I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-06-09 00:49

Ur-människan

Ja alltså.. när man föds som ett tomt skal..
har gått å funderat på detta ett tag, vad tänekr man då?
hur uppfattar man allt?
eller är det så att man hör och förstår det vuxna säger redan i magen? tar man åt sig åsikter redan där?

eller är det verkligen så att man är helt tömd på all information när man föds...
att ens åsikter och tankegångar är helt opåverkade av omgivningen, och om dom nu är det, vad tänekr denna urmänniska?
det man då tänker, borde kanske det ses som det naturliga och självklara?
borde det vara dennes värderingar på gott och ont som man strävar efter?
eller föds man som en obildad idiot tills man väl blivit packad med info från propaganda omvärlden?

2005-06-09 01:43
Om man skulle ta en nyfödd unge och stoppa i denna i ett rum och 20 år senare så tar man ut personen. Denna person borde då teoretiskt sett inte kunna tänka, den har ju inget språk att tänka på och vet bara hur detta rum ser ut.

2005-06-09 01:54
Broa_Fett P23
Den här?
VARNING! AV FÖR MYCKET SPRIT BLIR MAN FULL. //Tobaksbolaget

2005-06-09 09:55
en_kille P15
Jag såg en dokumentär där det var en familj som hade stängt in sin dotter i ett rum sen hon föddes tills hon var 14 år.. det enda dom hade gjort med henne var att mata henne.. Dom hade inte pratat med henne eller nått sånt.. (Fråga mig inte varför dom gjorde det)
Men sen så när hon kom ut så gjorde dom en massa tester på henne.. Och försökte få henne att lära sig prata.. Men på 2 år så hade dom lärt henne att prata typ 4 ord.. Därifrån är det rätt så svårt att faktiskt få någon information om hur mycket hon förstår eller inte förstår eftersom hon inte kan utrycka det..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-09 10:28
Att man inte skulle kunna tänka utan ett språk förutsätter att man kan lära sig ett språk utan att tänka.

Det tror jag inte att man kan.

2005-06-09 10:46
Apati
På en dokumentär som jag såg så gjorde dom nåra test med typ koreanska barn... Dom studerade barn som var typ 2 år.. Och i den åldern så kunde dom inte säga någon skillnad på tex..
Hunden pekar på katten
Katten pekar på hunden

Typ.. dom kunde inte säga det i den bestämda formen så att hunden peka på katten eller katten peka på hunden..

Men sedan så visade dom upp 2 bild.. en där en hund pekade på en katt.. och en bild där katten pekade på hund.. Och sedan frågade dom på vilken bild där katten pekade på hunden.. Sedan frågade dom vilken bild där katten pekade på hunden.. Och barnet pekade på rätt.. Så barnen visste mycket väl vad det var dom menade när dom frågade i vilken bild där katten pekade på hunden.. Även fast dom inte hade förmågan själv att säga skillnaden..

Så jag tror definitivt att man kan tänka utan ett språk..

jag menar.. hur gör annars djur när dom tänker?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-09 16:50
Koalaism P17
jamen nu diskuterades ju faktiskt inte Apmänniskorna.. utan det var nutidens människor som diskuterades..

Såklart djur har kroppsspråk.. men inte pratar dom.. vilket var som diskuterades.

2005-06-09 18:18
Koalaism P17
Men ja visst pratar dom. .men dom har inte något lika stort och komplext talsystem som vi människor har. Men det var lixom inte det tråden handlade om.

2005-06-09 23:49
Koalaism P17
det var det ju inte.. Jag snackade om människor.. jag la bara en sista kommentar i slutet som handlade om djur..