Uppenbarelser, mirakel, änglar och demoner.
Biblen och andra religösa skrifter består av berättelser/påstående om olika saker. Det kan alla hålla med om, right? Är man lite påläst så känner man också till de olika uppenbarelserna för Muhammed och andra mirakel som tex Jesus uppståndelse i grottan, när Moses öppnade vattnet osv. Det finns hur många "mirakel" som helst i de olika religionerna som blivit nedskrivna. Då är min fråga, om nu det skulle finnas övremakter: -Varför händer aldrig mirakel och uppenbarlser nuförtiden? Har kontakten mellan oss och Gud försämrats, eller de övremakterna vill inte visa sig längre? --- Jag vet att tråden e fukked up, men om någon liggger inne på en hyffsad teori så hade det uppskattats. OBS! Försök håll en seriös disskution och skippa allt skitsnack, tack.
dingrinn.blogspot.com
osannolika händelser som tidigare var svåra att förklara utan att blanda in en högre makt, kanske är lättare att förklara idag? men om vi, som du ville, utgår från att det faktiskt finns "övremakter". just exakt här, i det samhället där jag lever, tror inte så många människor på dem. att förklara osannolika skeenden som ett verk av en högre makt är helt enkelt inte särskilt poppis, och därför hör vi inte heller talas om det lika ofta som man kanske gjorde förr. och vår tid är inte heller helt utan olika "tecken" (beroende på hur man vill se på det). t.ex. den där gråtande jungfru maria:n i någon kyrka i typ spanien eller italien, någon som minns? men du kanske menar "större" saker.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Kommer inte ihåg om det grundas i ett kyrkomöte eller ett bibelord (eller både och). Men en del kyrkor har helt enkelt bestämmt det i sin officiella teologi att mirakel eller vad man nu vill kalla dem inte längre händer efter jesus. Det är ju ett sätt att lösa det på.
I'm back!
snorty Det är sant det du säger, absolut. Jag vet inte riktigt vad jag menar faktiskt, jag tänker lite på när moses öppnade vattnet, och grejer som är totalt obskrivbara för vanligt folk, men även forskare och andra insatta. Folk fick se med sina egna ögon saker som stod utanför deras värld (om jag tolkar Biblen rätt), men i dessa dagar får man aldrig höra onaturliga saker som övremakter kan ha legat grund för. Har du lite mer ingående information om "den gråtande jungfrun Maria" ?
dingrinn.blogspot.com
Doggland F0 Hur säker är den informationen? Om det stämmer känns det som en räddningsplanka bara.
dingrinn.blogspot.com
trimmad P18 sökte lite på det:
http://paranormal.se/topic/jungfru_maria .. I Betaniagrottan i Cau, Venezuela, har Maria Esperanza Medrano Bianchini sett jungfru Maria flera gånger sedan i mars 1976 och hundratals andra vittnen har också sett uppenbarelsen som bekräftades av den romerska katolska kyrkan 1987. http://web.comhem.se/~u30600235/slig/Wee .. Mariastatyetten (Lourdes) har gråtit i 2,5 år. Det började i mars 2001 tre dagar innan Vassula kom till Australien för sitt 7:nde evangeliseringsbesök. Statyn gråter än idag. Tårar av olja rinner från hennes båda ögon, den vänstra foten, de båda händerna, området runt magen och ibland från pannan. http://paranormal.se/topic/blodgratande_ .. I april 1998 uppgavs att en staty av Jungfru Maria som hämtats från Medjurorje i Bosnien grät blod i kyrkan Sant Marti i Mora i Katalonien, Spanien, men fenomenet avfärdades som bedrägeri av de lokala katolska kyrkliga myndigheterna. Den mest kända gråtande statyn var en 40 cm hög gipsfigur föreställande junfru Maria som hämtats till samma kyrka från Civitavecchia i Italien av en präst. Statyn verkade gråta blod under 14 dagar mellan 2 feb och 17 mars 1995. Vid ett tillfälle bevittnades fenomenet av stiftets biskop.
obs! jag vill inte påstå att det här är någonting jag själv tror på, det fanns inte så mycket att hitta på ämnet, heller.
tack
dingrinn.blogspot.com
trimmad: Väldigt, diskuteras som fakta på religionsvetenskapliga fakulteter på universitetsnivå med historiska belägg. Personligen tyckte jag det var rätt så ointressant, så jag har inte lagt på minnet nån av källorna. Vad vissa kyrkor bestämmer sig för i fråga om teologisk hållning kändes lagom meningslöst. Om de inte samtidigt är tillräckligt störda för att det skall bli en bra anekdot. Kanske på kyrkomötet i Nicea, där bestämmde man en massa kul saker som att påsken skall infalla första söndagen efter vårdagjämningen och det har varit fullmåne. Säkert finns det en massa bibelcitat som man kan tolka så att det stämmer också.
I'm back!
religiösa visioner och dylikt bland "vanliga" människor är betydligt vanligare än vad man kan tro även idag. För den intresserad rekommenderas "Att möta Gud i kaos" av A. Geels.
själv tror jag ju att ofta när folk ser änglar, demoner och liknande så lär det handla om schizofreni
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
De heliga skrivterna är uppbyggda av liknkelser och metaforer. Min fråga är: Varför fattar man inte sånt nu förtiden?
KHULT & Misery_chick: Japp religiösa upplevelser är rätt vanliga (lite beroende hur man definerar dem. En stor del av religionspsykologi rör det. Det är dock långt ifrån schizofreni, ligger snarare närmare drogupplevelser psykologiskt. De går att framkalla, istället för droger (oftast) använder man sig av olika deprevationer, så som motorisk, sensorisk etc. Efter ett tag så spinner hjärnan loss och man får en massa softa upplevelser som oftast tolkas rätt nära den kulturtardition man är uppväxt med. På vanlig svenska, man sätter sig still i en mörk grotta utan att äta tills man hallucinerar. Den bakomliggande frågan om det "bara" är hallisar eller om Gud, Satan eller Kali talar till folk genom hallisar låter man givetvis vara osagt i seriös forskning då det är ickeempiriskt.
I'm back!
tog schizofreni som ett exempel, kanske uttryckte mig lite klumpigt, det jag tänkte på var att enligt vad jag lärt mig är det inte är helt ovanligt med religiösa inslag i psykoser, speciellt inte om den psykotiske är religiös
David_Hasselhoff Det var inte så jag menade. Jag menar att saker som står i biblen, tex då Mose satte staven i vattnet och vattnet förvandlades till blod, folk ufattar dt ordagrant. Själv tror jag allt sånt är metaforer och liknelser och detta fallet kanske det speglade en blodig strid som en gång ägde rum. Allr var uppbygt med metaforer och liknelser förr, det märker man inte minst när man studerar gammal konst.
jag tror att om vi skapades till Guds avbild kommer det förr eller senare göra oss till hans efterträdare eller liknande, och det skulle isf kunna vara att vi kommer få/tillverka makten att skapa nytt liv och nya världar. Att vi inte ser mirakel och sådant längre kanske är för att vi håller på att mogna och få mer ansvar för oss?
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
träffat ett mirakel?
Liyah F18 Berätta mer är du snäll.
www.homos.se "En genväg till himmelen"
villson P19 Jag har inget att tilläga för tillfället, bra skrivet. Ska ta mig tiden att smälta det du skrev och får återkomma med kommentarer. Om det behövs? Tyckte du fick med det mesta jag ville ha svar på. Tack.
dingrinn.blogspot.com
Doggland F0 Har du läst religionspsykologi? Jag håller faktiskt precis på med en c-uppsats om förändrade medvetande tillstånd inom zenbuddhismen, och har läst en bunt om mystik, droger och relationen därimellan. Mkt intressant :)
förövrig så är brukar ju skillanden på religiösa och schizofrena/psykotiska visioner/hallucinationer vara huruvida de verkar integrerande eller desintegrerande på personligheten. Så skillnaden är väl ytligt sett inte så stor, även om betydelsen är det. Jag vill också framhålla att visionära upplevelser inte nödvändigtvis behöver föregås av depevation, utan kan komma helt oförberedda. Vanligt är dock tillstånd av stress (akut eller kronisk), ensamhet eller närhet till naturen. Tillstånd av avspänning är också vanliga som utgångspunkt för visioner, troligtvis för att medvetandet går över till mer receptiv stil och de funktioner inom egot som skyddar mot omedvetet material delvis inhiberas (vilket verkar vara det samma som händer vid användandet av hallucinogena droger, som sagt)
teknologin förvisso men ge oss mirakel.
www.homos.se "En genväg till himmelen"
Jag skulle vilja säga att det visst händer mirakel nuförtiden. Massvis faktiskt. Jag kan komma med flera små mirakel (små, men dock), som hänt mina nära eller nära till dessa. Ett exempel: En äldre kvinna hade cancer, alltså FET cancer. Folk hade gjort allt för att rädda henne, men på sen senaste behandlingen kom läkarna med beskedet att det inte fanns någon chans kvar, det var inget dom kunde göra och hon skulle dö inom en väldigt snar framtid. kvinnans man var förstås oerhört ledsen och han och folk inkring honom och kvinnan bad en massa. Kort därefter när kvinnan åkte på ett sjukhusbesök kunde det konstateras att hennes cancer var som bortblåst. Den hade alltså inte bara upphört, det fanns inte ett spår av att den någonsin funnits där (om man bortser från hennes tappade hår). innan hade den bara växt och växt och höll på att äta upp hela kroppen. Ingen läkare kunde på något sätt begripa vad som skett och ingen kunde förklara varför. men nu är hon iallafall helt frisk. Ett annat exempel: Två barn lekte i familjen jordkällare och plötsligt ser de ett starkt ljussken, en ängel. De blir vettskrämda och springer upp ur källaren och in i huset för att meddela pappan om att de sett en ängel i jordkällaren. När de tre kommer tillbaka så är hela källaren igenrasad. De hade dött om de stannat där nere.
Jag skulle säga att vi helt enkelt vant oss vid att mirakel händer hela tiden, inte mirakel som i "akta på dig, vattenjävel" utom mer mirakel som att vi lyckas ta reda på mer om världen, universum, oss själva och liknande. det finns många olika sorters mirakel, det är svårdefinerat. dessutom har vi ingen messias som visat sig just nu så mirakeln kasnke delats upp på alla människor istället som därför skapar små mirakel själva, eller nåt liknande
12.
det är nog sant också att eftersom vi lärt oss mer om allt via andra mirakel kan vi förklara saker på ett enligt oss logiskt sätt som skulle te sig tämligen mystiskt vid t.ex. jesu tid
12.
Att bön och liknande tycks ha en marginell men ändå reel påverkan på tillfrisknande visar lika gärna att placeboeffekter & positivt tänkande påverkar tillfrisknad. Inget ovanligt alls. Glada icke troende och troende i andra religioner visar på samma resultat. Man får vara ytterst försiktig innan man drar slutsatser om Gud. KHULT: Jag har läst 15p skrev aldrig nån uppsats, det var mer för skoj skull jag läste. Intressant tanke du har om upplevelser (låter ju rimligt och vettigt), är det din tes som du arbetar med, eller vad handlar det du pysslar med, om?
I'm back!
intresantare fråga är väl hur alla englar och demoner legitimerar sig som äkta när det uppenbarar sig så man vet vilka som är vilka. har det någon form av legitimation med brika som polisen?
villson P19 Så indirekt tillbedjer du Satan just nu när du sitter framför datorn och skriver? No hard feelings, men din teori om världens undergång är väldigt långsökt! Det låter som en dålig domedagsprofetsia i mängden, tyvärr. Allt som står i bibeln går att tolka och det görs det också världen över på det mest bisarra och långsökta sätt. Däremot så måste jag medge att det du skrev angående judarna, Israel och muren var ganska intressant! Måste käka nu! Återkommer om ett tag!
"Mmm...purple"
villson P19 mm :O om Gud finns måste det ju betyda att Satan också finns?
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
K4 P-1 tack, och det ska komma från en som inte kan stava till intelligent? :/
tragiskt va?