Himlen vs Helvete
hur vet man egentligen att gud är den goda är det inte han som skapar sjukdomar och gav oss ett dödligt liv? han som ger oss tvivel ochb han som ger oss sorg?
Ett löv ifrågasätter inte vindens väg
haha nejnej
Ett löv ifrågasätter inte vindens väg
wtn P15 hmm... gud = god djävul = ond sen vem som är vem vet vi ju inte.. de vi vet är dock att vi vill tillbe den goda.... och har därför gett onskan namnet djävul och godheten gud... förstår du?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
läs bibeln
Be the change you want to see in the world.
Man kan ju inte börja spekulera om sånt, fattar du väl... Om människor började tänka själva istället för att suga åt sig det som erbjuds av andra, skulle ju ingen religion funka mer än en vecka eller två. Så ta du och behåll dina hädelsefasoner för dig själv...
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
djävul kan vara gud för vissa och gud jävul..beror juh alldeles på..satanister tex tycker satan e sjysst kille..
...
wtn P15 Gud gav oss sjukdomar och ett dödligt liv, ja. Var glad för det. hade alla varit odödliga hade Jordens resurser inte räckt och alla hade levt trångare och trångare och sämre och sämre. Sen tror jag att Gud är Satan också.. För liksom.. Var ligger det onda i att ifrågasätta och undersöka, samt förändra? Det är en balansgång det där. Sen om det finns nån fallen ängel, så är inte det Satan. MCKrillah P20 Satanister dyrkar inte Satan, de anser köttet starkare än själen, och tror för det mesta inte på liv efter döden.. De är lite som ateister, men ändå inte.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Som jag förstår det så är det såhär: Gud är både ond och god. Han håller i hela föreställningen. Det finns inte ond eller god. Utan bara en gud som straffar och belönar.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
Charly_Chit P17 ja ja, jag var trött :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
va skönt det måste va att kunna skylla alla sina misslyckanden på en fantasi.
moments of silence for firefighters were interrupted by cellphones.
ska man leka kristen en stund så kan man säga att: "ja, gud gav oss ett dödligt liv - men han gav oss liv. ja, han gav oss sorg och tvivel, men han gav oss även glädje." annars vet jag att jag är gud. det räcker rätt långt.
We call them winerbrods.
Charly_Chit P17 skulle också hellre föredra att du försökte komma med nån kommentar till det jag skrev ist. för märka på ord :) princess F18 inte samma fantasi iaf? :) eller så är det de som har fel, och skyller allt på sig själva när de egentligen har full rätt att skylla på nån "fantasi"? :P
princess F18 nej?
moments of silence for firefighters were interrupted by cellphones.
wtn Har du hört liknelsen om det förbjudna äppelträdet i lustgården?
Charly_Chit P17 hehe :) sånt här är alltid intressant att prata om ju =)
agency7 P0 vem här har påstått bibeln har svaret på allt? bibeln är skrivet av människor som levde för 1500 år sen eller mer, och det var bara deras tolkning av vad som hände på den tiden som står där. det enda folk påstått här är att det finns en Gud.
Haha man vet inte, helt enkelt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Bergsjöbarn P20 bra sagt. dock så tror jag inte fullt och fast på vad som står i Bibeln, eftersom fullkomlig och enbart godhet fungerar inte.. att folk dör t.ex är ett nödvändigt ont, även om vi inte förstår varför och i våra ögon kan vara ondskefullt. nej, jag tror mer på att det är en balansgång =)
Bergsjöbarn P20 Jag söker hellre den faktiska sanningen än att sitta och komma på min egna version. You just kinda ass-raped yourself... Om jag ska försöka vara lite seriös nu då... Att söka den faktiska sanningen, som du säger, innebär ju att du sitter och försöker komma på just en egen version. Alternativet är ju att du inte tänker själv utan vänder dig till någon av de miljoner uppfattningar i världen, som är någon annans version. Du säger att det FINNS en sanning. Vem har sagt det till dig? Eller har du kanske kommit på det själv?
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
Skivsamlare
2005-05-06 03:00
jag är också mycket nyfiken på av det är för något som JaeLee kommit fram till (jag törs sätta en stor summa pengar på att jag hört denna upptäkt tidigare eller att den är oseriös).
Bergsjöbarn P20 Att söka den faktiska sanningen, som du säger, innebär ju att du sitter och försöker komma på just en egen version. Alternativet är ju att du inte tänker själv utan vänder dig till någon av de miljoner uppfattningar i världen, som är någon annans version. Läs vad jag skriver ovan... Hur skulle du någonsin kunna få veta sanningen om du inte själv söker efter svaret eller om någon annan ger dig svaret? Sen kan någon annan få vara Gud själv, det spelar ju ingen roll. Och nej, jag förutsätter inte att alla religioner är osanna. Det har jag heller aldrig hävdat. Det jag skrev var att alla människor har sin egen uppfattning om just det här ämnet, oavsett vilken religion de tillhör. Om nu 'någon annans version' stämmer, varför hitta på sin egna teori? Om jag, enligt mig, har funnit sanningen i något jag själv inte kommit på, varför då skriva mitt egna manifest? Det känns bara löjligt. Precis, vilket också är vad jag skrev... om du nu förstod tankegången. En till sak du förutsätter i din lilla tes är att ingen religiös människa någonsin funderar på sanningshalten i deras religion. Nej, det har jag inte sagt... nu är det DU som förutsätter saker och ting. Eller du kanske syftar på mitt första inlägg? Om du inte förstod ironin i det jag skrev där, kan jag bara beklaga... Slutligen... Jag har suttit och gissat mig till en massa, men inget scenario som jag tycker är bra nog att dela med andra eftersom dessa är mina tankegångar och knappast har någon större betydelse för andra, vars tankegångar säkert är helt olika mina. Sen är man tillbaka på ruta ett "Det är MIN åsikt som är den bästa!", det här har ju all världens religioner bitit varandra i arslet över i flera tusen år nu. Och du förutsätter tydligen att jag är ateist... vilket är fel, det också. Over n out...
Gud och djävulen är ju bara två sidor av samma mynt.
www.susei.blogg.se
vad är det du vet? Gud o djävulen kommer ju från samma ställe eller vad man nu kallar det...dom finns ju bara frö att människor tror på dom...
www.susei.blogg.se
Triandafilo F20 läst när änglar dör? ^^
Bergsjöbarn P20 Ditt inlägg är ju oxå väldigt tomt då eller hur?Du tillför ju inte speciellt mycket. Men ok...jag ANSER att Gud finns för att människan tror på honom,ateister tror ju inte på att han finns. Jag är troende men inte religiös och jag anser att nån Gud finns. Inte nödvändigtvis den Gud som finns i bibeln. Jag tror inte på att djävulen existerar utan jag tror att det onda som finns i världen är skapat av människor. Alltså finns inte djävulen i min värld eftersom jag inte tror på honom....förstår du nu hur jag menar? _Mackan_Breaker_ P17 Nej...borde jag det?Och varför isåfall?
www.susei.blogg.se
Triandafilo F20 ja det borde du. För att det är en bra bok, som tar upp det där om "två sidor av samma mynt" samt en bra beskrivning på hur skev uppfattningen av gott och ont är.
taofistisk P0 tycker skillnaden mellan ateister och nihilister är rätt stor.. :/ vad är du? deist?
eller satanist?
:/ det var väl det hela alltet handlade om? :S
Bergsjöbarn P20 Bibelns Gud iallafall....om ingen hade sagt att himlen var blå så skulle den ju inte vara blå i våra ögon eller hur? Alla dom uppfattningar vi har om hur saker och ting är har vi fått från andra människor eller hur? Har du sett Gud med egna ögon?Pratat med honom?
www.susei.blogg.se
_Mackan_Breaker_ P17 Ok tack...ska leta efter den imorgon!
www.susei.blogg.se
Bergsjöbarn P20 Jag bara undrade hur du med egen upplevelse kan vara säker på att Gud existerar...bara undrade lite.... Hur har du upplevt Gud efter en bön?
www.susei.blogg.se
Har du något specifikt exempel och hur förklaras alla som inte får svar på sina böner....
www.susei.blogg.se
Triandafilo F20 han kanske är upptagen? Har du nån aning om hur många som ber en bön samtidigt?! Inte jag heller, men MÅNGA! :O
_Mackan_Breaker_ P17 Eller så dömmer han vissa som ber...verkar snarare vara så. Bergsjöbarn P20 Jag tror det men jag personligen anser att alla bönesvar är pga styrkan som Gud ger en till att kämpa vidare...jag tror inte att han botar cancer eller ger någon lycka. Jag tror att vi har en fri vilja men vi gör det enkelt för oss genom att be. Om Gud är så god som alla säger så borde väl alla åtminstonde få dö en barmhärtig död och slippa smärtan som cancer eller Aids innebär eller? Väldigt få människor använder sin smärta till att göra gott...det slutar oftare med bitterhet och ilska....borde han inte ha gett upp det konceptet?
www.susei.blogg.se
Enligt bibeln beror tydligen allt det onda i världen på att människan lever i synd. Det är vårt eget fel. Individerna måste förändras och ta till sig Gud, sen förvandlas samhället automatiskt och allt blir rosa. Många andra filosofier och religioner tror tvärtom, att samhället måste ändras innan individerna kan det, t ex marxismen. För övrigt står ingenting om ett efterliv i Gamla Testamentet, det handlar om att skapa paradiset på jorden genom rätt leverne och tro.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se
jocce: du glömmer hela beteendeläran. Även om alla skulle ha samma förutsättningar blir vi annorlunda pga vad som händer runt oss.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se
Bergsjöbarn P20 jag tror på Gud, men jag tror att om han skapade oss till sin avbild, vilket det står, och vi har så pass många brister, betyder det väl att han inte är pefekt? för det är typ som att rita en streckgubbe för att avbilda en perfekt människa, i skillnad :P jocce tror du att vi skulle ha kunnat få till allt som är bara av en slump? =/ nej då finns det nåt högre, och varför då inte en själ? :)
Kolla här, om Du var det onda som ville förstöra jorden, vad skulle du göra då ? Det smaratste skulle ju vara att försöka vinna människornas tillit och skapa en löjlig religion, som gör att de driver sig själva till jordens undergång. Alltså, Hmm, jags äger det inte rätt ut, men skulle det inte kunna va så attd et är gud som är det onda ?!
För att han är evil och ska kunna sitta vid brasan varje kväll och kolla in i sin glaskula (alltså det glaskulan han kollar på jorden i) och skratta elakt MOHAHAHAHAHA! typ nåt sånt. eller, så är det ju inte säkert att Gud skapade människan. Det finns liksom inga superfasta bevis på det!