Gränsen för vad som bör kallas våldtäkt?
När är det okej att kalla något för våldtäkt? Vart går gränsen? exempel: Om man säger "nej" en gång, men ändå låter hela grejen ske, för att dagen efter ångra sig - är det då en våldtäkt? Om man, under tiden man har sex, ångrar sig och säger att man inte vill och den andra personen fortsätter lite till - borde man då kunna anmäla det som våldtäkt?
Jeap, så länge personen i fråga inte går med på det är det våldtäkt.
så länge personen inte är med på det måste det ju vara våldtäkt annars är dt något som är skevt, däremot vet jag inte hurvid en person skulle kunna bli fälld för det sistnämnda.
Så svårt... kanske vid den punkten killen (eller tjejen!! :P) antingen medvetet gör det mot tjejens vilja, eller fortsätter "trots att han är medveten om att hon inte vill" (en viss skillnad på de två fallen). Beror ju på situationen, ett kort "nej" när de är mitt uppe i det, och sen inget mer är väl knappast våldtäkt... snarare respektlöst av killen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Men om personen i den första situationen är med på det, om hon faktiskt vill , men ändå säger nej en gång och ändå ångrar sig dagen efter?
ordet VÅLDtäkt borde ju iofs också innebära att tjejen gör motstånd, men killer tvingar henne (med våld) att fortsätta.. alltså, ett nej borde inte räcka, tycker jag faktiskt...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
SunTzu Men det är väl inte helt självklart att alla under alla omständigheter orkar/kan göra mer än att säga nej? Det kan ju t.ex. vara så att man är chockad?
Jag tycker ett Nej ska räcka, det är väl endå respekt som gäller i sängkammaren. Hade någon frågat om de får bajsa dig i ansiktet och du svarar nej, men de gör det endå. Det är klart som fan det är fel och illa. Jag tycker lätt att ett Nej ska räcka, oavsett hur äcklig och kåt killen är.
Våldtäkt = med våld ha sex med nån som inte vill Sexuelltutnyttjad = bl.a känna efter sex att man inte ville utan att det hela var lite påtvingat men ändå hade han/hon ej våldfört sig på en.
Katt_ : I vissa fall kan man anmäla nån som inte våldtagit nån utan "bara" utnyttjat nån sexuellt... väldigt hårfin gräns... men i många fall leder inte ens våldäktsfall längre än till tårar i domstol och en gärningsman fri men i dessa fall när det rör sig om våldtäkt skall man ALLTID anmäla.. men i andra fall när det ej rör sig om våldtäkt så brukar ord stå mot ord (och även i våldtäktsfall så brukar gärningsmännen påstå att HON/HAN ville ) sååå ja lagarna i sverige är fan messed upp när det kommer till just det här och utnyttjande av minderåriga.. (läs. Pedofilism) Högre straff på att kasta en tårta i fejjan på kungen! Hoppas detta bara var frågor ang. detta.. att du ej blivit utsatt för det... peace
Om en person är med på att ha samlag bör det inte klassas som våldtäkt, oavsett om han / hon ångrar sig efteråt. Om en person inte är med på att ha samlag bör det klassas som våltäkt om den (eller de) andra som var med borde ha förstått det (exempelvis genom första personens passivitet eller försök att komma undan). Oavsett om fysiskt våld förekommit eller inte. Tyvärr är själva ordet ("våldtäkt") missledande i och med att det för tankarna till att hålla fast / misshandla. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande : Vet ej om du läst mina inlägg och missuppfattade.. vill iaf tillägga att ja ej menade FYSISKT våld... det kan förkomma men inte i alla fall... våldtäkt menas som du säger att man har sex med nån som inte vill under själva samlaget, ej efteråt.. det kan i vissa fall klassas som sexuellt utnyttning. för att hon kanske blev påtvingad samlaget men kanske inte gav signaler om detta under akten utan kände sedan efteråt att killen tvingat sig till det...
La_Latina - Ledsen, jag borde skrivit tydligare :) Det var inte riktat till dig, utan till de som hävdar att det måste förekomma fysiskt våld för att det ska kallas våldtäkt... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Palla att läsa eran tråd. Allt som är mot den ena partens vilja är våldtäkt!
det kan vara våldtäkt även om tjejen ifråga inte sagt nej en enda gång.. flickan och skulden är en pjäs som går på stadsteatern som tar upp olika fall vad som egentligen är våldtäkt o inte. rätt bra var den, när man tänker såhär i efterhand.. kvinnliga finska polisen i Beck-filmerna var med bl.a..
Lugn!
Wiek: kvinnliga finska polisen i Beck-filmerna var med bl.a.. Ooohh ;) Hursomhelst, vare sig det är våldtäckt eller ej så är det i princip omöjligt att bevisa att man faktiskt blivit våldtagen, om man inte blir våldtagen med just våld.
Redline!
Mabande P28 "dom som hävdar att det måste...", jag känner mig träffad ;) Det jag sa var bara spekulationer, jag antar att din definition är den rättsliga? I såna fall är det ju inte säkert att den är "rätt"... (ur ett "filosofiskt" perspektiv) Som katt_ sa, "om tjejen är chockad". I det fallet är det så klart våldtäkt, vad jag menade när jag snackade om fysiskt våld eller inte, var att om tjejen från början är med på det, men sen under alltihopa tvekar, känns det fel att döma en snubbe för våldtäkt om han inte riktigt ens uppfattat att hon ville sluta.
SunTzu : detta är två olika saker.. det du talar om är att bli sexuellt utnyttjad Våldtäkt = med våld ha sex med nån som inte vill Sexuelltutnyttjad = bl.a känna efter sex att man inte ville utan att det hela var lite påtvingat men ändå hade han/hon ej våldfört sig på en.
det är en liten svår fråga, men jag tyckte La_Latina sa det bra! liksom VÅLDtäkt är ju när tjejen (eller killen) gör motstånd.. men det finns ju tjat-våldtäkt också liksom..
Lovato F18 Men vadå det finns tjat våldtäckt.. Man kan inte tjata sig till vad som helst.. Om en tjej eller kille släpper till pågrund av att någon tjatat på dom så mycket och dom inte har tillräckligt med mod för att säga nej.. då är det inte våldtäckt..
SAN Ehm va,??
SAN Ahh.. ja men dom flesta feminister står inte för dom idiotiska åsikterna.. så säg inte att det handlar om feminism.
Så fort man har sagt nej.
I´m with stupid--->
ayaros Men om man säger nej, men ändå låter det hela ske? Om man efter det att man sagt nej tänker "okej då" istället och faktiskt går med på det hela. Killen i fråga vet inte att tjejen i sin tystnad ångrar sig och faktiskt tycker att det är okej. Kan man kalla det för våldtäkt då? Tjejen har ju sagt nej en gång?
katt_ Ingen skulle någonsin kunna åtalas och åka i fängelse för en sådan våldtäckt.. Men frågan om det per definition är våldtäckt eller ej så är det inte det om tjejen låter det hända.. då får hon tyvärr sjylla sig själv..
Lynguistic men hon får juinte skylla sig själv när hon är chockad och därför inte säger nej? Varför skulle hon då få skylla sig själv om hon säger nej en gång och sen inte mer? Killen i fråga vet ju inte vad tjejen tänker. han kan omöjligtvis veta om hon tycker det är okej, och därför inte säger "nej" mer, eller om hon inte säger nej mer för att hon är chockad/etc.
katt_ vad blir hon chockad av.?? det är väl ofta så att man skickar signaler till den andra och då uppfattar dom flesta människor om dom vill ha sex eller ej.. Och om hon säger nej så brukar hon ofta putta bort den som hon strular me eller nått typ.. jag tror knappast att hon drabbas av någon super chock och ligger där.. och helt ärligt.. om killen känner att tjejen bara ligger där halvdöd så frågar han nog vad som är fel.. Men om inte tjejen säger nått eller försöker putta bort honom senare så får hon skylla sig själv.. vare sig om hon blir chockad eller ej.. Det är hennes ansvar för att hon försatt sig i den situationen..
jag tycker, att om man går med på att ha sex i början (går med på? antingen vill man, eller så vill man inte alls) och ändrar sig typ 15 minuter in i sexet så lurar man ju sin partner på sex typ. om ja helt plötsligt säger " eller nej älskling ja vil lse på tv istället, bort med dig" så är det ju jävligt skumt? antingen rä ma nkåt o vill, elelr så är man inte kåt o vill inte. folk får väl bestämma sig. så svårt är det väl inte. sålänge det itne sker under tvång så är det väl inte våldtäkt? sexuellt utnyttjande är väl om nån e skitfull o somnar o nån börar snuska sig? känner man sig utnyttjad efteråt och man har gått med på o ha sex, då får man ju skylla sig själv. då kanske man bara inte ska ha sex med folk om man vill ha ett förhållande lr va det nu ka ngälla. jag vet inte. nu kommer ja säkert få skäll igen.
Lynguistic Det finns ju sådana fall iallafall. Har aldrig själv varit i en sådan "chock-situation" så jag vet inte hur det är eller går till.. Hur kan du säga att "hon har försatt sig själv i den situationen"? om hon säger nej en gång och killen fortsätter så är det väl ändå HAN som försätter HENNE i situationen?
katt_ Så hon har inte på nått försatt sig i situationen genom att faktiskt komma till den punkten så dom har sex.. Men jag tvivlar så mycket på det scenariot du målar upp.. för där framställs tjejer som nåra mesar som inte kan göra nått.. Kanske det finns nått enskilt fall där sånt har hänt.. Men om hon inte vill ha sex då får hon säga nej.. och visa att hon inte vill.. För då brukar killar lägga av..
om ett nej leder till sex iaf så finns det väl inte mtk att göra åt saken efter som om man verkligen inte vill och säger nej så är väl ett nej ett nej. jag frågar alltid tjejer före om dom vill ha sex så det inte ska bli nått "jag vela inte men gjorde det ändå" "han våldtog mig" blabla snack efter
The Only Good System Is A SoundSystem! http://www.myspace.com/thundahvibesound
-Negative- P20 jag frågar alltid tjejer före om dom vill ha sex så det inte ska bli nått "jag vela inte men gjorde det ändå" "han våldtog mig" blabla snack efter MEN:: jag blir så trött.. Tjejer går inte och säger att folk våldtar dom utan anledning.. i dom flesta fall så blev dom våldtagna.. Men vadå.?? hur ska man göra annars.. ska man inte fråga om folk vill ha sex.? man har bara sex med dom ändå utan att fråga eller.?? Det är självklart att man ska va säker på att tjejen vill ha sex.. Men det är väldigt lätt att vara säker.. Tjejer har tillräckligt med mod för att säga nej till sex om dom vill..
Lynguistic P20 klart som fan att man är säker på att tjejen vill ha sex om hon redan ligger naken och kåt brevid en men jag frågar iaf om hon vill ha sex innan ja knullar henne för att få höra "ja det vill jag" och inte höra skitsnack efter att hon inte vela
The Only Good System Is A SoundSystem! http://www.myspace.com/thundahvibesound
-Negative- P20 okej.. det gör inte jag.. för jag vet att tjejer kan säga ifrån när dom vill ha sex.. om dom inte vågar. då får dom skylla sig själva..