efter tsunamin...
...så anser jag att vi kom så nära det perfekta samhället vi någonsin kommit i modern tid. inte ALLA men väldigt MÅNGA hjälpte till så gott de kunde... runtom i världen skänktes det pengar i enorma mängder, på katastrof-platserna så var det riktigt stora hjälpinsatser och alla på plats hjälpte till så gott de kunde - frivilligt. låt oss bli lite djupa... mina frågeställning är helt enkelt ...ska det egentligen behövas enorma tragedier för att vi människor ska kunna visa upp lite empati och samhörighet? och hur stor tragedi ska det behövas för att vi ska bibehålla samma sinnesstämning och inställning som vi får vid såna tillfällen, resten av livet? sväva ut lite med mig, vänner...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
oj daviden vad du är djup idag :D min mormor är en av de som åker dit en gång i månaden och hjälper till. men varje gång hon kommer hem gråter hon. jag vet inte om hon gör de ännu men jag skulle tro de.. själv skulle jag vilja åka dit men jag är för feg för jag är så rädd för vad jag skulle se... iofs kanske det inte är lika farligt nu men ändå.. den enorma tragedin ligger ju fortfarande i luften och jag kan tänka mig att vem som helst skulle känna det. oavsett hjärtlöshet eller så. angående att världen behöver en katastrof för att enas och tillsammans göra en insats tycker jag är lite illa. jag tycker att vi måste inse att om vi hela tiden hade varit så här enade hade vi kanske haft bättre tillgångar till det mesta, hade vi delat lika och krigat lite mindre o bråkat lite mindre om saker som egentligen är helt ovesäntliga så skulle det också vara lättare att hantera en sån här katastrof. tror jag
Folk skänker pengar för att må bra, "oooh, vad skönt att det inte var jag som var med om det där.. nu skickar jag två hundringar." Och länderna som bistod med pengar, det enda de var ute efter var positiv uppmärksamhet, de försökte alla donera mer än den förra. Och det hela slutar med att, såvitt jag vet, inte en enda skänkte så mycket som de sa de skulle göra. Vi som har de så bra i Sverige tänker inte på hur dåligt folk i andra länder kan ha förrän en sådan här katastrof händer. Vi borde lära oss att känna mer empati, och inte bara ställa upp med ekonomiskt precis efter katastroferna, utan också fortsätta med vårt stöd till det drabbade landet eller området är självförsörjande och på fötter igen. De kan inte ha det bra en månad för att svälta den nästa..
conspicuous De kan inte ha det bra en månad för att svälta den nästa.. det där är väldigt sant... men frågan är hur man ska kunna ena en värld... försök att ena ett land ...eller en stad ...eller en kompiskrets ens.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
grejjen är väl att man måste försöka få dom fattiga länder upp på benen så dom klara sig själva.. Så att dom faktiskt kan ta sitt eget ansvar och skapa produkter alla kan köpa och ta del av.. och på så sätt så skulle deras ekonomi förstärkas o dom kan klara sig själva.. Visst är stöd och bistånd till fattiga länder bra som vid katastrofen.. Men fattiga länder kan och vill inte leva på våra bistånd och våra goda gärninga.. det fungerar definitivt inte.. Vi måste driva en politik som tillåter andra länder att konkurera med oss.. Så jag ser inte det som att samhället var perfekt när katastrofen kom.. vi kände bara ett stort medlidande..
Man måste hjälpa landet att få en fungerande politik, inte ge enskilda människor stöd som vissa hjälporganisationer gör. Visst, det behövs också, men inte i form av pengar, de var nån artikel i kvällsposten om en snubbe som byggde billiga glasfiber (?) båtar till fiskare i tsunami-området så att de kunde bli självförsörjande igen.. fler såna initiativ!
conspicuous F18 Precis.. det är sånt som hjälper.. Och tex bygga upp vatten ledningar så att alla får vattenförsörjning osv.. Att bara ge folk pengar till mat fungerar inte så bra.. för en dag måste dom klara sig själva.
Tyvärr är det så att det måste ske nått stort som är nytt. En tsunami hade inte drabbat oss på lång tid innan den i asien kom. Aids och svält härjar. barnprostitutuin, människohandel, trafficking, barnsoldater etc är ju inget nytt så varför. T. ex. så dog 200-300 människor i skolan i beslan, va 170 (tror jag) dog i moskva pga. terroristattentat. I media var allting fruktansvärt, det var tyst minut i skolan, vi fick t.o.m. skriva uppsattser om det. HUr många brydde sig om de 200 000 döda i tjetjenien liksom? Jag tycker att det är jättebra att så många hjälpte till vid en så stor katastrof, men helt jävla skit att folk inte gör det i allmänhet. Dessutom så tror jag att mycket av pengarna berodde på att det var många turister som drabbades.
Twang System fi de werl
som efterlevare från katastrofen är jag mycket tacksam för allting som man fått hjälp med, dock är det jävligt trist att man inte fick hjälp tillräckligt snabbt och att försäkringsbolagen har snott 1 miljon kronor av mig. men liksom, människor som inte jobbat inom staten eller försäkringsbolad har varit underbara.
och så skulle man ju kunna hoppas att en jävla meteorit kommer och smäller sönder halva jordklotet så folk kan hälsa på varandra på stan, typ ett hej eller något. tjofräs nu är det läggsdags.
ja det var djupt! :) "How many disasters are needed to unite the world?" det stämmer verkligen. människor behöver ett yttre motstånd (/fiende) för att kunna samarbeta. t.ex. om det skulle komma aliens och vilja ta över jorden skulle nog alla samarbeta öve gränserna!
kanske krävs en tsunami var tredje år :S
Whipper är sjuk i huvudet //OSTbre
hmm... det stämmer nog det som villson och maudioradium49 skriver... men ändå... man tycker ju ändå att det borde finnas någon gräns. en gräns där vi fått nog och verkligen börjar engagera oss allihopa.
daviden P23 ska jag vara ärlig så behövs det ingen katastrof. titta på afrika, ja ta en titt på afrika, typ ingen bryr sig men hela världsdelen är i gungning och har varit det väldigt länge. Så här ligger det till, tror jag. Om vi känner behörighet, att det är något som står oss nära, ex det var svenskar som dog, ja då skickar vi pengar, det var amerikaner som dog, då skickar de pengar...see my point?
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
För att vi ska sväva ut med det resten av livet behövs nog något som hotar många människors liv och förstör vår bekvämlighet, men inte för mycket så att vi behöver allt som är vårt själva :O.. Typ en meteor vid Australien eller så..
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
anledningen till att folk ger massa pengar nu efter tsunami är nog just för att det vara så många turister som blev drabbade, t.ex på Phuket, jag var där, det var hemskt, jag hjälpte till så mkt jag kunde. eftersom att det vara så många turister från norden där, så sjänker norden mera pengar än om det bara hade varit thailändare som blivit drabbade, och det var ju just därför som det blev sådan jätt uppståndelse i media... Det är hemskt att det ska behöva hända såna här saker innan folk verkligen börjar öppna ögonen och se resten av världen. Sen finns det säkert en massa personer som ger lite pengar bara för att inte få dåligt samvete själva, inte av den anledningen att man vill hjälpa. När jag kom hem, dom första dagarna, jag kunde inte låta bli att slänga pengar i bössor hela dagarna, vet inte hur mycket jag gjorde av med då, men att folk bara gör det för sej själva, det är sjukt och att det ska gå så långt innnan folk reagerar är fruktansvärt.
taosfistisk jag vet inte hur du resonerar - men jag skulle bry mig även om det inte var turist-område. enda band jag har till det rent personligt är en avlägsen vän som var på phi-phi-islands ...men han klarade sig utan problem. men som sagt... ingen nära vän - bara bekant. jag känner inte direkt samhörighet med enbart de svenska som råkade illa ut - jag känner medmänsklighet för alla som råkade illa ut. helst de som fick sina hem förstörda... alla turister kan ju liksom "fly" från det och ta sig hem till sina oförstörda och lugna hem i sina egna hemland.
Svaret är nog att ja; en del människor behöver uppleva tragedier för att palla skänka pengar.
Som johanone skrev över mig: Svaret är nog att ja; en del människor behöver uppleva tragedier för att palla skänka pengar. För om det inte på något sätt påverkar de och deras liv så ger de inget. Inte lika stora summor som när det gällde tsunamin iaf. Se bara folket på whoa. Tsunami tråden var en hit, men när en tjej föröskte dra igång en Darfur tråd dog den ut jäkligt snabbt.
I´m with stupid--->
taofistisk man gör så gott man kan, gubben . var glad över att någon skänker tankar istället. och nej, jag har inte skygglapparna på för vad som händer i resten av världen, jag har varit på informationsmöte om voluntär-arbete i sudan. sydamerika osv. är jag inte lika insatt i - men jag är bara en människa och kan bara vara på ett ställe samtidigt.