I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kvinnomisshandel

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-06-01 19:50

Kvinnomisshandel

jag skriver just nu ett arbete om kvinnomisshandel. jag har mina teorier om varför det äger rum, men jag vill nu höra era tankar och åsikter så att jag inte får allt från min trångsynta vinkel...

vad beror det på? kontroll? trauman? förskjutning? eller är det nåt biologiskt?

bara droppa!

Delam tange barat

2005-06-01 19:58
o jusste. vore kul att höra killars åsikt speciellt.
Delam tange barat

2005-06-01 20:10
irritation. cp-block.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-01 20:30
jag tror att det i grund och botten beror på tragedier som man haft i livet.
min pappa misshandlade min mamma i typ 15 år och jag tror inte att det hade hänt om han haft en bra barndom,där hans pappa inte misshandla hans mamma,ett bra liv,utan krig och död och om han hade sluppit bli hotad och sluppit bli tvungen att åka ut i krig.
så jag tror att det handlar om tragedier som skapar ett visst kontrollbehov hos människan.
vissa blir djurplågare,andra blir kvinnomisshandlare

2005-06-01 22:19
jo jag tror som andra att dom har haft något tragiskt i barndommen.. Och senare i livet så får dom problem.. och dom förlorar makten och för att återta makten så slår dom..
Folk drivs till vansinne på så många olika sätt när dom inte har kontroll och då dom förlorar makten och känner sig maktlös..
Det händer andra med svåra sjukdommar.. Som anorektiker och bulemiker..
jag tror att det handlar om att behålla en makt.. som dom känner att dom förlorat.. Och dom som misshandlar använder det som ett försök till att få mer makt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-01 22:19
Det är misshandel.. Benämn det som det skall benämnas!

Men jag kör "öga mot öga, tand för tand" mentaliteten, slår någon dig, slå tillbaka.. Problemet i detta fallet är ju att kvinnorna inte kan de eftersom de är svagare.

Varför de som misshandlar deras kvinnor gör det beror väll framför allt på att de inte vet något annat sätt att lösa disbyter än att slå till henne. Vilket i sig kan grundas på en dålig uppväxt men då kan man alltid ställa det mot faktumet att denna människan borde veta hur det känns att bli slagen.

Men men.. The world is full of shit
Miljarder med flugor kan inte ha fel! Ät Bajs!

2005-06-01 22:29
Bono P18
Folk lär sig inte att inte slå för att dom blivit slagna i barndommen..

2005-06-18 23:26
Lynguistic P20

vissa gör, men det kan ju likagärna gå åt andra hållet, att man blir brutalsnäll mot sina barn och gör allt för att inte, inte, inte bli som den som misshandlade en själv.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-06-20 18:23
Vad det beror på är antagligen en väldigt felaktigt ställd fråga. Det är inte ovanligt att man vill klumpa ihop och förklara allt mänskligt beteende med en enda liten sak. Kvällspressen älskar det.

Oftast är det troligast att det beror på flera olika faktorer och att det varierar från fall till fall.
I'm back!

2005-06-20 19:09
förtjänar ni en smäll så ska ni ha en också. om inte så borde de vara ett skott i nacken eller något liknande!

fred!

2005-06-20 19:32
ok ja tänker gå helt utanför topicen men ändå snacka om kvinnomisshandel med en stor skvätt feminism....

Om feminister vill ha 100% jämt mellan könen..... då måste ju dom villja att lagen "kvinno misshandel" ska bort oxå lr? asså det är ju tok mycket mera straff för kvinno misshandel än vanlig misshandel.. och vem sejer att bruden inte kan spöa killen? då får ju hon mindre straff än om det vore tvärt om.. Hon kanske har svart bälte i karate lr nått... (jag e inte för kvinnomisshandel föresten) men de e bara en grejj jag har tänkt på.. dess utom tycker ja att feminister e lite "out-of-it".... men de e min åsikt.. men e de inte fel (från feminist syn) att de finns en sån lag da? lr har ja helt fel?
Blue Ice, the one and only!

2005-06-20 21:12
Kvinnomisshandel är INTE för jämställdhet.

2005-06-21 10:01
BlueIce P16
Sen så äre väl så att kvinnomisshandlare ofta inte döms till några hårda straff alls.. om dom ens döms..

Men faktum är att inte så många kvinnor slår män så män skadar sig.. eftersom kvinnor är fysiskt svagare än män.. Om det skulle va någon som skulle misshandla sin man så skulle mannen troligen ha lite svårare att anmäla det eftersom män inte "Ska" misshandlas av sina fruar..
Och sedan beror det naturligtvis på hur fallet ser ut.. men om mannen inte har några ytliga skador så tror jag definitivt inte att kvinnan blir åtalad..

2005-06-24 17:56
kvinno misshandel är fel

ffs...om misshandel mot män i guatama fängelset är fel då borde väl misshandel mot kvinnor vara fel, alla typer av misshandel är fel. Så om det är mot en kvinna lr man så är det bara fel.

Word Azziz
Knowledge, where the people at?
Liverpool FC---AIK

2005-06-24 20:18
misshandel är alltid fel, oavsätt offer, detta inkluderar psykisk misshandel. Om en kvinna psykiskt misshandlar en man är det lika fel som en man att fysiskt misshandla en kvinna. Att män misshandlar kvinnor utan att kvinnan provocerat honom beror antagligen på upväxt, psykisk störning och sånt som gör att folk är allmänt onda
http://felidae-music.com

2005-06-24 20:35
jukkus P18
Att se folk som onda leder inte till någonting.. dom har väl troligen nått som gör att dom slår.. men inte e dom onda för det..

2005-06-26 19:23
Jag tror att alkohol är en stor faktor till mycket bråk här i livet

2005-06-26 23:09
BlueIce P16

Du har fel. Det är hårdare straff för "vanlig" misshandel än för kvinnomisshandel. Det är alltså mer okej att slå den man är ihop med än en vilt främmande person. Dock infördes för några år sedan en lag som heter Lagen om grov kvinnofridskränkning, där våld mot kvinnor i nära relationer ingår. Det tycker jag är bra. Jag blir hellre slagen av en vilt främmande människa än av min pojkvän. Lite off topic men ändå.

Jag tror att kvinnomisshandel beror på ett makt- och kontrollbehov hos mannen. Han är osäker på sig själv och behöver därför kontrollera sin kvinna på ett sätt som inte andra män behöver. Lätt som en plätt.
shake it!