I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

förnuft eller känsla?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-06-05 01:32

förnuft eller känsla?

Vad tror ni vore bäst, att alltid följa sitt förnuft eller att alltid följa sina känslor? varför?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2005-06-05 01:36
oj. förnuftet antar jag, känsla av kärlek - blindhet, vilket
då man inte resonerar så förnuftigt.

hellre med förnuftet egentligen. men känslan tar över då och då.
What I said, yo!

2005-06-05 02:00
En kombination vore bäst.
Jag tog studenten i torsdags, rekrorn på skolan uppmuntrade oss om att inte använda förnuftet. Han sa "Den som använder förnuftet ampassar sig själva efter världen. Den som inte använder förnuftet ampassar världen efter sig själv. Det var någon författare som skrev det för länge sen.. det finns väll någon poeng i det i alla fall..

2005-06-05 02:04
förnuftet är nog bäst, känslor kan ändras..

2005-06-05 03:05
skitsamma
Förnuftet ändras också, efter samanhanget. Säg att en situation uppstår pga att någon agerar efter sina känslor. Om känslorna dedan ändras och situationen blir en annan tvingas förnuftet också att ändras.

Jag tror en kombination vore det bästa.

2005-06-05 10:44
som mantis säger så ska man använda en blandning av båda..
Det är idiotiskt att fråga antingen eller..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-05 11:36
Det bästa sättet är att känna efter med båda för de kan ju ofta gå emot varandra rejält.. Sedan är det väl lite olika med olika situationer och så.. Ibland kan det vara bra att stänga av känslorna och vara kall och beräknande och ibland är det bäst att bara släppa allt förnuft och följa sitt hjärta.. Förnuftet ska väl överväga en aning.. Men för det mesta kombination iallafall...

2005-06-05 14:17
jo men det är väll kombination man använder men vad vore bäst om man tvingades välja då? jag skulle inte vilja använda mitt förnuft men hur skulle det gå då? det kanske skulle gå toppen?

2005-06-05 14:25
Vore det förnuftigt att följa kärleken, så skulle man ju göra det, så förnuftet fört i detta extremfall?
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2005-06-05 15:02
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2005-06-05 15:17
nhoj: är du i en situation där ditt liv hotas t ex är ju förnuftet den enda vägen att gå då panik och rädsla bara förvärrar.. handlar det om kärlek så är det väl bäst att följa sitt hjärta då det är bättre att ha fått vara kär ett tag och att det skiter siog sen än att man aldrig gav det en chans, dock ska förnuftet in på ett hörn där med så man inte hamnar i för krånliga grejer.. Så förnuftet ska alltid vara med och känslorna får man avväga om man ska följa.. Förstår du var jag menar.. Olika i olika situationer liksom..

2005-06-05 22:41
det gäller att man alltid väljer rätt för varje situation. men jag undrar fortfarande vad ni tror vore mest hållbart om man bara fick välja en :)