I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är du utan Internet?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-06-07 13:48

Vad är du utan Internet?

Jag fick en fråga för ett tag sen som var ganska ironisk men ändå jävligt bra "Vad är du utan Internet egentligen”? - först brydde jag mig inte för fem öre men sen grubblade jag lite på det.

Erkänn din första tanke nu är "jag är samma person som alltid, vad tror du idiot”? – så tänkte jag med. Men nu ska jag skriva om lite saker som Internet påverkar och förbättrar/försämrare.

vänner
– Jag träffar mina vänner varje vecka, flera gånger i veckan to m. Men det känns som vi träffas varje dag, eftersom vi pratar flera timmar om dagen på Internet, spelar tillsammans, driver på lunar eller liknande. Pratar om spel, diskuterar helgen eller vadsomhelst. Jag kan säga att alla mina vänner är killar, jag kan inte säga att jag har en enda tjejkompis egentligen. Men jag hade det, förra året. Förra året hade jag säkert fyra stycken bra tjejkompisar som jag träffade ibland och pratade med rätt ofta.

Det började med att man kände dom innan, kanske bekant eller visste vem det var. En ren slump kan man säga. Sen pratade man på msn dagligen. Jag lyssnade, de lyssnade och man lärde känna varandra jäkligt bra. Sedan fikade man och festade tillsammans. Så man kan säga att man var som "bästa vänner" egentligen. Eftersom man pratade så mycket och träffades rätt ofta. Dessutom sa alla de att "du är den jag litar på mest blalbla". Allt detta berodde självklart på Internet, jag skulle aldrig ringa någon bekant för att "prata" som jag knappt känner, det blir alldeles för personligt. Dessutom är det dyrt och jag är ingen telefonmänniska. Jag var ganska ensam på den här tiden, jag ville ha någon flicka i mitt liv. Eftersom jag aldrig hade haft någon flicka i mitt liv. Men detta påverkade mig mer än vad jag trodde, jag oroade mig ständigt för hur de mådde, eftersom de var mina vänner och ingen av dessa personer mådde bra. Försökte ständigt hjälpa dom, eftersom jag mådde bra, jag var aldrig ledsen, jag är väldigt sällan ledsen. Men jag blev faktiskt lite deprimerad, det enda jag gjorde var att lyssna på andras liv, levde mitt liv genom deras liv. Satt och väntade flera timmar vid msn för att de skulle komma online sen när de kom online så pratade vi, pratade om allt möjligt. Till slut mådde jag så pass kasst att jag inte pallade detta liv mer, så jag loggade inte in på msn och om jag gjorde det så svarade jag aldrig. Men man kan säga såhär, de kände sig nog svikna eftersom. "Varför är han aldrig inne på msn? Varför är han aldrig inne på Internet? Vilket svin som skiter i mig". Men nu i efterhand vet jag hur det var, ingen brydde sig om mig. Annars hade de ringt mig och frågat hur jag mådde, eftersom jag aldrig var online och var försvunnen. Men det gjorde de inte. Så vid sommaren 2004 slutade allt, jag pratar väldigt sällan med dessa tjejer, de tycker säkert inte bra om mig. Men det struntar jag.

Så vad har detta med Internet att göra? Jo, man blir mer isolerad än vad man var innan, man tror man har vänner, men de finns aldrig, det är bara text som inte betyder något. Mitt tips är helt klart – Träffa hela din umgängeskrets och bestämmer er för att ta bort er från alla Communitys, logga in 30 minuter på msn varje dag, inte mer. Jag lovar att ni får mer hälsosamma relationer.

Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-06-07 13:48
Bekräftelse behovet
– Jag kan iofs bara tala för mig själv, jag brukar aldrig ragga, jag brukar aldrig fråga vad folk tycker om mitt utseende, kanske om "hur tror du att jag fungerar, vad är ditt första intryck”? – fast det tycker jag är rätt intressant. Logga in på en Community, titta på folket. De flesta raggar och frågar "Är jag söt?". Massor säger att de mår dåligt, alla vill ha uppmärksamhet, tro det eller inte. Vet ni varför? För att de är så jävla ensamma, de har suttit för mycket framför Internet, ensamhet för dom är om ingen är inloggad på msn, om det inte finns någon söt kille/tjej att prata med. Då är de ensamma, tycker dom. Visst samhället har blivit modernare och Internet är en del i vardagen, men det ska inte styra ens liv tycker jag. Det vore bättre om staten satsade pengar på ungdomsgårdar och att folk var där, umgicks, spelade spel tillsammans, träffade folk där. Visst världen blir mindre men otroligt mycket verkligare, man behöver inte säga "är jag söt”? – man kan se på folk om de är intresserad, man får känna kroppskontakt, beröring och det är grundläggande för att fungera som en person. Det som räddar många personer nuförtiden är helt klart sporter, eller klubbar (som gör saker tillsammans, åker till fjällen, badar osv).
Problemet med detta är alla författare/poeter/skrivare som är ensamma varelser. Alla vet ju att författare är ensamma? Därför söker de sig till Internet, så att de inte ska känna sig så ensamma som de egentligen är. Men de blir bara ensammare och tappar kontakten med sina vänner och familj, och skulle inte klara sig utan datorn, inte vara en hel person iaf. Vad ska man göra åt det? Ja, det är ens svår fråga.

Det jag egentligen vill säga med denna artikel är :
Jag skulle inte vara hel om jag var utan Internet, jag skulle antagligen bli bortglömd och inte känna lika mycket folk. Däremot skulle jag nog göra vettigare saker om dagarna, som att plugga, vara med de riktiga vännerna, göra de dagliga sysslorna bättre och effektivare. Jag skulle bli en bättre människa i det verkliga livet eftersom jag skulle spendera mer tid där. Nu slösar jag alldeles för mycket tid här, för att ni ska få läsa det jag skriver, för att ni ska få en hum om vem jag är. Fast ni inte bryr er eller känner mig. Det låter sorligt men jag är inte deprimerad eller ledsen för detta. Nästan alla ungdomar är ju precis som jag, Internet är halva livet och styr hela vardagen för att sedan gå in i en annan overklig värld på helgerna, etanolen, spriten som också är en verklighetsflykt. Hela mitt liv är en fantasi, om hur mitt liv skulle kunna vara om jag bara kämpade lite.

tjingeling
Manager

2005-06-07 13:53
Jag är enbart inloggad på jobbet. Hemma har jag varken internet eller dator, och det frigör rätt mycket tid till annat.

Just nu känns det som att jag aldrig vill ha dator hemma, men jag vet inte hur jag kommer känna när jag slutar här.
Redline!

2005-06-07 13:58
Dr.Octagon
du kommer vilja ha en dator och du kommer skaffa en, tro mig.
Manager

2005-06-07 14:00
broed: Jag har levt såhär i över tre år nu, och har iallafall inte hittils velat skaffa en dator.

Men du verkar känna mig, så du har väl rätt.
Redline!

2005-06-07 14:03
Dr.Octagon
Okej, jag känner inte dig, men du har en dator på jobbet, tänk sen när du inte har någon tillgång till Internet eller dator.

ska du bara försvinna från whoa och alla andra du pratar med?
Manager

2005-06-07 14:05
Det är Sant ju..

Senaste tiden har jag varit inloggad (senaste året då) ca 5 tim per dag i snitt (NÄR JAG INTE HAR SKOLA ) .. om inte mer..

Blir trött som fan, o orkar inte göra nåt annat.. sen har jag blivit så jävla kräsen.. pallar inte gå ut.. bara skit på TV osv..
sen sitter man bara o zappar fram o tillbaka till olika sidor @ internet, även fast jag borde göra läxan, tex..

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2005-06-07 14:06
Jag har märkt att folk som inte sitter framför datorn så mycket, bara nångång då o då o tittar sin mail eller nåt, inte är lika allmänbildade.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2005-06-07 14:37
broed: Har under en period levt utan jobb, och då också utan dator helt och hållet. Jag saknade inte datorn direkt, förutom i början...men man vänjer sig rätt fort att inte ha en dator.

Varför inte försvinna från de man pratar med? Man kan inte leva i samma rutiner hela livet, då blir livet lätt tråkigt.

Vad händer när whoa försvinner?

Redline!

2005-06-07 14:41
ärs.. prata för dig själv du.. det är väl så det går om man har en osund relation till internet.. jag använder det för att det är behagligt och lättare.. min dator är på hela tiden o jag har msn på hela tiden.. Men om jag vill hitta på nått med en kompis så ringer jag honom eller henne om dom inte finns på msn..

Sen det där att man känner sig ensam.. det tycker jag man ska försöka klara ut på eget sätt.. Det är inte hälsosamt enligt mig att känna sig ensam varje gång man inte har nån att prata med eller göra nått med.. Man måste kunna klara sig själv och leva med endast sig själv.. det e fan inte hälsosamt att alltid sträva efter att få umgås med någon annan..

men dom som på nått känner ett behov av internet borde stänga ner det i 2 veckor eller en månad eller nått och bara leva utan det.. det är ohälsosamt att ha en sån syn på internet som skaparen av tråden har..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-07 14:55
Man vänjer sig rätt fort att inte ha en dator och man får tid över att göra en himla massa andra saker.

Ah, those were the days.

Nu för tiden så känner jag mig lite småberoende av min dator. Får inte saker gjort och har blivit allmänt lite latare.
I´m with stupid--->

2005-06-07 15:04
Ifall man låter datorn och internet ta för mycket tid så kan det ju bli ett handikapp, men annars är det ju ett sjukt bra sätt att kommunicera och uttrycka sig på.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2005-06-07 15:23
bodde ett halv år utan dator precis, kändes väldigt handikappat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-07 15:27
Jag känner igen mig väldigt mycket i det där...

fast jag klarar mig lätt utan dator, bara jag har nåt annat att göra. Problemet är att det är tillgången som gör att man så lätt fastnar.. man glider runt hemma, har inget att göra, så sätter man sig vid datorn. Sen sitter man hela dagen, för det finns inget annat att göra. Om nåt däremot händer, nån fest t ex, så lämnar jag datorn på en sekund. (Kan ju ha att göra med att det enda beroende som är större för mig än datorn, är alkoholen...)

Jag var på semester 3 veckor i vintras. Inte en enda gång kände jag att jag ville sitta vid en dator. Vi var t o m inne på ett Internetcafé och jag struntade i att surfa eftersom jag inte hade nåt att kolla ändå.

Det är alltså ett enda stort meningslöst tidsfördriv.

2005-06-07 15:28
hIRVo P20¨
men om han e lycklig med det liv han lever då.??

2005-06-07 15:45
hIRVo P20
Han e nog gla o så när han spelar.. men säg till föräldrarna att inte betala internet räkningarna..

2005-06-07 15:50
Lynguistic P20
det är ju min syn på det och det är min verklighet, Internet är bra för många saker, men just nu är det mest ett helvete, därför ska jag under hela sommaren aldrig sitta framför min egen dator (förutom att svara på viktiga mail och liknanade)

2005-06-07 16:48
hIRVo P20
Såklart han får nått utav det.. annars hade han inte gjort det.. jag tvivlar på att han skulle skrika av njutning när det går bra för honom..

broed__ P19
Såklart det e din syn på saken.. men om du känner så så kanske du inte borde sitta vid datorn så mycket.

2005-06-07 18:07
Jag fattar vad du menar, och jag håller med.. finns otroligt många man inte skulle ens vart polare med om det inte vart för msn t.ex.

2005-06-07 18:09
Whoa förstör för mig i skolan.. sitter man och ska skriv ett arbete t.ex. på datorn, så har jag inte självdisciplin till att INTE starta whoa och hänga där 23 timmar i sträck. :D

2005-06-07 18:21
San, som jag, jag använder mig av mig lcd tv till tv/spel/data., och allt annat..Dator ger mig även polisradio =)/radio och musik. Jag har dumpat min stero.
Fast nu för tiden så brukar jag inte gå in i dator så himla mycket. Men jag har den på 24/7, just in case. Det har blivit en vana att ha den på, den är rätt ljuslös av sig med. Jag har moddat den med isolering.
När jag vill in i datorn så byter jag bara kanal så kommer jag till skrivbordet eller om jag vill kolla på tvn. Jag kör med "blåtand", så slipper jag krånglet med sladdar.

Jag har vart utan min dator i ungefär 1-2 månader, det var när jag först flyttade upp hit. Javisst så satt jag vid min brors dator ibland. Men det är inte samma känsla, jag var rätt diskret när jag satt där.

Jag började gå till gymmet 2-3 ggr i veckan under dem 3 första månaderna. Sen med tiden, då min vän "datorn" har tagit sig upp hit. Så minskade jag på styrketräningen och ökade på joggingen.

Internet har jag haft sen jag var liten alltid bra uppkoppling, jag har aldrig suttit vid något modem. Vi i Växjö var testkaniner för Lan anslutning. Sen visade det sig att det var, fest med lan. Då kom göran person och invigde skiten. I vår skola. Sen började hela BBB bygget runt om i sverige.. Den bilden har jag i skallen.Jag vet inte om det är rätt med den bilden uppfattade jag som det var.

Jag kommer ihåg när man spelade starcraft med svenskarna på andra sidan skogen. När man ville jevlas så var det bara till att ringa upp dem. så dissade dem=)..

När jag inte hade datorn tillhands då jag ville, i början av min tid här i sthlm. Så kunde det kännas rätt segt, trist ibland.
Men jag hittade en ny hobby. Styrketräning. Jag tränade 2-3ggr i veckan, så for jag fick dit. Jag har flexgym bara 4-50m ifrån mig. Rätt lönande va?..
Men men. nu när jag tänker efter jag skulle nog må bättre av att inte ha internet. På den tiden när jag satt vid datorn hela tiden.
Nu förtiden så skiter jag i vilket. Jag bryr mig inte så om telias bajs 8Mbits slutar att funka..

2005-06-07 20:09
mIRC sabbade mina betyg helt..eller d var ju jag.
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery, Today is a gift. That's why it is called the present. <br> <br> -Unknown

2005-06-08 10:30
hIRVo P20
haha ne.. jag spelar inte data spel.. däremot känner jag massvis med folk som gör det.. Och folk som verkar vara beroende.. Men som helt enkelt bara tycker det är kul och faktiskt spelar seriöst.. har polare som tjänar pengar på att spela tvspel..

2005-06-08 12:04
hIRVo P20
Hälsan har inget med saken att göra.. bara för att man spelar dataspel betyder inte att man har dålig hälsa.. många jag känner som spelar dataspel idrottar på fritiden.. och många som jag känner som inte spelar dataspel tränar inte alls nått på fritiden..
Så idrott är nått som man bör göra.. vare sig man spelar eller ej..

Okej. Men det är nog inte så kul och ha "slösa" sina ungdomms år bara av att ha suttit vid datorn och klicka på en mus och dödat påhittade människor,
Det är din åsikt!!
om jag satt på mitt rum hela dagarna och stirrade upp i väggen så hade jag varit nöjd med det.. BARA jag hade det roligt.. livet går ut på att ha roligt.. och jag kan garantera att dom har skoj..

När du säger spela seriös, hur menar du då? Spelar dom 6-8 timmar om dan?
jag brukar inte sitta med dom när dom spelar.. men när jag menar seriöst så menar jag typ Att min kompis för en vecka sen var nere i brasilien och spelade en turnering.. jag vet inte hur mycket dom vann..
Men grejjen är att man faktiskt kan tjäna pengar på att spela dataspel. det är en stor industri.. ungefär som vanlig idrott.. och vanlig idrott ser du inget fel i för att dom faktiskt rör på sig. ?

2005-06-08 14:35
De är väl klart de påverkar hälsan... Dagarna långa får man höra hur läkare och proffessorer snackar om hur dåligt de är psykiskt och fysiskt för dagens barn och ungdommar som sitter inne och spelar hela dagarna igenom..
Men vad vill du egentligen.?? vill du att dom ska träna flera timmar om dan.. isånnafall skule vi ha värsta muskel barnen..
Det räcker med 1 timmes träning 1 gång om dagen.. Och om dom spelar 8 timmar per dag och sover 8 timmar per dag.. Då har dom 8 timmar på sig att träna lixom.. Vadå dom har inte tid att träna.. 1 timme träning om dan har alla tid med.. vare sig man spelar data eller ej..

Om dina kompisar rör sig aktivt och hinner spela så mycket så dem är bland de bästa, jättebra! Men det kan jag säga att det är långt ifrån alla som gör..
Man behöver inte spela så otroligt mycket.. Men sover dom som en normal människa. .så är det faktiskt svårt för dom att spela varje levande sekund.. så det finns gott om tid för träning.. om dom nu vill..

Varför ska vi snacka vanlig idrott, det är en helt annan sak.
Människor har så länge de funnits till rört på sig, varit aktiva och "sportat".

Vad e skillnaden på en proffesionell idrottsman och en proffesionell dataspelare.. förutom att den ena rör på sig.???
skillnaden är inte stor.. en proffesionell dataspelare måste spela väldigt mycket för att bli bra..
om du ser på en proffesionell idrottsman skulle du kunna kalla honom för träningsberoende.. men det gör man inte för dom har satsat allt för att bli bra inom sin idrott.. lika så som dom som spelar data gör.

2005-06-08 15:39
jag blir kåt utan internet
Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2005-06-08 17:33
hIRVo P20

Hur kan du jämföra idrottsövande människor, med datorspelare?
När vi snackar att leva på grejjen. Hur många tror du egentligen lever på att spela datorspel, jämfört med idrottare i alla dess former?

Jag kan ju garantera att han inte kommer kunna leva på datorspel om han faktiskt inte spelar dataspel.. Men ja.. det är hård konkurans och det är en risk att han misslyckas.. Men om alla tänker på det sättet du gör så hade vi inte haft nå idrott alls.. Men det finns faktiskt väldigt många människor som kan leva på att spela dataspel.. Sätt in dig i den världen lite grann så får du reda på lite.. dataspel har blivit en väldigt väldigt stor värld där man kan tjäna pengar..

Man frågade några toppidrottare för några år sen: Om du skulle vinna Guld i din idrott i OS nästa år.. Men året därpå fick du veta att du måste dö.
Skulle du tagit OS medaljen?
Över 40% svarade ja.. Helt sjukt.

Ork bry sig.. Det verkar ju som du har nått emot all form av tävlingsutövande med grunden på att alla inte lyckas.. alla som startar företag eller nått annat lyckas inte heller..

Vad jag vill är att dem inte ska spela så länge dagarna långa. För jag garanterar att dom kommer må bättre!
Det vet inte du om dom kommer..
o jo han har troligen vänner.. bara för att han inte träffar sina vänner i verkligheten betyder inte att han itne har vänner och inte kan vara social.. för det kan han..

Du verkar inte förstå det här med dator och spelberoendet.
Eller så känner du ingen som är riktigt spelberoende..
Allt i deras hjärna är dator dator dator.. Spel, spel, spel.

jo jag förstår vad beroende är.. Men istället för att motverka allt din bror ser och det din bror uppskattar.. försök se dig in i hans situation.. istället för att se datorspelandet som någon farlig grejj han inte borde göra.. jag garanterar att det kommer gå bättre om du faktiskt försöker förstå honom istället för att förkasta allt han gillar..

2005-06-09 00:26
"Det vore bättre om staten satsade pengar på ungdomsgårdar och att folk var där, umgicks, spelade spel tillsammans, träffade folk där."

Det har gjorts satsningar men de har inte utnyttjats så de har tvingats stänga ner dom..för att alla är inne på internet

hIRVo P20

Men du hur mycket "fritid" tror du dom har om dom sitter och spelar hela tiden?

Dom väljer ju själva att spela på sin fritid..fritid är för mig när man inte har jobb/skola eller träningar(som man oftast måste åka på). Men jag vet ju inte vad du ser som fritid.

JAg känner några stycken som spelar 5-6 timmar om dagen, Klarar skolan bra, går hockeygym samtidigt där dom tränar flera timmar per dag. Dom hinner även med att träffa vänner utanför.
Allt är ju avd man själv proriterar. JAg tycker du är ute och cyklar

2005-06-25 20:07
vad man är utan internet?

Jag hade varit.. lycklig ....

2005-06-25 20:08
La_Latina
Men ärs.. hade du varit lyckligare utan internet hade du väl inte sutttit vid internet.?

2005-06-25 20:15
Lyngistic : ödets ironi.. aiiight? :)

2005-06-26 02:14
ställdes mot det där ganska nyligen, internet började knasa och slutade till sist att fungera helt. det var jävligt störigt, först för att man inte hade samma möjlighet att snabbt ta kontakt med folk genom instant messengers längre, men dels för att jag inte kom på whoa :P .
men sen märkte jag att jag störde mig sjukt på att jag inte bara kunde kolla upp saker och ting allmänt lika smidigt längre, tog fan evigheter ifall man skulle slå upp nått.

sen dog hemtelefonerna med, då blev det kaos och jag satte mig och stirrade in i väggen :(

2005-06-26 03:01
vad jag är utan internet:

Social.
Tisdag, 13:e November 2068

2005-06-26 03:38
Skulle inte gå utan internet, om internetet försvinner ibland så har jag INGET att göra, specilet om the är kasst väder ute, och inget på TV ellernån film jag har lust att se.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/