Varför gör vi varandra illa?
Finns det i vår natur att göra varandra illa? Njuter vi av att se andras smärta. Jag vet att skadeglädje är den bästa glädjen men det stämmer väl mest på småsaker som när folk ramlar ellr gör sig fysiskt illa. Men varför krossar vi hjärtan?Hugger vänner i ryggen? Synpunkter?
www.susei.blogg.se
För att man själv inte trivs med situationen. Mår man inte bra själv måste man ju försöka må bra.. och då kanske någon annan mår dåligt istället.
What we do in life echos in eternity.
Jojo men varför anser någon att dom har rätten att krossa en annan människa? Oavsett om man själv mår dåligt borde man kunna låta bli att såra andra?
www.susei.blogg.se
Triandafilo F20 Du slår mig, men du vill ändå leva med mig för att du älskar mig. Jag mår skitdåligt av att du slår mig, och lämnar dig. Du mår dåligt för att jag har sårat dig, men jag mår bra för du kan inte slå mig längre... Life is life...
Äh, det är klart man känner sig lite bättre om man står över personen just för stunden.
Det är väl brist på sympati som är grejjen.. vissa har svarare att sätta sig in i andras känslor och känna medlidande för hur andra personer känner sig när man skadar dom.. Sedan finns det dom som hämnas och faktiskt tycker att bara för att dom själv har tagit skada så vill dom skada någon annan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jo empati är det nog.. men så stor skillnad e det ju int på dem. =P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om våld inte löser ett problem, så använder du för litet.
jag tror tyvärr på att allt går ut på att ngn tjänar på saker. oavsett om man tjänar på smärta eller glädje så tjänar ngn på att världen ser ut som den gör att människan beter sig som den gör och sål änge ngn tjänar på smärta kommer smärta fortsätta.. helt klart....
Jadu... Oftast är det väl situationen som gör att man blir huggen eller hugger någon i ryggen, men har man vett och framförhållning nog så kan man nog klara av att låta bli. Men som om en tjej gör slut med sin kille och sårar honom, vi säger att hon gör det pga. att hennes känslor har svalnat. Han blir jättesårad och känner sig huggen i ryggen, men vad skulle hon göra? Vara tillsammans med honom bara för att vara snäll? Då är det oundvikligt att det blir som det blir... Men som i mellanöstern där dom krigat med varandra i miljoner år, där är det väl religioner som inte kan enas eller någon av parterna som kan kompromissa, jag vet inte. Men oftast är det som sagt oundvikligt med sorg och smärta! Livet är inte alltid en dans på rosor...
Kolja Gillis trapphus luktar arsle!
It's in our nature to destroy ourselves It's in our nature to kill ourselves It's in our nature to kill each other It's in our nature to kill kill kill -Papa Roach
breaky_grl F18 Men varför slår jag dig från början?? LITEBAKOM P28 JO det är en sak,men varför göra andra människor illa bara för att man själv mår dåligt?Jag skulle må sämre då...by the way...thanx : D spåret P21 Men det är ju inte tjejens mening att såra honom så det är inte det jag pratar om. Om tjejen gör nåt riktigt illa som att tex vara med hans bästa kompis bakom hans rygg...då vet hon ju nånstans att hon kommer såra sin snubbe...så varför gör hon det?Lever vi i en djungel?Äta eller ätas?
www.susei.blogg.se
Triandafilo F20 För att du vill. För att det är "sån du är". Eller för att du tycker att jag har gjort något fel, som jag inte har gjort..
breaky_grl F18 Ok...men jag är inte nöjd...jag har aldrig slagit någon bara för att jag kan o det är ju vad det handlar om. Om en kille slår mig så är det ju för att han har styrkan och han behöver inte vara rädd att jag ska slå tillbaka eller hur? Men var har han fått ideen att han har rätt att göra så?
www.susei.blogg.se
att njuta av att se andra lida, så finns det ju folk som är
alltså en psykisk diagnos typ... :S ;|
koobo P0 Ok,men vänner som hugger varandra i ryggen för ingenting??Är det en sjukdom oxå?Då är väl nästan alla sjuka eller?
www.susei.blogg.se
Triandafilo F20 Ja, var han fått den ifrån vet jag ej. Jag svarade bara på att ibland kan man såra någon inte för att såra utan för att man inte själv mår bra i relationen. Jag sårar sig när jag lämnar dig, men det är inte för att skada dig, utan för att skydda mig.
ok men om vi säger att man mår dåligt i en relation,varför pratar man inte om det...eller lämnar den andra personen??
www.susei.blogg.se
LITEBAKOM P28 Asså jag pratar inte om misshandel egentligen....jag har varit i ett förhållande där jag blev slagen jag kan hela den där grejen... Det jag undrar är varför man sårar andra människor?Varför kan man hugga sin vän i ryggen tex?
www.susei.blogg.se
Triandafilo F20 jaa.. han slår henne.. hon lämnar honom.. Han blir ledsen, men hon har inte gjort det "med flit" det är han själv som ligger bakom. Vi är så snabba med att dömma andra och tro att alla vill skada oss.. ibland är det vårt eget fel.
Men vad kan man vinna som är värt att droppa sin vän?Varför ser vi inte längre fram än för stunden?
www.susei.blogg.se
Pikasso P2 Äntligen en relevant synpunkt. På vilket sätt har samhället gjort oss så?
www.susei.blogg.se
Triandafilo F20 Men vad kan man vinna som är värt att droppa sin vän?Varför ser vi inte längre fram än för stunden? Menar du att om jag lever i en relation där jag blir slagen ska jag stanna för att jag annars sårar min partner??? Det är ju riktigt dumt att man ska få andra att må bra men själv må skit, bara för att man inte ska såra folk...
Att man krossar hjärtan rår man knappast för.
breaky_grl F18 Men du har verkligen missat vad jag försöker säga...jag säger inte att man ska stanna i en sån relation där man mår dåligt. Jag snackar inte om när man sårar någon för att skydda sig själv utan alla dom andra situationerna där man sårar någon utan att man har en egentlig anledning. Som när man snackar skit om någon man låtsas vara vän med...varför gör man så är min fråga...inte varför du lämnar din snubbe som slår dig...jag har hållit med dig hela tiden,det jag frågade var tex varför snubben tycker att han har rätt att slå dig från början.
www.susei.blogg.se
mantis P19 Det beror väl på hur man krossar nåns hjärta eller hur? Om du har en flickvän men änså knullar andra tjejer då sårar du henne medvetet eller hur och på ett väldigt fult sätt?Istället skulle du kunna göra det på ett snyggt sätt så att hon kan gå vidare i sitt liv utan att tycka att alla killar är hundar eller känna att hon inte kan lita på någon...eller hur? Så varför är du då otrogen?
www.susei.blogg.se
Nån som läst nionde insikten?? Jag gillar ide´n om att det hela handlar om en kamp om energi. Lär man sig hitta energi på annat sätt behöver man inte sno den från andra människor. Saken i helhet stämmer. Om du grälar med någon och sedan lyckas sätta den andra på plats, då känner du dig nöjd. Blir det däremot tvärtom så mår du piss, kanske tillochmed vill slå sönder något, eller blir ledsen. Aja, läs boken om ni inte gjort det, en bra bok med många intressanta teorier.
Pack! Pack! Pack!
Triandafilo Jo, det är klart.. Man kan krossa hjärtan på det sättet också. Men det skulle inte falla mig in så jag tänkte inte på det.
"det är helt enkelt kul" ImStillDrunk said it.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 - whoa = ZOG.