I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svaret om världen! ..eller vad man ska kalla det

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-05-20 16:44

Svaret om världen! ..eller vad man ska kalla det

jag klistrar in vad jag skrev, när jag skrev en "bok" en gång i tiden. säkert för mer en ett år sedan. jag orkade med ungefär 7 kapitel, om allt möjligt.. en slags filosofi-bok. så jag klistrar in en mycket intressant del här. Jag tycker den är mycket värd att läsa, fundera kring och så vidare! Det jag markerat med fetstil, är själva "poängen". Skulle vara tacksam med reaktioner och andra tankar efter ni läst!! =0)
----------------------------------------

Kap. 1 - Så små..
Tänk va vi är liten egentligen. Jämfört med rymden alltså. Men rymden måste ju sluta någonstans.. eller? Ja, jag vet, rymden är oändlig enorm. Det finns knappt ord för att beskriva hur stor rymden är egentligen. Hur många gånger har du inte hört det? - Oändligt många gånger antagligen. Ok, den är enorm. Men någonstans måste den väl sluta??!! Och vad finns då bakom ”dem väggarna” ? Tankar som har gjort mig nästan galen ibland..
Men på senaste tiden har jag nästan börjat trott att det finns olika dimensioner. Ok, det kanske finns det rent vetenskapligt, men va vet jag egentligen? Jag filosoferar ju bara..
Men va jag menar är att det kanske går runt.. äh.. strunt samma…
En annan tanke är att det kanske inte är första gången jorden existerar. Vad jag menar är att man vet ju att en massa molekyler och sånt ”krockade” samman, och allt liv startade.. typ Big Bang. Men va jag menar är att det kanske har hänt många gånger. Jag tar det från början, för många miljarder (så många du kan tänka dig) år sedan så kanske jorden skapades, utvecklades och till slut gått under p.g.a. alla gifter och gaser som vi människor släppt ut. Och sen några miljoner år sedan så har jorden skapats igen, och gått igenom samma procedur. Och så kanske det har gått runt i flera miljarder år.. vem vet? Då kanske du och jag har funnits förut med, om vi ska tänka vetenskapligt (utan själar och sånt). Och nu när jorden existerar så kommer den antagligen gå under om en ca 100 år. Det är väl inte så konstigt? Eftersom det redan finns hål i ozonfältet som vi människor orsakat så kommer det säkerligen fortsätta med alla gaser och vi kommer inte till slut kunna andas och då dör vi. Kul va? Skämt och sido, det är ju (tyvärr) sant.

här får du lite kärlek

2005-05-20 16:44
allt fick inte plats, så jag fortsätter..
----------------

Kap.2 - Jag är ingen psykolog men..
Har du någonsin haft drömmar som du inte berättar för någon, för att det är bara vanliga drömmar, men du kan inte sluta tänka på dem?
Såna drömmar som du drömmer ofta, som ex att du ramlar eller flyger. Eller kanske t.o.m.
går runt och dödar folk runt om dig. Ok, någon sådan dröm har jag aldrig haft. Men jag drömmer ofta, fast mest när jag var yngre. Oftast att jag flög. Jag såg ett tv-program en gång, dem hade med en drömtydare, och då visade det sig att det va många fler som drömde att dem flög, till min stora förvåning. Och dem som drömde det ville ofta fly från verkligheten, bara lämna allt för det kunde bli för jobbigt.
Visst har du hört talas om folk som drömmer något och sen händer det i framtiden? Det har jag gjort i alla fall. Och jag tänkte nu försöka komma fram till HUR det kan ha skett..
Det kommer antagligen låta konstigt, men jag ska försöka förklara en tanke som jag inte tror på egentligen.. men man vet aldrig..
Tänk dig att jordens existens vart tidigare också. Alltså att det här inte är första gången jorden existerar utan går igenom samma sak som förut (för miljarder år sedan) . Jag hoppas att du hänger med här nu. Och att drömmar som vi drömmer har ”drömts” tidigare. Händelser som hänt har hänt tidigare. Allt detta p.g.a. människan och jordens utveckling. Alltså att det är såhär proceduren går/gått till. Nu är jag nog lite krånglig, men jag skriver bara vad mina tankar tänker. Vad jag menar är att allt som händer är ändå redan ”ödet” .
Ok, om du har förstått så kan du läsa vidare. Om inte, läs det jag skrev nyss en gång till och försök förstå. Om det inte går så bra, och du VERKLIGEN inte förstår va jag menar, så borde vi träffas så ska jag berätta.
Då går jag vidare.. Om då någonting händer som man drömt om tidigare innan det händer, så kan det bero på att det har hänt tidigare, för miljoner år sedan. Flera gånger alltså.
Sen finns det här med deja vu. Att vi upplever händelser som vi tycks ha upplevt tidigare. Det finns ju en teori i det, att man HAR upplevt det men inte kommer ihåg när man gjorde det (nu menar jag i sitt nuvarande liv). Och när det händer igen så känns det som om man drömt det eller nåt.
Men, nu finns också ett MEN i detta. Alla s.k. Deja vys, har man ju inte upplevt tidigare. För (jag vet) man kan komma till nya platser man aldrig vart tidigare, eller personer man aldrig mött tidigare och uppleva deja vus. Hur kan det då komma sig? När det är första gången, men man känner igen just en stund utav den tiden så väl? Och just det alla säger VET man att dem sagt förut (i alla fall så det känns)?? Hur kan det komma sig??

Nu är det här en s.k. filosofibok, så då ska väl jag antagligen komma (eller tänka ut) på någon teori. Men nu känner jag inte för att filosofera särskilt mycket, så vi säger (eller jag tänker) att teorin om jordens existens flera gånger kan ha med detta att göra också.
här får du lite kärlek

2005-05-20 16:47
ni får ursäkta språket och stavfel om det finns, jag gick i åttan tror jag när jag skrev detta ^^
här får du lite kärlek

2005-05-20 17:10
vilket typ var ett år sen ;) inte för att låta dum men jag fattar inte frågan :P
Ett löv ifrågasätter inte vindens väg

2005-05-20 18:59
wtn P15 Det är ingen fråga. En tanke. Läs gärna, säg sedan om du tycker det/tror "makes some sence" och är troligt. Om inte, varför inte? Det är enligt mig, en jävligt intressant tanka. -Som jag själv kom på :p (fast jag är nog inte den första)
här får du lite kärlek

2005-05-20 19:00
ja det var två år sedan. jag ändrades rätt så mycket i min tonår tror jag, enligt mig iaf. hehe..

nuff said about me!! återgå till min tanke ^^
här får du lite kärlek

2005-05-20 22:53
erhmm vet inte riktigt vad jag ska skriva men jag tycker att det låter vettigt att allt som händer har eller kommer att hända igen
eller att det händer just nu i ett parallelt universum.
Det här med deja vu tror jag mest min uppfattning så tror jag att det kommer litegranna från drömmarna att vi känner igen sig.
Men det där att det skulle finnas nån som verkligen kunde tyda drömmar det funkar liksom inte :P
Ett löv ifrågasätter inte vindens väg

2005-05-21 14:34
hehe okej. vet inte varför jag skrev om drömtydare.. :p men men.. =)

Nå fler som snälla kan ta sig tid och läsa!!
här får du lite kärlek

2005-05-21 14:47
jag tycker inte att tankarna är originella på något sätt. Det är ännu en upprepning av ett snart klichémässigt tankemönster. Men roligt att du orkade sätta dig ned och skriva, det har jag problem med. :)
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2005-05-21 17:12
Jag läste bara första delen. Hehe det var lite kul.. Skämt och sido, det är ju (tyvärr) sant. Hehehe nä.. det är inte sant.

2005-05-21 17:28
Jag läste nog igenom dina tankar, min poäng vara bara att du knappast är den första eller sista med dessa funderingar. Ganska djupt av en 14åring måste jag ändå medge! :)

Fortsätt med skrivandet, det är roligt att skriva!
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2005-05-21 17:31
Vid 14 års oldern hade jag redan fattat att det inte stämmer. Har du inte tex funderat över att ozonlagret inte alltid har funnits.

2005-05-21 18:06
mantis nä jag är inte så insatt i naturorienterade ämnen.. ;p men intressant

muhjmathil ..osv. iaf du, hehe det va menat som en bok från början som skulle handla om allt och inget. jag skrev den för att mina kompisar sa "men tror du inte det finns en sån där bok" och då för tiden ville jag alltid göra saker bara för att ingen trodde att jag inte kunde göra det.. (jag har även lovat att raka av mig hela håret när jag fyller 20..men det är en annan sak=))
men om du vill läsa dom där 7 kapitelerna, så hojta till! :D skulle känna mig hedrad^^
här får du lite kärlek