I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför måste allt gå så dåligt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-04-07 11:02

Varför måste allt gå så dåligt?

Grejen är den, att min pojkvän och hans tre kompisar nyligen startat en egen firma, som nu har rullat igång.
Och en av killarna, vi kallar honom klas , han trivdes inte hemma, så han frågade om han fick sova på våran soffa en månad, och betala halva hyran. Och vi sa självklart ja, dels för att vi verkligen behöver pengarna, då utbetalning till firman inte kommer ske på ett tag.

Så när månaden har gått, och jag är trött på att städa upp hans äckliga snus som ligger ÖVERALLT. i diskmaskinen, i glas, under soffan, i duschen osv... då säger jag att jag nite orkar ha honom där längre, inte bara pga snusen, utan pga att vi har olika uppfattning om det mesta. han gillar att sitta och kolla på porr i mitt vardagsrum, vilket jag sa att han inte fick göra, pga att jag hatar porr. och en del andra saker vi tycker olika om.
jag mådde dåligt av att han bodde här helt enkelt. så på ett snällt sätt ber min pojkvän honom hitta ett annat ställe att bo på.
och det gör han

men efter det sa han inte hej till mig på ett par dagar är vi sågs, vilket störde mig, så ja frågade om han va sur på mig, då svarade han nej, och började bli trevligt igen.

sen igår, frågade min pojkvän "klas" på msn om han kunde få sina pengar dagen efter på jobbet.
Då blev "klas" asförbannad, och tyckte att han hade minsann betalat 400:- i matpengar (jag handlade den gången för 1500:-) och det borde räcka. och att vi var så otackamma, det var han som hade fixat firman och vi var dumma i huvet.

så frågade han om det var jag som sagt åt min pojkvän att fråga om pengarna, då säger min pojkvän "dels", eftersom det var så.

då drar han igång att jag är den mest negativs persoen som finns, och att jag förstör min pojkvän genom att bestämma över honom (tex då min pojkvän frågade om "klas" fick flytta in, för självklart måste han kolla med mig innan han lovar det) men det tyckte "KLas" var att jag bestämde över honom alldelesför mycket.

www.marysoul.com

2005-04-07 11:02
sen säger han också att hela våran umgängeskrets typ hatar mig, för jag är så negativ, och sänder ut dåligt stämning, och påverkar min pojkvän negativt. Vilket jag alltid försöker vara motsatsen till. Jag försöker alltid vara så snäll och glad det går. men det går itne att ALLTID vara på bra humör i en månad då en idiot bor hos en.

Men det är tydligen inte bara han som tycker så, utan att han sa att de andra killarna i företaget tyckte likadant.
och "klas" säger att min pojkvän var mycket roligare och gladare innan ja träffade honom. (vi har vart tillsammans i 2,5 år, vu har känns "klas" sen i somras)
men det höll tydligen de andra killarna med om.

och självklar blir jag jätteledsen pga dethär, fick panikångest och trodde att ja skulle kvävas. Grinade som en galning och var helt förstörd. vaknade i natt av att ja grät i sömnen tom...

Grejen är, att jag har ändå varit mobbad under hela min uppväxt, men aldrig har någon gjrot mig så ledsen som den här"klas". för det är verkligen inte en sån människa jag är, jag försöker alltid se de positiva i saker, och de mesta jag gör, gör jag för att andra ska må bra. jag sätter oftast andra i första hand.
Självklart är ja dum ibland oc har dåliga dagar, men jag tycker att man har rätt till att vara det.

Så helt enkelt har han dragit upp denhär diskussionen pga att han inte vill ge mig pengarna han lovat att betala, drygt 1000:-, visst ja kan skita i att ta dom av honom, men det går bara ut över min familj då ja måste låna pengar av dom istället. vilket han borde förstå.

sen säger han alltid att han är en man som alltid håller sitt ord, och ett löfte är ett löfte. men endå vill han inte acceptera att vi vill ha pengarna han är skyldig oss...

Och det jag vill få ut av det här är att jag hatar den där människan så sjukt mycket, han har vart otroligt taskig mot mig förr också, och trycker ner mig genom att säga att jag är världens sämta flickvän osv.

Men nej, ja vet inte v aja vill få ut, jag behövde bara skriva av mig för ja e så sjukt ledsen, deprimerad och arg.

Men finns det någon som kan förstå hans situation?
Och jag kan tillägga att han får in 30papp i månaden av sjukkassan, så han har pengar. coh så kan jag tillägga att han även är 30 år, och de känns rätt idiotiskt av en 30åring att bete sig såhär.

visst ja, han sa också att min pojkvän fick välja mellan att stanna kvar i företaget, eller ha kvar mig. för dom klarade inte av min negativitet.

och ändå kommer dom hit och äter maten jag lagar, och kakorna jag bakar och säger att jag är så himla duktig och bla bla...
om han nu hatar mig så mycket, varför är han då trevlig (för det mesta, innan det här) och berömmer mig när ja lagat mat osv..

jag blir galen!
www.marysoul.com

2005-04-07 11:10
Jag tycker för det första att du ska försöka att bara strunta i allt han säger. Och din pojkvän och du har ju varit tillsammans i 2.5 år så jag tror inte att din pojkvän själv känner att det var bättre innan ni träffades.
Det är du och din pojkvän som är tillsammans, inte du och din pojkvänns kompisar.
Visst är det bra om man kan fungera med vännerna också, det är ju trots allt en ganska stor och viktig del, men beter dom sig som idioter kanske man får försöka umgås med andra vänner istället.
Jag antar att du har pratat med din pojkvän om hur du känner det, men om du inte har det så borde du göra det.
Lycka till! Och skit i Klas!

Ang. pengarna så kan du ju alltid försöka säga något i stil med att han ju alltid står för sitt ord och det där... kanske får honom att ändra sig, men antagligen inte.
Jag har ingen bra lösning på det :(
What we do in life echos in eternity.

2005-04-07 11:19
breaky:
ja, men grejen är ju att han antagligen måste välja mellan mig och företaget, så nu har jag satt hnomom i en asjobbig sitauation också. han säger att han självklart väljer mig, vilket jag också vet att han gör.
men då står vi här utan pengar och ett lån på 800 000:-

han sa tillslut att ja skulle få pengarna om det nu va så viktigt, men nu vet jag inte längre o jag vill ta pengar av honom.

men en sak vet ja, och det är att hans saker som är kvar här kommer vara aska senare idag...

tack för omtanken.

men det blir jobbigt om han blir av med sina männer pga mig. plus att vi bor grannar med en av dom, som ska föreställa hans bästa vän. Jag skickade ett sms till honom sent igår, och frågade om det "klas" sagt stämmde, att alla tyckte så. men det svarade han inte på, så jag anatar att det stämmer.
men alltså, vi umgås ofta med hans kompisar, mer än med mina, och nu är allt förstört, för att dom har fått fel uppfattning av mig.
oc det är så sjukt irriterande.
Visst ja kan säga åt min pojkvän att han ska hjälpa till med tvätten, eller hjälpa till att städa, fast han inte vill. med det tycker "klas" också att jag bestämmer över hans vilja.

han är så sjuk i huvet. jag mår verkligen illa av det här. orkar liksom inte mer.
www.marysoul.com

2005-04-07 11:31
Om han får 30 000 i månaden av sjukkassan borde han ju vara sjuk? och hur kan han då jobba med ett företag? Gör en anonym anmälan till Försäkringskassan om fusk och sätt dit idioten!

Föresten verkar det osannolikt att få 30 000/mån av försäkringskassan... så mkt kan man inte få i sjukpenning.

Vill du göra en anmälan så ska du få namn och nummer till personen du ska prata med=)
Peace

2005-04-07 11:33
Jag tycker att du ska ta pengarna om han ger dig det. Jag vet att det kan ta emot nå fruktansvärt, men du verkar vara i behov av dem och han skulle ju betala för sig.
Så du har rätt att ta pengarna.

Måste han välja mellan företaget och dig??
Och dom kallar sig hans vänner?

Hm.. ja. Men du kanske kan komma överens med alla utom den här Klas då i alla fall. Det kan ju gå. Har ju uppenbarligen fungerat i 2.5 år...
What we do in life echos in eternity.

2005-04-07 11:38
andrea84: haha, tack för tipset. men så långt ska jag nog inte behöva gå.
Men sjukkassan grundar sig väl på hur mkt man tjänat innan?
ja säger till om jag ångrar mig ang erbjudandet. hehe. :)

arlaspene: jag vet inte vem du är, men om du är "klas", så nej, jag kan inte ta det privat med dig, för du har gjort mig så sjukt illa nu, och jag mår verkligen asdåligt. men du verkar ha svårt att förstå det.
www.marysoul.com

2005-04-07 11:47
_Berger_ F0

Så lite så=) Det grundar sig visserligen på vad man tjänade innan men det finns ett tak, så man kan max få 648 kr/dag i sjukpenning och 648 x 30 dagar är 19 440, så det är max vad man får i månaden. Fast sen såklart kan man ju ha bostadsbidrag, barnbidrag, underhållsstöd, nån slags pension, arbetsskadelivsränta och massa andra grejor=)
Peace

2005-04-07 11:48
okej. då vet jag :)
www.marysoul.com

2005-04-07 11:55
Knäppt att jag hänger lite på whoa för att pausa lite från jobbet och så pratar jag ändå jobb här=)

Men hoppas din situation tar och ordnar upp sig!!
Peace

2005-04-07 11:59
haha jaa. :)

tack så mycket!
www.marysoul.com