en abortfråga samt dödshjälpsfråga - vad anser ni?
har precis fått ta del av en systers nya erfarenhet från sitt jobb på ett sjukhus. fallet är som så att under dagen genomfördes en tvåstegsabort. denna utfördes pga fostret hade sådana deformeringar/missbildningar att det bedömdes (utom rimligt tvivel) som att en abort var det bästa valet för såväl foster som moder då fostret/barnet inte skulle överlevt en längre tid i livet. för er som inte vet vad tvåstegsabort innebär, så innebär det att aborten genomförs på så sätt att modern intar piller vars verkan med omedelbarhet medför att fostret somnar in, för evigt. varefter modern sedan skall föda det döda fostret. procedur ett genomfördes, modern tog pillret och födde det förmodade döda fostret. bara ett problem - fostret var inte dött. det moraliska dilemmat ligger i att det är fullt lagligt att abortera fostret, men inte lagligt att ge det födda barnet en värdig död. nu ligger alltså det här barnet i en kuvös och väntar på sin egna död eftersom svensk lag inte tillåter att barnet får somna in. frågan är enkel - är det rätt att det ska vara så här? borde inte det mest humana vara att just låta aborten bli definitiv, även om den i det här fallet tvingas avslutas utanför moderns kropp? varken modern eller barnet mår bra av att ta sig igenom abortbeslutet och dessutom nu ha vetskap om att barnet ligger levandes på ett sjukhus utom möjlighet att räddas eller ges ett värdig avslut på livet. vad anser ni? för egen del anser jag det här vara otroligt förkastligt och vad jag förstår så är det här inte en engångsföretelse. varför reagerar inte kvinnor (och män) inom sjukvården starkare i såna här frågor? jag är djupt upprörd över detta. hade helt seriöst ingen aning om att det fanns sådana här regelsättningar vid såna här komplikationer alls. kalla mig ignorant och obildad men idag lärde jag mig onekligen något nytt tragiskt om vårt moderna samhälle... lev väl
det vore väl ganska obemvämt att ha en lag som gjorde det möjligt att "avsluta jobbet" om barnet föds levande, ehuru man då medger att abort är det samma som att döda ett barn. generellt tycker inte jag det är fel på sveriges abortlagstiftning. däremot borde vi tillåta dödshjälp i extremfall, ha en mer praktiskt inställning till dödshjälp. väldigt tragiskt
föresten kanske ska tilläggas att den här aborten gjordes i 20:e veckan, om jag inte minns helt fel... jojje: vad är mest bekvämt då för barnet? är det inte barnets bästa vi vill i det här fallet? vi anser att det är godtagbart att abortera bort fostret men så fort det kommer ur moderns kropp är det förkastligt? precis... vill tillägga att jag inte är för möjligheten att välja bort foster utifrån olika egenskaper (dvs att det ska bli tillåtet att föda sk 'elitbarn') men i ett sådant här fall där det är konstaterat att fostret/barnet inte kommer överleva utanför moderns kropp då förstår jag inte varför vi inte kommit längre i vår lagstiftning och syn på saken?
lev väl va väl rätt ironiskt sagt... åker man i fängelse om man misslyckas med ett självmord? Om inte, har man då rätten till att avsluta sitt eget liv? Kan någon annan ha rätten till det? Dödshjälp.... I detta fall tycker jag nog att modern har rätten att bestämma. Det är inte värdigt, och jag kan verkligen hålla med om att det är tragiskt.
"Har du druckit bärs, din jävla bäver?"
men hu, om barnet ändå kommer dåö så ser jag inte varför man inte ska avsluta både denne och moderns lidande.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
polyphonic: jag vet, men 'lev väl' är ett avslut jag alltid brukat sist i mina trådar genom min tid på whoa... det är en principsak. men håller med om att det kan uppfattas som en smula ironiskt och provokativt. sorry för det. :/
20 veckan? shit då måste det vara en liten en.. jag skulle vara helt förstörd om jag var hon som hade fött det..
Jag blir verkligen skitledsen när jag läser sånahär saker, jag har aldrig gjort abort men jag håller med att dom borde avsluta lidandet för barnet. Hade man vart i gravid i 5 månaden annars och gjort abort då skulle det räknas som mord. fick reda på igår att min polares polare var gravid och gjorde abort i 4e månaden, såna har jag ingen respekt för. du dödar en person fan. finns en stad i USA där man får göra abort i 9.e månaden, sa min polare, så massa folk åker dit och gör det för dom blir nekade i sitt land. när jag får höra sånt vill jag typ gråta och typ slå ihjäl personen.
What I said, yo!
20-e veckan är faktiskt jävligt långt gånget. givetvis tycker jag att man ska ge barnet en värdig död, då det i vilket fall som helst inte lever länge till. och ja, jag är för dödshjälp. om möjligt ska det dock finnas något som helst bevis på att den döende själv begär dödshjälp; underskrift, videoband osv. får anhöriga bestämma ifall en person som inte har donationskort ska donera organ, eller bestämma ifall respiratorn på den döende anhörige ska stängas av....så tycker jag att det inte är mer än rätt att den döende själv ska få bestämma över sitt öde. faktiskt citat från min styvfar: "om jag någonsin blir så sjuk att jag inte kan ta hand om mig själv...kasta mig från balkongen."
We call them winerbrods.
varför ska vi som är friska bestämma över sjuka människors liv, och utifrån vårt perspektiv bedöma att deras liv är ovärdiga? om möjligt ska det dock finnas något som helst bevis på att den döende själv begär dödshjälp; underskrift, videoband osv. om möjligt? hur menar du nu? i situationer där det "inte är möjligt" ska anhöriga/vårdpersonal bestämma åt någon annan då? det är väl det som det MÅSTE bygga på, och även om det finns en hög säkerhet så finns det inga garantier för att ingen kommer falla mellan stolarna. obs: jag har ännu inte bestämt mig för vad jag tycker om dödshjälp.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
snorty - ja. det känns ju tryggt om det finns bevis på att den döende själv vill dö. annars känns det ju lite surt. "han / hon är jättesjuk...jag tror att han / hon vill dö". tänk så vill den döende inte dö än? tänk så är han / hon religiös och tycker att dödshjälp är mord eller medhjälp till självmord? etc etc. en kille i min gamla skola var förlamad nacken neråt, han kunde röra på huvet + spasmer i armarna. på huvet fick han en pinne och framför sig på rullstolen en "platta" med ord och sånt. killen skrev dikter och blev belönad för något han skrev. han har livsglädje...vi kan inte bestämma om han, eller andra i hans situation ska leva eller dö. små bebisar är av naturliga orsaker inte kapabla att välja om de ska leva eller dö, så om vi tar priyans exempel, så anser jag att det är föräldrarnas val.
We call them winerbrods.
snorty: "varför ska vi som är friska bestämma över sjuka människors liv, och utifrån vårt perspektiv bedöma att deras liv är ovärdiga?" -> jag är emot detta precis som du. det har jag alltid hävdat som något felaktigt. däremot så handlar det i det här fallet om ett foster/barn som inte skulle överleva en längre tid i livet iaf. det anser jag vara en viss skillnad.
Priyan men vänta här, vad menar du? argumentet är alltså bl.a. att barnet inte kommer leva så länge till i vilket fall som helst? vad är då anledningen? utrymmesskäl på en neonatalavdelning? ursäkta cynismen. det finns äldre människor som också fått en viss tidsåtgång nämnda för sig, som de har kvar att leva, har de också rätt till eutanasi? de har ju till skillnad från barnet kanske upplevt annat än smärta, och har kanske svårare att anpassa sig till sin situation. och i de fallen kan man vara lite mer säker på att det är individens val att begära dödshjälp än i ett fall där ett spädbarn som inte kan kommunicera ska dödas. ditt fall här är ju ett moment 22, p.g.a. att en abort föreligger barnets tillstånd, men i andra fall? tycker du att beslut om omyndiga personers hjälp till döden ska ligga i händerna på någon annan? om dödshjälp öht ska praktiseras är väl det viktigaste att beslutet bara finns för den dödshjälpen gäller.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
trevlig läsning.. jävla efterblivet samhälle detta är.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Självklart bör barnet få då. Det är det enda etiskt försvarbara. Problemen med dödshjälp här är att det inte ens skulle vara okej (enligt de flesta, mig borträknat) om vi tillät dödshjälp. Dödshjälp anses oftast vara försvarligt när man själv kan välja det. Övervägda beslut hos autonoma individer. Ett foster eller barn (det finns hemska sjukdommar på födda barn där det också är rimligt med dödshjälp), är att det övertänkta och det autonoma inte finns så man har inte mycket grund kvar av två viktiga värden inom sjukvården.
I'm back!
det är ju det där som är så svårt, de som lider såpass att man kan tänka sig att de troligen skulle vilja slippa allt och bara dö, kan ju ofta inte be om det...
Misery_chick: Japp. När det gäller barn/ofödda finns det ingen möjlighet att ha berättat att de vill dö för omvärlden innan heller. Vuxna, kan ju iaf lämna testamenten där det står att de vill dö/slippa vård i vissa tillstånd (sedan beror det ju på lagen, läkare, anhöriga etc hur det väl blir, men chancen att medela sig finns).
I'm back!
Doggland F0 precis, är ju däri dilemmat ligger.
tompabompa: Att det är en otrevlig situation håller nog alla med om. Men är det inte att avsäga sig sitt faktiska moraliska ansvar att säga att det flyttar moralens gränser åt ett obehagligt håll, och därmed döma barn (det är inte många men några varje år) till tortyrliknande tillstånd?
I'm back!
Fyfan vad hemskt, blir nästan ledsen när jag läser det. Har inte mamman något att tänka med? Det är ju trots allt hennes barn.. Det är fan som att döda sigg enga barn eller iofs det är ju det hon gör. Usch vad hemskt. Att det finns så kalla männsikor..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag är väldigt kluven till abort under omständigheten att man kan "välja" bort sjuka barn. I fall där man är osäker om fostret har möjlighet till ett drägligt liv tycker jag personligen att man ska låta saker ha sin gång... Men ditt inlägg väcker många frågor och starka känslor. Det illustrerar också tydligt hur otroligt svåra överväganden det kan vara mellan onödigt lidande och livets okränkbarhet. Att komma med bergsäkra svar tycker jag bara tyder på okunskap och att kritisera någons val i en sån situation är för mig otänkbart...