I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vardagsfilosofi fråga

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-04-03 14:43

Vardagsfilosofi fråga

vitt och svart är egentligen inga färger...vitt är ju en synvilla där alla färger förekommer snabbt i grund och botten...men vad är då svart,de kan ju inte va alla färger för då blir de vitt och de kan inte heller va inga färger för då skulle de inte finnas

hjälp mig..tack

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-04-03 14:58
kanske är alla färger utom gul
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!

2005-04-03 15:00
svart är avsaknad från ljus
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-04-03 15:01
men om de då läggs på ljus(solsken tex) på svart så borde den ändra färg eller inte vara där

2005-04-03 16:09
svart är där ljus av nästan alla (för oss synliga våglängder) absorberas
12.

2005-04-03 16:09
våglängder ska inte vara inom parantes :)
12.

2005-04-03 16:14
okej

2005-04-03 18:21
Är det inte helt enkelt så att att svart absorberar alla färger och därmed inte släpper ut någon färg medan vitt reflekterar alla färger och därmed inte heller kan ses som en färg..

Alltså svart och vitt är inga färger i sig utan alla färger reflekterade ller absorberade..

För att du ska förstå hur det funkar kan jag säga att rött helt enkelt är reflektion av rött och absorbering av alla andra färger och därmed blir det rött för osss.. Samma gäller alla andra färger..

2005-04-03 18:26
suck... allt som ögat kan se har en färg. Oavsett frekvens eller avsaknad av frekvens. ett objekt som absorberar många/alla våglängder ser vi som svart.

2005-04-03 19:14
grejen är att något som absorberar en viss våglängd har då också lätt för att emittera ljus av samma våglängd. annars skulle vi inte se ett skit...
12.

2005-04-03 20:30
j-adD P19:
Verkar väldigt konstigt att det skulle ngt skulle emiter på samma våglängd som absorberas.

2005-04-04 00:15
inte alls, tänk bara t.ex. på en absolut svart kropp (existerar bara i teorin). Den absorberar allt ljus av alla våglängder (det finns även specifika svarta kroppar som bara absorberar allt ljus av visa våglängder, jorden är en sådan). Men har något egenskapen att absorbera en viss våglängd följer det oftast/alltid med att "föremålet" har väldigt enkelt för att emittera strålning av samma våglängd, alltså emitterar även en svart kropp strålning av alla våglängder. Jag har glömt bort varför det är så, de kanske bara följer med varann som egenskaper, men det är vad jag lärt mig av all fysik, astronomi och geovetenskap jag läst
12.

2005-04-04 00:28
joel413: du behöver inte dum förklara mig så där..

2005-04-04 00:38
oj särskrivning dumförklara

2005-04-04 00:41
BitcHi
Hehe det där var riktigt roligt tills du rättade dig själv =)

Du kan fundera på vad du ser om du tittar mot en neutronklump framför en glasskiosk =)

2005-04-04 00:47
lite trött bara

2005-04-04 07:09
Vitt är en ljusmättnad. Svart är motsattsen. Förstår du?