I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ny religion gör världen lycklig!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-03-22 15:38

Ny religion gör världen lycklig!

Jag fick höra av en kompis idag att hon hade funderingar på att starta en religion. En rätt sjuk, men ändå riktigt kul idé!

I religionens skrift skall det stå att man enbart EN gång under sin livstid kommer att möta Gud, och man kommer inte att veta om det förrän man dör. Därför får man bara en chans att komma till himmelen efter döden, och det genom att göra moraliskt rätt hela livet! För vem som helst kan ju vara Gud!

Då skulle hela värlen vara lycklig därför att ingen skulle våga göra någon illa för att den faktiskt KAN vara Gud, om så bara Gud intagit dens skepnad under ett ögonblick.

När vi hade vår disskution kom vi fram till att ärlighet inte kanske skulle vara särskilt viktigt i religionen. Men för övrigt?

Vad tycker ni?

Delam tange barat

2005-03-22 15:39
det låter jävligt dumt tycker jag. man ska inte uppföra sig väl för att man är rädd att inte komma till himlen..
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!

2005-03-22 15:43
Hahaha...=) Bra idé, men den skulle inte funka i praktiken...
Ha starta en religion själv. Bli juslim. =D
Fred, kärlek, tolerans.

2005-03-22 15:44
får man fortfarande julklappar då?
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2005-03-22 15:44
Skitsnack, jag bjuder Gud på te varje dag i mitt vardagsrum. En gång, my ass
12.

2005-03-22 15:50
Bra med en religion som baseras på fear liksom. Ska alla gå runt o va skitnödigt trevliga jämt då eller? Kul. Bra stämning..
om man springer jävligt fort o ler hela tiden, ser ingen hur ful man är.

2005-03-22 15:53
Hahaha! Exakt MajaBadar!

2005-03-22 15:54
Men om man stöter på någon två gånger, då vet man att det inte är Gud och då kan man vara taskig mot den..

2005-03-22 16:15
mantis haha!

Rachel

kristendomen har ju redan de här systemet, dock att man möter Gud mer än en gång. för övrigt kommer ni åtalas för grovt bedrägeri när ni är döda om någon redan existerande religion faktiskt stämmer:-)

2005-03-22 16:42
nästan vilken religion som helst skulle ju leda till en bättre värld bara folk följde den...
What would macgyver do?

2005-03-22 17:16
finns alltid skurkar som vill annat och skiter i religion.
vågar du köra på mig igen då fitta?

2005-03-22 17:17
skit i religion istället. sprid kärlek och glädje oberoende religion.

2005-03-22 17:23
Även om det bara är baserat på rädsla, det är fan de flesta religioner ändå. Men tänk om någon redan råkat döda Gud utan att veta om det då?
12.

2005-03-22 19:40
välj IKEAismen. det enda rätten. ingen jävla kärlek behövs hos oss.
•pave paradise•

2005-03-22 20:34
skulle iofs inte funka kom jag på nu. alla i hela världen kan ju knappast träffa samma människa nån gång under hela livet.. och det e ju bara en som kan va gud.

2005-03-22 22:48
hahaha....som vanligt kan jag inte göra annat än skratta åt alla korkade människor..

cool idé iallafall..props till kompisen...keep up the brainwork!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-22 22:51
Förlåt om jag är lite hård - men det är en totalt värdelös idé.

Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
Skivsamlare

2005-03-23 01:31
det är inget fel med att starta en ny religion men den där var inte ny eller genomtänkt. fortsätt gärna fundera.

2005-03-23 13:43
steem

kanske det. men IKEAismen bygger på vänlighet och ärlighet. ondska, elakhet, otrevlighet finns inte hos oss.
•pave paradise•

2005-03-24 22:59
Rachel F17 Vad är det som skulle skilja er religion, menar du, från alla andra större religioner? De bygger också på att fel handlingar bestraffas. Varför inte lika gärna säga att alla människar är en del av Gud och således heliga i sig; därav får man inte göra någon människa illa.

gAArA P18 Att alla människor inte följer allmän "moralkonvention" utesluter väl knappast den objektiva moralens existens?

Det är f.ö. en farlig princip att skrämma folk till ett visst agerande eller en viss tro. Det kan få dramatiska följder.
Vem är du, tjänsteman?

2005-03-24 23:02
Glömde detta:

Hur vet man vad som är moraliskt rätt? Vart inhämtar man denna kunskap? Hur kan man lita på att kunskapen är korrekt? Om man varje gång man träffar en människa frågar "Är du Gud?" och utgår från att alla talar sanning (ponera att tala sanning är moraliskt riktigt) så kan man på så vis ta reda på vilka som går att behandla illa och inte. Då är det ganska enkelt att vara en omoralisk agent, men ändå "komma till paradiset".
Vem är du, tjänsteman?

2005-03-26 00:08
kan folk bara sluta tänka på allt så konkret, fatta att man kan spekulera hypotetiskt och bara föreställa sig scenarion i teorin utan att behöva genomgå alla problem för att verkställa skit idéen. eller bara använda sig av ett exempel för att ta upp en tanke utan att genom det mena att det är just det man skall använda själva grejen till.. . tänk mer.. är det en cool tanke, går den att använda i andra sammanhang, finns det lärdommar i den, vad gör den cool..? tänk för fan inte, går den att genomföra, hur många skulle konvertera till den då, religioner är bara krig,,,,

idioter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hangaround

2005-03-26 13:41
det låter jävligt dumt tycker jag. man ska inte uppföra sig väl för att man är rädd att inte komma till himlen..

dom flesta religioner har nån sån grej, b.la. att 144 000 för företräde till himmelen..jehovas tror på det mfl.

inom islam är det väl att alla muslimer kommer till himmelen utom en..grejen är alltså att man ska sträva att inte vara den personen.

2005-03-27 00:06
Tech P20

inom islam är det väl att alla muslimer kommer till himmelen utom en..grejen är alltså att man ska sträva att inte vara den personen.

fan va coolt, då har vi vårt på det torra! hitler va ju inte så mysig bland annat
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Hangaround

2005-03-27 00:22
men så var han inte muslim heller.

2005-03-27 00:43
jaja... missade den delen att man skulle va muslim :P
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986