I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det finns hopp om en bättre värld.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-04-08 09:25

Det finns hopp om en bättre värld.

Tjejtaxa förbjuds!
Stockholm
Det blir olagligt med olika priser för kvinnor och
män i allt från taxibilar till nattklubbsbesök och
klippning hos frisören.
Den nya lagen väntas gälla från i sommar.
Regeringen beslutade på torsdagen om en
proposition som innebär ett utvidgat skydd mot
könsdiskriminering.
- Syftet är att skapa en lag som behandlar alla lika
oberoende av kön, säger jämställdhetsminister
Jens Orback till TT.
Lagen innebär att diskrimineringsförbud utökas till
att gälla handel med varor, tjänster och bostäder.
Det betyder till exempel att en mäklare inte kan
sålla bort kvinnliga spekulanter och en kvinnlig
företagare som ansöker om ett banklån och anser
sig diskriminerad på grund av sitt kön kan få sitt
ärende prövat i domstol.
Dessutom får inte nattklubbar ha olika priser för
kvinnor och män och inte heller olika åldersgränser.
Kryssningar som är gratis för det ena könet men
inte det andra förbjuds.
Mats Hulth, ordföranden i SHR, Sveriges Hotell- och
restaurangföretagare, tycker att förslagen om
samma åldersgränser på krogen är bra.
- Vi har sedan flera år rekommenderat våra
medlemsföretag att inte ha olika åldersgränser,
säger han.
Taxiföretag runt om i landet har vid tillfällen infört
lägre pris på sena nätter för ensamma kvinnor vilket
inte blir tillåtet framöver. Jens Orback tycker det vore
bättre om man inför singeltaxi i stället så att både
ensamma män och kvinnor kan ta sig hem tryggt på
natten.
Försäkringar som har olika premier beroende på
om en man eller en kvinna tecknar dem kommer
däremot, åtminstone tillsvidare, att vara lagliga
eftersom försäkringstjänster undantas från
förbudet.
Regeringen har stöd från samarbetspartierna
miljöpartiet och vänsterpartiet vilket innebär att
lagen med största sannolikhet antas av riksdagen.
Orback hoppas på att den ska träda i kraft redan
den 1 juli i år.

/TT

Nu är det slut på dumheterna.

SYND Feminazis! SYND!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2005-04-08 09:38
klippning hos frisören.

Känns som att det inte är samma tjänst att klippa en man jämfört med en kvinna.
Redline!

2005-04-08 09:42
Dr.Octagon :
Det är smällar man får ta, den merkostnaden betalar jag gladeligen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2005-04-08 09:51
Wannhy_Rat: Självklart. Tycker frisörer borde tänka ett steg längre och ha priser beroende på längd (och eventuellt frisyr) istället för kön.
Redline!

2005-04-08 10:07
Joo, det vore ju det mest logiska på nåt sätt. Menatteeeh.. Nejnej
WE'RE GROWING UP
BY FALLING
DOWN

2005-04-08 15:20
jag tycker det låter bra .. ? vadå alla feminister vill ju ha samma lika vadå dom kan ju inte bara få allt bra

det där på korgen om ålders gränsen hoppas jag dom börjar med i morgon jag blir alltid lika lack när man blir dissad för sin ålder men jämn åriga tjej polare kommer in.

2005-04-08 15:29
låter tokbra tycker jag.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-04-08 15:35
nice.

2005-04-08 15:38
ja det här var ju på tiden..fast håller med att frisörerna borde sätta pris enligt vad dom utför och inte om det är på en kvinna eller man. Men det hänger nog kvar från gammalt då alla män typ garanterad hade kort hår och inte så mkt att klippa=)
Peace

2005-04-08 17:46
Äntligen!

2005-04-09 01:50
Fine by me.

Jag åker iaf inte taxi.
I´m with stupid--->

2005-04-09 03:27
det var på tiden.
www.homos.se "En genväg till himmelen"

2005-04-09 04:57
hahaha. det bästa är detta: jag är råfeminist och blir verkligen så jävla glad när jag läser det här. det känns som att det är på tiden att det blir lite mer jämställt gällande småsaker som krogålder och sånt.

fram för feminismen/jämställdheten! ^_^

Ljudas P21

"SYND Feminazis! SYND!"

va? varför skulle de som kämpar för jämställdhet tycka att det är synd?

villson P19

"som att världen blir bättre av att killar/tjejer har samma priser.."

ja, det blir den nog faktiskt, lite iaf.

och man kan inte koncentrera sig på alla problem som finns, detta är ett bra steg på väg mot ett bättre samhälle. du vet.. det är ganska dumt att försöka lösa andras problem innan man själv mår bra.

2005-04-09 05:37
villson P19

nej, allt är verkligen inte bra i vårt samhälle. kvinnor har det inte bra, invandrare har det inte bra, arbetare har det inte bra. självklart tycker jag att man ska jobba för att största möjliga mängd med människor ska få det så bra som möjligt. tycker inte att sveriges problem är jämförbara med svält och dylikt, eftersom det handlar om ifall folk mår bra vs. ifall folk överlever dagen. det är ett problem att folk svälter, men det är ganska fruktlöst att ge folket fisk istället för ett fisknät, om du förstår vad jag menar...

förstår du inte att om vi har "små" problem som kvinnorförtryck kvar så kan vi omöjligen hjälpa folk med större problem. då överförs ju bara våra problem på dem istället, och i slutänden orkar ingen hjälpa någon eftersom de själva mår för dåligt och har sina egna problem att ta hand om.

ett exempel: försöker jag lösa min kompis kärleksproblem utan att ha tagit itu med att min pojkvän slår mig så kommer det att gå åt helvete med min hjälp till kompisen. förstår du vad jag menar?

och det är fler som mår bra som hjälper folk i tredje världen, än folk som inte mår bra gör.

2005-04-09 05:39
villson P19

dessutom tror jag inte att detta kommer att ta så mycket, om ens några, pengar, fokus eller energi från den hjälp som sverige skickar till andra länder...

2005-04-09 09:28
Ljudas P21

Har du levt i en liten kartong i mittfilen på E4:an halva ditt liv eller?

Varför skulle feminister bli arga över det här? Lever du kvar i tron att "Ahh jag är öhh dum, jag tror att öh, alla feminister vill vända på steken...öhhh..hjälp!"

Du är inte förtryckt för att du är man. Du kanske är förpassad till en norm men du är varken i underläge eller förtryckt.

Och varken våldtäkter, kvinnomisshandel, eller trafficking kommer att upphöra för att vissa priser ändras. DÄR har vi problem som är större än att jag pröjsar 50 spänn mer än dig när jag klipper mig. Herregud fokusera ambitiösare än att försöka hitta saker du "är förtryckt" av hela tiden, åldersgränser eller taxi eller vad det nu är...

Du borde antagligen vara för kvotering också, om du ska vara konsekvent. Rätt ska väl vara rätt eller?
?ABO- Anti-Brat Organisation!?
-gå med idag, rädda världen från överklassen redan imorgon!

2005-04-09 09:30
Kung Ljudas!
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2005-04-09 14:39
finns väl ingen tjej som vågar åka taxi iallafall så det lär påverka få. Förövrigt så fattar itne jag heller varför en feminist skulle bli sur över att priserna blir lika.

2005-04-09 14:48
undra om det blir samma .. "Killar ringer . 08 66 666 66 för 168Kr/minut . Tjejer tinger gratis" :P
Var lite kreativ för fan!

2005-04-09 16:00
Pinoccia F19:

Får man inte göra förändringar i samhället in de problemen du räknade upp är avklarade?

Propositionen är till för att t.ex. få bort könsdiskriminerande prisättning, något du borde välkomna. Det är väl jämställdhet som är målet, oavsett nivå?

Det är dumt att säga att bara för att jag har snopp är immun mot olika former av förtryck. Precis lika korkat som att säga att bara för att du har fitta i alla lägen alltid är förtryckt.

Det som det här lagförslaget kommer medföra är att mycket av den diskriminering som öppet förekommer varje dag kommer att minska. Men visst, du blir säkert misshandlad, våldtagen och såld varje dag.

Anledning till att jag skrev "synd feminazis! SYND!" är för att många feminister tenderar att helt strunta i orättvisor som drabbar killar. Man rättfärdigar dem genom att hävda att det finns kvinnor som har det värre. Precis som du gör.

Så kryp tillbaka under bron med dina kompisar.

2005-04-09 16:02
Det finns visst hopp om en bättre värld, det är bara det att vi går just nu in i en ny tidsålder.
Lilla Edet | www.tokish.se | Forgotten Souls