Big bang?
innan big bang fanns ingenting enligt vad jag har lärt mig. hur kan ingenting explodera?
Precis. Men Nej - det vill vi ateister inte prta om .. Icke!
haha allt fanns, men tydligen i en punkt lite mindre än en atom.. :/
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
äh, glöm det! det är påtok för komplicerat! det är inte meningen vi ska förstå allt, vi överlåter det till tjocka amerikaner med tjocka glasögon att lista ut hur det kunde hända.
Det är mer komplicerat än så, tid är ju också ett resultat av big bang, vilket gör att det inte ens fanns något innan, innan.
tja, man vet ju inte om det inte fanns nån tid innan, det måste det ju gjort, men den kanske inte fungerade på samma sätt som nu?
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
ricoyeo, vem har lärt dig det? Ingen som vet det.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/
inflationsteorin like whoa :)
12.
mYspersSon Mina f.d. lärare.
så din f.d lärare var med när det hände? fan vad cool
http://www.last.fm/user/Ayanamii/
mYspersSon när vad då hände?
mYspersSon oj vad KUL du är.....
ok, först och främst: menar inte att vara dryg eller påstå mig vara så jävla mkt bättre än alla andra, men... Det börjar bli tätt med inlägg som andas "vetenskap är skit, vi förstår ändå ingenting (för jag har nästan gått ut nian och fick VG- i naturkunskap så jag vet fan mer än alla andra! särskilt hur all forskning går till, och särskilt vad den går ut på)". Bara för att man läst förra månadens nummer av Illustrerad vetenskap är man inte professor, bara så ni vet ;P @Paw Det lustiga med ovan nämnda hjärna är att människor varken kan tänka ändligt; det finns ett slut på universum, eller oändligt; det tar aldrig slut. Jag förstår att du har testat alla hjärnor som finns :P Dessutom; oändligt eller ändligt? Du ser det på fel sätt. @jumpcut Måste bara fråga... Det är bevisat att det finns stjärnor och planeter som ligger så ofattbart långt bort från oss. Hur tror ni att vi med en hjärna som är sjukt liten ska kunna förstå allting? Då måste jag bara fråga... vad definierar vad som är "stor" respektive "liten" hjärna, och vem/vad/vilken vetenskap påstår sig eftersträva att förstå allting? ok, back to topic: @ricoyeo innan big bang fanns ingenting enligt vad jag har lärt mig. hur kan ingenting explodera? Det du lärt dig är "fel", eller snarare feltolkat. Man brukar generellt sett säga att tid och rum skapades med Big Bang. Vad som fanns "innan" kan ingen riktigt säga, enligt dagens fysiska modeller, eftersom det inte finns något "innan" att tala om.
mensvärk är livets krydda.
johanman P21 Det jag minns att min lärare sa var "allting skapades med big bang". Därför borde ingenting funnits innan. Jag "tycker" att någonting borde funnits innan, och det intresserar mig. Jag är rätt säker på att jag aldrig kommer få svar, men jag skulle gärna vilja veta. Next_Principle Ok lika rolig som dom på blandat. "jag har blivit lärd att det inte fanns någonting innan big bang" nöjd? TYP
men tydligen i en punkt lite mindre än en atom haha den var skön ^^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om ni tycker det är jobbigt att inse att det inte finns ett "innan" utan en tid så kan ni ju se det som att DET alltid funnits och ständigt rört sig pulserande. Universum expanderar och kollapsar i omgångar, lite som en sinuskurva. Vad går inte att säga för en sinuskurva har varken gränsvärde då den går mot oo eller -oo. Och käfta inte emot nu för jag är grymt trött på alla elemtarpartiklar, approximationer och andra as inom fysiken!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad som var först eller blir sist går inte att säga*
Next_Principle Haha matematiska bevis kan man änsålänge bara drömma om i det området =P gjorde bara en liknelse med vår käre vän sinus.
Next_Principle Att de har kommit fram till saker med hjälp av matematik?
vetenskapen kan inte förklara big bang. den kan bara förklara universums tidiga stadium, där det finns saker och ting. det vi har idag. när man kommer till skapelseögonlbicket ( singulariteten ) faller all matematik och fysiska lagar samman och blir värdelösa. det är här kyrkan kommer in i spelet och säger att det måste ju vara något annat, större som satte igång den stora explosionen. ett väldigt behändigt kryphål då forskningen inte kan täppa till den.
Be the change you want to see in the world.
Ang. oändligt och ändligt universum, jag tycker det är självklart att universum är oändligt, lika självklart som att det finns en oändlig talserie 1,2,3,4... Vill passa på att ge johanman lite ris: Vad får du ut av att sitta och bemärka små petisteser: jag förstår att du har testat alla hjärnor som finns :P Dessutom; oändligt eller ändligt? Du ser det på fel sätt. sen vill man ju gärna höra DIN teori och rättelse eftersom alla överstådende var så felaktiga:
såg info om nedanstående teori på tv: big bang ägde rum när två membran stötte ihop. det utlöste alltså smällen. sedan tänker man efter lite själv, ...hmm, var kom de där membranen ifrån? och var är de nu? nån som har sett dem? :)
bill_b Dom försvann i ett moln av logik.
Tänk om allting går baklänges. Vi går från slut till början och ett slut har ingen början, så det fanns alltid där. Det är alltså vi som till viss del avgör hur allt tar sin början (eller slut från vårat perspektiv). så det vi bevittnar nu när planeter, sjärnor, djur, växter och andra ting försvinner är en återställning som skapar en början på allting. Allt försvinner och sedan fortsätter skapandet av en början tills inget finns kvar, det är början. Sen vänder hjulet och går mot ett slut igen för att sedan ytterligare en gång vända tillbaka till början. Sen går det om sådär i all evighet.
Here Was Someone Else
ricoyeo P19 Nej nej, alltså det fanns nånting, för det var en öhm "concentrated point of matter" som exploderade.
--> tassel jag hatar moln av logik :)
Nu har jag inte läst hela tråden, men har ingen av er läst Dan Browns bok "Angels and Demons". Den förklarar fan allt om Big Bang. check it out!
Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!
Joo innan big bang, fanns massor med kemikalier eller ämnen som blandades och blev en stor explosion efter det jag har hört iallafall. Vi har nyss läst om detta i Kemi/Biologi.
Someone_Else P21 din teori är iof. möjlig... har du läst Wheel of Time? :P
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Har för mig att det stod något om en massa sammanpressad gas som exploderade, eller är jag helt ute o cyklar?.
Walking the street of dreams
big bang = big bullshit!