I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-04-07 22:52

Antimateria

Jag läste nyss "ljud som man dör av" tråden så jag ville beräta en vapen tanke jag själv har.

Det är ju då antimateria, Skulle inte det vara världens bästa vapen? Man hade då detta i en behållare som lät detta sväva med hjälp av något sorts magnetfält och så släppte man det i bomber. *POFF* så splitras atomerna och flyger åt alla håll, ytan man släppt detta över försvinner i ett vitt sken och kvar finns absolut ingenting. Men jag har inte löst hur detta ska gå till ännu... För hur ska man kunna kontrolera något som delar på atomer vilket allt är uppbyggt av? Hjälp mig me så kan vi ta över världen!

fullfjädrad när jag kickat en gås..

2005-04-07 23:43
herregud...
Yeah!

2005-04-07 23:45
pigglaen P16

antar att du precis läst Änglar och Demoner av Dan Brown.
hahaha duuuunk
vågar du köra på mig igen då fitta?

2005-04-08 00:01
inte läst tråden du refererar till eller boken why snackar om men ljud går ju att använda som vapen redan? dock inte i den form du åsyftar, men att sätta saker ur funktion genom ljudvågor är ju något man kan hantera redan idag.
ett enkelt exempel är att man kan krossa glas med ljudvågor eller sätta människors sinnen ur balans med outhärdliga ljud?
iofs inte vad du snackar om, men iaf i periferin. :)

2005-04-08 00:03
priyan det där skulle du ju skrivit i ljudtråden :)

2005-04-08 00:03
har inte läst boken du talar om heller why.

2005-04-08 00:09
efter att ha läst tråden du hänvisade till kan vi gott konstatera att mitt inlägg hade passat mkt bättre i den, jo... sorry :/

2005-04-08 00:20
pigglaen P16
låter dock onekligen som du läst boken. de beskriver allt på exakt samma sätt faktist.

2005-04-08 00:21
why koolers, denna idé fick jag av min NO lärare när jag gick i högstadiet..

2005-04-08 00:30
okok. sa bara att det står likadant i boken. kan ju alltid va ett sammanträffande.

2005-04-08 00:41
Ett kollosalt sammanträffande.

2005-04-08 00:51
pigglaen P16

För ett år sen alltså!? ;) haha

kan tillägga att problemet är just det att det försvinner direkt när man skapar det
är dessutom väldigt energikrävande, att då använda det som vapen skulle typ kräva alla jordens pengar, om man ens lyckas behålla det... dessutom så "försvinner" det inte alls det... det kallas annihalition men...

liknande e=mc2 eller kanske exakt efter den formlen är hur det fungerar, det är det nog
alltså, en jävla massa gammastrålning bildas när en "vanlig" atom stöter på en anti.......

dessutom hade vi lika bra kunnat kalla det vi består av för antimateria.... =)

du har skrivit det tramsigt och har absolut ingen koll alls på fysik
anledningen till att jag inte tror på någon slags "gud" eller liknande är att jag har kollat väldigt mycket på discovery science . / mösse

2005-04-08 00:51
acceleratorer är nog människans coolaste uppfinning....
anledningen till att jag inte tror på någon slags "gud" eller liknande är att jag har kollat väldigt mycket på discovery science . / mösse

2005-04-08 01:01
omnislash Jag har som sagt pratat om det med en högstadie NO lärare inte gått en inrikting på KTH...

2005-04-08 02:34
antimateria delar materia? om materia och antimateria krockar så görs 100% av dem om till annan energi, det handlar inte om någon sorts splittring (vi snackar inte fission här). Och det enda antimateria bör försöka användas till är antimateriadrift, där snackar vi riktigt grejer
12.
Hangaround

2005-04-08 05:56
"Who was the first to make a sword?...of rugged steel must his soul have been"

ungefärligt citat.
Hangaround

2005-04-08 05:57
haha, nej nej..det blev väldigt fel..tror jag.
kommeri nte ihåg hur det gick nu..det är tidigt.

2005-04-08 17:35
Hum.. Det skulle inte bli något bra vapen om jag minns rätt.. Ska kolla upp det! :)

2005-04-08 17:40
från CERNS hemsida:

Q: Is it possible to build an antimatter weapon?
A: The military use of antimatter has the same limitations as spaceship propulsion: both would require a huge amount of antimatter, taking million of years to produce.

But if you define a weapon as something which shoots bullets, an accelerator could be considered an antiparticle gun! But we are talking about single particles, so the amount of energy you release when you shoot one of these "bullets" is so small you wouldn't even tickle your enemy.

2005-04-09 18:49
ID
vad dillar du om? :)
mensvärk är livets krydda.

2005-04-09 19:17
Antimateria tror man finns, fast det skulle då inte fungera som du beskriver det hehe. Men en vän till mina föräldrar som är fysiker och matimatiker berättade om en teori om att allt har en motsatts.. Så någonstans i universum ska det alltså finnas tex anti vatten. En direkt motsatts till vatten, hur nu det skulle se ut..

2005-04-09 20:02
antivatten?

är det inte bara så att materia som vi ser det har en motsats inte att varje ämne har en egen motsats? fast isåfall skulle antivatten ändå inte finnas utan antiväte och antisyre då. elleeeeer?
all fire burns, little baby, you´ll learn

2005-04-09 22:56
som mörk materia då? sen tror jag inte det skulle försvinna i ett vitt ljus, det skulle nog bara liksom.. ätas upp till inget
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-04-10 11:35
supersentaidanne
Ja.

2005-04-10 13:54
damn im smart!
all fire burns, little baby, you´ll learn

2005-04-10 16:24
Men snälla nån, det känsn verkligen som den här tråden är skapad för att folk som faktiskt inte vet något om vad tråden handlar om ska få leka "smarta"... lycka till då
12.

2005-04-12 02:32
jup^^ bästa inlägget var helt klar id:s!!! hahahaha

2005-04-12 16:11
ID
frågan är om du verkligen har rätt om svarta hål..
hålet som sagt var drar till sig allt t.o.m ljus, alltså borde inte det svarta hålet stöta ut antimateria (om det bildas i den som du säger) vilket skulle resultera i enorma mängder energi när antimaterian möter materia , tex väteatomer in space, värme energi i mängder betyder det, och alltså borde hålet synnas i ett teleskåp som kan avläsa värmestrålning i rymden.
Svarta hål syns inte i teleskåp...
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2005-04-22 13:43
inget kan ta sig ur ett svart hål, dels pga det skulel behöva åka i över ljusets hastighet, ochd els skulle behöva åka bakåt i tiden för att lyckas. så att antimateria skulle lyckas ta sig ur förefaller inte särskilt logiskt. dessutom så är den största delen av ett svarthål bara tomrum, men i mitten kan man säga att den pulveriserade massan av allt finns. grejen är att innuti ett svart hål är riktning in mot centrum en riktning i tiden och inte rummet, så med tiden hjälps tas man mot mitten där man sedan (antagligen) pulveriseras tillsammans med allt annat. egentligen kan mans äga att om man är inuti ett svarthål så har universums hela historia redan utspelat sig... men jag orkar inte gå in på det :)
i mitten av ett svart hål bryter alla kända naturlagar ihop tyvärr, så vi vet ingenting om det.

för att snacka lite om svarta hål... men som sagt, antimateria kan itne "stötas ut" ur ett svart hål, inget kan
12.

2005-04-22 13:43
negative - man kan ju se dem genom att stjärnor går i omloppsbana runt något som inte syns... eller mäta den radioaktiva strålningen från alal gasmoln runt om
12.

2005-04-22 22:11
antimateria är en grej för star trek.. inget mer.
The sky always had little fluffy clouds..

2005-04-22 22:59
har alla börjat med antimateria pga änglar och demoner eller?

2005-04-22 23:26
Det var den boken som fångade mitt intresse i alla fall, hade hört talas om det tidigare men var inte hundra på vad det var osv. Och eftersom att jag inte ville ta skönlitteratur som fakta sökte jag redap å mer info om det när jag läst klart boken :P

2005-04-23 11:06
Visste väl att någon hade gjort det:)

Jag skulle inte ta Dan Brown för nåt så seriöst, han tror på exakt allt han skriver, även med allt som skrevs i da vinci koden...vill inte spoila för nån.

2005-04-24 21:09
j-adD P19
jo men d hörde inte till saken ;)
d går ju att se ett svart hål "indirekt" eftersom det påverkar den omgivande materian
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2007-01-12 16:09
jag visste allt om det när jag var 13
har inte läst nån fuckin Dan brown....
zombastic fantastic

2007-01-12 16:45
änglar och demoner är den största smörjan jag läst ever... va bara tvungen o säga det

tack för mig
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2007-01-12 16:59
Va fan läser ni Dan Brown för? Lägg ner med den skiten...

Anti-materians enda värda användningsområden är väl för att det skulle lösa världens alla energiproblem för all framtid om man lyckades skapa det och använda det.

En liten vatten hade väl räckt till att driva världen ett tag nästan.