du finns i mig
vart jag än e, vart jag än e
vart jag än e , (rohi maek)

Alibi :

ibland när dagen blir till natt tänder jag ljus
till alla mina vänner som dog innan kvällen va slut
och jag känner det djupt in i min själ
saknar er sjukt för alla minnen påminner en om den värld
vi levde i då men den tiden är nu förbi
tog en visit till minnesplatsen och lämna en ros
det va så fintalla vackra bilder va kvar,
nu när man blivit äldre ser man det klart vi var ju bara barn
kommer aldrig kunna sluta gråta
våra änglar ni förtjänar minst tusen låtar
en sång för var en, en för varje vän,
syster, bror, dotter o son för kärleken
63 duvor släpps fria till eran ära
med varsitt brev skrivna av era kära
som väntar här ännu en dag för hur det än blir
finns vi kvar, vila i frid

Refr :

Sam-e :

jag e där för dig, hinner knappt med mig själv
ge mig eld för o tända lågan igen ser dig som evig vän
bredvid den platsen du dog fyllde marken me blod
står jag nu o är för alltid din bror
vi som alltid undrat va som fanns på andra sidan bron
nu vet du snart kommer jag sanna mina ord
när jag säger att jag alltid kommer finnas där
va det än innebär rimmen bär oss i väg på en minnes färd

Alibi :

du va så vacker som en stjärna ur matinén
du hade klass, gick alltid med hatten sné
mkt vass inget jidder när ja satt brevé
men ditt skratt spred glädje i natten se
tiden har sprungit iväg jag var en pojke då
ditt lilla barnbarn, blatten med lockigt hår
förstod inte då varför mormor drog iväg
nu vet jag, saknar dig sjukt vart du än är

Refr :

- Gôr-many.

2005-03-14 16:03
Aa..gåshud! Var i Berlin när det hände..de skrev faktiskt om det i BZ (Berliner Zeitung), då var det ingen big deal, man tänkte på alla som mådde dåligt men inte mer än det. Idag toucha det mig ganska mycket..tänker då och då på det! R.I.P..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-14 16:17
damn va alla va utomlands när det hände..

2005-03-14 16:21
Kommer därifrån..hade inget med sverige att göra då. Tyskland brukar inte skriva så mycket om SWE..det är nog därför jag kommer ihåg..Det var en stor grej i Berlin oxå.. Det kanske hjälper lite grann..att man tillochmed i ett annat land tänkte på alla människor i göteborg.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-14 18:19
Jag sov över hos en kompis då och tidigt på morgonen när kvarterat var helt tyst var det någon som sprang och skrek högt..

2005-03-15 18:53
Jag minns att jag var i Danmark den dagen det hände kom hem på kvällen och på morgonen när jag vaknade hörde jag en massa helikoptrar å sånt hela dan har jag för mig.. bor vid östra sjuhuset typ...Tror det var 2 eller om det va tre från min stadsdel som dog..Kände ingen av dom men vet flera st som kände en av dom..en tjej som va 3 år äldre än mig som gick på samma högstadie som mig blev brännskadad rätt mkt...kände hennes lillebror lite...Känner många som känner nån...
Minns att vi gick til kyrkan med skolan sen när den började med på måndan eller nått..

R.I.P
Klaga inte på stavningen!

http://trulle.mine.nu/trevligt/hot.asp?pundare=Dav id416

2005-03-15 20:36
Detta slår mig när folk pratar och skriver om branden: Många tror fortfarande att det var en olycka. DET VAR MORDBRAND!

Med andra ord var det en massaker, ett massmord.

Underligt. Det är som att rättegången tog för lång tid för det mediala massmedvetandet. Det sista gick inte in.

2005-03-15 20:42
palla tänka på om det var mord eller olycka, sänk dina tankar till dom som försvann istället
- Gôr-many.

2005-03-15 20:42
å släkt å vänner..
- Gôr-many.

2005-03-15 20:44
Det var väl till störst del olyckliga omständigheter..
Skribent

2005-03-16 16:46
Ah, jävla misär det var. En kille från min skola dog och alla kände någon som var där. Verkligen. En väns storasyster förlorade flera nära vänner. En jag känner jobbade med en mamma till en av de döda. En vän till mig förlorade sex goda vänner i den branden... Det var så hemskt. Mina två bästa kompisar var på väg ut dit men ångrade sig, killen de skulle åka med fick rökskador.
De killar som fick värst brännskador kände alla igen, och många tjejer blev lite kära i dem för att de var "kända". Sjukt.
Så många tragiska historier därifrån. Göteborg var en stad i sorg.

Min äldsta bror ringde tidigt den morgonen för att se om jag levde. När jag gick upp runt 10 satt mamma och grät framför TV:n. Fyy, nu minns jag allt... Hemskt!
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite
Skribent

2005-03-16 16:55
Latin Kings & Max - Nånting som fattas

det blir aldrig det samma, brorsan jag svär
för jag är här och du är där
det är nånting som fattas men vänner finns kvar
för det sägs ju att den som spar han har
livet och döden den eviga glöden
lågan som brann brorsan försvann

=/
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite

2005-03-16 17:13
Jag minns att jag o syrran satt o kollade text TV o läste om det. Fy fan vad jävligt det var, kommer inte ens från GBG men man var helt tagen flera dagar efteråt.
Skåne!