I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ärlighet eller spel?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-04-03 23:21

Ärlighet eller spel?

Jag har på senare tid förespråkat ett användande av ärlighet.

Som jag ser det är det ett typsikt "svenskt" beteende att inte vara ärlig. Jag tänker främst på situationer då man är intresserad av någon, kär alltså, eller bara kåt.

Vi människor spelar ett spel mot varandra där vi är allt annat än ärliga mot varandra. Exempelvis kan det ibland vara en god strategi att spela totalt ointresserad för att skapa intresse. Borde vi inte i stället vara helt ärliga mot varandra?

Jag prövade detta i natt. Jag sa till en tjej vad jag verkligen tyckte om henne. Att hon var det vackraste jag sett. Att jag tappade alla ord när jag ser henne. Att hon får mig att se ljuset. Som jag ser det är den kvinna värd för mycket för att jag ska spela ett spel mot henne. Hon är värd sanningen, inte vanliga lögner. Vad har jag nu för det? Vart leder det mig? Kommer jag nån vart? Troligen inte.

Varför ljuger vi? Varför kan vi inte vara uppriktiga? Varför spelar vi mot varandra?

Är det så att spelandet i sig är det mest fördelaktiga? Har vi tappat tron på den sanna kärleken? Vart har alla romantiker tagit vägen? Är romantiken verkligen död?

Många frågor blev det. Hoppas att någon sitter inne med ett svar på åtminstone en av mina frågor.

Och ni, pröva ärlighet. Det kanske inte kommer att ge nåt i början. Men det känns så jävla bra att vara uppriktig.

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2005-04-03 23:33
candide P22

Hur gick det med tjejen då? Vad sa hon?
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2005-04-03 23:35

jag ljuger inte, men jag håller inne sanningen. så ärlig är jag inte.

och anledningen till detta är att jag inte vill visa mig svag. jag har blivit sårad för många gånger, klarar inte av att göra mig svag igen för att få ännu ett hugg i hjärtat. för sanningen gör oss svaga. och sen när vi inte har facit i handen vad sanningens konsekvenser blir, då backar vi ur.

jag har tappat tron på romantiken. för mig är den död.
Delam tange barat

2005-04-03 23:39
Allt är jävligt relativt .. det är inte svart eller vit .. livet går ut på att kunna ta tempen på saker och ting .. kunna playa när det passa och blotta sig när det känns säkert .. men som sagt man får vara beredd på att ta smällar ...
---------------------------------------- --- ------------
Detta behöver inte vara sant (men mest troligt)

2005-04-03 23:39
Vad jag gjorde innan? Jag var som alla andra. Alla spelar ett spel. Jag kanske fortfarande spelar ett spel. jag vet inte. ingen är helt ärlig.

Låt mig visa.

En vanlig fråga. "Hur mår du?"

Vad förväntar ni er,ärligt, för svar? Jag tror att de flesta som ställer den frågan förväntar sig att personen ska svara "bra". Allt annat går helt emot de sociala normerna. Den frågan är enbart en artighetsfras.

Jag brukar svara "skit, jag mår verkligen skit". Det är ganska kul att se folks reaktioner.

Jag tycker att det är ganska oärligt att ställa en fråga som man förväntar sig ett, och endast ett svar på. Själva svaret är naturligtvis även detta ofta oärligt.

-----------------------------------

Vad tjejen sa? Hon blev generad, skrattade, kramade mig och gick hem.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2005-04-04 00:04
Säger som Rachel, jag ljuger inte, men jag håller inne sanningen.

Man är nästan tvungen att hålla tillbaka eftersom att man förväntas att spela nåt värdelöst spel. Sorligt att det ska vara så men vad ska man göra åt saken?

Människor i allmänhet verkar bli skrämda om man säger vad man känner rakt ut.
"Det är som att sparka boll mot ett plank, det är kul ett tag men det håller inte i längden."
Cobra angående onani

2005-04-04 00:06
candide P22

sådär gör jag också, folks reaktioner är verkligen skrämmande...
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-04-04 00:08
Ok. Vi kanske inte ljuger för varandra. Men vi är inte ärliga. Ärlig är man när man talar om sanningen, enligt mig.

Men varför är det ett så ingrott beteende att spela spel mot varandra? Varför kan vi inte bara ge utlopp för våra känslor och verkligen visa vad vi känner för varandra? Kan vi inte bara säga att vi älskar den vi älskar. Och inte spela ointresserade. Vi lever i värld av lögner, och vi kan inget annat.

2005-04-04 00:09
candide P22

Antagligen är det för att man inte vågar lämna ut sig helt för en annan människa och riskera att bli sårad
"Det är som att sparka boll mot ett plank, det är kul ett tag men det håller inte i längden."
Cobra angående onani

2005-04-04 00:10
wasted P20

tror det ligger något i det, man håller sig omedvetet på avstånd genom att inte vara helt öppen, för att skydda sig själv.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-04-04 00:19
Klart att man undviker sanningen för att skydda sig själv. Är det då helt oegoistiskt att vara helt öppen?

Inte nödvändigtvis. Om man är helt öppen, så som jag var i natt. Skadar jag då inte denna kvinna. Klart att hon får lite bättre självförtroende av att jag överöser henne med komplimanger, men kan det inte göra att hon mår dåligt?

Det kanske var egoistiskt av mig att berätta sanningen. Borde jag kanske ha undvikit det? Gjort är gjort. Jag vill att hon ska veta precis vad jag känner för henne. Och jag hoppas att det kan leda till att vi kan bli ett. För jag vågar riskera allt för detta. Jag har ju byggt upp en romantisk bild av henne. Det kommer aldrig att hålla om det inträffar. Min bild kan aldrig infrias.

2005-04-04 10:59
tycker det är underbart att spela, folk spelar mot mig så jag spelar mot alla.
undertiden
Poet

2005-04-04 13:27
arför ljuger vi? Varför kan vi inte vara uppriktiga? Varför spelar vi mot varandra?

Därför, man spelar hellre kylig för tänk om man sa ärligt vad man tyckte om allt om alla? Jag menar, e du intresserad av nån- berättar det till den personen och den personen känner inte likadant- hur känner du dig då??

Är det så att spelandet i sig är det mest fördelaktiga? Har vi tappat tron på den sanna kärleken? Vart har alla romantiker tagit vägen? Är romantiken verkligen död?

Ja ja och sadly återigen, ja.

Tyvärr så kan man ju alltid hoppas om sagor utan drakar och troll där kärleken segrar. Men tyvärr så förr eller senare måste man vakna upp ur dvalan.
What I said, yo!

2005-04-04 18:53
Orkar inte skriva något långt och särskilt givande, men jag kan bara säga att jag håller med dig och att även jag har insett att ärlighet är det bästa i fall som detta, har testa själv vilket gick bra. Om inte annat så får man ju svar och respons snabbt iaf, jobbigt att gå runt och känna sig förvirrad.

2005-04-04 20:12
Jag tror på romantiken. Och jag tror på kärleken.

Kärleken kan inte vara död om bara en person tror på den. Det räcker med att det finns en romantiker kvar så finns kärleken.

2005-04-04 20:26
casanova has entered the stage.(candide)

nej men det där med uppriktighet och ärlighet kan vara farligt i för stora skalor.. nu ska jag inte säga att jag är en storljugare så är verkligen itne fallet. men feg är jag. jag menar har jag snackat skit om nån människa och jag träffar den efteråt är det inte så att jag säger det igen till honom/henne

och det där med uppriktighet mot vackra kvinnor är farligast.. det förstör ju heal realtioner även fast man inte ens är förälskad i dem.. jag sa det där till en flicka också en gång "du är det vackraste" osv... det gick åt pipan.. hon blir typ röd i fejan när hon ser mig nu istället för att säga hej

Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2005-04-04 20:34
Candide

jag kan känna din ångest. Nuförtiden är romantiker = en fjant. tyvärr e det så... du måste kunna spela spelet om du vill ha det du vill. T.ex inte va för på, eller för gullig utan hela tiden tänka på att ibland behöva låtsas vara arg utan att du egentligen e det.

Min lösning: jag slängde in handduken. jag går varken ut på krogen eller pratar med tjejer som har näsan i vädret. Känner jag något, så säger jag det. Gillar jag tjejen så går jag all-in direkt. Allt detta och annat vid sidan av har gjort att jag numera inte är den bittra karln jag va en gång i tiden.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2005-04-04 20:35
candide

du har fina tankar gosse, håll kvar vid dem.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Poet

2005-04-04 22:31
men ge mig en romantiker då lovar jag vara romantisk hehe
What I said, yo!

2005-04-05 00:05
shunare P22

är det sant? Det finns alltså likasinnade? skönt att inte vara ensam.

stick-a-bush P20

Men om man är förälskad i en person, vill man då inte vara ärlig mot denne? Och om man spelar ett spel, är man då ärlig?

Jag gjorde nyligen slut med min flickvän, ett snedsteg som jag ganska tidigt ångrade. För att vinna henne tillbaka fick jag rådet att spela ointresserad - I HELVETE HELLER! Om det är något som hon förtjänar så är det ärlighet.

Spelet ska inte få förstöra för mig. Om en tjej inte vill ha mig för den jag är utan för den roll som jag skapat så vill jag inte ha henne. Finns det en tvåsidig kärlek så behövs inte spelet.

2005-04-05 00:32
Klart att spelet inte endast går ut på att spela ointresserad, kanske inte var tillräckligt tydlig, det var bara ett exempel.

Hursomhelst, om man har känslor för någon så kan det ofta vara en god taktik att undanhålla dem för att erhålla dennes känslor. Eller hur?

Det är detta som jag anser vara fel, att inte visa sina känslor och på så vis inte vara helt uppriktig med vad man vill. Jag säger inte att man ljuger, men man undanhåller en del. Och visst, det funkar, men det är inget som jag vill göra längre.

Anledningen till detta är att jag verkligen har känslor för denna person som jag förklarat detta för.

Om det i stället vore så att jag bara var intresserad av att ligga med henne så skulle jag nog spela på. Då skulle jag inte bry mig om att jag var oärlig och inte helt uppriktig. Men om det skulle komma till den punkten att vi blir tillsammans, då vill jag att hon ska vilja ha mig för att jag är uppriktig och inte för att jag var svårfångad eller för att jag valde att spela någon annan roll som funkar.